חייבת עזרה!! ילדה בכיתה א'

meidadc

New member
יש הנחיה ממשרד החינוך

להמנע מכתיבת ציון המספרי של ה- IQ על גבי בדו"ח (אלא רק בנספח, במקרים מסויימים). ההנחיה היא להתייחס לטווח של ציון ה- IQ, כלומר ממוצע, מעל הממוצע, מתחת לממוצע וכן הלאה.

והפוך צודקת. לרוב, עיקר האבחון הפסיכולוגי הוא החלק הקוגניטיבי / אינטלקטואלי. במקרים מסויימים, למשל כאשר יש אבחון פסיכולוגי קודם עם תמונה קוגניטיבית מפורטת, האבחון הפסיכולוגי החדש עשוי להתמקד בעיקר בחלקים הרגשיים. מקרה נוסף שהפוקוס של אבחון פסיכולוגי יהיה בחלקים הרגשיים הוא כאשר מהאנמנזה (כלומר מדיווח ההורים ובית הספר) מעלה חשש שהקושי הלימודי נובע דווקא מקושי רגשי ולא מקושי קוגניטיבי (IQ נמוך, לקות למידה, הפרעת קשב וכד').

מידד
פסיכולוג חינוכי
 

ליאור 551

New member
רציתי לשאול אותך לגבי מחירים - מנסיון שלך

רציתי לשאול, אם את יודעת, מה הטווח ההגיוני לשלם עבור הוראה מתקנת
וכמה על איבחון בסיכודידקטי?
אני יודעת שזה תלוי ב - 1,001 גורמים, השכלה, ניסיון, איכות, וכו... אבל טווח הגיוני, שאדע אם מה שביקשו ממני הוא הגיוני.
 

ליאור 551

New member
תודה רבה על ההתיחסות ועומק התשובה


השארת לי שיעורי בית :) אני אקרא שוב ושוב את מה שרשמת ואיישם...
 
היא רק התחילה כיתה א

הם בטח בקושי התחילו ללמוד את האותיות
אז נכון שיש ילדים שלמדו את לזהות אותיות כבר בגן
אבל את לא ממהרת לקפוץ למסקנות ?
לגבי ה"אין לי מח" -היית צריכה להגיד לה שזה שטויות וממש לא נכון
כי היא ילדה חכמה מאוד ונבונה וצריכה להתאמן כמה פעמים וככה לומדים
(ואפשר לתת דוגמא איך פעם היה לה קשה לעשות משהו ואחרי אימון כבר קל ) .
אני הייתי נושמת עמוק ומחכה קצת לראות איך העניינים מתקדמים
 
התכוונת שהיא ראתה את המילה אופניים ולא ידעה

לזהות את האות א
או ששאלת אותה באיזה אות מתחילה המילה אופניים מבלי שתראה
את המילה כתובה ?
 
אז איך היא אמורה לדעת ?

בתחילת כיתה א (ועד אחרי החגים עדיין מדובר בהסתגלות וב"חצי גן") .
הצליל או לא מקושר אצלה עדיין לאות וזה הכי הגיוני בעולם
היא עוד לא למדה ניקוד ואני אפילו לא בטוחה שמתחילים ללמוד צלילים בחודש הראשון
בכיתה א .
לדעתי הלחצת את עצמך ללא סיבה אמיתית
 
רוצה להצטרף לאלה שאמרו שקצת מוקדם מכדי

לשפוט את בית הספר או את הישגי הילדה לכאן או לכאן - היא רק מתחילה את כיתה א'. חשוב להיות עם האצבע על הדופק ולעקוב אחרי ההתקדמות ולעזור כשצריך - אבל גם לא צריך להילחץ על ההתחלה - היא רק לומדת עכשיו, וזה בסדר אם היא לא יודעת את כל האותיות בתחילת כיתה א'.
 

ליאור 551

New member
זה נכון

מפריע לי המשפט שיצא לה מהפה - אין לי מוח...גם אם הייתה אומרת את זה בגן, גם בגן לומדים דברים...
ויש לי תחושה, לא מבוססת, שקשה לה להפנים מה שמלמדים אותה - הכי פשוט היה לי לציין, אתמול ומחר... שלאתמול היא אומרת מחר...
החיבור בין השניים + המורה כבר זיהתה שיש קושי וביקשה אותה בשלוש ימים לפרטני, אומר לי אולי צריך עוד עזרה חיצונית למקרים כאלו... כדי למנוע כבר עכשיו פערים שיעשו נזק לביטחון שלה... או שכן אפשר, כמו שאת מציינת, לתת לזה כמה חודשים... אולי??
אבל קודם צריך לבדוק שהתחושה שלי מצדיקה ומצריכה את התגבור.. וכאן עולות השאלות...
 
