מחפשת רעיונות איך לעודד קריאה של ילדה בכיתה ב'

מחפשת רעיונות איך לעודד קריאה של ילדה בכיתה ב'

אז הילדה לא אוהבת לקרוא ולא קוראת. שאלתי אותה איך היא חושבת אשר גרום לה לקרוא והיא הציעה שאשלם לה בכסף ( סכומים קטנים של כמה שקלים) על קריאה של כל ספר. הבעיה עם זה שבכסף הזה היא קונה ממתקים וחטיפים וגם מתחלקת עם אח שלה שיש לו עודף משקל קל. הצעתי שתשמור את הכסף לקניית מתנות שהן לא מאכלים, אבל היא לא מעוניינת כי גם ככה יש לה סכומי כסף שקיבלה מסבים ומאיתנו לחגים ויום הולדת שלא מיועדים לקניית ממתקים, ומבחינתה לא חסרים לה חפצים והיא לא צריכה כמעט כלום שהיא תרצה לקנות בכסף שלה ( מה שהיא צריכה אנחנו קונים לה ואין כמעט דברים נוספים שהיא רוצה).
כמובן שלפני שהגענו לשלב התשלום, עודדתי מילולית, ואמרתי כל הכבוד, ודיברתי על כל היתרונות של קריאה ויש דוגמאות אישיות בבית, ואני נוהגת לעשות הפסקות מסכים שאז היא משחקת עם אחיה הפעוט ולא קוראת (לעומת הבכור שבהפסקת מסכים היה קורא מיוזמתו). וגם היא מבקרת בספריה ובוחרת ספרים בעצמה וגם קונים לה ספרים חדשים שהיא בוחרת. אשמח לתובנות.
 
אני בעד קריאה לשם קריאה. לא לתת לה שום צ׳ופר בעבור קריאה

מה פתאום לשלם לה תמורת זה שהיא קוראת?
שהיא תשלם לך על זה שאת מאפשרת לה גישה לאוצר הנפלא הזה שנמצא בספרים.

זה טוב שהיא מחליפה ספרים.
את יכולה לעזור לה למצוא ספרים שייהנו אותה יותר.
דגש על יעניינו *אותה*. לא ספרים שאת חושבת שהם חשובים, אלא ספרים שידברו אליה.

אפשר להציע לה מנוי על איזה מגזין שישמח אותה (למשל ״עיניים״). משהו שהיא תבחר.

ואני חושבת, בגדול, לא ללחוץ עליה. לא בדרך של פיתויים ולא בדרך של סנקציות. שתי הדרכים הלאה ישיגו את התוצאה ההפוכה של מה שאת רוצה. של ילדה שקוראת כי היא חייבת, ולא כי היא נהנית.
 
מסכימה עם כל מילה
 
מה דעתך על קריאה משולבת?

בספרים שהיא בוחרת, קראו ביחד. את מקריאה עמוד או שניים ואז היא מקריאה לך ומתחלפים. נכון שזה צרכן זמן, אבל יכול לעודד אותה.
מודה שקצת קשה לי עם הנושא של 'גמול כספי'. כשאני חושבת על זה - הצלחנו אצלנו לעודד קריאה גם באמצעות גמול, רק לא כספי: איחור שעת השינה. לא בטוחה שזה יתאים אצלכם.
אצלנו שעת השינה בערב לימודים קשיחה. מכיתה ב' אפשרנו ללכת לישון רבע שעה / חצי שעה מאוחר יותר, כשפרק הזמן הזה הוא חד משמעות לשם קריאה. כלומר - הילד/ה במיטה אחרי הכללללל (שיניים, פיפי וכו'), מלווים אותם למיטה, הם נכנסים עם הספר, מאחלים קריאה נעימה וחוזרים אחרי רבע שעה/חצי שעה כדי לקחת את הספר ולכבות את האור. אם לא רוצים לקרוא - הולכים לישון. אצלי ברוב המקרים הם קוראים - אלא אם שפוכים מעייפות.
יכול להתאים אצלך?
 
