אחרית דבר הטיול השנתי ושאלה:

iris511

New member
אחרית דבר הטיול השנתי ושאלה:

שלום לכולם, תודה על העצות בשרשור הקודם.
שלשום המורה שאלה בכיתה את התלמידים מי יוצא לטיול, מתברר שרק חצי כיתה מתוך 40 תלמידים, שזה מראה עד כמה הכיתה אינה מגובשת, בשאר הכיתות יוצאים כמעט כולם. (אפילו מדורת ל"ג בעומר השנה פעם ראשונה הילדה לא תעשה במסגרת כיתתית כי הכיתה לא עושה כמסגרת אחת) .
טוב לעזוב כיתה כזאת.
שאלה למנוסות : אנחנו עומדים לפני ועדה באגף החינוך העירוני כדי להעביר את הילדה ביה"ס אחר בגלל קשייה החברתיים ולאפשר לה דף חדש בלי "שאריות ילדים" מהיסודי.
העירייה ידעה את המחנכת והיועצת, הם שוחחו עם הילדה, הבנתי שתהיה נציגות של ביה"ס בוועדה, זה לא מבשר לי טובות.
מישהי הייתה בוועדה כזאת? אשמח למידע ועצות אם יש.
תודה שוב.
 
אין לי ניסיון עם ועדות כאלו, אבל מצד שני גם לא הייתי
יוצאת מנקודת הנחה באופן אוטומטי שנוכחות של נציגות מבית הספר בוועדה היא דבר רע. יכול להיות שהם יחזקו את הטענות שלכם ויציגו את אותה תמונה של בעיה חברתית, כפי שהיא משתקפת בבית הספר ונתפסת על ידי אנשי הצוות.
מה היה בשיחה בין הילדה לבין המחנכת והיועצת? האם ניסו לשכנע אותה שלא לעבור או רק ניסו להבין את הסיבות לכך?
 
לדעתי

כדאי לבוא מוכנה עם חוות דעת כתובה של אחד מאנשי המקצוע המעידה שלטובתה של הילדה לאפשר התחלה חדשה.
סהכ זה לא דבר מורכב לתפיסה מבחינת המערכת אך אישור רשמי יכול להכריע את הכף.
דבר נוסף, הייתי מציינת שאם לילדה יהיה טוב המשפחה תשקול ממילא לעבור לגור ליד הביהס החדש... ואולי אכן כך יהיה.מאחלת הצלחה ותעדכני!
 

adif11

New member
גם לי אין נסיון אבל

גם אני לא חושבת שזו סיבה לדאגה. קשיים חברתיים לצערנו הם תופעה נפוצה
ובסך הכל האצבע המאשימה מופנית לחברת הילדים ולא בהכרח למורים או למנהלת.
 

mykal

New member
לא הייתי,

אבל מוכנה להכין ש"ב.
אברר עם היועצת שעבדתי איתה.
אבל--אם יש לך מישהו שאת מכירה במקום של קיום הועדה,
שידוחלך מהי הדינמיקה. כי אני מניחה שיש פוליטיקות בפנים.
וצריך לבוא מוכנים.
בהצלחה.

רק אמירת עיצה קטנה,
אל תדברי על האוירה בכיתה, כי זו הנטיה הטבעית--
חצי לא רצו לצאת טיול, לא היתה מדורה כיתתית ועוד.
את צריכה לדאוג לבת שלך--תדברי על הקושי והרצון לפתור לה מצבה.
אם תאשימי את הכיתה ותאשימי אחרים--ימצאו פתרונות בתוך המסגרת,
כיתה אחרת--מורה אחרת---זה לא יעזור לבת שלך.
והם רוצים להשאיר את התלמידים כי הכל מתחיל ונגמר בחישוב כלכלי,
אז אל תיגררי לציבור הכללי כיתות וכד'.
רק בנושא הבת שלך--רק זה.
 

