מרגישה שהאלפית שלי נבלעת בכיתה

יהלום29

New member
מרגישה שהאלפית שלי נבלעת בכיתה

מתלבטת מה לעשות.
הבת שלי נכנסה לכיתה א מלאת מוטיבציה. רצתה ללמוד כבר לקרוא, להיות כמו הגדולים (מציינת שהיא מהקטנים במחזור, גם בגיל וגם בגודל פיזי אם זה רלוונטי) בגן לא היתה לי שום התלבטות להעלות אותה , ועכשיו יש כל מיני קשיים לא צפויים.
בהתחלה קשיי הסתגלות מובנים (״אמא לא כיף כל פעם להוציא ולהכניס מחברות..״) , מלא איבוד חפצים וספרים, וחוסר שיתוף פעולה שלה בכיתה. היא גם נורא רצתה ללמוד לקרוא וטענה שלא לומדים לקרוא.. (למדו עד עכשיו רק קמץ פתח וחיריק) אז הסברנו לה את הניקוד והצלילים והיא קוראת לא רע בכלל ולמעשה יודעת את כל הניקוד כבר למרות שלא לימדו בכיתה. גם בחשבון אני לא רואה קושי. כשאני יושבת איתה היא יודעת את כל התשובות
אבל הילדה היתה חוזרת עם המון שיעורי בית כי למעשה לא עשתה כלום בכיתה כל היום. אחרי שראיתי שזה עובר את הגבול, התקשרתי למורה והיא אמרה לי שאכן הילדה לא כל כך משתפת פעולה ושאתן לה זמן להסתגל.
אז אחרי השיחה שלנו היה שיפור, פתאום ראיתי שהיא עושה יותר בכיתה, וגם ראיתי שהמורה בודקת פתאום (לפני לא בדקה)
באסיפת הורים קיבלתי פידבק שיש שיפור בשיתוף פעולה, אבל שהיא נוטה לרחף (לא יודעת מה המשימה שיש לעשות) , מתנדנדת בכסא וכו (מניחה שהתכוונה לרמוז לי על הפרעת קשב אפשרית)
אבל זה המצב מאז. יש לילדה יחסית הרבה שיעורים כי היא לא מספיקה/עושה בכיתה, אני לא רואה שום סימון של המורה בספרים שלה , לא נראה לי שהמורה מקדישה לה בכלל תשומת לב ובכלל שמה לב מה היא יודעת ומה לא. למשל יש להם סיפור שבועי שהם צריכים לקרוא ולהחתים בצליל שלמדו השבוע. הבת שלי לא התעניינה בסיפורים הללו (כאמור קוראת כבר ממש) אז במקומם היא יושבת וקוראת לי כל ערב מספרים שיש לנו בבית. המורה לא העירה אפילו פעם אחת שהיא לא מחתימה את הדפים. ציפיתי לפחות שתשאל למה אנחנו לא מבצעים את זה.
היא גם סיפרה לי ששני תלמידים קיבלו לעבוד בספר המתקדם יותר, האם היא לא נותנת לה גם כי היא לא משתפת פעולה או כי למורה אין מושג מה היא יודעת כי כאמור היא לא מהמשתתפים, ונוטה לרחף?
לא אוהבת את זה שהילדה שלי שקופה. אבל אני אמורה להתקשר כל חודש למורה ? זה מקובל? מה לומר לה? אני לא רוצה לצאת מתקיפה או מעבירה ביקורת
 

mykal

New member
למה להתקשר?

למה לא לגשת ולספר את מה שאת מדוחת כאן,
שהיא קוראת, ושהיא יודעת, ואת מבינה שהיא לא משתפת אבל את מצפה
ומבקשת, שהיא תזכיר לה ותתיחס אליה.
הילדה תשתלב בטוח, אבל כנראה באמת לגיל משמעות, ויקח לה קצת זמן.
בהצלחה.
 

danakama10

New member
מה זה חוסר שיתוף פעולה בכיתה?

המורה נניח אומרת לה להקריא קטע מספר, והיא לא מוכנה? או שהיא אומרת להתחיל בשיעורים והיא לא עושה אותם? מה היא עושה במקום זה? זה התפקיד של המורה לדאוג שהילדים עושים את העבודה שהם אמורים לעשות.
גם לא ברור לי איך מכך שאחרי השיחה שלך עם המורה היה שיפור, ופתאום שוב אין שיתוף פעולה, הרבה שיעורים שלא הספיקה בכיתה והמורה לא בודקת לה?

לא אהבתי את ההערות של המורה על שהיא נוטה לרחף ומתנדנדת בכסא. מדובר בכתה א! אצלנו ביסודי שמו בכל הכיתות כיסאות מיוחדים מתנדנדים כי יודעים שהרבה ילדים הם wiggly. אז במקום לנסות לסמן ילדים כאילו משהו לא בסדר איתם, צריך להבין שזה ילדים וככה חלק מהם, ולעזור להם. אם המורה רואה שביתך מרחפת, שתבוא ותגיד לה באופן מיוחד - רחל, עכשיו אנחנו פותרים את עמוד 5.
 

