אני מתחילה להתייאש - עוד ספר מדע,

אני מתחילה להתייאש - עוד ספר מדע,

עוד הפניות לתורה, פירוש רש"י, וכו'. הפעם הספר נקרא "מבנה החומר: ריק וחלקיקים". טוב, איך אפשר לצפות שבספר עם שם כזה לא תהיה הפנייה לתורה
.
 

סביון1

New member
מה כתוב שם?

אני תוהה איך הצליחו לקשר בין מבנה החומר לבין רש"י? ממש סקרנית.
 
כשמדברים על נפח ומשקל,

מדברים על "אבן ואבן, איפה ואיפה" (מצטטים קטע ארוך יותר) ועל פירוש רש"י.
 

אגוזים1

New member
את רצינית שזה מרגיז אותך?

חושבת אחרת ממך לחלוטין...

הלוואי והילדים שלי היו יודעים מה זה איפה ואיפה...

לדעתי זה מקסים שלומדים את זה דווקא בהקשר כזה שלא קשור לדת ודתיות.
 
כן, אני רצינית.

אני לא רוצה שהמילים "תורה" או "אלוהים" או "רש"י" יופיעו בספר מדע. אגב, בעלי גם שם לב שבתמונה שאמורה להציג "כלים" שאנשים בונים באמצעות חומרים שונים יש גם חפצי דת (רק של היהדות, כמובן).
את מכירה את השיטה של immersion כדי ללמוד שפה זרה? אז לילדים שלנו עושים, ללא הסכמתנו, immersion בדת. ולא רק שלא נתתי את הסכמתי לזה - אני בפירוש מתנגדת לזה.
 

סביון1

New member
אני לא רואה בזה הדתה

יש הבדל גדול, בעיני, בין ציטוט מהמקורות לצורך היכרות של הילדים עם מילים בעברית, לבין ציטוט מהמקורות לצורך החדרת רעיונות דתיים. הפעולה הראשונה מבורכת בעיני. כי ככה בונים תרבות, ככה מעשירים שפה, ככה מכירים את שורשי השפה שלנו. הפעולה השניה פסולה ומקוממת. כשסיפרת (או מישהי אחרת סיפרה? סליחה שאני לא זוכרת) שבספר יש הסתייגות מהמפץ הגדול בגלל סיפור בראשית, התקוממתי איתך. על ציטוט הנוכחי אני לא מתקוממת, אני מברכת. אגב, לפעמים, כשאני מסבירה מילה קשה לילדים שלי, אני נעזרת במקורות כדי להאיר את ההקשר ולהעשיר את הידע שלהם.
 
סבבה, בואי תברכי גם על הדוגמא הבאה בספר:

מי ומה ניתן לדחיסה?
"...ופרעה חולם והנה עומד על היאור... ותאכלנה הפרות רעות המראה ודקות הבשר את שבע הפרות יפות המראה והבריאות... ולא נודע כי באו אל קרבנה, ומראיהן רע כאשר בתחילה..." (בראשית מ"א)
* האם ניתן לדחוס פרה שמנה לתוך בטן של פרה רזה, בלי בנפח הפרה הרזה ישתנה?

אין מה לומר, הדברים האלה ממש במקום, ואי אפשר לחשוב על ספר מדע בלי דוגמאות כל כך רלבנטיות ומהותיות לנושא הלימוד.
 

ויקה1222

New member
אני דווקא חושבת שהדוגמה חמודה

ולא רואה בזה שום בעיה. לקחו משהו מהתנך וקישרו אותו לעיקרון מדעי שאותו רצו ללמד. אם היו מביאים דוגמא אחרת, לא מעולם המדע אבל מתחום אחר, אני מניחה שהיה מפריע לך פחות.
 
את לא מבינה שהם מחפשים לתקוע את הדת -

ורק את הדת - בכל חור, כולל בספרי מדע - מה שבאמת הופך את זה לגרוע יותר?
כל הרציונליזציות של איך זה בעצם קשור/ מלמד עברית/וכו' הן אולי מה שהם בונים עליו, אבל זה לחלוטין לא מה שעומד פה מאחורי ההשתלות הכל כך הזויות של הדת בספר הזה.
המטרה היא אך ורק לתקוע את הדת איפה שמצליחים, ולא משנה עד כמה זה מאולץ והזוי.
באמת שקשה לי להאמין שיש מי שעדיין מחפש פה רציונל אחר, אבל עובדה.
לדעתי המצב ממש עגום, ולא סתם אני מיואשת - זה באמת מייאש מה שקורה פה בבתי הספר ובספרי הלימוד.
 