מאד אהבתי את הרעיון של הצ'ופר של 'זמן קריאה'

אישית אני לא אוהבת גמול כספי, בכל הקשר חינוכי, אבל מודה שקשה לי עם הרעיון במיוחד ביחס לעניין הקריאה. בעיני הרעיונות שעלו בשרשור יצירתיים וטובים, מקווה (בשבילה) שתצליחי למשוך אותה פנימה עד שתאהב לקרוא לשם הקריאה ולא מתוך מניע חיצוני כלשהו.
 

gpa3

New member
יש לילדה ראש עסקי


מצטרפת לטוענות נגד תשלום כספי, כמו שלדעתי אין סיבה לשלם עבור עזרה בבית (אני חלשה בשניהם, אז יותר מידי עצות אין לי
). גם לא בטוחה שזה יעזור לך יותר מידי. לא כולם אוהבים לקרוא. אם זה בשביל תרגול הקריאה, אפשר אולי לבחור סיפורים קצרים (היא בכל זאת בכיתה ב', אולי עדיין קשה לה) ו/או לשים לב שמדובר בספרים בלי הרבה מלל.
ונקודה קטנה לגבי הממתקים, אני יודעת שקשה לא להעיר, גם אני חטאתי בזה עם הבן, אבל עושה רושם מן הכתוב שהבעיה העיקרית מבחינתך הוא המשקל של הבן. תנסי לא ליצור מצב שלבת "מותר" יותר מאשר לבן. אל תגבילי יותר אחד ותאפשרי יותר לשני. יש לכולנו נטייה שכזאת וזה לא נכון
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
אצלנו

אנחנו הצלחנו ללא התשלום, לא שאני שוללת.
קודם כל אני קוראת הרבה והם רואים אותי תמיד עם ספר. זה תורם לאווירה ולקבלה הזאת של קריאה. זה לפחות מצליח עם הגדול. האמצעי שלי גם אוהב ספרים למרות שהוא לא קורא עדיין, אבל הוא עושה בערך כל דבר שאחיו הגדול עושה, סוף סוף משהו חיובי באובססיה.
אבל תכלס מה שעשינו היה כך
בעלי כל ערב נכנס לחדר שלהם והגדול היה קורא להם סיפור. עמוד הוא עמוד הילד, מאזין בסבלנות. זה היה זמן איכות שלהם יחד ללא הקטנה, וזה נמשך חצי שעה לפחות. בהמשך, בעלי הצליח לעלות על אוצר- סדרת ספרים מאלפת (את הילדים) שקוראים לה השרביט והחרב. אולי היא מתאימה לבנות גם אם היא בקטע של מתח ומסתורין. קנינו את הראשונים ומאז אנחנו הולכים לספריה ולוקחים משם (היום בכיתה ב הוא כבר ניגש לספרנית לבד)
יש גם את הקטע של ספרי הקומיקס שהילדים בגיל הזה מאוד אוהבים. תיגשי לסטימצקי/צומת ספרים ותיראי מה הם מציעים (בדכ זה יהיה על מה שנמכר הכי הרבה)
מציעה לך לשלול קניית ממתקים עם הכסף שאת נותנת, אם לא, לא תיתני. בשורה התחתונה, התובנה שלי בעניין היא, לנסות להפוך את זה לחוויה משותפת לה ולך או עם האבא, זה אולי יהיה מפתה בעיניה.
 
עונה לכולן

תודה על כל הרעיונות. אני והיא קוראות כמעט כל ערב כחצי שעה לפני שינה ואח"כ היא פשוט נרדמת מעייפות, בעיתי להקדים את שעת הקריאה כי מחכים לבעלי שיחזור מעבודה ויהיה עם הצעיר. אנחנו קוראות משפט היא משפט אני וזה אכן זמן איכות והיא אוהבת את הבילוי הזה.
הייתי רוצה שתקרא יותר להנאתה, אבל לצערי זה לא קורה. יש בבית ספרי קומיקס, ספרי בוב ספוג ועוד ספרים שהיא בחרה. תודה על רעיון על ספר שרביט וחרב, אציע לה, ייתכן שתאהב.
 
למעלה