חטיבה צעירה - גן בתוך בית ספר

בלונד23

New member
חטיבה צעירה - גן בתוך בית ספר

שלום, קפצתי מפורום פעוטות... נעים מאוד.
הבת שלי עולה לחובה והגן יהיה בתוך בית ספר במקום חדש שנעבור אליו דירה בקיץ. ככה שאני לא מכירה את בית הספר. במיוחד אני תוהה: מה זה אומר כיתת גן חובה בתוך בית ספר?
אציין שזה היה חטיבה צעירה ואז החליטו לבטל את עניין החט"צ אך השאירו שתי כיתות גני החובה בתחומי בית הספר.
כל מי ששאלתי שהילדים שלו בחט"צ אמר שהשיטה נכשלה ולא טובה, כולל גננת שאני מכירה שנורא סבלה בחט"צ ועזבה לטובת גן רגיל. אז טוב שביטלו, ועדיין לא ברור לי איך זה עובד.

מה היתרונות והחסרונות של גן חובה שנמצא בתוך בית ספר יסודי?
האם יש מרחבים נפרדים?
האם יוצאים להפסקה יחד עם ילדי בית הספר?
נדמה לי שהגן הוא פשוט בתוך כיתה רגילה אבל לא בטוחה.
כל מידע יעזור כדי שאוכל להכין אותה למה שעומד להיות... מכיוון שזה גם מעבר דירה לעיר חדשה וגם מעבר לתוך מסגרת בית ספר, כאשר חבריה ממשיכים בגן רגיל והיא היחידה ש"תעלה לבית ספר" בשנה הבאה...

תודה
 


אצלנו בעיר חטיבות צעירות משתלבות נהדר בבתי הספר
תענוג של ממש
ילדי הגן יוצאים להפסקות עם כיתות א
ב עם ג
והשאר בנפרד
כלומר 3 הפסקות חופפות
ילדי הגן מבקרים המון במתחם של א
ואחרי פסח לכל ילד בגן מצוותים תלמיד כיתה א שיחנוך אותו
עובד נהדר ונותן המון לשני הצדדים
 

בלונד23

New member
תודה. נשמע טוב

אני מקווה שאכן זה יהיה כיפי ולא חוויה מלחיצה בהתחלה. מדובר בילדה חברותית מאוד כאשר כבר מכירה את האנשדים, אך מאוד ביישנית ומסויגת עם קהל רב (למשל במסיבה אצל סבתא אם משתתפים גם דודים רחוקים היא לא תצא מהחדר רוב המסיבה ולא תדבר מילה) לכן אני חוששת קצת איך היא תשתלב עם המון רב של ילדים במעברים (בוקר/איסוף).
&nbsp
את חושבת שאפשרי יהיה לבקר שם פעם פעמיים עם הילדה לפני 1 בספטמבר?
 
לנו יש נסיון נהדר עם חטיבה צעירה

אבל אפתח ואומר שזה לא מתאים לכל ילד.

היתרונות: הם חלק מבית הספר. ויש לכך יתרונות :
(אומר מה יש אצלנו, לא בטוח שאצלכם אותו דבר)

הילדים חלק מפעילות בית ספרית. למשל - טקסים, הפסקה פעילה, ועוד. יש ילדים שזה אושר גדול עבורם. לשחק בכדור בהדרכת ילדים גדולים, לראות כל מיני טקסים והופעות,... אני משערת שיש ילדים שזה יותר מדי עבורם בגיל 5. הם נבהלים מלהיות חלק מקהל של 400 ילדים.
זה רק בפעילויות המסודרות. הפסקות רגילות הן רק בתוך הגן או חצר הגן. אסור להם לצאת לחצר בית הספר ללא השגחה. גם אסור להם לצאת מהגן בסוף היום לבדם. כמו בגן עיריה - ההורים צריכים להיכנס לתוך תחום בית הספר, עד פתח החטצ, ולקחת את הילד.

הגן מנצל כל מיני מתקנים בית ספריים - יש ספריה הרבה יותר גדולה מהמדף ספרים שהיה בגן עיריה.... פעם בשבוע יש שעה בספריה עם הספרנית, יש אפשרות שאילת ספרים. יש שעה בשבוע בחדר הטבע של בית הספר.

יש יותר פעילויות העשרה. ממה שהתרשמתי, בחטצים יש יותר טיולים או הצגות מאשר בגני העיריה העצמאיים.

