מחפש את השאלות הנכונות/מתאימות לשאול ילד בכיתה א'

icecold7

New member
מחפש את השאלות הנכונות/מתאימות לשאול ילד בכיתה א'

היי לחברים,

אשמח לקבל המלצות לשאלות "הנכונות" לשאול ילד בכיתה א'
כמובן שהשאלה "איך היה בבית הספר" תקבל מייד תשובה "בסדר" ולכן
אשמח לקבל המלצות טובות ונכונות היכולות לגרום לי/לנו לפתח שיחה עניינית קצת יותר

עד כמה שאפשר כמובן ועם כל המגבלות שמדובר בילד (בן) שעד לא מזמן היה בגן,

תודה.
 
אני בעד לספר לו מה את עשית היום

בדרך כלל כשהשיחה היא דו סטרית, יש יותר שיתוף פעולה מאשר כשיש תחושה שההורים מראיינים את הילד.
אפשר למצוא דברים שיעניינו ילד בכיתה א. משהו מצחיק שקרה, מה אכלת בצהריים, סיפור שסיפרה לך חברה לעבודה. אפילו זה שראית חתולה עם גורים ליד הדלת זה יכול לעניין אותו.

לגבי שאלות, אני בעד שאלות שהן המשך למשהו שהוא סיפר בעבר. ״גם היום שיחקתם קיפדור?״ ״המורה המשיכה את הסיפור בהמשכים שהתחלתם לפני שבוע? אז מה קרה עם הילד ההוא בסיפור?״.
 


 
בעיקר שאלות ספציפיות וממוקדות יותר
מה עשית בהפסקה? עם מי שחקת?
היה היום חשבון? מה למדתם בחשבון? היו הרבה תרגילים?
איזה שיעור היה הכי כיפי/מעצבן/מעניין/נחמד היום?
תסתכלי במערכת שעות שלו ותתאימי שאלות לשיעורים שנלמדו. אם היה מקצוע אומנות תשאלי ספציפית מה עשו באומנות. אם היה "מפתח הלב" או משהו בסגנון תשאלו על מה דיברו. לב העניין הוא באמת לשאול שאלות לא רחבות וכוללניות.
 

r i n i

New member
ואם הוא עונה "לא זוכר" על כל דבר?

אפשר למות ממנו, או לשלוח אותו ישר לשב"כ.
הילד מוחק מהזכרון כל אירוע, כמעט, שקרה בין כתלי בית הספר, לא משתף פעולה בעליל.
לגבי שיעורים אין בכלל מה לדבר, מבחינתו הדבר הזה לא קיים!
 
גם אני לא יודעת מה לענות כששואלים אותי ״מה חדש?״

או ״אז מה נשמע בעבודה?״, כשמי ששואל לא ממש מכיר את מקום העבודה שלי.
אין לי מושג על מה לדבר ואיך להתחיל...

בגלל זה צריך לשאול שאלות נקודיות.
ולשאול על דברים שמעניינים אותו, לא אותך.
ולהיאחז במה שאת כבר יודעת.

״אמא של רמי אמרה לי שהוא הביא היום כדור חדש. זה כדור יותר טוב ממה ששיחקתם אתמול?״
״איזה ספרים יש השנה במצעד הספרים?״
״המורה עדיין חולה? איך המחליפה, היא מלמדת או שמשחקים?״
״אצלנו בעבודה היה נורא חם היום וחשבתי עליך שלבשת חולצה ארוכה. לא היה לך נורא חם?״ (יש ילדים שזה יפתח אצלם חצי שעה הרצאה על המורה הרעה שלא הרשתה להדליק מזגן)
 

מירי,

New member
יש ילדים שפשוט מדברים

הבת שלי צריכה רק 'היי, מה העיניינים?' 'בסדר' ואז נפתח מונולוג ארוך שבסופו שיחה שלנו (אבל היא כבר בגיל שאני צריכה לסדר ת'זמן שלי בהתאם לשלה ואז זה אפשרי) ויש כאלה שלא חשוב מה...'כן בסדר' הוא כבר משפט מורכב עבורם.
הבכור יכול לחזור משבועיים שלושה בצבא, אני בטוחה שיש לו המון מה לספר מעבר לדממת האלחוט שרק לעיתים נדירות נשברת.
 

נומלה

New member
מה המטרה?

האם המטרה היא לשוחח עם הילד או המטרה היא לקבל דיווח על בית הספר? אם המטרה לקבל דיווח והילד לא משתף פעולה, אפשר לשאול את המורה פעם ב.. מה הענינים.
אם המטרה היא לשוחח עם הילד, אפשר למצוא נושאי שיחה אחרים. אני מסכימה עם הבן שלך שבית הספר יכול להיות שיעמום אחד גדול.
 

מירי,

New member
יש בזה משהו...

מאידך המורה יכולה לעדכן רק על הצד שלה, ילד שישוחח אפשר יהיה לדעת איך הוא מרגיש....
 
אז גם יכול להיות שצריך לזהות את הזמנים שיותר מתאימים לו
לשיחה.
גם הבנים שלי חוזרים מבי"ס עם תשובות סתמיות וכוללניות, אבל כשחצי שעה או שעה אח"כ אני מסיעה אותם לחוגים (כל אחד מהם בנפרד) או לספריה, הם מתחילים לקשקש ולפטפט ולספר בפירוט על דברים שקרו במהלך היום.
יש הרבה ילדים שמגיעים בסוף יום לימודים הביתה ורק רוצים קצת שקט וקצת להתנתק. אחרי פרק זמן כזה חלקם הרבה יותר פתוחים לשיחה. צריך לזהות איפה ומתי נפתחת דלת כזו ולהתרגל לנצל אותה מהר
 

kmiki

New member
במקום לשאול אותו שאלות תעודדי שיחה

ספרי לו על היום שלך ותעודדי אותו לספר לך על היום שלו.
מעבר לכך, אם את רוצה להכווין אותו אז יותר תראי עניין, איך הוא מחבב את שיעורי חשבון או כתיבה, האם הקריאה כייפית לו, מה עושים בשיעורי אומנות ואיך המורה דנה?
 

rinamlo

New member
ארוחת ערב - זה קשור לשאלתך

אצלנו מקפידים על א. ערב משפחתית ככל שניתן, בארוחה השתרש מנהג של מה עשינו היום, מדברים ומשוחחים, כל אחד על היום שלו ותוך כדי כך לומדים להאזין ולהקשיב, הרבה פעמים בתי אומרת לי בארוחת הערב אספר לכם מה קרה היום בבית הספר... זה הפך להרגל.
 

AlicePJ

New member
אני מבקשת שיגיד לי דבר אחד טוב ודבר אחד

פחות טוב שהיה לו כל יום, ומשם הרבה פעמים מתפתחת שיחה. מעבר לזה, מסכימה עם מי שאמרו לשאול שאלות ממוקדות, ואולי גם להגיד לו בבוקר שתשאלי אותו בערב על XYZ אז שינסה לזכור מה היה.
 
למעלה