איך שומרים על לב של ילד קטן?

שקדייה

New member
שילוב של השניים

הוא גם סובל מרגשי נחיתות שמנסה להאדיר את עצמו
והוא גם באמת חכם, וחושב שאחרים הם טיפשים.

אגב, הוא ילד שמגיע מבית נפלא. הורים מקסימים. ילד סופר-דופר מושקע...... לא כל התנהגות לא יפה של ילד מצביעה על בית רע (ואני לא מתווכחת איתך אלא מחזקת את דברייך... רק למען הפרוטוקול
)
 

שקדייה

New member
היטבת לתאר...

הילד ההוא באמת סובל מרגשי נחיתות קצת.....
הוא ילד קטנצ'יק פיזית, ואפילו נשאר שנה מתוך חשיבה על צימצום פערים, יש לו התנהגות קלאסית של פינצ'ר עצבני שנובח על כל העולם...
(חשוב לומר שיש לו גם מעלות- הוא באמת ילד מאוד חכם, ובא מבית מאוד מעשיר... כך שיש לו באמת המון תחומי ידע ... ומידי פעם הוא גם באמת ילד חמוד)

לגבי הסיכסוך- זו דווקא לא בעיה.
זה לא מגיע לכדי מימוש.
יש בגן הזה צוות חזק ביותר, שלא יתן לדברים כאלו לקרות.
ועד כה לילד שלי אין בעיות בקשרים עם ילדים אחרים, פרט לבעיית Over Booking לעיתים....

הבאתי את זה רק כדוגמא להתנהגות מעליבה...
 

hag70

New member
לא בטוח שיש מה לעשות


מכיר את זה מהילדה שלנו, ואצלנו זה "קצת" יותר מסובך (שכנה, אותה כיתה, גרים בישוב קטן ומה לא).
צריך לתת לו להתרסק לפעמים כי אין ברירה ולהסביר לו אחר כך למה זה לא היה רעיון טוב.
אני לא חושב שלהניא אותו לפני מעשה זה מעשה נכון. אפשר בקטנה ולתת לו להחליט מה הוא עושה עם זה. אי אפשר ל"הלביש" את המחשבות והרצונות שלנו על הילדים שלנו. כזה הוא ואם הוא היה חושב שזה לא נכון אז הוא לא היה עושה את זה מראש.
הרי זה לא שהילד השני פוגע בו פיזית בצורה בלתי הפיכה (וברור שפגיעה רגשית היא לא פחות נוראית אבל אלה מסוג החוויות שהילדים צריכים לעבור בחיים).
וגם כשמסבירים למה זה לא מתאים צריך לשים לב מתי הם מתחילים לאבד עניין ולהתעצבן כי זה באמת לא נעים לשמוע כל הזמן שאתה לא עושה טוב לעצמך.
הכל בהתאם לגיל של הילד (אצלנו העצבים מגיעים די מהר בגיל 12
).
 

1עדידושש

New member
הוא נשמע מקסים
ושובה לב

וגם לי יש כזו בבית. וממרומי כיתה ב', עם התמודדויות חוזרות ונשנות של "סיפורי בנות", אני יכולה רק לומר ש"זה מה יש...".
גם אני מוצאת את עצמי מנהלת איתה שיחות לא חינוכיות, שבהן אני מוצאת את עצמי אומרת משפטים כמו שציינת.
בגן אצלנו זה היה פחות בולט, מכיתה א', זה קורה המון, והשנה אפילו יותר. עם זאת, אני חייבת לציין, שכנראה אני לוקחת את זה יותר קשה ממנה. היא נפגעת, אבל שוכחת מזה מהר (וזה הורג אותי, שהיא כאילו חוזרת לקבל עוד מכה, אחרי שכבר חטפה). מה שעשינו, ועדיין, השנה גם בעזרת המחנכת שלה, זה ללמד אותה לעמוד על שלה, ולסרב לדברים מסוימים, או לדעת מתי ללכת, לפני שנפגעת. לא תמיד עובד, אבל יש שיפור. המחנכת בדיוק סיפרה לי שהיא שומעת אותה אומרת לפעמים לחברות משפטים שהם שלי יותר משלה, אבל לפחות משתמשת בהן נכון.... לשמחתי היום היא פחות "לוקחת ללב" כל מקרה.