יהלום29

New member
בהתחלה היתה מתנגדת

כלומר כולם היו עובדים והיא לא. או שהיא סתם מורחת את הזמן, כולם עושים 5 דפים והיא אחד.
האמת שגם בבית אני רואה את הרחפנות, דעתה מוסחת מאד בקלות, אבל בבית היא לא מתנגדת לי, וכאמור היא דווקא מאד מתקדמת בחומר, כלומר אני לא רואה שום קושי לימודי
המורה אומרת שהיא נותנת משימה, והיא לא הקשיבה אז אין לה מושג מה המשימה.
ומגניב הקטע עם הכסאות! אצלנו זה ממש לא מקובל. הלוואי והיה גם פה
 
דיברת עם הילדה?

אצלינו הבן באופן קבוע היה אומר שאין שיעורי בית. לקח לנו זמן לגלות שכן היו. התחלנו לכעוס על הילד ולהגיד שזה לא בסדר שהוא משקר. ובסוף הסתבר שהמורה רושמת והוא לא מספיק להעתיק לפני שהיא מוחקת. הוא קצת מרחף וגם כותב לאט.
אז עכשיו היא משאירה את הכתוב על הלוח יותר זמן, והכל בסדר.
ואת חייבת לדבר עם המורה ולהסביר שהילדה לא רק שיודעת את החומר אלא גם מתקדמת משאר הכיתה. ותחשבו ביחד מה אפשר לעשות. מה שכן, למה כל כך נורא שיש לה הרבה שיעורים בגלל זה? כן תגידי לה שזה בגלל שלא הספיקה, אולי יעזור ואולי לא.
אבל כל עוד אין בעיה מבחינת ההבנה שלה והשליטה בחומר הנלמד, לא הייתי מתרגשת.
 
רק לגבי הקריאה של הסיפור השבועי - אומרים לכם

לסמן שהיא קראה ואת לא מסמנת, ואת מצפה שהמורה תבין מזה שהיא יודעת לקרוא שוטף או תשאל אתכם מה קורה, במקום להגיע למסקנה המתבקשת שהילדה לא מכינה שיעורים וזהו? אם הילדה יושבת וקוראת לך מספרים שיש בבית - תכתבי שזה מה שהיא עושה. לא לסמן כלום ולצפות מהמורה לנחש זו גישה לא מאוד פרודוקטיבית.
 

יהלום29

New member
אולי הציפיות שלי גבוהות מידי

אבל כן אני מצפה ממורה בא' שתשים לב מה קורה עם הילדים. ואם הילדה לא מכינה שיעורים שתאמר לי. בעיקר שזה רק א' ובהחלט יכול להיות שהילדה בכלל לא מסתדרת
 
בשביל זה יש יום הורים.

לרוב אין קשר שוטף בין המורה להורים אלא אם יש סיבה מיוחדת (למשל שהילד מתקשה במיוחד או מפריע - לא שהוא לא מכין שיעורים). גם בכלל לא ברור אם היא בודקת שיעורים - בימינו מורות רבות לא בודקות בכלל.
 
על מה בעצם את רוצה לדבר עם המורה?

אם הילדה לא משתתפת בשיעורים, אין סיבה שהמורה תיתן לה חוברות מתקדמת - על סמך מה המורה יכולה לדעת שהילדה מתקדמת? המורה רואה ילדה שמרחפת, היא לא יודעת מה הילדה קוראת בבית.

ואת בטוחה שהילדה רוצה חוברת מתקדמת?
אולי באמת קשה לה להסתגל, והיא מרחפת לה, ולא בא לה לעשות חוברת מאתגרת.

לא נראה לי כדאי להגיד למורה שזה לא בסדר שהיא לא בודקת לילדה שיעורים. את באמת רוצה שהיא תתחיל לבדוק שיעורים, ולנזוף בבת שלך?

את כועסת שהבת שלך שקופה.
ברוכה הבאה לחינוך הממלכתי של מדינת ישראל.

לא יודעת אם מקובל להתקשר למורה כל חודש. עד היום אפשר לספור את מספר השיחות שעשיתי עם מורים (מעבר ליום הורים) על פחות מאצבעות יד אחת. ויש לי במצטבר יותר מ20 שנים של ילדים במערכת החינוך...
 
ואולי הילדה מרחפת כי משעמם לה?