הסייעת בחצט עברה הכשרה מיוחדת (משהו כמו ״סייעת חינוכית״, לא זוכרת את ההגדרה הרשמית). היא הרבה יותר ממישהי שרק מנקה את הגן. אצלנו הסייעות הן חלק משמעותי מהצוות, ונשים איכותיות ביותר (כנראה כי סף הקבלה הוא יותר גבוה. לא כל אחת יכולה להיות סייעת בחטצ).

הגן מקבל שירותים מבית הספר - יש מנהלת לחטיבה הצעירה, מזכירות בית הספר, אב הבית עובדי נקיון,... כל מיני גורמים שגם מסייעים לגננת במהלך היום והגננת פנויה לילדים (לא כמו בגן עיריה, שם חלק מהזמן הגננת עסוקה בניהול/סידור/מענה לטלפונים הורים וכולי. בחטצ אין טלפון. מי שרוצה משהו - מטלפן למזכירות ביהס. אם הם חושבים שזה דחוף - הם הולכים לגננת ואומרים לה).

מה שהפריע לי זה שזה בכל זאת בתחום בית ספר. כל דבר שהוא לא בתוך תחום הגן (אפילו רק הכניסה בבוקר אל בית הספר) - הילד מוקף במאות ילדים גדולים ורועשים...
 

בלונד23

New member
המשפט האחרון שלך

זה בדיוק מה שמדאיג אותי
בדיוק כתבתי פה לעיל שמדובר בילדה מאוד ביישנית ואפילו שחרדה מקהל רב.
ועם זאת כשכבר מכירה ויודעת היא כמו דג במים.
מקווה לטוב
 
בלת"ק לשני הבנים שלי הייתה חוויה מצוינת בחטיבה הצעירה
זה אפשר להם לעלות לכיתה א' יחד עם אותה קבוצה כך שלא היה צורך בהסתגלות חברתית, זה אפשר למחנכת להכיר אותם מראש, זה אפשר להם להכיר את מתחם בית הספר, להתרגל לצלצולים וכו'. כלומר, המעבר לכיתה א' דרש רק התרגלות לעניין של לשבת בכיתה, על כסא, מול שולחן, והרבה מאוד מהשינויים שקורים לילדים כשהם עוברים מגן לכיתה א' היו חסרי משמעות ולא דרשו הערכות מיוחדת.
אצלנו בבית הספר יש הפרדה פיזית בין החטיבה הצעירה לבין החטיבה הבוגרת (שני מבנים שונים), וחוץ מזה גם יש הפרדה פיזית בין הגנים לבין כיתות א-ב. הם לא יוצאים להפסקות באותו מתחם וגם לא יוצאים להפסקות באותו זמן. גם השירותים של הגנים והשירותים של כיתות א-ב נפרדים לחלוטין. ויחד עם זאת, יש פעילויות יזומות שמאפשרות לילדים הגן להתחבר עם ילדי כיתה א' וכיתה ב' (חונכות).
בקיצור, אצלנו החטיבה הצעירה פועלת כבר הרבה מאוד שנים ובהצלחה מרובה.
 

בלונד23

New member
תודה לכולם! מעניין למה אמרו לי שהשיטה נכשלה

וגם בבית הספר האמור השיטה של החטצ כאמור נפסקה כי זה לא עבד, כביכול.
מה שאמרה לי אותה חברה מורה שעבדה שנה בחט"צ ועזבה, שלכיתה א ולגן היה מרחב משותף ושכמעט כל הפעילויות המשותפות היו בלגן אחד גדול: לא הגננת ולא המורה לא הצליחו להשתלט על ילדים שדעתם הוסחה, למשל כאשר רצתה להעביר מפגש ובאותו זמן לילדי א' היתה פעילות אחרת באותו מתחם זה גרם לרעש ובלגן ותשומת הלב הנדרשת לא הושגה. אני חושבת שאצלכם זה טוב שמופרד פיזית לגמרי במבנה אחר, בבית הספר המיועד שלנו זה אותו מבנה (זה בית ספר קטן בעל מבנה אחד בלבד), אמרו לי שיש חצר נפרדת, לא ראיתי.
&nbsp
מה קורה בחונכות? מה הילד הגדול מלמד את הקטן?
 
