שגיאות כתיב בכיתה ב

ליאת של עדי

New member
מנהל
שגיאות כתיב בכיתה ב

הבן שלי הגדול בכיתה ב.
יש לו מלאן שגיאות כתיב. המון. כל שגיאה אפשרית.
השגיאות יכולות לבוא במילים בסיסיות, וגם כשהוא עונה על תשובות והמילה היא חלק מהשאלה.
המורה ממש מתלוננת על זה ובאסיפת הורים היא נראתה אבודה כאילו זאת טרגדיה יוונית. קראה לזה מחלה ואמרה שהיא ממש לא יודעת מה לעשות ואולי זה מפזיזות שלו.

הבן שלי קורא המון ספרים מהספרייה וקורא בקצב יפה. יש לו הבנת הנקרא טובה ובגדול הוא נבון וחכם. הוא באמת ממהר לסיים שיעורים ובכלל כל מה שקשור לבית ספר, אבל השגיאות כתיב האלה מרגיש לי שמגיעות מסיבה אחרת.
נתקלתן בתופעה? רעיונות למה עושים?
 

mykal

New member
נתקלתי בתופעה,

אתחיל מהסוף שאיפינת אותו, הרבה ילדים
שהחשיבה שלהם מהירה יותר מקצב הכתיבה
כותבים בשגיאות, אבל אז יש עוד תופעות כמו כמו דילוג
על אותיות או הקדמה של אות אחרת,
אני מתפלאה שהמורה מתלוננת כי לצערי, כבר שנים
לא מתקנים ולא מתיחסים לשגיאות כתיב.
מציעה לך לראות אם זה ממש קיצוני לאבחן ולו כדי לעזור לו לתקן.
 

Ani15

New member
אפשר לעשות אבחון דידקטי

בגדול שגיאות כתיב יכולות להעיד על קשיי למידה מסויימים, ולכן אבחון יכול להגיד אם אכן יש כאלה או שהוא באמת פשוט ממהר. מצד שני, אם אין קשיים בתחומים אחרים, ובהינתן שגם אחרי שמאבחנים קשיי למידה יש מעט מאוד מה לעשות עם זה (יש, אבל לא הרבה, וזה כרוך בתרגול אינטנסיבי ושיעורי עזר, בעלות לא קטנה להורים ובטח לא ממש בראש סדר העדיפויות של ילד שממהר לסיים שיעורים), לא בטוח שאת צריכה את זה. אם זה מציק למורה, את יכולה להגיד לה שתפנה ליועצת שתפנה אתכם לאבחון פסיכודידקטי חינם בשפ"ח. הסירי דאגה מליבך, זה לא יקרה אם אין לבנך בעיות התנהגות קשות.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
עוד שאלה

מה זה שפ"ח?
אבחונים לא מדאיגים אותי. אבל לבין שלי אין בעיות התנהגותיות. הוא מאוד חברתי וחברותי ממושמע ומנומס. זה כאילו לא מסתדר שיש לו שגיאות כתיב בהתחשב ביתר הנתונים (וגם גנטית אנחנו כתבנו מדויק מכיתה א אני זוכרת שהייתי מצטיינת במיוחד בהכתבות)
 

Ani15

New member
שירות פסיכולוגי חינוכי

זה הגוף הציבורי שעושה אבחונים פסיכודידקטים. אם אין לו בעיות התנהגות לא ישלחו אותו לשם. אני מציעה לך לעזוב את זה ובעתיד, אם זה יפריע לו, לפנות לאבחון דידקטי פרטי (ותכיני הרבה כסף, זה עולה באיזור 1000 ש"ח).
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
תודה