iris511

New member
עונה לכן: המחנכת התקשרה לברר ,

כמו שכתבה מיכל , לא דיברתי נגד ביה"ס בדיוק בגלל פחד מאולי פוליטיקה שתהיה, הדגשתי שאין לי טענות מול ביה"ס, אמרתי שהבעייה היא מספר בנות שעלו איתה מהיסודי ושדואגות לקלקל לה כל קשר חדש שהיא מנסה לרקום, לדעתי רק החלפת מקום כדי לאפשר התחלה חדשה יעזור לה.
היועצת תכננה לדבר עם ביתי, בינתיים ביתי נעדרה מבה"ס עקב מחלה ואז יצאו לחופשת פסח, היא עדיין לא דיברה איתה.
הפחד שלי מניירות שהגיעו ,אולי, לחטיבה מבה"ס היסודי ,שם כבר הילדה דיברה עם היועצת והמחנכות על קשייה מול כמה בנות מהכיתה, אותם בנות שאיתה עכשיו בחטיבה. הרבה לא יצא מאותם הפגישות, ביה"ס העביר את הבעייה אלינו :למה רק לה מציקים, אולי אקח לאבחון ושידיהם כבולות.
כתבתי לכם על תלאותיי במשך הרבה שרשורים כאן בפורום.
התלבטתי אז הרבה, אתם כתבתם שאעבור ביה"ס, בזמנו לא הייתי קשובה לרעיון.
מעניין שדווקא מורה מקצועית (לא המחנכת), אליה התקשרתי לשאול לגבי מועד מבחן שהילדה החסירה בגלל מחלה, אמרה לי שהיא רואה את הילדה מסתובבת לבדה, ותמהה מדוע לא הצמידו לה ילדה חזקה חברתית כדי שתעזור לה, מה שנשמע די הגיוני....
מיכל, אודה לך אם תוכלי לשתף במידע, אפילו בפרטי.
תודה.
 

mykal

New member
הבטחתי ואחזור

אכן בפרטי.
רוצה לומר משהו לגבי משפט שלך, ואני מצטטת:
"ותמהה מדוע לא הצמידו לה ילדה חזקה חברתית כדי שתעזור לה, מה שנשמע די הגיוני..."
לא, זה לא נכון, זה הגיון נש'עשינו משהו" זה לא פתרון אמיתי,
זה מחזק את הבת החזקה יותר. ומחלישאת מקבל התמיכה.
כי עכשיו יש הכרזה מי חלש ומי חזק.
כשרוצים באמת לטפל, מחזקים את החלש ע"י העצמת החוזקות שלו.
לדוגמא--לבת שלך יש חולשה בהתקשרות חברית--אז שיצמידו אותה לתלמידה חברותית אבל שמתקשה במתמטיקה ואנגלית, ואז יש קשר ומקום לכל אחת בחוזקה שלה, שנותן בוסט לחולשה.
אני יודעת שדברי פחות ידועים ופחות מוכנים להשתמש בהם--אבל זו האמת.
מקוה שהובנתי..
 

iris511

New member
את צודקת, העניין שהשנה אולי כתוצאה מהמצב החברתי וגם שינוי

בשיטת הלימוד מיסודי לחטיבה, קשה להגיד שהילדה הצטיינה במשהו, מתלמידה מצטיינת ביסודי שהכל בלימודים הולך ללא מאמץ, פתאום צריך בחטיבה להתאמץ, וזה לא הלך בקלות והציונים יירדו, אבל מה שהפתיע זה שאם ביסודי ציון פחות מ 90 לווה בדכאון ובכי, הרי היום ציונים של 60 מתקבלים באדישות וחוסר אכפתיות, היא מעדיפה או להפגש עם חברה טובה (במצב דומה בבית ספר אחר) , או לשקוע בקריאה אינסופית של ספרים, או לטייל עם אחותה הקטנה בשכונה.
כלומר אם ביסודי היא הייתה לא חברותית אבל תלמידה מצטיינת, היום היא גם לא חברותית וגם תלמידה בינונית, אינה רוצה להתאמץ, אדישה ולא אכפתית לכל מה שקשור לביה"ס: לא רוצה לישון מוקדם, אין לה כוח לקום בזמן, מאחרת לביה"ס והשיעורים והעבודות נמרחים....
אני מקווה שבית ספר חדש עם תלמידים חדשים ישפר את מצבה, כך כתבתי גם במכתב לוועדה, כפי שצירפתי לכם באחד השרשורים הקודמים לפני חודשים.
 