סביון1

New member
זה באמת נשמע מאולץ משהו, ועדיין

אני לא מוצאת איך מישהו הולך לחזור בתשובה או לשנות את אמונתו ולו במעט לנוכח ציטוט מהתורה.
&nbsp
 
כמו שאמרתי, הם עושים לילדים immersion

בדת והופכים אותה לנוכחת בחייהם ובלימודים שלהם בלי לתת להם אפשרות לבחור או להתנגד - זה פשוט שם כמו שחוקי הטבע שם והמדע שם. אין משמעות לשאלה אם אתה דתי או חילוני - הדת הופכת להיות חלק בלתי נפרד מהחיים שלך. ומילא דרך שיעורי תנ"ך או תרבות ישראל, שלפחות איכשהו מצהירים על זה - לא, בכל השיעורים, כל הזמן - כולל שיעורי מדע. אלה החיים שלך. אותי, לפחות, זה מזעזע.
 

אגוזים1

New member
הדוגמא עם הפרות

פשוט דוגמא מגעילה וגרועה בלי קשר לדת. לקחו סיפור שהוא מטאפורה טהורה ורידדו אותו לרמת המלל.
&nbsp
איכס.
&nbsp
(זאת לעומת הדוגמא הקודמת של אבן ואבן איפה ואיפה שהיא דווקא מאוד מוצלחת בעיניי)
 

סביון1

New member
בכל אופן לכבודך, בדקתי

את ספר המדעים של הבן שלי. כיתה ח'. כתוב עליו שהוא על פי תכנית הלימודים המעודכנת לבית הספר הממלכתי והממלכתי דתי. הספר נדפס ב 2013. חיפשתי וחיפשתי ולא מצאתי כלום. שום ציטוט מהמקורות, שום איזכור למשהו יהודי. אולי אצלכם רכז/ת מדעים דתי/ה שמחזיר/ה בתשובה? אולי המנהל/ת כזה/כזאת?
 

Lhuna1

New member
בנט עוד לא היה שר החינוך ב-2013

לא, זה לא רכזת או מנהל יוצא דופן, זו מדיניות מוצהרת של שר החינוך הנוכחי, יו"ר הבית מפלגת הבית המשיחי.
אם תכנסי לפורום החילוני בפייסבוק תגלי שזה הולך ונהיה יותר ויותר נפוץ.
&nbsp
דוגמה אקראית
https://www.facebook.com/michal.p.carmon/posts/10155009823521569
&nbsp
 
לגבי הראשון - אכן ביקשו בבית הספר לקנות סידור,

ואנחנו מסרבים לעשות זאת, ומוכנים להגן על עמדתנו אם מישהו יתלונן.
 

IRISS51

New member
מה הבעייה בלקנות סידור?

בריאלי העברי בחיפה, עוד כשלמדתי שם בשנות ה-80, ביקשו לשיעורי תושב"ע\ אגדה, שנקנה סידור, שיעורי תנ"ך היו עם כיפה על הראש.
זה היה ברור מאליו, חלק מתוכנית הלימודים.
אדם שימצא את עצמו יום אחד בבית כנסת, לבר מצווה של הבן, לאמירת קדיש, לשבת חתן, למה שלא יהיה בקיא בסדר התפילות?, במנהגי התפילות?.
 
יש אנשים שלא חוגגים בר מצווה בבית כנסת.

ולא עושים שבת חתן.
ולא מתפללים אף פעם.
למה? כי הם לא דתיים, לא חצי דתיים ולא רבע דתיים. הם לא מאמינים, ואין שום סיבה שהם יכירו את התפילות או כל דבר שקשור לתפילה.
לנו יש רק בנות, לכן לא היינו צריכים להתלבט לגבי ברית מילה, לתהות לגבי בר מצווה, וכו'. אבל להתחתן התחתנו בקפריסין, ואני עד היום לא יודעת איך נראה מקווה מבפנים או מה זה בכלל שבת חתן.
ממש לא משנה לי מה היה ברור מאליו בריאלי בשנות ה-80. אם זה היה המצב בבית הספר של האחים שלי, אולי היינו מנסים לעשות משהו לגבי זה.

ואם מישהו רוצה ללמוד להתפלל - אני בטוחה שבבית הכנסת ישמחו לעזור לו.
 

IRISS51

New member
אנשים משתנים, דברים משתנים, את לא יכולה אף פעם לדעת.

חבר ילדות שלי, האיש הכי לא מאמין בעבר, חזר בתשובה בעקבות חברתו שכיום אשתו.
בעלי, שכף רגלו לא דרכה בבית כנסת מגיל 13, בעקבות פטירת אביו לפני כעשור, והכרת הוואי בית הכנסת כשאמר קדיש יום יום (על הורים היהודים אומרים שנה קדיש),החל להניח תפילין יום יום ולפקוד את בית הכנסת בסופי שבוע, גם אם אנחנו לא משפחה דתית.
לכי תדעי , אולי תצטרכי בעתיד לפקוד את בית הכנסת את או ילדיך, החיים לא צפויים ויש הפתעות, לא ייתכן שיהודי לא יכיר את סידור התפילה שלו.
 
למעלה