חונכות

איפה כל דבר נמצא בבית הספר
דואג שלא יהיה לבד בהפסקות
אם יש לוקר מסביר איך משתמשים
כמו אח גדול
זה נהדר בעיניי
 
לא, אצלנו חונכות זה משהו אחר לחלוטין. לא מה שליגה דיברה עליו
קודם כל, אצלנו בחט"צ אמנם יש מרחב משותף לגן ולכיתה א', אבל לגן יש גם חדרון נפרד ולכיתה א' כיתה נפרדת. הלמידה מתבצעת בחדרון (לגן) או בכיתה (לכיתה א'). כיתה א' נמצאת זמן מועט מאוד במרחב המשותף, וזה רק כשנותנים להם הפסקות מהלמידה, או כשיש ילדים שזקוקים להתאווררות, או כילדים מסיימים משימות בכיתה ומאפשרים להם לצאת לשחק קצת במרחב המשותף. רוב הזמן אין רעש ובלגן, כי רוב הזמן ילדי כיתה א' נמצאים בכיתה הנפרדת שלהם עם דלת סגורה.
לגבי חונכות - אחת לשבוע (בד"כ ביום שישי) הילדים מתחלקים לקבוצות קטנות, של 3-4 ילדים, שכוללות ילד מכיתה ב', ילד מא' וילד גן. ילדי כיתה ב' אחראים להביא איזושהי פעילות לשעה עבור הקבוצה. זה יכול להיות עבודת יצירה, משחק קופסה, כל דבר שהוא. זה תורם להכרות בין השכבות, מפתח אחריות אצל ילדי כיתה ב' ולדעתי מקרב בין ילדי הגן הקטנים לילדים היותר "בוגרים" וכך הם מרגישים חלק מבית הספר.
 

adif11

New member
גם אני שמעתי טובות על השיטה

שני הבנים שלי היו בגנים רגילים אבל מחברות שהילדים היו בחובה בתוך בתי ספר (אזור ר"ג) שמעתי רק טובות.
מופרדים בהפסקה בד"כ באזור משלהם, מוזמנים להשתתף בכל הפעילויות של א' ב' - רק טוב.
 

בלונד23

New member
אני שמעתי על כך טובות מאחותי שזו השיטה בארהב

ביישוב שהיא גרה בארהב זו הנורמה, שהפרי-סקול נמצא בבית הספר אבל מופרד לגמרי עם חצר נפרדת וזמנים שונים של ארוחות וכו', צהרון נפרד... לא נפגשים אף פעם עם ילדי בית הספר אולי מלבד טקסים פה ושם.
אגב, כדי שזמני הארוחות יופרדו יש ילדים שמגישים להם ארוחצ בשעה 11 בבוקר ואפילו ב10.30.
בארץ כל מי שהכרתי קטל את השיטה.... לכן אני מופתעת שפה יש התלהבות סוחפת.
 
אני נגד חטיבה צעירה

ויש בשכונה שלי חטיבה צעירה מעולה, ואחריה ביה"ס יסודי מצוין.
אני נגד בגלל הקונספט שהגן מצוי בתוך בית הספר.
מנסיון של עלייה לכתה א' - בית הספר הוא ג'ונגל. אין מה להשוות את גודל המבנה, כמות הילדים, מספר החוקים והכללים, כמות המבוגרים האחראים, כמות הכיתות ביניהן עוברים, המרחק לשירותים, גודל החצר ועוד ועוד לחממה של הגן.
גם בהינתן מבנה נפרד אני לא אוהבת את הערבוב הזה. ולפחות אצלנו בחטיבה נעשות פעילויות עם ילדי כתה א' מפעם לפעם וגם פעילויות כלל בית ספריות.
ממילא הילדים גדלים כל כך מהר. עבור בתי העדפתי להעניק עוד שנה של חממת-גן (אצלנו כמעט כל הילדים עלו לחטיבה, רק היא ועוד ילד אחד עלו לגן חובה 'רגיל') ועכשיו אחרי שחוויתי את המעבר אל בית הספר - אני אפילו בטוחה יותר שזה היה נכון.
 
דווקא אצלנו הכיתות הרבה יותר קטנות מהגן

בגן 35 ילדים גננת וסייעת
כיתה א 24 תלמידים מחנכת ולרוב סייעת
של ילד/ה שעוזרת למחנכת עם כל הכיתה

ואצלנו לא ג'ונגל
אולי זה תלוי בית ספר
אני מניחה שבבית ספר פחות טוב החטיבה תהיה פחות טובה
וההפך
 
למעלה