איך בוחרים בית ספר?

astrid2

New member
איך בוחרים בית ספר?

שלום,
הבן שלי כרגע בגן חובה ושנה הבאה יעלה לכיתה א'.
יש לנו באזור 2 בתי ספר- אחד דתי והשני חילוני. מכיוון שאנחנו מגיעים ממשפחות מסורתיות\דתיות, לי ולבן זוגי אין מניעה לשים אותו בבית ספר דתי אם נחליט שהוא יותר מתאים עבורנו.
אני יודעת שזה קצת מוקדם, אבל איך מחליטים איזה בית ספר יותר מתאים? יש לי קצת נתונים על כל בית ספר (לשניהם צריך הסעה, לאחד יש צהרון ולשני אין, לאחד הולכים כל ילדי המושב ולשני לא וכו') אבל אשמח, אם יש לכן מן צ'ק ליסט כזה לבחירת בית ספר, לקבל אותו.
כשבחרתי לו גן בזמנו הייתי בסיבוב בכמה גנים וראיתי כמה ילדים יש בכל קבוצה, ואיזה פינות משחק יש ומה התפריט...
בקיצור- אני צריכה לדעת מהם הדברים שיש לשים לב אליהם בבחירת בית ספר.
תודה רבה מראש :)
 

שירהד1

Member
מנהל
אני דווקא כן חושבת

שמה שיותר חשוב פה זה סגנון בית הספר מבחינת דתי או חילוני. בבית ספר דתי יש הרבה מקצועות קודש, תפילות, דגש על מקצועות יהדות (בנוסף למקצועות הרגילים, כמובן), ובבית ספר חילוני- ממש אין את כל זה.
סוג בית הספר גם ישפיע על החברה בה יהיה, החברים והחברות, תנועת הנוער שיהיה בה (אם כמובן יבחר ללכת בכיתה ד'-ה') ועוד ועוד. בבית ספר דתי, רוב הילדים גם נפגשים בבית הכנסת בשבת עם המשפחות ונוצרת מעין קהילה...

אני באה מבית חילוני וגדלתי בבתי ספר חילוניים ואני שולחת את ילדיי למסגרות חילוניות. את המידע על בתי הספר הדתיים אני יודעת מאנשים בסביבתי וממטופלים שלי.

לאיזה בית ספר הולכים כל ילדי המושב? נראה לי גם עניין משמעותי.

שירה דוד
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים עם קשיים התפתחותיים ולקויות למידה
הדרכת מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות
מנהלת פורום "אובדן הריון" בתפוז
09-7749028
 

astrid2

New member
כמובן

אלה פרמטרים משפיעים וחשובים ואנחנו בבוא העת נשקלל אותם. אבל אני רוצה לדעת מה עוד צריך לבדוק. איך אני בודקת רמה לימודית? כמה תלמידים בכיתה זה נחשב 'נורמלי'? האם העובדה שבבית ספר אחד מתחילים אנגלית בכיתה א' ובשני בכיתה ד' משפיעה?
כמה שיותר שאלות חשובות ככה יותר טוב כדי שאוכל לגבש החלטה נכונה.
 

שירהד1

Member
מנהל
מתייחסת לפרמטרים שהזכרת-

1. לימוד אנגלית בכיתה א' לעומת בכיתה ד'- לא משמעותי בכלל בעיניי. בדרך כלל, "לימודי" אנגלית בכיתות א' ב' זה משהו מאוד סתמי וחסר משמעות (כך זה לפחות אצלנו ברעננה). התחילו ללמוד כמו שצריך את האותיות, קריאה וכתיבה בכיתה ג'.

2. מספר ילדים בכיתה- נדמה לי שהמספר עכשיו עומד על עד 28 ילדים בכיתה לפי החוק. אולי 26. לא זוכרת בדיוק. כך שבכל מקרה- אסור שיהיו יותר תלמידים בכיתה מהמספר הזה.

3. רמה לימודית- לא יודעת לומר איך להציע לך לבדוק זאת.