הוא נשמע ילד מקסים ועדין, ואני מקווה שהוא ילמד גם ל"סנן" את החברים ולהשאר עם אלו שכן יפרגנו לו וישמחו איתו.

זה נורא קשה לפעמים לנו, כהורים, להתאפק ולא להגיד בדיוק מה שאנחנו חושבים על מה שקורה להם ואיתם במסגרות ועם חברים. אני עוד מתרגלת את זה, כמעט באופן יומיומי. לשמחתי, כמעט כל החברות שלה, הטובות, הן כאלו שהאמהות מקסימות וחלקן חברות שלי, ואז הרבה פעמים אנחנו "מלמדות" אותן שיעור משותף, בעזרתנו, המבוגרות. אבל זה לא תמיד המצב, לצערי. אני לגמרי מבינה את התחושות שלך, ומקווה שאולי יתבדו, והיום הוא יחזור כ"מנצח" ורק עם פידבקים חיוביים. הלוואי!
 
כל הכבוד לבן שלך

למרבה המצער לגונן אי אפשר. רק להסביר שיש ילדים/אנשים שלא יודעים להיות חברים ולפרגן לאחרים , כמו שבעצם עשית.
והייתי משבחת את הבן שלך על הסובלנות שהוא מגלה כלפיו. להתחשל הוא כבר יתחשל לבד עם הזמן.
 

ו י ק י 3

New member
אני גם חושבת שבסופו של דבר כל אחד מתגלח

על הזקן שלו ואי אפשר "להחיל" על ילד בן 6 תובנות של חיים שלמים
של מבוגר.
אפשר לכוונן כמובן בקטנה...אבל זהו. יהיו להם את כאבי הלב שלהם
והם יתחשלו.
 
איפה גננת הסיפור הזה?

אני גם מרגיש שצריכים לעשות פה משהו ולא לסמוך על החוסן הריגשי של ילד בן 6. לדעתי ילד זקוק להגנה גם במקרה הזה, ולא אחרי הגיל הזה: להיות קרבן לחברה זה הדבר הכי נורא שיכול לקרות בגיל הזה, זה מאד מצוי שילד נשבר בגלל ילד או מורה וסוחב את השבר לכל החיים. מנסיוני כהורה לילדה (שמגיל קטן מתקשה להשתלב חברתית) אני מיד קם ומזעזע את כל הנוגע בדבר ולא נותן לילד שניה אחת להבין שמה שקורה זה מה שיקרה גם מחר; המצב הזה לא תקין ואף אחד מהנוגעים בדבר לא ישן בלילה עד שהביטחון יוחזר לילד (גם אם הוא סבור שלא זקוק לתמיכתך).
הילד לא מרגיש שזקוק להגנה - מדוע זה לא רלוונטי? כמו שאת הרגשת - אין לו שיפוט נכון. בני אדם אמורים להתרחק ממה שמיסב כאב, ואם הם לא מתרחקים, אולי הם לומדים לתרגם את הכאב כ'עונג' ואז אנחנו בבעיה... 'קרבן' ינסה לרצות את ה'תוקף', להתקרב אליו, להדציק עליו את הדין, ואם זה יצליח - יקח זאת כ"דפוס של הצלחה" לכל החיים (בוס, בת זוג שלא מתאימה, חברים נצלנים ועוד). וזה הזמן שלנו להתערב כהורים.

מה הייתי עושה?
מברר מה ביכולתה של הגננת לעשות. כל יום ילד מגיע לשהות תחת אחריותה, מה שאומר שעליה להגן עליו מפני מי שעלול להזיק.
הורי הילד המציק - הייתי מרים טלפון ומבקש לדבר עם הילד שלא יתקרב לילד שלי. ללא הסבר מיוחד. פשוט כי "זו הבקשה שלי ואני מבקשת לכבד אותה" (ה'חיתוך' יוסיף נופך רצינות לדברים וכך יהיה יותר סיכוי שהדברים ימומשו).
שיחה עם ילדך - לבקש שלא להתקרב ולא ליצור קשר עם הילד הפוגע "גם אם בינתיים אתה לא מבין מדוע... כי אמא מבקשת וזהו".
 

שקדייה

New member
הלבשת על הסיפור הרבה עובדות לא רלוונטיות

קודם כל, לילד שלי אין קשיים חברתיים (תודה לאל) הוא ילד מאוד אהוב ומאוד מחוזר על ידי הילדים (והאמהות.. אבל זה כבר סיפור אחר. הילד צ'ארמר אמיתי ויודע את העבודה שאלוהים יעזור..)