 
בתור מאבחנת לקויות למידה - שגיאות כתיב הן לא נדירות בכיתה ב
השאלה האמיתית היא באמת סוג השגיאות ומידת השכיחות שלהן.
אם גם המחנכת חושבת ששגיאות האיות של הבן חריגות מבחינת איכות (סתם לדוגמה, להשתמש בא' במקום בה' הידיעה) ומבחינת הכמות, אז כדאי לבדוק את זה.
הדרך לבדוק את זה היא אבחון דידקטי, במטרה להבין מאיפה מגיעות השגיאות ואיך אפשר לטפל בהתאם. אין צורך באבחון פסיכולוגי כי הוא לא נותן מידע שקשור לשגיאות האיות ולמקור שלהן, ולמיטב ידיעתי אין בשפ"ח אבחונים דידקטיים אלא רק אבחונים פסיכולוגיים. שוב, זה לא סוג האבחון המתאים.
שגיאות כתיב יכולות לנבוע ממקורות רבים ושונים, החל מתהליכי קריאה לא תקינים, דרך קשיים שפתיים, גרפו-מוטוריים ועד דפוסי עבודה לא נכונים. זה גם בהחלט יכול להיות שלב התפתחותי "נורמטיבי". כדי שהתערבות טיפולית תהיה יעילה, הטיפול חייב להתאים למקור הקושי וזו מטרת האבחון.
 
לא הבנתי: א' במקום ה' זה כן סימן למשהו

או שזו שגיאה אופיינית לכיתה ב' ואין מה לדאוג?
(סליחה שאני מתפרצת)
 
לא דברתי על החלפת ה' ב-א' באופן כללי. יש שגיאות שהן מקובלות
בכיתה ב' (למשל: "אלכתי" במקום "הלכתי" זה עדיין מקובל).
אני דיברתי על שגיאות ספציפיות מאוד, כמו לכתוב א' במקום ה' הידיעה ("אכלב" במקום "הכלב"), או למשל לכתוב מילים בנקבה עם א' במקום ה' ("ילדא" במקום "ילדה"). אלו שגיאות מסוג אחר, ואליהן צריך לשים לב. הן לא אמורות להופיע בשכיחות גבוהה בכיתה ב'.
 
התופעה מאוד מוכרת לי ולי היו שגיאות גם בכיתה ו' וזה עבר לבד.

התגובה של המורה קצת מוזרה לי...אצלנו באוניברסיטה לא מעירים על שגיאות כתיב.
&nbsp
אני חושבת שזה יעבור לבד- הוא למד לכתוב רק שנה שעברה, נראה לי הגיוני שיש שגיאות.
&nbsp
אם את רוצה, תעשי אבחון כמו שהציעו אבל לדעתי זה מוקדם מידי...
&nbsp
הייתי מנסה לדבר עם המורה וקצת להרגיע אותה...אין בעיה שהיא תתקן אתה הילד כי ככה לומדים אבל שלא תיצור אצלו פחד או שנאה כלפי כתיבה...
 
ונזכרתי בעוד משהו - אני לא ממש מבינה את ההנחיה למורים
לא לתקן שגיאות איות. זה חלק מתהליך הלמידה, ואין פה הגיון. אם הוא משתף איתך פעולה ואין מלחמות סביב זה, את יכולה לתקן לו שגיאה אחת ביום, אבל חשוב שתסבירי לו את העקרון שעומד מאחורי זה (נגיד משפחות מילים אם טעה בשורש, תבנית שחוזרת על עצמה כמו ה' בסוף מילה בנקבה), ולא שהתיקון יישאר נטול הקשר.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
בדיוק!

באתי להגיב לך ואז העלית את התגובה הזאת.
שאלתי את דודה שלי שהיא מורה לכיתות א ב מזה שלושים שנה והיא אמרה שתיקון ללא משמעות עניינית אין לו ערך מוסף. לעומת זאת יש ללמד את הילדים לפי מילות שורש או לפי נושא. היא גם אמרה לי שבמהלך השנים היא נתקלה בילדים גאונים שהיו להם מלא שגיאות כתיב, והבעיה הרבה פעמים נעוצה בזיכרון חזותי לקוי.
תודה על תגובתך הקודמת. העברתי למורה ברשותך וניראה מה היא תגיב.
 
