אתם מזכירים לילדים לסדר את התיק למחר/להכין שיעורים?

רlנית

New member
אתם מזכירים לילדים לסדר את התיק למחר/להכין שיעורים?

הבכור שלי בכיתה א' ואני מנסה ללכת על הגבול הדק בין לגרום לו להיות אחראי על השיעורים והסידור לבין לוודא שיגיע מסודר לשיעור. בינתיים הוא עוד לא הפנים את המעבר לבית ספר מהמבחינה הזאת והפעם היחידה שמשום מה חשב מיזמתו להכין שיעורים היתה לפני חופש חנוכה (כנראה המורה פמפמה להם את זה). אין להם הרבה שיעורים אבל מדי פעם יש, כשאני שואלת הוא תמיד אומר לי שאין או שעשה ואז לפעמים אני בודקת ומגלה שיש. לגבי סידור התיק הוא יודע לסדר לבד (להסתכל על המערכת ולסדר) אבל מעולם לא עשה את זה מיזמתו והוא תופס את זה כמטלה מעיקה למרות שזה לוקח דקה. אתמול אמרתי לו שאני לא אזכיר לו יותר ושאם לא יכין את התיק, יגיע לבית ספר בלי הספרים והמחברות המתאימים. הוא בהה בי והלך לעשות משהו אחר. הבוקר לא עמדתי בזה והזכרתי לו ואז הוא נלחץ וניגש לסדר (ואז גם "גילינו" ששכח להשלים דף בספר). באמת אין לי לב לשלוח אותו לכיתה לא מוכן ושיחווה עגמת נפש (אם כי לא בטוח שיקח את זה קשה כמו שאני חושבת, בתכלס כבר קרה שבטעות נשכחו ספר או מחברת בבית). הוא כמובן לא מזניח את זה בכוונה, זה פשוט לא בראש סדר העדיפויות שלו ואת זה הייתי רוצה לשנות, אני פשוט לא יודעת איך.
 
לא בודקת אבל מזכירה

כל יום אחרי ארוחת צהרים. "עכשיו הזמן להכין שיעורים ולסדר תיק למחר".
הוא עושה את שתי המטלות לבד. כשהוא אומר לי שסיים אני מאמינה. מידי פעם אני מבררת אם גם הקלמר מאורגן ומידי הרבה זמן אני בודקת ותמיד מגלה שאין שום דבר בקלמר וכל הילקוט מלא זבל.
 

רlנית

New member
((-:

הצחקת אותי בשורה האחרונה. בדיוק הבוקר הוצאתי מתוך אחד התאים בתיק חלק מתכולת הקלמר. מסתבר שכאשר הבן שלי ממהר הוא מחזיר דברים לתיק במקום לקלמר (הוא אמר לי את זה כמה פעמים) אבל הוא לא ממש זוכר לסדר את זה אחר כך בחזרה.
 
אני חושבת שילדים בכיתה א' צריכים קצת התערבות שלנו לפרק זמן
קצת יותר ארוך..
הצעיר שלי בכיתה א'. אני לא עושה איתו שיעורים אף פעם אבל תמיד מגדירה ש"עכשיו עושים שיעורים" ורק אז הוא יקום וילך לעשות. הוא לא מתלונן או משהו אבל עדיין לא עושה מיוזמתו. כשמסיים ש"ב (אחרי 3 דקות וחצי כמובן) הוא בודק שהתיק מסודר ליום המחר. בד"כ אין לו ממש מה לסדר, כי הרי כל יום כמעט יש חשבון ושפה, ויש בדיוק יום אחד בשבוע בו לא לומדים את המקצועות האלו כי זה היום החופשי של המחנכת. אבל עדיין - מוגדר אצלנו שבסוף הכנת ש"ב הוא בודק שהתיק מסודר, שיש הכול בקלמר, שהעפרונות מחודדים וכו'. כל התהליך הזה לוקח גג 10 דקות ובכל זאת אני זו שמתניעה אותו.
מניסיוני עם הבכור, הילדים בכיתה א' ולפעמים גם בכיתה ב' צריכים את הדחיפה הזו. הם ברובם עדיין לא מספיק בוגרים ואחראים כדי באמת להיות עצמאיים עד הסוף, והתפקיד שלנו הוא להנחיל להם את ההרגל הזה, וזה לוקח קצת זמן. לדעתי צריך להימנע מהעברת מושכות מוקדם מדי, כי בצד השני לא יהיה אף אחד שיקח אותן...
 