הבעיה היא בעיה נקודתית לגמרי מול הילד הספציפי הזה.
את הסיפורים האחרים הבאתי כדוגמא לסיפורים הסטנדרטים ולמריבות שיש תדיר בין ילדים, בהן פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה וזה בסדר גמור.

הצוות בגן הוא צוות מעולה, מאוד מתערב, מאוד מכוון, וסה"כ הגן הוא גן מאוד נעים , החברויות בין הילדים טובות ויפות, ואין בו אלימות כלל- שזה לא דבר טריוויאלי בכלל לגן עירייה של 35 ילד...

אני גם לא חושבת שלדבר עם ההורים של הילד זה פתרון. סה"כ בשעות הגן הם לא בשליטה על מה הילד שלהם אומר ואיך הוא מתנהג.
ואני גם לא חושבת שנכון לעשות פה דרמה גדולה (בעיקר כשזה לא משהו אישי נגד הילד שלי...).

השאלה היא שאלה נקודתית על סיטואציה מאוד נקודתית,
אתה כבר הלבשת על זה הרבה מאוד מעבר למה שיש פה באמת
 

אגוזים1

New member
וואו, איזו הגזמה...

ולשקדייה,
לדעתי פעלת נכון (או לפחות כך גם אני הייתי פועלת
). השיחות הללו עם הילדים כן מחלחלות. אולי לוקח להם זמן, אבל הם מפנימים וחושבים על זה, ולאט לאט מגבשים לעצמם דרכי פעולה חלופיות. אגב, הדרך שהם בסופו של דבר בוחרים בה לא חייבת להיות זו שאנו היינו בוחרים, וזה בסדר. אבל עצם העלאת המודעות עוזרת בבחירת הדרך ולדעתי האישית גם עוזרת ומציידת את הילד בקצת יותר מוכנות (גם אם לא בשריון) נגד העלבות...

ונכון, אני מסכימה עם רוני שלא צריך להגזים, אבל לדעתי ממש ממש לא הגזמת. ולראיה - הילד שלך בחר להמשיך בתוכנית שלו.

אגב, איך הוא חזר מהגן?
(מקווה לסוף טוב
)
 

שקדייה

New member
קרה נס!


אין, אין , אין לזלזל במופלא מאיתנו.... העולם מלא בצירופי מקרים מיסטיים ומדהימים


במקרה, הילד ההוא גם היה אתמול אצל סבתא שלו ופגש שם את הדוד שלו, שלימד אותו בדיוק את אותו הדבר!

הבן שלי מוקסם מצירוף המקרים,
ובעודי מתלבטת אם להתפוצץ מצחוק , לסתום את הפה, או להסביר בעדינות.... לפעמים החיים בסופו של דבר מובלים על ילדי ילד בן 9 שלא התבלבל שנייה מיותרת ומייד אמר "אוי נו, איזה שקרן הוא".
ולקטנצ'יק נפל האסימון.
 
הילד ההוא ״חי בסרט״ ואני מקווה

שבנך לא יהיה שחקן בסרט שלו.
מה שהילד ההוא עושה זה סוג של Self Therapy ומצידו הוא עושה זאת נכון (עבורו), אך אני כהורה לא הייתי מגיש את הילד שלי כחומר לתרפיה, אם מדובר בילד עדין ורגיש כמו שתיארתך את האוצר היקר שלך.
 
גדול! טוב שיש אח גדול...

ואהבתי את ה"אוי נו" של הגדול.

בדיוק התגובה שאני אוהבת. להקטין את ה"מניאק" במקום להעצים אותו
 
לא הייתי נובר בזה יותר מדי

הזהרת אותו מאכזבה הוא אומר שהוא מודע.זהו.
ילדים בני 6.הם יסתדרו ביניהם.
השאלה גם למה בנך רוצה ללמד דווק'א את הילד הזה. הוא רוצה להוכיח לו משהו? הוא מעריך אותו (על הקולניות/חוצפה/דימוי וכו' שלו?)?
קחי גם בחשבון שאת לא נמצאת בגן כל יום כל היום. לפעמים ילדים משלימים זה את זה. יכול להיות שהם כן מסתדרים בגן ביום-יום ורק לך זה נראה שהוא רומס אותו (ואחרים)?
במקרה הספציפי הזה מלבד ההזהרה שהשמעת באוזניו - אולי היית יכולה להציע לו ללמד עוד ילדים את הדבר (וככה הוא יוכל לבחון תגובות אחרות ולהשוות ביניהם - ברמה של ילד).
 