כך ששוב- נשארתי עם השאלה של לאיפה הולכים מרבית הילדים במושב, ואיזה סוג חינוך את רוצה לתת לילדייך- בחינוך החילוני או הדתי.

שירה דוד
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים עם קשיים התפתחותיים ולקויות למידה
הדרכת מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות
מנהלת פורום "אובדן הריון" בתפוז
09-7749028
 
דברים שאני הייתי מנסה לברר:

עוברים ליד בית הספר. שואלים שכנים או חברים אחרים מהישוב.

דברים שאני הייתי שמה לב אליהם ו/או שואלת שכנים ו/או את ילדיהם -

המקום נעים? נראה כמו מקום שאת היית רוצה לבלות בו כמה שעות ביום?
יש ספריה? חדר טבע? גינה? חצר משחקים?

חפשי שכנים או חברים שיענו לך -
הילד אוהב ללכת לבית הספר?
הילד מרגיש שהמורות מתייחסות אליו? אם יותר מדי ילדים אומרים ״המורה שונאת אותי״, זה סימן לבעיה...

ההורים רואים אותו עובד בבית וחושב על מה למד, או ממלמל שהוא שונא את בית ספר והכל משעמם?
כשיש עבודה עצמית ויצירתית - רואים ילדים שנהנים לשבת על עבודות גם בבית. כשיש רק שינון - רואים ילדים שלא רוצים ללמוד.

יש פעילויות מעבר ללימודים הרגילים? שימי לב לשאול אם אלה פעילויות אמיתיות... לא סתם כותרת יפה של כאילו העשרה אבל בעצם לא עושים שם כלום....
הולכים למוזאונים? פעילויות ספורט? טיולים?
 

Ani15

New member
הצק ליסט שלי הוא לא הצק ליסט שלך

ונדמה לי שהדבר הראשון שאת צריכה לברר, עם עצמך ועם בני המשפחה שלך, הוא מי מהפרמטרים שהזכרת (וגם אלה שלא) חשובים לכם יותר ואלה חשובים פחות, ממש לדרג סדר עדיפויות. לחלק מאיתנו חינוך פלורליסטי-שוויוני ופתיחות לקבלת השונה חשוב יותר מהכל, ולכן ממ"ד לא יבוא אצלם בחשבון בכלל. לחלק מאיתנו יש פחד גדול מהסעה, ואז זה יירד מהפרק. לילדים מסויימים החברים מהמושב הם הפרמטר הכי חשוב, וכו. עוד לא קם (בטח לא במערכת הציבורית הישראלית) בי"ס המושלם שייענה על כל הדרישות שלך, לכן חשוב להבין מה הכי חשוב לך וללכת לפיו, ובלבד שתהיו שלמים עם הבחירה שעשיתם. בהצלחה!
 

Ani15

New member
בהחלט יתכן שאני טועה

ובפרט שאין לי נסיון אשי עם החינוך הממ"ד
רק מסיפורים של אנשים קרובים יותר או פחות, נשמע לי שהחינוך הממ"ד שמרני וסקטוריאלי מאוד בגישתו. אחרי הכל, כמה פלורליסטי אתה יכול להיות אם אתה מפריד בנים מבנות? (ועוד לא התחלנו לדבר על החינוך העצמאי-חרדי)
 
שלא תטעי, אני מסכימה אתך שהחינוך הדתי כנראה פחות

נוטה לליברליות (אם כי זו גם אמירה מאוד גורפת) ובשנים האחרונות גם הולך ומקצין לימין הפוליטי ולשוביניזם טהור, לפחות ממה שאני רואה ביסודיים בתל אביב (יש לנו חברים ששלחו לשם וברחו משם) ויש כאלה ששלחו ונשארו אבל ממשיכים לדווח...). אבל זה לא אומר שהחינוך החילוני הוא ליברלי, רק בגלל שבנים ובנות יושבים שם יחד. כמה פלורליסטים אפשר להיות בבית ספר סטנדרטי, שבו תלמידים כותבים מכתבי תלונה לח"כים על מורה שמאלני-עלק, בנות בלבד נדרשות למדוד את אורך המכנסיים הקצרים, ותלמידות ערביות שמבקשות לבוא לדבר על דו קיום לא מורשות אפילו לחצות את סף השער? כנראה לא מאוד...
 
