בחירת החטיבה - דיכאון

בחירת החטיבה - דיכאון

צמצמנו את הבחירה לשני בתי ספר ש99.99 אחוז מהילדים הולכים. לפני שבוע היינו באחד מהם, אתמול היינו בבית ספר השני. דיכאון. שניהם לא נראים לי.
אני קצת חוזרת על עצמי, אבל עכשיו זה כבר אחרי שהייתי פיזית במקום.
אחד נראה איכותי מאד, אבל אני חוששת מהיקף הלימודים כי זה מופת. לילד יש יכולת אבל ללמוד הוא לא יודע, לדעתי קפיצת העומס והקושי בחטיבה יהיו קשים מספיק. אין כמעט מגמות בתיכון, לא מעט עוזבים לבית הספר השני בתיכון. יש גם פנימית רווחה שלכאורה אין קשר, אבל בטוח שיש משהו מדי פעם לפחות.
בית הספר השני הוא ברירת המחדל. שזה אומר שבכיתה של בני כולם הולכים לשם. בכיתות האחרות רבע מהילדים בודקים אפשרויות נוספות, הילדים היותר חזקים, אגב. בית הספר עצום, מעל 600 רק בחטיבה. המבנה ענק ודי מוזנח.
מבחינת הלימודים שואפים לבינוניות. יש תכנית למצטיינים אבל אחר הצהריים ובמימון הורים. כן יש הקבצות במתמטיקה ואנגלית, פיזיקה לומדים רק בכיתה ט. כיתות עמוסות, 38 תלמידים. יש להם מקצועות בחירה, הכל ספורט ושטויות.
נשמע עלוב ביותר. יחד עם זאת, אחוזי בגרות גבוהים מאד, זוכים כל שנה בפרסים בתחרויות רובוטיקה, לא שמעתי על אף ילד שעבר משם לבית ספר אחר.
לפני המפגש די החלטתי לשלוח את הילד לשם. אחרי המפגש שאלתי אותו, והוא מעדיף את מופת למרות הלימודים. לא יודעת האם הוא באמת מבין מה זה אומר.
אגב, השני קרוב יחסית לבית, אפשר להגיע באופניים. השני רק בהסעות, שיוצאות די מאוחר, אז יכול לקרות שסתם יתקע שם ויחכה לחזור הביתה.
 


אני לא במצבך
מהסיבה שאצלי הוא יזרום לחטיבה אליה בית הספר שייך
יחד עם כל החברים שלו
ויהיה בכיתה טובה אני מניחה בהתחשב בציונים שלו

אילו הייתי במקומך הייתי משאירה את הבחירה לילד
גם אם "הוא לא מבין מה זה אומר "
מה כבר יכול להיות?

אגב
בנושאים אחרים אם אני יודעת שהמרחק או הסירבול ישפיעו על ההחלטה
המקום הזה לא היה כאופציה בכלל
 
אני מפחדת שהוא יקרוס

נפשית בעיקר, אם לא יבין את החומר, אם יקבל ציונים נמוכים, אם יהיה בתחתית הכיתה.
הוא לא חזק בקטע של חברים, ספורט או כל דבר אחר שיכול לנחם.
לדעתי, הוא מסוגל אבל יש סיכוי סביר שזה לא לרמתו. ואין חלופה שם, אם לא יצליח.
 
אם הוא רוצה, עדיף לעודד אותו ולא לנסות לייאש

הילד רוצה. שינסה.
צאי מנקודת הנחה שאולי הציונים יהיו נמוכים. הוא לא יהיה היחיד בכיתה שיהיה לו קשה. רובם ילדים שהיסודי הלך בקלות, וכיתה ז זו השנה הראשונה שהיא צריכים להתאמץ.
אבל תהיי עם אצבע על הדופק, אם תראי שהוא לא מצליח - תציעי לו לעבור.
אבל רק אם הייאוש יגיע ממנו, לא ממך.

אם הוא אמר שהוא רוצה מופ״ת ואת אומרת לו ״אבל זה דורש השקעה ואתה לא משקיען״ יש סיכוי שהוא יעביר שנים רבות במחשבה ש״אני רציתי, אבל בגלל שאמא שלי לא האמינה בי - הלכתי לבית ספר פחות טוב. מי יודע לאן הייתי מגיע אם הייתי הולך לכיתה טובה״.

(בגדול אני איתך. לקרבה לבית יש חשיבות גדולה מאד. אבל אני לא בעד לייאש ילדים שמביעים רצון להתאמץ)
 

Ani15

New member
הצחקת אותי

"יהיה בכתה טובה"
למה את חושבת שאת הכיתות בחטיבה מחלקים לפי רמת הלימודים? כמו בכל בי"ס, המצטיינים מקבלים כיתה, לפעמים יש כתה חנ"מ (מקדמת "רגילה" מתחילה רק בכתה ט או י לפי בחירת ביה"ס), כל השאר מעורבבים בדיוק כמו ביסודי לטובת שפיות הדעת של המורות...
 
בתיכון המקומי אצלנו

עושים לכל הילדים בחינות (באנגלית ובמתמטיקה, נדמה לי) כדי לחלק אותם לכיתות הטרוגניות. כלומר, במכוון מערבבים אותם כך שלא תהיינה כיתות טובות יותר מהאחרות.
 
