הוראה מתקנת בכיתה ב'

הוראה מתקנת בכיתה ב'

אז הייתי עם הבת 7 שלי אצל רופא שמאבחן הפרעות קשב. לדעתו כרגע לא לתת ריטלין כי מצבה לא רע ולא מצדיק התערבות תרופתית ( אני מסכימה אתו), והציע לנסות לקחת אותה למורה להוראה מתקנת. מה שלא מסתדר לי הוא שמבחינת בי"ס אין המלצה להוראה מתקנת או כל התערבות, התעודה שלה נראית לא רעה:
באנגלית, חשבון, הנדסה, מולדת - שולטת היטב,
בלשון - שולטת
בהבנת הנקרא - קוראת ומבינה טקסטים ברמת הכיתה
בקריאה - קריאה מהירה אך לא מדויקת
בכתיבה - את משתדלת לכתוב באופן מאורגן ומסודר

לעומת זאת לפי אבחון דידקטי של ניצן - בהרבה סעיפים בשפה היא בטווח הנמוך של הנורמה, בכישורי חשיבה - בטווח הגבוה של הנורמה. את האבחון הדידקטי מלכתחילה עשינו בגלל שהילדה התלוננה שקשה לה לקרוא אותיות ושורות צפופות, רופאת עיניים לא מצאה בעיה והמליצה על אבחון דידקטי ומאבחנת דידקטית רואה הפרעת קשב ( בלי מרכיב היפראקטיביות) על סמך האבחון , וגם המורה רואה את זה בכיתה, אני בבית לא מרגישה בזה.
הילדה בגן חובה עברה את מבחן מכון קרני ונמצאה מצטיינת ובכיתה ב הספיקה לפתור רק חצי טופס של מבחן שלב א', אז זה הדליק לי נורה אדומה והתחלתי לחפש למה בכיתה ב' היא לא מצטיינת כמצופה אלא באחוזון 60 לדברי המורה.
השאלה היא עד כמה נחוצה במקרה שלה הוראה מתקנת לפי דעתכן (בגלל שזה סיפור לא זול)?
 
אם כולם רואים וממליצים אז אני אומרת

כמה שיעלה יעלה
אם זה לא ישפר זה בטח לא יזיק
אני במקרה כזה הייתי
משלמת גם אם לא בטוח שיהיה שינוי מקצה לקצה
 

Ani15

New member
השאלה לא צריכה להיות מופנית אלינו

אלא אל הילדה: עד כמה היא מוטרדת מכך ש"קריאתה מהירה אך לא מדויקת" (רוב בני ה7 שאני מכירה לא מוטרדים מכך במיוחד)? (ואיפה בדיוק היא אחוזון 60 אם התעודה שלה נראית כפי שציטטת?)
יכול להיות שיש לה הפרעת קשב, ורוב הסיכויים שכרגע זה לא מפריע לה, וביה"ס לא ביקש. אז בשביל מה? כשיפריע לה או למורות, תקחו הוראה מתקנת (ואז זה גם יהיה יותר אפקטיבי).
עד כאן תשובתי לשאלותיך. ומכאן ניחוש פרוע: מי שהכי מוטרד מחוסר המצוינות שלה זה את, ולא אף אחד אחר. אם זה נכון, ואת לא תלמדי לשלוט בזה ולקבל את זה שאחד הילדים שלך (אולי שניהם?) לא מושלם ומצטיין ומתבלט בלימודים (אפילו שהיא אובחנה במכון קרני!), בסוף זה יטריד גם אותה. ובכל מקרה, אם זה מטריד אותך, למה את שואלת אותנו אם להוציא על זה כסף? אני ממליצה להניח לה לחיות ולגדול ולגלות איפה קשה לה ובמה היא מצטיינת (כל אחד מצטיין במשהו, על אחת כמה וכמה מי שאובחן כמחונן, אבל לפעמים זה לאו דווקא בקריאה או מתמטיקה). אם וכשיגיע הקושי מצידה - את כבר תדעי שצריך לטפל.
 
בדיוק

רוב בני ה7 לא יהיו מוטרדים
אבל האם ההורה לא חייב לקחת אחריות
ולבדוק האם יש בעיה?
 
כבר רואים פגיעה

היא מאחוזון 90+ היא צנחה ל- 60. מאד יכול היות שבהמשך תרד עוד. למה לחכות? ולגבי המחיר: חייבים פרטי? אין משהו כזה בבית הספר? או מטעם העירייה?
 
ילדה שאובחנה כמצטיינת, עכשו היא בקושי ברמת הכיתה

ילדה עם פוטנציאל שמשהו תוקע אותה.

לא כדאי להזיז את המשהו הזה?
 
כרגע לא נראה לי שיש איזשהו צורך בהוראה מתקנת
ההישגים הלימודיים שלה תקינים, לפי מה שתיארת מהאבחון אין לקויות למידה (בטווח הנמוך של הנורמה זה עדיין בטווח הנורמה ולא "לא תקין" או "נמוך מאוד"), וכל עוד התפקוד הלימודי הוא עצמאי וההישגים תואמים בגדול את היכולות, אין צורך בהתערבות טיפולית.
לא ברור לי איך ובמה בדיוק מגדירה המורה "אחוזון 60". הגדרה משונה מאוד בעיניי, מה שגם שנדיר שילדים מתפקדים בכל המקצועות בדיוק באותה רמה. יש כאלו שחזקים יותר בשפה, כאלו שחזקים יותר בחשבון...
אגב, מה הראו הממצאים של האבחון לגבי תפקודי קריאה, איות וחשבון? אלו בד"כ המוקדים להוראה מתקנת. האם עלו שם קשיים? והאם באבחון הדידקטי המליצו על הוראה מתקנת? בד"כ המלצות טיפולית ניתנות באבחון הדידקטי בהתאם לממצאים ובהתאם לקשיים שעלו (אם עלו).
לא הייתי מתרגשת מנוירולוג שממליץ על הוראה מתקנת. הוראה מתקנת במה?? אין "הוראה מתקנת" כללית. הוראה מתקנת היא משהו ספציפי מאוד - בקריאה, בחשבון, בכתיבה.. יש אסטרטגיות של הבנת נקרא, אסטרטגיות של הבעה בכתב.. אין דבר כזה "הוראה מתקנת" כללית מהסוג הזה.
ולגבי הקושי בקריאה שמתארת הילדה - למדי אותה לקרוא טקסטים בעזרת דף לבן (או סרגל), שאיתו תרד שורה-שורה, כך שרק השורה שהיא קוראת תהיה גלויה ויתר השורות שמתחתיה מוסתרות. כך יפחת העומס הוויזואלי שייתכן ומקשה עליה בגלל בעיות בקשב החזותי.
ועוד שאלה אחת אחרונה - האם רופאת העיניים בדקה גם מיקוד ראייה? (מעבר לסתם בדיקת ראייה סטנדרטית)
 
עונה

כן, במסקנות אבחון דידקטי הופיעה הוראה מתקנת בהתאם לממצאי האיבחון ופנייה לרופא לאבחון הפרעות קשב.
 
שוב - הוראה מתקנת ב...?
אם יש המלצות מפורטות (ולא רק אמירה כללית "הוראה מתקנת בהתאם לממצאים"), והמאבחנת הסבירה למה היא רואה צורך בהוראה מתקנת ומה המטרה בה, אז אני לא ממש מבינה מה ההתלבטות.
מצד שני, אם באבחון יש אמירה כללית בלבד, תחזרי למאבחנת ותדרשי להבין בדיוק במה צריך הוראה מתקנת ולמה.
 
למעלה