איך אפשר לדעת איזו הקלה הילד צריך, בלי לעשות אבחון?

איך אפשר לדעת איזו הקלה הילד צריך, בלי לעשות אבחון?

קראתי פה כמה תגובות שאמרו שרק אם יבקשו הקלות ולא יקבלו, יפנו לאבחון.
אבל אני לא מבינה איך אפשר לדעת מראש, בלי האבחון?
וגם לדייק בהתאמה שהילד צריך, הרי יש דברים דומים.
לאחד הבנים שלי יש קושי לכתוב, ובמהלך אבחון ללא קשר לבקשה להקלות, זה התגלה. אז מגיעה לו הארכת זמן, אבל לא ביקשנו. כי הוא הכיתה ד ומסתדר מעולה, במיוחד שלא צריך לכתוב הרבה.
אבל גם ילד ללא קושי מוטורי, אם יקבל תוספת זמן, זה יעזור גם אם הוא חולמני וגם אם הוא מתקשה בחומר ולוקח לו זמן לגלות תשובה,בכל מקרה הוא ירווח מתוספת הזמן. אז איך יודעים? סומכים על הילד שאומר: ידעתי הכל אבל לא הספקתי לסיים כי נגמר הזמן?
לי בוודאות אין שום הפרעת קשב, והיו מבחנים בלימודי ההנדסה שלא סיימתי כי לא היה זמן. והתוספת מאד הייתה עוזרת לי.
 
לא רק שלא יודעים לאיזו *התאמה* ילד זקוק, אלא שזו גם לא מטרת
האבחון. התאמות בדרכי הבחנות הן רק תוצר לוואי.
המטרה של אבחון תפקודי למידה היא לעמוד על היכולות של הילד, נקודות החוזק בהן הוא יכול להשתמש בלמידה, לזהות את הקשיים ואת הגורמים להם, ובהתאם לכך להמליץ על התערבות טיפולית שתסייע לצמצמם. בהתאם לממצאים ניתן גם להמליץ על התאמות בדרכי ההבחנות, אבל ההתאמות הן רק "תוצר לוואי" של האבחון, הן לא מהות האבחון ולא מטרתו. ובכל מקרה, ההתאמות לא פותרות את הקושי ואת הבעיה, אלא מאפשרות לילדים עם לקויות למידה/הפרעת קשב לעקוף אותו ולהביא לידי ביטוי את היכולות והידע שלהם, למרות הקשיים.
כך, למשל, התאמה של הקראת בחינות תינתן ותסייע באמת רק לילדים עם לקות קריאה. מאחר ומטרת הבחינה בהיסטוריה, למשל, היא לבדוק את הידע הנלמד ולא את רמת הקריאה של הילד, לא הוגן "להכשיל" ילד רק כי קרא הוראה או שאלה בצורה שגויה בגלל לקות קריאה (ולא מסיבה אחרת, כמו פזיזות למשל) ולכן ענה בצורה שגויה.
אני יודעת שרוב ההורים - ובאופן כללי גם המערכת החינוכית לצערי - תופסים את האבחונים כדרך "לקבל הקלות", אבל בעינינו, המאבחנים, זו לא מטרת האבחון בכלל.
וכן, תתפלאו, היו לי לא מעט מאובחנים לאורך השנים שלא "קבלו" ממני שום התאמות, כי לא היו צריכים. אבל רוב הילדים שמגיעים לאבחון לא מגיעים סתם אלא מגיעים בגלל שהם באמת מתמודדים עם קשיים לאורך השנים, והמטרה היא להבין מה גורם לקשיים האלו ואיך אפשר לעזור לילדים להתמודד איתם.
 
אין שום סיבה לא לבקש הארכת זמן

לכל ילד שזה יעזור לו. הסיבות להגבלת הזמן הן בעיקרן לוגיסטיות/כלכליות (צריך מישהו שישגיח, מקום להיבחן, וכו'), כשבמקצועות הומניים מסוימים זה גם עוזר להגביל מריחות (אבל את זה אפשר גם לעשות בדרכים אחרות, כמו מגבלה על מספר המילים, וכו') - אבל במקצועות ריאליים פשוט אין שום סיבה, פרט לכך שיש אנשים שזקוקים להגבלת זמן כדי לגייס מוטיבציה - אבל מבחינת הערך של הבחינה, לא משנה אם לקחה שעה או 3 שעות לפתור אותה. אצלי באוניברסיטה (מתמטיקה-פיסיקה) כמעט תמיד קיבלנו עוד ועוד הארכות עד שכולם סיימו - כך שמצד אחד מי שזקוק להגבלת זמן כדי להמריץ אותו מקבל אותה (כי תמיד יש מתח ולא מכריזים מראש כמה הארכות יתנו), ומצד שני כמעט תמיד כל אחד מקבל את כל הזמן שנדרש לו כדי לפתור את הבחינה.
מה שצריך לקרות הוא שפשוט יתנו הארכת זמן לכל מי שזקוק לה, בכל מבחן שבו הוא זקוק לה (גם בלי לדעת מראש שהוא יזדקק לה), ובמקומך ברגע שהילד מתחיל להיות זקוק להארכה ואומר לך שהוא לא הספיק לפתור מבחנים - הייתי מבקשת אותה.
 