mykal

New member
חבל , מצטערת לשמע.

קחי אותה עכשיו לקראת המעבר תאתגרי אותה,
שתשלים ותחזור להיות התלמידה המצטינת כי זה יתן לה קרדיט גם חברי,
בחטה"ב ובתיכון יש משקל נכבד ליכולת הלימודית גם מבחינת חברה.
זה שהיא 'ברחה' מהמסגרות זה טבעי היה לה רע שם.
ולכן יש הרבה תקוה בשינוי, ו'תעבדי' איתה על הענין.
בהצלחה.
 

משל333

New member
איך אפשר בגילאי החטיבה

"להצמיד" ילדה אחת לילדה שני?
האם הכוונה להושיב אותן אחת ליד השניה, או יותר מכך? כי אם מדובר ביותר, אני לא מצליחה לראות איך אפשר למעשה לכפות על ילדה להפך לחברה של ילדה אחרת. לא מבחינה מעשית ולא מבחינה מוסרית.
 

mykal

New member
לכפות? מי דיבר על כפיה?

יש הרבה דרכים חינוכיות ומאתגרות להצמדה כזו.
גם הצמדה כזו היא לא הפיכתן לתאומות סיאמיות.
אלא לבנית קשר.
הרבה עשיתי זאת לא רק בחטיבה אפילו בתיכון.
 

halach

New member
ועדות חינוכיות

הי iris511,
קוראת את הודעותייך בפורום במשך זמן רב ואשמח להיות לך לעזר.
יצא לי לקחת חלק בועדות חינוכיות מסוג זה פעמים רבות מתוקף היותי עו"ס המטפלת בילדים ובני נוער.
אני מבינה את רצונכם להעביר את הילדה לבית ספר אחר, בו תקבל סיכוי אמיתי להשתלבות חברתית תקינה. אני סבורה שחברי הועדה יבינו את הרציונל העומד מאחורי הבקשה ויתחשבו בו. בדרך כלל בועדות מסוג זה נוכחים אנשי חינוך ואנשי טיפול (פסיכולוגים חינוכיים ועובדים סוציאליים). ברוב המקרים ישנה חשיבות גדולה לרצון הילד/ה ולרצון ההורים.
האם הילדה נמצאת בטיפול רגשי כלשהו? אם כן, תבררי עם המטפל/ת האם תסכים להצטרף אליך לוועדה ולהשמיע את דעתה המקצועית ולשמש מעין 'שופר' לקולה של הילדה.
אם הילדה לא נמצאת בקשר טיפולי כלשהו, תשקלו לשלבה בטיפול.
כדי שתוכל לחוות התחלה טובה בבית הספר החדש, היא תצטרך לעבד את כל אותם קשיים שעברה בבית הספר הנוכחי ולקבל כלים שיעזרו לה להתמודד בסיטואציות חברתיות שונות (אפילו שאלה תמימה כמו 'למה עברת לבית ספר אחר'? עשויה להיות לה קשה ומורכבת).
אני מאחלת לכם הצלחה גדולה ושהמעבר יעשה לילדתך רק טוב!
 

