שאלת בר מצווה ליצירתיות/לאלו שעברו כבר

שאלת בר מצווה ליצירתיות/לאלו שעברו כבר

אז יש בר מצווה באופק ב'ה...
חשבנו על הכותל וכל המסביב ובשל עלויות גבוהות ירדנו...
איך בכל זאת אפשר לעשות את החגיגה המשפחתית של העלייה לתורה/בית כנסת בצורה יותר מיוחדת ובבית כנסת השכונתי
מדובר רק ב 20 איש ואין פה בעיר מסעדות למעט רשתות ארומה ושות...
תהיה עוד חגיגה במועדון עם החברים מדובר רק על העלייה לתורה !
תודה
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
מאיזה עיר את?

יש פרטיים שמכינים ארוחות בופה מפנקות ול20 איש זה לא יעלה הרבה
 
תודה על התתייחסות ותשובה

ארוחת בוקר בארומה ביג נו ...
כוונתי הייתה איך "להביא" את אוירת הכותל אלינו לשכונה..
בופה זה נחמד - אבל זה כבר לשכור מקום וכזה..אנשים קצרים בזמנים..יוצא סופ דצמבר גשום קר אי אפשר מקום פתוח מרפסת גינה פארק...

כאילו לא בא לי סתם להביא אנשים וכולם מחוץ לעיר..לעלייה לתורה..חשבתי אולי אפשר להביא מישהו שמנגן לכניסה?? לחלק משהו?
ארוחה תהיה כן..אולי נכין מצגת קצרה... רוצה יותר מיוחד לכן זה מצוצמם מאוד משפחתי...
תודה
 

michal@gal

Active member
מנהל
לבית הכנסת אי אפשר להביא משהו

לא לחלק ובטח שלא להביא מישהו שמנגן. זה שבת ואסור.
&nbsp
אם אין מסעדה סבירה באיזור, תזמיני אלייך הבייתה לארוחה. תקני מראש אוכל מוכן כדי שלא תצטרכי לבשל.
כ
 
ומוסיפה למיכל - גם מצגת הרי לא תוכלו להציג בבית הכנסת
בכל מקרה תצטרכי להביא אנשים למקום אחר כדי להראות להם מצגת.
אז אם כבר כולם מגיעים לעלייה לתורה, שהיא בבית הכנסת הקרוב אליכם הביתה, שכולם יגיעו אליכם הביתה, תזמיני מראש אוכל לבראנצ' מושקע (אם רלוונטי, יש לי המלצה בשבילך למישהו מעולה מעולה בקריות), תראו את המצגת בבית, קצת אוכל, קצת יקשקשו ביניהם האורחים, וזהו פחות או יותר. אם מדובר ב20 אנשים פלוס מינוס, אין צורך ביותר מזה.
 
אלא אם כן התכוונת שהעלייה בתורה באמצע השבוע?...
 

Ani15

New member
אני לא בטוחה שתאהבי את התשובה שלי

תבדקו את האפשרות לעשות בר מצווה בבית כנסת ששיך לזרם היהדות המתקדמת, בו כל המשפחה (גם הנשים והילדים) יכולה להשתתף בעליה לתורה ובטקס, כולל האורחים שלכם, ויש מצב שזה יהיה בר מצווה בלתי נשכח.
קייטרינג בבית או בבית הכנסת אחרי התפילה (עדיף כזה של מגשי "אוכל אצבעות"), קישוטי בלונים מקצועיים וצלם עם מגנטים למזכרת יסגרו לך את הפינה. מעבר לזה, כדאי שתבררי מראש בבית הכנסת מה הם מרשים.
 
בנות

חשבתי שהיה משתמע ברור - עימכן הסליחה
העלייה תהיה באמצע שבוע...מן הסתם לא תכננתי קריוקי בבית כנסת בשבת חחח

הרעיון של אני 15 נראה לי הכי קרוב אליי - אבדוק פה את הבית כנסת רפורמי נפתח השנה....ואז נתקדם הרעיון ממש נראה לי
תודה
חשבתי גם להביא איזזה 30 בלוני הליום לבנים להפריח לשמיים נראה לכן קשור??
 