העניין הוא שבד"כ למורה לא יהיה זמן לתקן ולהסביר
בכיתה ב' בד"כ מתחילים ללמוד קצת "משפחות מילים". עוד לא משתמשים במושג "שורש" כי זה מוקדם מדי והמושג מופשט מדי עבור רוב הילדים בגיל הזה, אבל כן מלמדים משפחות מילים לפי נושאים ("מילים רטובות ב-ט' " למשל) וגם לפי שורשים, רק בלי לקרוא לזה שורשים.
תסתכלי קצת במחברות שלו ובדפי העבודה בשפה ותראי אם עובדים איתם על הנושא הזה. אם לא, את יכולה להגניב קצת עבודה ב"דלת האחורית" ולתקן לו בעצמך, כי שוב - למחנכת זה מאוד קשה עד בלתי אפשרי לעשות את זה במסגרת הכיתתית.
תראי, יכול להיות שזה כלום ושזה יעבור מעצמו. ויכול להיות שלא. יכול להיות שזה יושב על משהו שהוא כרגע מצליח לפצות עליו בעזרת כל שלל היכולות שלו, ולכן הוא פחות מובחן. אין לדעת. מה שכן אני אני יכולה להגיד לך זה שאם גם במהלך השנה הבאה תראי את שגיאות הכתיב נמשכות ולא מתמעטות בהדרגה, אל תזניחי וגשי לאבחון כדי לוודא שאין שום דבר מעבר. מקסימום ימצאו שלא, אז הפסדת קצת כסף. אבל אם ימצאו שיש איזשהו קושי, עדיף לעבוד עליו ולצמצם אותו כבר עכשיו מאשר לתת לזה להמשך. מניסיון של הרבה שנים בהוראה מתקנת אני יכולה להגיד לך, שככל שמגיעים להוראה מתקנת בגיל צעיר יותר, כך קל יותר לעשות שינוי ולראות שיפור ולצמצם פערים (כולל עם תלמידים לקויי למידה).
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
אז למחנכת אצלנו יש זמן והיא מה זה מתקנת.......

וכבר ציינתי פה בעבר שהיא ממש משקיעה ביחס למורות אחרות. לא ביררתי אתכן את הנושא עד כה כי חשבתי שזה בסדר לטעות. אבל היית צריכה לראות אותה באספת הורים, היא ממש לקחה את זה קשה שהוא טועה אז הנה אני פה.
&nbsp
בכל אופן קיבלתי את דברייך. אני אשים לב למצב ואנסה לעבוד איתו על זה (הם כן עובדים על שורשים בכיתה) ושנה הבאה ניראה. אז זה איבחון דידקטי במכונים פרטיים רגילים נכון?
&nbsp
תודה
 
זה ממש בסדר לטעות. זה סופר שכיח. הכול עניין של כמויות וסוג..
וכן - בד"כ אבחונים דידקטיים הם באופן פרטי (מרכזי למידה עירוניים, מכונים פרטיים, ניצן וכדומה).
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
אלה השגיאות אצלנו

אמה (אמא), אחי בעולם (במקום הכי) או כל אפשרות שקיימת בה אות שדומה לאות הנכונה (א/ה/ע, כ/ח, ק/כ)
 
"אמא" בהחלט אפשר לצפות בסוף כיתה ב' שיאיית נכון
גם "הכי" ולא "אחי".
אבל שוב, נורא קשה להביע דעה בלי לראות את השגיאות עצמן, כי כל שגיאה יכולה לנבוע ממקור אחר. למשל, "אמה" במקום "אמא" זה להחיל חוק לא נכון (ה' בסוף מילה בנקבה) במקום לזכור את התבנית הקבועה יוצאת הדופן. זו תבנית שנלמדת בשלב מאוד מוקדם והיא מאוד מאוד שכיחה, לכן בסוף כיתה ב' מצפים להפנמה. לעומת זאת, לכתוב "קתבתי" במקום "כתבתי" זו שגיאה בשורש וזה לגמרי סביר בגיל הזה.
בדיוק בגלל זה אני לא יכולה להגיד שום דבר בעל משמעות לגבי שגיאות האיות, חוץ מזה שיכול להיות שהן שלב התפתחותי שיחלוף מעצמו ויכול להיות שהן מצביעות על קושי שטרם זיהיתם. הכול יכול להיות

&nbsp
 
למעלה