יש הבדל גדול אם נותנים לכולם או לחלק

בעיני זה לא הוגן שילד אחד יקבל הקלות רק בגלל שהוריו הלכו לאבחון (ושילמו הרבה כסף) רק בשביל ההקלות, ומצאו איזה משהו (כי הרי לרוב הילדים אפשר למצוא משהו, אם מתאמצים. ובטוח יש מאבחנים שנותנים את ההקלות בקלות יחסית).
כשזה ביסודי, אז זה פחות מפריע. כי לי חשוב לדעת מהי רמת הידע של הילד הפרטי שלי ולא איפה הוא על הסקאלה.
אבל כשמתחילים עם הקבצות וכשמתקרבים לבגרויות, זה כבר לא הוגן ואף פסול.
 
אכן, כאמור לדעתי צריך לתת לכולם.

ואם תהיה עצומה כזאת, אשמח לחתום עליה.
אבל בינתיים אין סיבה שהילדים שלך לא יגמרו את המבחן כי מישהו קיבל החלטה דפוקה להגביל מבחנים בזמן - ולדעתי אם כבר יש לך ביד אפשרות לתת להם את ההקלה הזאת, בהחלט בסדר גמור שתשתמשי בה. את לא עשית שום דבר לא בסדר פה. כלום. זו לא רמאות, ואין סיבה לדפוק את הבן שלך ולהקשות עליו את החיים.
אפשר להגיד שהארכת זמן זו לא הקלה, אלא הגבלת זמן היא "הקשייה" - לא ראויה ולא במקום, ולגיטימי לגמרי להביא לביטולה. ספציפית במקרה שלכם יש אפילו סיבה מוצדקת לכל בר דעת - הוא פשוט כותב לאט יותר - ונשמע לא סביר לחלוטין למנוע ממנו את ההקלה כי ילד אחר שיושב לידו וההורים שלו לא לקחו אותו לאבחון לא יקבל אותה. בסופו של יום ההשוואה לא תהיה בינו לבין הילד הזה, אלא בינו לבין כל ילדי הארץ, שרבים מהם כן יקבלו הארכת זמן. לשלול אותה ממנו, כאמור, זה רק לדפוק אותו סתם.
 
רק לידיעה - הארכת זמן בבגרויות כבר מזמן לא דורשת שום אבחון
משום סוג שהוא. לבית הספר יש מנדט לאשר הארכת זמן בבגרות על דעת עצמו, אבל עם הסבר כמובן ולא כך סתם, וצריך להודיע על כך מראש למשרד החינוך.
כל הסיפור של התאמות שנקנות בכסף כבר הולך ונעלם. נכון שפעם האצבע על הדק ההתאמות הייתה קלה מאוד, אבל היום מאוד קשה לקבל התאמות. רובן הגדול צריך לעבור אישור של ועדות מחוזיות שלא קשורות בכלל לבית הספר, שבוחנות בשבע עיניים את ממצאי האבחון ואת דיווחי בית הספר, ורק אם ממצאי האבחון תואמים לקריטריונים שקבע משרד החינוך, ניתן לקבל את ההתאמות בבגרויות.
 
זה מאוד משמח לשמוע.

הייתי מאוד שמחה אם היו מכלילים את זה גם לבתי הספר היסודיים והחטיבות, במקום לענות את הילדים האלה סתם, כי, כאמור, אין שום סיבה להגבלת הזמן. והייתי עוד יותר שמחה אם היו מכלילים את זה לכולם.
 
התאמות, לא הקלות. וזה תמיד היה כך. מה שהשתנה הוא שעד לפני
כמה שנים רוב ההתאמות היו צריכות לעבור אישור של ועדה בית ספרית, והיא באמת הייתה חותמת גומי שאישרה כל דבר. זה יצר אינפלציה מטורפת של התאמות, והגדיל את הפער בין עשירים לעניים בנושא הזה. בשנים האחרונות יותר ויותר התאמות צריכות לעבור אישור של ועדה מחוזית, שלא קשורה לבית הספר ויושבים בה רק אנשי מקצוע, והם אלו שעוברים על האבחונים ועל דיווחי בית הספר. אם האבחון מקצועי והממצאים שלו מוכיחים את הצורך בהתאמה, ודיווחי בית הספר (כולל מבחנים של הילד וכו') גם מצביעים על הצורך הזה - ההתאמה תאושר.
 

עדיקים

Active member
אנחנו עדיין ביסודי בחטיבה מתכוונת לעשות אבחון

אצלנו עד כיתה ד' אין הגבלת זמן במבחנים. מי שלא מסיים את המבחן בזמן שנתנו לו ממשיך אותו עד שמסיים.
להבנתי מכיתה ה' כהכנה לחטיבה מקפידים יותר על זמנים. מנסיון של חברה שהבת שלה לא סיימה מבחן הם פנו למורה וקיבלו הארכה לסיים את הבחינה,
לכן לא רואה שום סיבה למה צריך לעשות אבחון עכשיו.
אני יודעת בדיוק מה הבעיות של ביתי ולצערי לא מוצאת מורה להוראה מתקנת אצלנו בשכונה. היתה לפני שנה אצל מישהי ולא מוכנה להמשיך אצלה (ואני מסכימה עם ביתי בנושא), מחפשת בנרות מישהי אחרת.
במקרה שלנו לא בטוחה שתוספת זמן תעזור אבל המורה נתנה לביתי להבין שאם תצטרך תקבל.
בחטיבה הבנתי שמגבילים בזמנים את המבחנים ויתכן בכלל שהיא תצטרך הקלות נוספות בתקוה שיתנו לה. נגיע לגשר נעבור אותו.
 
למעלה