שני הבנים הגדולים שלי הגיעו לכיתה א' כשהם קוראים מעולה ועם ידע בחשבון של כיתה ג'.
לגדול הייתה מורה מדהימה. היא אפשרו לו ולעוד שני ילדים לא לעבוד בחוברות אלא להביא חוברות משלהם (היא המליצה מה לקנות). ואפילו נתנו להם ללכת קבוע לשיעורי חשבון עם כיתה גבוהה יותר (בכיתה א העדפתי שיישאר בכיתה ויעבוד בחוברות שלו ובכיתב ב הוא הלך לכיתה ג ונהנה מאד).
לשני, הרבה יותר מבריק, הייתה מורה נוראית. גם אחרי שהבינה מהי רמת הידע שלו, הסכימה שיעבוד בחוברת שלו רק אחרי שייסיים את החוברת הרגילה. והוא כותב לאט, מרחף גם כשלא משעמם. התוצאה הייתה שאף פעם לא הגיע לחוברת מעניינת. וניסינו לדבר איתה כמה פעמים בלי תוצאות. ולכיתות הגבוהות הפסיקו לשלוח אותם כמדיניות. כך שהוא באמת השתעמם ולא הצלחנו לשנות כלום. אבל לפחות ניסינו.
 
אולי. ואת זה כדאי לבדוק.

אבל עדיף לבדוק את זה, לפני שמחליטים להעמיס על הילדה עוד מטלות מעבר למטלות שהיא לא עומדת בהן.
 

יהלום29

New member
זאת בדיוק הבעיה

המורה לא פנתה אליי בשום שלב לבדוק למה היא לא קוראת את הסיפור השבועי. איך המורה אמורה לדעת את הרמה שלה?? זה בדיוק התפקיד שלה! למעשה עיקר התפקיד שלה. הרי בהחלט יכול להיות באותה מידה שהילדה לא יודעת כלום ובכלל לא קוראת. זה בסדר להשאיר אותה ככה? הרי רק בגלל שאני מאד מעורבת ומושיבה אותה להשלים אני יודעת מה המצב בכלל. ולא אני לא רוצה שתנזוף בילדה, אבל אני כן מצפה שמורה תבדוק שיעורים ותהיה מודעת למצב, ותפנה אליי במידת הצורך. עובדה שאחרי שיחת טלפון זה כן קרה.
 
קשה לבקש מהמורה "תהיי מודעת למצב"

יותר קל כשיש בקשה/בעיה ספציפית.

אם את חושבת שהילדה לא מתקדמת בחומר ולא מבינה, אפשר להתייעץ עם המורה. ממה שכתבת - עושה רושם שהיא תמליץ לשלוח את הילדה לאבחון. ככה שלא בטוח שייצא מזה משהו.

אם את חושבת שהיא מתקדמת - את יכולה לבקש מהמורה לתת לילדה משימות קריאה מאתגרות יותר.

אבל להגיד "עצוב לי שאת לא רואה את הילדה" זה מאד אמיתי ונכון, אבל אני לא רואה את זה מביא שינוי


אם יש לך רעיונות קונקרטים, את יכולה לנסות להעלות בפני המורה. אם יש משהו ששמת לב שעוזר לילדה בבית.

וכל זה - בפגישה פנים אל פנים. לא טלפון או הודעות. למורה אמורות להיות שעות שמיועדות לפגישות עם הורים.
 
אבל גם אם היית חותמת, זה לא היה נותן לה שום

אינדיקציה על המצב של הילדה... אולי חתמת והיא קראה מדהים, אולי לקח לה שעתיים להקריא עמוד, אולי חתמת סתם, בלי שהיא קראה.... אני חושבת, שאם את רוצה להעביר מסר למורה, לא לחתום ולצפות שהיא תבין שזה מסר עבורה, זו דרך פחות מוצלחת. אני חושבת שזו זכותך המלאה לבקש לשוחח עימה. את יכולה לבדוק איתה מה היא מעדיפה - טלפון, פנים אל פנים, מייל... ואז להעביר לה בצורה ישירה את התחושות שלך. הייתי גם מצפה ומבקשת מהמורה לומר באופן ישיר את דעתה - את מרגישה שהיא רמזה לבעיית קשב וריכוז. אם זה מה שהיא חושבת- שתגיד. לא בהכרח תפעלי כרגע בכיוון, אבל לי חשוב לדעת מה המורים של הילדים שלי חושבים, ולא ברמזים.
 