כמו שאמרתי - גם אצלנו יש מבחנים -

אבל המטרה שלהם היא הפוכה - לא לחלק לכיתות הומוגניות לפי היכולת, אלא דווקא לחלק לכיתות הטרוגניות (כלומר, שיהיו כמה הכי טובים במתמטיקה, וכמה הכי פחות טובים במתמטיקה באותה כיתה). מציעה שתבדקי היטב אם אצלכם הכיתות אכן הומוגניות (לא שזה דווקא טוב יותר - אבל אם זה מה שחשוב לך, תבדקי כדי שלא תופתעי).
 

Ani15

New member
לא קונה

אני לא מכירה את התיכון הזה אבל אף פעם לא שמעתי על כיתות הומוגניות מבחינה לימודית. יש הקבצות במתמטיקה ואנגלית, והן בהחלט מחולקות לפי רמה לימודית ובשבילם עושים מבחני סיווג בכתה ו, אבל כיתות האם, שבהן מבלים את רוב שעות היום - למיטב ידיעתי - תמיד הטרוגניות (חוץ ממחוננים וחנ"מ).
 
לא ברור לי בדיוק.

יכול להיות שמ-ט', אבל דוברי אנגלית הם מ-ז' (וזה מה שהיה רלבנטי לנו, אז פחות שמתי לב למה שנאמר באופן כללי על הקבצות), ויש גם איזה משהו דמוי מופ"ת של הגברה של פיסיקה, מתמטיקה ומחשבים או משהו בסגנון - שלפי מה שהבנתי הוא לא כיתה נפרדת, אלא סוג של מגמה שיוצאים אליה מהכיתות, וגם משהו של הומניים (יש גם מבדקים בעברית), וגם משהו של מתמטיקה בלבד.
כך שנדמה לי שהמצב הוא - אם אתה לא במצטיינים ממש של אנגלית, מתמטיקה, ועברית, או שאתה בוחר לא ללכת להגברות האלה (שבמתמטיקה/מדעים ועברית כרוכות בשעות לימוד נוספות) על אף שעברת את המבחן, החלוקה להקבצות היא רק ב-ט' - אבל אני לא בטוחה.
 

3תיתי

New member
מנסיוני, ולחלוטין מבלי להכיר את בתי הספר הספציפיים

תכניות המצטיינים לא באמת קריטיות. חלקן הן פיקציה, ולפעמים אפילו גורמות נזק.
לא חושבת שיש חשיבות ללימודי פיסיקה מוקדם מהשאר. אחוזי הבגרות לא נראים לי חשובים. תלוי איזו בגרות! וענייני רובוטיקה, מאד תלויים בהורים וב
. הרבה כסף? הצלחה ברובוטיקה... (כך מהתרשמות ממספר בתי ספר וסיפורים של הורי פציאנטים, לא התנסינו בעניין).

לי נראה, שקלות ההגעה, היא שיקול די חשוב. וכשיגיע לתיכון, תעשו הערכה מחודשת. גם היחס של הילד ללימודים עשוי להשתנות.
 
אי אפשר להתקבל למופת באמצע

או ז' או כלום, זה מסלול שש שנתי. ולגבי הבגרות, אני מסכימה.
&nbsp
 

3תיתי

New member
אין לי די ידע על מופת

ומה המשמעות האמיתית של התכנית. אני בעד הרחבת אופקים ככל הניתן בחטיבה ובתיכון, ולא הצטמצמות רק למדעים. לא חושבת שלימוד המדעים בחטיבה הוא כל כך קדוש. מה שכן, ממליצה מאד על הצטרפות ל"נוער שוחר מדע" או החוגים הוירטואליים של אוני' ת"א (אם מחונן מאובחן). הם מעולים!
 

mykal

New member
רק ענין קטן אחד,

שהוא מעבר להתלבטות אבל יכול לעזור--
הכותרת שלך:"בחירת החטיבה - דיכאון"
בעיני בעייתית. זו גישה מכשילה, אני בטוחה שיש גם מעלות
לכל אחת מהחטיבות, וכדאי לכתוב את המעלות--ולהדגיש אותן.
הרי בסופו של דבר אלה שתי האופציות--ולכל אחת יצטרך להסתגל
ולהפיק ממנה את המירב, אבל אם הגישה היא דכאון--סגרת הכל,
אין אור אין אויר אין הזדמנות--אחרי זה שירצה ללכת לשם? שירצה ללמוד?
שבו תערכו טבלה--תדגישו את היתרונות.את הקשיים ועליהם כשיתעוררו,
תהיי שם בשבילו ותעזרי.
ואז שיהיה הרבה בהצלחה.
 
יתרונות

מופת מוצף ביתרונות : החומר מאתגר, חשיפה לתחומים נוספים, קצב טוב, ילמד לשבת ולהשקיע, חברתית הילדים יתאימו יותר כנראה.
השני אין הרבה יתרונות, אבל אין גם הרבה חסרונות. קצב לימודים איטי יותר, יש בכל זאת הקבצות אז תהיה רמה לא גבוהה אבל גם לא ברצפה. ביחד זה יאפשר לו להישאר עם תחושת ביטחון עצמי ולא להתרסק. בית ספר עם מגוון מגמות, יכול להתפתח גם לכיוונים לא הנדסיים או לפחות לבחון אותם. קרבה לבית ופתרון תחבורתי כגיבוי להסעות. כל הילדים שכנים, מהעיר שלנו.
 
למעלה