רlנית

New member
תודה, מסכימה עם הגישה. אצלנו יש שינויים במערכת מדי יום

לא אותה מורה מלמדת חשבון ושפה, ובנוסף יש מקצועות נוספים שאין כל יום כמו מדעים, ומקצועות שיש בהם רק מחברת.
 
אני בהחלט חושבת שבמהלך כיתה א' צריך ורצוי לא רק להזכיר לילד
שעליו לארגן את הילקוט, אלא גם ללוות אותו בתהליך הארגון. לא לסדר במקומו, אבל כן להמליל את שלבי העבודה:
בוא נראה מה יש לנו בילקוט. חשבון יש מחר? לא? אז בוא נוציא, זה סתם יכביד עליך. שפה יש מחר? מצוין, תשאיר. עכשיו בוא נסתכל במערכת מה עוד יש מחר: מדעים - יש לזה גם ספר או רק מחברת? אומנות - עדיין יש לך מספיק מכל הציוד בכיתה או שצריך להשלים משהו?
וכו' וכו'...
מיומנויות של סדר וארגון זה משהו שצריך ללמוד. זה לא טבעי לרוב הילדים בני ה6-7. יש כאלו שיתפסו את העניין מהר יותר, יש כאלו שיזדקקו לליווי תקופה ממושכת יותר, אבל אני ממש לא בעד "לזרוק למים" ולצפות שזה יקרה מעצמו, כי בחלק לא קטן מהמקרים זה לא יקרה, ואז תגלי בכיתה ד' שהילד שוכח ציוד על בסיס יומיומי או שהולך עם כל המקצועות מדי יום בילקוט ושובר את הגב כדי לא לשכוח כלום.
גם ההרגל של הכנת ש"ב יומיומית לפני חוגים, מפגשים עם חברים וכו' זה הרגל נרכש עם הזמן, וצריך להקנות אותו באופן עקבי ויזום.
בקיצור - אני לא חושבת שמה שקורה אצלכם בבית זה משהו יוצא דופן או חריג, ואת כן צריכה להמשיך ללוות את התהליך עד שתהיה הפנמה. וזה יכול לקחת עוד זמן....
 
כן. ללמוד לארגן סדר יום זה לא משהו שבא מעצמו

צריך לעזור להם למצוא את סדר היום המתאים להם.
ולדעתי בכיתה א (ואפילו אחרכך, אם צריך) מותר לעזור.
אם רואים שילד שוכח הרבה - צריך לעזור לו לסגל הרגלים. לא לבדוק אחריו, אלא ביחד. "תסתכל במערכת. מה יש מחר? איזה ציוד צריך להביא כשיש שיעור חשבון?"
 

רlנית

New member
את צודקת לגמרי לגבי לבדוק ביחד ולא אחריו. משתדלת לעשות את זה

לפעמים הוא פשוט מתעקש שאין ואז אני בוחרת אם לזרום איתו (ובדיעבד לגלות שדילג על עמודים בחוברת) או לבדוק.
 
כיתה א

אני מסתדרת לו את התיק
הוא עושה שיעורים לבד
ביוזמתו
ודואג להודיע לי מה הלך לאיבוד
וחסר לו בקלמר (כל יום!!)
ואיזו מחברת/חוברת נגמרה
 

רlנית

New member
איזה יופי שהוא מדווח מה חסר לו. אצלנו זה כמעט לא קורה.