Luli Who

New member
בלת"ק - אני מאד מבינה את המקום הזה

של לרצות לחשל. התחושה שרוצים להכין אותם אותם, סוג של שיתפקח כדי לגונן עליהם.
אנחנו נפגשנו עם מצב דומה מיד עם הכניסה לא '.....

יחד עם זה, אני באמת חושבת שזו תכונה מופלאה שהופכת ילדים רגישים |לפעמים מידי | לאנשים אופטימיים, מלאי אמון ובעלי אינטליגנציה רגשית מופלאה ואלו דברים שנותנים המון כוח בחיים - אם - וזה בעיני היה האם החשוב, הם לומדים להגן על הלב שלהם.

זה העסיק אותי הרבה שנה שעברה, איך אני גורמת לילד ללמוד להגן על עצמו, לא לצפות כל כך הרבה מבלי לשנות את המהות של מי הוא כאדם...

הדבר שהכי עבד אצלנו בסופו של דבר- אני חושבת בעיקר כי זה דיבר ב"שפה" שלו, הייתה ההבנה שמעשים שילד או אדם עושה, אומרים משהו עליו ולא עלי.

זה לא קרה באופן מיידי, והוא נפגע עוד לא מעט בדרך אבל דיברנו על זה המון, שוב ושוב אחרי כל מקרה. גם שלילי וגןם חיובי כי זה חיזק מאד את ההבנה.
לאט לאט התגובות השתנו וזה הפך להיות מבכי ועלבון על מה ש X עשה לו / אמר לו ל : X היה מאד לא רגוע / עצבני היום וקילל אותי אז פשוט התרחקתי ממנו ושיחקתי עם חברים אחרים ....

והוא עדיין לא ויתר עליו. ועדיין ממשיך להתחבר איתו מידי פעם. ואז הוא בא ומספר ש X היה חבר מאד טוב היום , היה שמח ורגוע.

אני חושבת שזה הרגל טוב לכל אחד, כשמישהו צועק עלי / מעליב אותי, זה לא אומר שום דבר באמת עלי - זה אומר משהו עליו. על מצב הרוח שלו, על הרגשות שלו, על הגישה שלו, על זווית הראיה שלו, על מה שקרה לו וכו'

אבל במיוחד עבור הילד שלי במצב הזה זה אפשר לו להמשיך להאמין ולנסות, להוריד את הציפיה מהתגובה של הצד השני בעיקר ולהפסיק, לרוב, להעלב מהתגובות.
 

mykal

New member
מנסיון פרטי,

לעולם, לא תצליחי להגן עליהם--עד הסוף.
ומי שאלה תכונותיו, גם אם לרגעים יהיה נדמה לך--
שהצלחת 'לכון' נכון, יתברר לך במקרה אחר--שלא 'עבד',
רק השבוע אמר 'הבוס' של הבת שלי לאבא שלה,
(מדובר במלומדת שעושה דוקטורט--ובת 31)" תלמד אותה שלא צריך להיות אמיתי עד הסוף ולא לקחת ללב."
מבטיחה לך--לא יעזור.
































].
 

כמהאפשר

New member
קשה לי מאוד לקרוא את זה,

בעיקר מכיוון שהייתי בצד של הילד שלך.
ובוודאי, בוודאי שהוא לא צריך להפגע ולחטוף את החצים כאן.

אבל.. את חושבת, אולי, שהילד השני הוא לא מניאק(למרות שההתנהגות שלו כזו)-
אלא פשוט פורק בדרך-לא דרך את מה שקורה בתוכו?
מהנסיון שלי- זה כאב, בלי שהילד מודע אליו בכלל.
ומעתיק התנהגות שהוא חווה בבית/סביבה/מקום כלשהו?

את לא חושבת שאולי הוא פשוט מדבר..?
ובמקום להתייחס אליו כמו מניאק, כדאי לערב גננת, לא כדי שתעניש אותו, אלא כדי שתעזור לו?
 
למעלה