יהלום29

New member
אסור למורה להגיד קשב וריכוז

אני חושבת שזה נחשב ״אבחון״ ואסור להם להגיד את זה. והיא כנראה מאד מקפידה.
&nbsp
 

Ani15

New member
את לא אמורה להתקשר כל חודש

את אמורה להתקשר כל שבוע. מקובל, לא מקובל, מה זה משנה. זה מה שהבת שלך צריכה כדי שהמורה תדע מה קורה איתה, אז זה מה שתעשי.
במקביל, כדאי מאוד להוריד את הציפיות שלך מהמורה (וממורות אחרות בעתיד). יש להן 35 תלמידים בכתה, ובעיות משמעת לטפל בהן, ושיעורים להכין ועוד ועוד. זה נחמד שאת מצפה שהמורה תבדוק שיעורים ותדע מה הרמה של כל תלמיד, אבל זה אולי יכול לעבוד בעולם אוטופי עם 20 תלמידים בכתה עם משמעת סבירה ושיתוף פעולה של כל ההורים, ומורות שמתוגמלות (או עפות) לפי ההישגים שלהן ואיכות ההוראה. במערכת החינוך הישראלית אף אחד מהפרמטרים האלה לא קיים. אז תדאגי לבת שלך כמיטב יכולתך וזהו. אם את חושבת שהרמה שלה מתקדמת ביחס לכתה, תתקשרי למורה ותגידי לה את זה. או שתקבעי פגישה של שלושתכן ותראו לה את זה. אם את רוצה שהמורה תאפשר לה להתקדם יותר מהר, דברי איתה על זה ותציעי לקנות חוברות או ספרים לפי הצורך. כדאי שאפילו תציעי איזה. במקביל, כדאי שתפגיני שיתוף פעולה עם הדרישות של המורה: אם מבקשת לקרוא ולחתום, תקראו ותחתמו (או שתחתמו בלי לקרוא). אם מבקשת להגביר קשב בכתה, דברי עם הילדה על זה (מדבריך עולה שהילדה לא נפגעת גם אם הקשב שלה לא משהו, אז בשלב זה לא הייתי הולכת לאבחון. אבחון עושים כשיש בעיה שצריך לפתור. שקיפות זה לא בעיה שנפתרת באבחון אלא במעורבות הורים). אם את חושבת שצריך דעה שלישית, לכי ליועצת ביה"ס. מה שלא תעשי בעצמך, לא יקרה.
 

יהלום29

New member
הבנתי

זה עצוב לי נורא שזה ככה. שאני עובדת אז אני לא פנויה להיות מהאמהות האלו שכל הזמן נמצאות בבית ספר (למעשה אני רק אוספת מהצהרון ולא רואה אף מורה) וכדי לתחזק כזאת מערכת יחסים עם המורה אני כנראה צריכה לא לעבוד. וזה נורא קשה שהילדים שלי סובלים כי אני לא יכולה להיות מספיק מעורבת כי אני עובדת.
 

Ani15

New member
אני לא מסכימה איתך

גם אמהות עובדות וגם אמהות קריירה וורקוהוליקיות יכולות להיות אמהות מעורבות. זה יותר קשה, כן, אבל זה לגמרי לא בלתי אפשרי. בעיני, אמהות שכל חייהן סביב הילד גורמות לו נזק גדול בהרבה.
ואיפה אבא שלה בכל הסיפור הזה?
 
רוב האמהות עובדות, ולא בבית הספר כל הזמן.

לא הכרתי אף אמא שנמצאת בבית הספר "כל הזמן".

ואת לא אמורה לתחזק מערכת יחסים עם המורה.
מדובר, בינתיים, בפגישה אחת.
 

danakama10

New member
התגובה שלך לא נעימה

עכשיו אמהות שלוקחות אחריות על ההצלחה של הילדים בבי"ס הן "האמהות האלו"? מי שרוצה להיות מעורבת, מוצאת דרך. מי שמצפה שהילד יקבל בדיוק את כל מה שצריך בבי"ס ולה נשאר רק להתמוגג מהתעודה הנהדרת, אם לילד יש בעיות ספציפיות, זה לא יעבוד לה. כדי שילד יצליח ויקבל את כל מה שהוא יכול מבי"ס צריך שיתוף פעולה בין בי"ס לבין ההורים. ההורים צריכים להבין שמורה לא יכולה לעזור לבד לילד כשיש בעיות ספציפיות. היא בהחלט יכולה להיות שותפה ולעשות הרבה, אבל היא לא יכולה להוביל את התהליך.
נדמה לי שאת גם זו ששאלת לא מזמן על ארוחת צהריים לילדים, וכשהבאתי לך רעיונות לארוחות בוקר מזינות וזריזות מאוד, אמרת שאין סיכוי, בגלל העבודה שלך ושלך בעלך, קורנפלקס זה המקסימום שאתם מסוגלים להכין.

ילדים זה לא משהו שמגדל את עצמו. צריך להשקיע בהם, בכל התחומים. חלק מההשקעה זה תזונה, חלק זה להיות עם אבצע על הדופק בענייני לימודים. אם זה גדול עליכם, אם אפילו כדי לשלוח אימיילים למורה את צריכה לא לעבוד, אולי באמת יש עלייך לחץ גדול מדי ומוטב לשקול לעבוד פחות כדי שתוכלי להיות גם מהאמהות האלו.
 
למעלה