iris511

New member
אכן, היא כבר מתלבטת בשאלה : מה יהיה אם ישאלו

"למה עברת בית ספר".
הייתה בעבר אצל כמה סוגי מטפלים רגשיים: בבע"ח ,אומנות, פסיכודרמה, פסיכולוגית חינוכית..., הוצאתי המון כסף, בשלב מסויים מיצה את עצמו כך שהילדה הלכה בלי חשק ,והמשכתי למטפל הבא עד שגם זה מיצה וכו..
לפני חודשיים הפסקתי עם המטפלת האחרונה לאחר שגם כאן היה מיצוי, כרגע לא מחפשת משהוא אחר.
 

halach

New member
טיפול רגשי

צר לי לשמוע על הניסיונות הטיפוליים המרובים שלא עזרו.
אולי כדאי לשקול הדרכת הורים. מרחב שבו אפשר יהיה לחשוב את נפש הילדה תוך חיבור לדרכים קונקרטיות שיעזרו לה.
 

BrightEye

New member
אולי זה המקום להאשים את צוות בית הספר...

יכולה להגיד שלא אהבה את המורים, את האוירה וכו'.
אחרי שתעבור, מה אכפת לה להגיד?
 

iris511

New member
זה מה שאמרתי לה להגיד, אבל היום בעידן הווטסאפ, היא חוששת.

 

ויקה1222

New member
כמה דברים

לא הייתי אף פעם בועדות כאלה, אבל לתחושתי את צריכה לבוא כשאת יודעת מראש, מה התוצאה היחידה המקובלת מבחינתך. שלא יהיה מצב שבו נציגי בית הספר ינסו לשכנע לתת לזה עוד סיכוי כדי לשמור על שמם הטוב ויבטיחו ש"הם ישמרו עליה". במקרה כזה חובה לענות בתקיפות.
אני מבינה שאת לא רוצה לריב עם הבית ספר, אבל העובדה היא שהם לא הצליחו להתמודד עם מצב קשה שבו חבורת בנות התעללה בילדה. הבנות אולי אשמות, אבל האחריות היא עדיין של בית הספר ואסור לשכוח את זה. ממה שהצלחתי "להכיר" אותך, את מעדיפה להמנע מלריב ולצאת נגד המערכת, אני מבינה את זה וגם חשה כך, אבל במקרים שבהם מדובר על הילדים שלי, למדתי להאבק ולהתעמת בצורה מאוד אסרטיבית ותקיפה וזה משהו שלא הייתי עושה עבורי באופן אישי.
ודבר אחד לגבי הטיפול הרגשי. אני מקבלת את הרושם ואולי מוטעה שהילדה מקבלת וקיבלה טיפול רגשי כדי "לתקן" אותה ולהפוך אותה ליותר חברתית ומשתלבת והעניין הוא שאולי צריך להסתכל על זה קצת אחרת. אולי הילדה היא בסדר כי יש כל מיני ילדיים. יש מסמרים חברתיים ויש כאלה שלא. יש כאלה שיודעים לשלוף את המילה המתאימה ברגע הנכון ויש כאלה שיש להם קשיי תקשורת מסוג זה או אחר. לכולם מגיע לחיות בשקט ובשלווה.
אולי הטיפול הרגשי שהילדה תריכה לקבל הוא מהסוג שילמד אותה לדעת לקבל את עצמה כמו שהיא ולא לשאוף להשתנות כדי להתאים את עצמה לחבורת בנות (במקרה הזה חבורת בנות די בינונית). אולי צריך להראות שהיא טובה וייחודית ומוצלחת בדיוק כפי שהיא היום.
אני מחזיקה אצבעות שהדברים יסתדרו עבורה בבית ספר החדש אבל כדאי גם להוריד ממנה את המתח הזה, כדי שאם לא יהיה לה קל שם מבחינת חברתית, שלא תחוש שנכשלה במשהו. צריך פשוט להדגיש שהיא פותחת דף חדש וזהו.
הרבה הצלחה.
 
מסכימה איתך בכל מילה.
 
למעלה