האמת שלי זה לא נראה כל כך קשור, אבל זה עניין אישי כנראה
וחוץ מזה, יש לדעתי בעייתיות מסוימת בעלייה לתורה באמצע השבוע - כשאת מתכננת עוד משהו אחרי העלייה לתורה עצמה, את בעצם כופה על כל האנשים לקחת יום חופש מהעבודה. האם בררת עם כולם שזה בסדר מבחינתם? שלא תבני על זה שכולם נשארים למיני-אירוע אחרי העלייה לתורה, ובסוף תגלי שחצי היו חייבים לחזור לעבודה. זה עלול להיות לא נעים.
 

michal@gal

Active member
מנהל
באמצע השבוע אפשר לעשות עלייה לתורה אחה״צ

לפחות בבית כנסת רפורמי או קונסרווטיבי.
עושים תפילה נפרדת, מיוחדת, עבור העולה לתורה ומשפחתו/ה.
זה יותר קצר ויותר חוויתי מעליה לתורה בבית כנסת אורתודוקסי.
 

Ani15

New member
לא כולם יודעים

אבל תפילין מניחים רק באמצע השבוע, ולכן בר המצווה ההלכתי (קבלת עול מצוות שסמלית מתבטאת בהנחת התפילין) יכולה להיות רק באמצע השבוע. גם העליה לתורה של בר המצווה היא באמצע השבוע, בשבת זה "רק" שבת חתן וקריאת ההפטרה. נוהגים לחגוג בשבת מטעמי נוחות (חילונית) אבל הטקס באמצע השבוע הוא החשוב מבחינה הלכתית. לא לכל אחד זה חשוב.
בקהילות מסויימות של זרם היהדות המתקדמת אכן לפעמים מסכימים ל"קפל" את המנהג ולערוך עליה לתורה בשבת או אחה"צ, אך לא בכולן. לטעמי דווקא לקחת בוקר באמצע השבוע ולחגוג יכול להפוך את זה לחגיגה מיוחדת, אם המשתתפים מסכימים.
(גילוי נאות: אנחנו חילונים וגם מעורבים מאוד וכבר הרבה שנים בקהילה הקונסרבטיבית)
 
וואללה. טוב, לנו אין כוונה לעשות לא את זה ולא את זה
בשום סוג של בית כנסת, אז כנראה שזה ידע שפחות היה נחוץ לי בחיים (אלא אם כן בסופו של דבר הבכור ישנה את דעתו ברגע האחרון... נחכה ונראה).
 

Ani15

New member
חכי חכי

אין לדעת מה הלחץ החברתי סביבו יעשה לו (היורש שלי, שהוא הכי מסורתי מכולנו, מחריש עד היום את ההחלטה שלו לפני כמה שנים לעשות בר מצווה אורתודוכסי בלחץ חבריו ובניגוד לדעת הוריו, טוב בעיקר אמא שלו, שלשבת במרפסת מאחורי שבכה כשהוא חוגג זה ממש לא הקטע שלה).
 
עד לרגע זה (גיל 12 ו-5 חודשים) עוד לא היו מקרים שלחץ חברתי
השפיע עליו באופן כלשהו. זה ילד מאוד עצמאי בדיעותיו ומעשיו, ותמיד הוא היה כזה.
אבא שלי כבר כמעט שנה מפעיל עליו מכבש לחצים (לדעתו, בדרך "מעודנת, דרך הסברים ולא כפייה" - אבל זו רק דעתו....) לעלות לתורה. הוא - כמונו - לא מתחבר לזה.
המסר שלנו אליו בעניין הוא מאוד ברור - זו בר המצווה שלך, ההחלטה שלך. מה שתחליט, מקובל עלינו. הוא יודע מה דעותינו, הוא חי בבית שאין לו שום חיבור לדת או למסורת (פרט לליל הסדר עם המשפחה וכמה ימים של הדלקת נרות בחנוכה), הוא חי בבית אתאיסטי במוצהר, רציונלי, נטול אמונות טפלות, נטול חיבור כלשהו למיסטיקה מכל סוג שהוא, והוא בעצמו די כזה. ולמרות זאת הוא יודע שאם יחליט לעלות לתורה - אנחנו נוציא את זה לפועל עבורו.
&nbsp
אבל.... אין ספק שאת לגמרי צודקת ואין לדעת מה יהיה בחודשים הקרובים. אישית אני ממש מקווה שלא אצטרך למצוא את עצמי זורקת סוכריות מעבר לווילון
 

Mars44

New member
התייעצות בקשר לדרך חלופית לחגוג

גם הבן שלי כזה ואין לו (ולנו) כוונה לעלות לתורה. למרות זאת אני מחפשת דרך אלטרנטיבית לציין ולחגוג לו את בר המצווה כי בכל זאת זה ציון דרך בהתבגרות. האם אתם מתכננים משהו במקום בר מצווה מסורתית?
 