מעבר לכל מה שענו לך כבר

כל הורה מייחס חשיבות אחרת לפרמטרים שונים. כך שקודם כל הייתי יושבת ועושה רשימה של דברים שנראים לך חשובים ומדרגת לפי מידה החשיבות. רעיונות לכאלה דברים את יכולה למצוא למשל בתגובות האחרות שנתנו לך.

חוץ מזה, הייתי מבקרת בכל אחד מבתי הספר. אני מניחה שיהיה גם יום פתוח להורים שמיועד להתרשמות מהכיתות ומהאווירה הכללית. צריך לקחת אותו כמובן בערבון מוגבל, כי זו קצת הצגה לכבוד ההורים.

עוד אפשר להיכנס לרשימת בדיקות המיצ"ב שמתפרסמת למשל כאן http://z.ynet.co.il/short/content/2016/madlan/
ולראות מה הדירוג של בית הספר מבחינת רמת האלימות, רמת הלימודים, ותחושות הילדים בקשר למורים ולבית הספר. גם את זה צריך לשקלל בין יתר הדברים ולא לייחס לזה חשיבות גדולה מדי.

כמובן - לשאול הורים לילדים אחרים שלומדים שם.

אבל קודם כל, להחליט מה החשיבות שאתם מייחסים לכל אחד מהמשתנים. לנו למשל היה חשוב מכל מיני סיבות שבית הספר יהיה במרחק הליכה ועם החברים. אצלכם בכל מקרה צריך הסעה אז כנראה שזה לא רלוונטי מבחינתכם. למישהו אחר יהיה חשוב יום לימודים ארוך וכך הלאה.

כך שגם אם תשאלי הורים אחרים מה הכריע מבחינתם, תמיד הכי חשוב להחליט מה עקרוני מבחינתכם. בהקשר הזה נראה לי שחינוך דתי/חילוני זה פרמטר חשוב מאוד (את כתבת ששניהם באים בחשבון, אבל האם אחד מהם חשוב לכם מספיק כדי להיות הגורם המכריע?)
 

אשרז4

New member
אני לא מהבודקים בציציות

לנו גם היתה בחירה בין שני בתי ספר, שניהם חילוניים
מודה שאחד הפרמטרים החשובים לי, עם הבנות שלי, זה לאן החברים הולכים וככלל הילדים מאזורנו
&nbsp
אני חושבת שיש ערך מוסף לכך שחברים גרים באזורך, במיוחד בבית ספר יסודי.
&nbsp
מעבר לזה, מנסיוני, הרבה מאוד דברים תלויים באיזו מורה יש לך.
יש לי בנות תאומות, באותו בית ספר בכיתות שונות
אני רואה "בזמן אמת" את ההבדל ואת הזהות בין הכיתות וברור לי שהרבה מאוד מזה זו המחנכת ולאו דווקא מספר התלמידים/ המנהלת וכד'.
 

מורטלש

New member
פרמטרים לבית ספר

מבחינת למוד מאוד קשה לבחון כי אחד יאמר לך שלילד שלו קשה אז הרמה גבוהה והשני יאמר לך שלילד משעמם כי הרמה נמוכה מאוד אישי... כתבת כי באחד צהרונית ובשני לא האם זה חשוב לך? האם תירצי שהילד שלך ינדוד לצהרונית בבית ספר אחר? גם שיקול. אצלי לא היתה בעיה כי בית הספר של ביתי קרוב לבית והלכה עם כל חברותיה שמבחינתי היה שיקול רב ממאוד לעומת לשלוח אותה לבית ספר לאומנויות מפונפן שרציתי אך רחוק מהבית שאצטרך לנסוע איתה כל בוקר ולהחזיר אותה משם ועם הורים בעלי מעמד סוציו אקונומי מאוד גבוה שאני לא יכולתי להתחרות בהם. שזה גם שיקול
 
למעלה