אז באמת הדוגמא של האופניים היא לא דוגמא טובה -

זו שאלה קשה. בשפות אחרות לא יהיה שם עיצור בכלל, אלא רק תנועה.
לגבי זה שהיא אומרת לאתמול מחר - לכל ילד יש כמה טעויות שנדבקות אליו, וזה לא אומר כלום - תחשבי כמה דברים היא כ-ן אומרת נכון... ושוב, זמן זה מושג קשה יחסית, שילדים עדיין רוכשים.
אבל לקחת ילדה שתתמוך בלימוד האותיות שלה ובקריאה נשמע סבבה - ולא צריך "הצדקות" בשביל זה.
 

mykal

New member
אני באופן אישי

מאמינה מאוד בתחושות שלך,
במיוחד שאת משוה עם אחרים.
אני גם אוהבת מאוד את הגישה שלך, להשאר אמא ולא להיות מורה שלה.
גם חשוב להקנות לה אהבה ללימודים, ולא תסכול, חשוב להקנות לה בטחון,

ואפר לך, שכלתי הרגישה שהבן שלה בתחילת א' התקשה--
וכולם טענו, עזבי, התחלה, עזבי הוא נבון, ואני התחננתי אליה תשלחי למורה להוראה מתקנת, נרשם סירוב,
לקראת טו בשבט--כבר "עלו" בביה"ס שיש קושי, אז נשלח למורה כזו,
ועד לסוף השנה השלים הכל,
היום הוא בכיתה ה' אחד התלמידים היותר מצליחים בכיתה.
הדוגמאות שנתת הן רלונטיות לחלוטין להראות קושי,
את המשחק של מה האות הפותחת אני משחקת עם הנכדים הצעירים שלי--
עוד כשהם בגן. והשנה עלה אחד מהם לכיתה א'--קורא וכותב חופשי.

אז כן, תני לה בוסט ע"י מורה מקצועית להוראה מתקנת.
את כל השאר אם תצטרכי או תרצי תוכלי לבחון אח"כ.
היא תרכוש ידע ובטחון והכל יסתדר.
 
מאוד מוזר שכבר בגן לא הסבו את תשומת ליבך לקשיים

מה שאת מתארת זה לא קשיים מינוריים אלא קשיים שבהחלט יפריעו לה לרכוש קריאה וכתיבה אם לא יטופלו כראוי (ולא ציינת את מצבה בחשבון).
לכן חשוב מאוד מאוד ללכת כמה שיותר מהר לאיבחון אצל מומחה. אחרי שיהיה יותר ברור מה הבעיה (בהחלט נשמע כמו לקות למידה), אפשר יהיה למצוא את הדרך הטובה ביותר לעזור לה ללמוד וגם יהיה יותר קל לבוא ולדרוש מבית הספר שעות תיגבור או כל עזרה אחרת שנהוגה.
 

מ י כ ל10

New member
לא יודעת אם זה מרגיע, אבל זה תיאור כמעט מדויק של המצב אצלנו

בן 6.7, אומר "מחר" במקום "אתמול", מסרב ללמוד לרכוב על אופני דיווש.
אחות שעלתה קוראת שוטף לכיתה א'.
נורא רציתי שיעלה קורא. לא הצליח. עלה כשהוא מזהה אולי שליש מהאותיות, עם מודעות פונולגית זעומה, ובעיקר - חוסר עניין והתנגדות אקטיבית כמעט לכל ניסיון שלי לעבודה בעניין (וניסיתי הרבה מאוד דרכים).
למרות הרצון העז שלי שלא זה יהיה המצב, לא חשבתי שיש כאן בעיה (כלומר, יש בעיה, אבל לא חשבתי שהיא לימודית / קוגניטיבית. הבעיה היא שהוא נמנע ממה שהוא לא עושה מצוין). לא יודעת אם זה מרגיע או לא. הוא ילמד לקרוא בכיתה א'. מה שאני צריכה מכיתה א', זה שייצרו סביבה שמעודדת למידה ורצון שלו לעסוק בדברים האלה.
הבעיה העיקרית במה שתיארת היא תחושת הכישלון, ובזה הייתי מתמקדת, אבל אין לי עצות מעשיות (במקרה של הבן שלי עובד לחזק כל גילוי עניין / ידע, ולמעט מאוד בהתייחסות לתחושות השליליות - רק משהו בסגנון של "באמת? למה אתה חושב/מרגיש כך? מה לדעתך יכול לעזור לך?").
אם אין לה התנגדות אני יכולה להציע לך חלק מהמשחקים שניסיתי איתו
 
למעלה