כן, משהו נעשה. ורק כי לכל שאר הבנים חוגגים... עקרונית אין
בעינינו שום סיבה לחגיגה גדולה דווקא בגיל 13, ובעינינו גיל 13 דווקא לא מייצג שום אבן דרך, אבל מאחר ולכל שאר הבנים בגיל הזה עושים, אז לא לעשות כלום זה בבחינת "קיפוח" (מרגישה חוסר נוחות בעודי כותבת את ההסבר הילדותי הזה....)
עוד לא החלטנו מה. הוא מן הסתם ירצה לעשות משהו עם החברים (לכיתה או לנבחרת שלו), וברמת המשפחה אנחנו שומרים על צמצום - רק עד רמת דודים ובני דודים (שלנו, ההורים). זה יצא בסביבות 40 איש לכל היותר.
עוד לא החלטנו אם נפריד לשני אירועים או נעשה אירוע יחיד, אבל ברור שלא נעשה שום דבר גרנדיוזי ובטח שלא באולם ובטח שלא תהיה כניסה לקול תרועת שופרות וזיקוקים.
מאחר והוא שחיין עלה רעיון לעשות משהו לכולם יחד בבריכה, עם קיטרינג ומתנפחים בבריכה, אבל הוא חוגג יום הולדת באפריל וזה אומר לחכות לפחות חודשיים, אז אנחנו עדיין חושבים ביחד...
לכם יש רעיונות?
 

Mars44

New member
תודה על התשובה, יש בה הרבה דימיון למה שאנחנו חושבים.

גם אצלנו זה לעשות משהו כדי שבעוד אי אלו שנים לא תהיה לו סיבה להתלונן על ספת הפסיכולוג שההורים לא ציינו את הבר מצווה.
אנחנו חיים בחו"ל כך שלעשות אירוע למשפחה זה לא על הפרק כרגע. גם הבן שלי שחיין ולכן החיבור למים חזק מאוד. הבר מצווה שלו יוצאת בחורף ולכן חשבנו להזמין את החברים שלו מבית הספר ומהקבוצה ובני משפחתם (שהם החברים שלנו) ליום כיף בפארק מים שנמצא בתוך מבנה ענק סגור. בנוסף להכין ארוחת ערב חגגית (או להזמין קייטרינג) אצלנו בבית לכל החברים וזאת בעיקר כדי שאני אוכל להכין את המצגת עם כל התמונות המשעשעות שתמיד מבטיחים להראות בבר מצווה. אנחנו לא גרים באיזור ישראלי או יהודי במיוחד אז אולי נחבר את אירוע הבר מצווה לחנוכה ונעשה משהו מסורתי לאורחים.
דבר נוסף שאני עדיין חושבת עליו הוא לקבוע 13 משימות (מטרות) שבני יצטרך למלא (או להשיג) - דברים שקשורים להיסטוריה המשפחתית שלנו או לחיי היומיום שלנו. זה עוד בתהליכי עיבוד מחשבתי.
 
אז אצלכם בכלל אתם לא מחויבים לכלום ופתוחים לכל דבר ועניין
זה אפילו נראה לי פשוט יותר.
אהבתי את רעיון ה13 משימות/מטרות! מרשה לי להעתיק?

בזמנו חשבתי על רעיון שהחל מגיל 12 נתנדב יחד, אני והוא, כל חודש במקום אחר, כדי ללמד אותו בגרות דרך נתינה לאחר. איכשהו החיים מסמסו לי את זה...
 

Mars44

New member
מוזמנת להעתיק!

זה נכון שאין סביבנו את הלחץ הסביבתי של המשפחה והחברים לערוך בר מצווה אבל משום מה זה כבר משהו שטבוע בגנים היהודיים/ישראלים שלנו שצריך לעשות משהו ומכאן הלחץ מבפנים שזה לא יתמסמס ושלא נעבור על זה לסדר היום ונחגוג כמו יום הולדת רגיל. מחכה כבר לסוף השנה שהחלק ה"רישמי" של הבר מצווה יהיה כבר מאחורינו ואפשר יהיה לצאת לחופשה המשפחתית שכמובן תהיה לפי רצונו של החוגג.
 
למעלה