וכמובן שעושה שיעורים מיזמתו, זה לא מובן מאליו.
 
זאת הסיבה שאני לא מתעקשת על סידור התיק


 

רlנית

New member
תודה לכולן! אני רואה שלא רק אני מזכירה לו...

אמשיך עם זה בינתיים ואשבח אותו על העצמאות כאשר מסדר לבד את התיק או מכין לבד.
 
אגב

לגדול סדרתי את התיק בכיתה אלף ובית
בכיתה ג התחיל לסדר לבד
היום אין לי מושג אפילו איך נראה התיק שלו
 
במקרה שלו זה הצליח לכם. אבל יש ילדים שאם ההורים יסדרו להם
את הילקוט בכיתות א-ב והם לא יקחו בזה שום חלק, הם גם יתרגלו לזה וגם לא ילמדו איך לעשות את זה עצמאית. המעבר הזה מ"אמא מסדרת" ל"אני מסדר לבד" לא תמיד עובר חלק לכולם.
 
את חושבת?

אני מסתכלת על בני ה10 שסביבי
קשה לי להאמין שמישהו מהם ירצה
שאמא שלו תפתח לו את התיק
ובטח שלא תסדר לו

אבל אולי אני טועה..
 
אני לא חושבת. אני יודעת.
זה שההורים לא מסדרים את הילקוט עבורם, זה לא אומר בהכרח שהילקוט מסודר. כמו שאמרתי - יש כאלו שפשוט מחסירים ציוד על בסיס יומיומי, ויש כאלו שיסחבו איתם הכול. גם בחטיבה, אגב. לא רק ביסודי. לפעמים ההורים עולים על העניין מתישהו ביסודי, מתערבים לפרק זמן קצר, עוקבים או מדריכים לפרק זמן מסוים, וזה מסתדר. ויש כאלו שההורים לא מתערבים בכלל והם ממשיכים לנצח, כולל בתיכון, לסחוב הכול או לא להביא את כל מה שצריך.
ברור שיש כאלו שיסתדרו מצוין וילמדו להיות עצמאיים גם אם אמא סדרה להם את הילקוט בכיתה א' בלעדיהם. העניין הוא שלא תמיד את יכולה לדעת מראש מי יסתדר ומי לא.
כמו שיש ילדים (כמוני...) שההורים אף פעם לא מזכירים להם להכין ש"ב, כולל בכיתה א', והם תמיד אחראים ומסודרים, ויש ילדים שגם בתיכון ההורים צריכים להזכיר ולנדנד ללמוד לבחינות.
 
כן ולא

אצל הגדול (כיתה ג') אני מזכירה, וגם עוברת אחריו מידי פעם- מנקה את הזבל מהתיק, משלימה חוסרים בקלמר וכו'.
אצל הקטנה (כיתה א'), היא מתיישבת להכין שיעורים ברגע שמגיעה הביתה, מסדרת לבד את התיק, מודיעה מה חסר ורק מבקשת עזרה בחידוד העפרונות.
אצל שניהם אין צורך לסדר תיק מיום ליום, כי יש לוקרים בכיתה.
 
הבן שלי בכיתה א , אני מכינה את המערכת

אין הרבה מקצועות , רוב הימים הכל נשאר בתיק . מעדיפה ככה . יהיו לו המון שנים בע״ה לדאוג לזה בעצמו .
 

יהלום29

New member
אין כל כך מה לסדר

רוב הימים יש חשבון ועברית. הספר היחיד שיש עוד הוא של מדעים.
השאר סתם מחברות.
הבת השאירה הכל במגירה בכיתה, הבן מתעקש לסחוב את הכל כל יום (רק מחברות, לא נורא כבד)
לא מתעסקים בכלל במערכת..
שיעורים הם לרוב עושים בצהרון. אני שואלת אם עשו, ואם לא מזכירה. אבל מעבר לזה אחריות הילד, אני לא אכריח.
 
למעלה