אירוח בפורום- טיפול בעזרת בעלי חיים.

אירוח בפורום- טיפול בעזרת בעלי חיים.

ביום ראשון החל מהשעה 16:30 תתארח אצלנו בפורום לירון קורונה- מטפלת בעזרת בעלי חיים.
לירון בעלת BA בהיבטים התפתחותיים בחינוך מיוחד מאוניברסיטת ת"א, ובוגרת לימודי AAT, התערבות טיפולית בעזרת בעלי חיים ממכללת לוינסקי. ללירון 8 שנות ניסיון בעבודה טיפולית עם ילדים ובני נוער בעלי קשיים רגשיים ולקויות אורגניות.
לירון מספרת על "בחיק החיות התערבות טיפולית בעזרת בעלי חיים": טיפול בעזרת בעלי חיים הינו מפגש פרטני או קבוצתי, המבוסס על התערבות ממוקדת מטרה, בה בעל החיים מהווה חלק משמעותי בתהליך הטיפולי. הטיפול מועבר ע"י איש מקצוע מוסמך ומטרתו היא ליצור שיפור במישור הפיזי, החברתי, הרגשי או הקוגניטיבי של האדם. הטיפול מיועד למגוון רחב של אוכלוסיות, מגיל 3 ועד אוכלוסיית גיל הזהב, והוא נותן מענה לקשת רחבה של קשיים כגון: קשיי התנהגות, חיזוק הביטחון העצמי, קושי בהתמודדות עם אובדן, מיומנויות חברתיות, פחדים/פוביות ועוד.
אתם מוזמנים לשאול את לירון שאלות כבר מעכשיו.
 
אני הראשונה:

האם תוכלי לספר לנו על ילד/ה מסוימים בהם טיפלת? כמובן מבלי לתת פרטים מזהים. ספרי למה הגיעו אלייך, באילו בעלי-חיים נעזרת בטיפול, ספרי קצת על הטיפול עצמו וכמה זמן הוא ארך. מה השוני שחל בילד, וכיצד ידעת שהגיע הזמן לסיים את הטיפול.
 
תהליך טיפולי


ישנם הרבה ילדים שמאוד נוגעים לליבי במהלך העבודה ואני חייבת להגיד ש"קשה לבחור" על איזה מהם לספר.... והאמת, שאני מעט חוששת כאן לכתוב על ילד מסויים, כי רובם בתווך הגילאים של הפורום ואני חוששת שהוריהם אולי גולשים כאן ויצליחו לזהות
אני חושבת שאחד המקרים הכי משמעותיים שחוויתי דווקא לא היו סביב תהליך טיפולי ארוך ומורכב, אלא דווקא סביב ילדונת מתוקה, שהגיעה לטיפול בצו בית משפט ולא ביוזמת ההורים. היא הייתה ילדה מאוד עצמאית ואפילו "חצופה" במפגשנו הראשונים, ומצאתי את עצמי מתקשה ריגשית להתקרב אליה, אבל מהר מאוד כבשה לי את ה-
. היו הרבה מאוד מטרות חשובות בעבודה איתה אבל מצאתי את עצמי מתרכזת דווקא במטרה אחת "קטנה" שבשבילה הייתה הכי ענקית שיכולה להיות - להיות במרחב בטוח ומגן (כנראה לראשונה בחייה). היא הייתה יושבת במשך חצי מהטיפול, מכורבלת על הריצפה עם הכלבה שלי (שהיא פי 2 בגודל מהילדה
) ופשוט זוכה ברגעים האלה לכל החום והביטחון שהייתה זקוקה להם. בשבילי זה היה שווה את הכל. לצערי - התהליך נגדע מאוד מהר אבל אני מקווה שהמעט שהצליחה לקבל בחדר, נשאר איתה עד היום
 
ילד שפוחד מבע"ח

האם זה אומר שהוא לא יוכל לקבל טיפול כזה או שיש טיפול להפגת פחדים מבע"ח? האם גידול בע"ח בבית והטיפול בהם אינו מהווה תחליף לטיפול בעזרת בע"ח? מה תפקיד המטפל עצמו, בעצם? בביה"ס שבו אני עובדת החליטו להקים פרוייקט של פינת-חי עבור תלמידים. נקראו המון מאמרים, נכתבו המטרות, הוגש הפרוייקט וניתן התקציב. ביה"ס קנה בכסף ציוד ובע"ח ושיכנו את כל זה בתוך חדר גדול. לא לקחו בחשבון שיש לזה ריח חזק מאד. וכיוון שזה ביה"ס - אז הוכנו המון קטעי מידע ודפי עבודה בנושא בע"ח. הילדים עבדו מול הכרטיסיות והילדים המתקשים, שעבורם בעצם הוקם כל הנ"ל, העסיקו את עצמם בניקוי הכלובים והאכלת בע"ח (ע"ח השעורים). בסוף ביה"ס הבין שזה לא בשבילו ונפרד מהפרוייקט לשלום.....
 


העלית נקודה מאוד חשובה - והיא שהמתווך שבו משתמשים (במקרה שלי בע"ח) הינו הגורם הפחות משמעותי - מה שהכי חשוב זה איש המקצוע שיודע מה הוא עושה וכיצד "להשתמש" בכלי שבחר, בכדי להשיג את המטרות. אין שום דבר מיוחד בפעילות עצמה שאנו עושים בחדר הטיפולים. כל אדם יכול לעשותה בביתו. ההבדל הוא שכאשר איש מקצוע יושב ליד הילד, הוא יודע לראות את עולמו הרגשי של הילד על פי התכנים (המילוליים/המעשיים) שהוא בוחר להביא לחדר, ואף יודע כיצד להשתמש בכלים טיפוליים (שיקוף, פרשנות וכיוב') בכדי לסייע לילד לעבד ולהתמודד אל מול הקושי
זה עונה גם על שאלתך השנייה - מדוע למעשה גידול בע"ח בבית אינו עושה את כל העבודה
אני משערת שלכן פינת החי לא צלחה בביה"ס (ועצוב לי לשמוע). כי הם הקימו את כל התפאורה הנכונה, אבל לא היה מי שייצוק פנימה את התהליך הנכון. (ואגב, כשיודעים כיצד לגדל את בעה"ח נכון - זה גם לא מסריח
) לגבי שאלתך הראשונה - ישנם הרבה מרכיבים שתלויים בכך. לעיתים הפחד מבע"ח הוא רק סימפטום ל"פחד קיומי" כלשהו שמוצא ביטוי בכל תק' חיים בסיטואציה אחרת. במקרה כזה ישנה חשיבות למטפל שיוכל לראות את המקור של הפחד עצמו. כדי להתמודד עם פחד ספציפי מבע"ח - בהחלט ניתן להיעזר בטיפול ריגשי או לחילופין - טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) ואז מתמקדים אך ורק בפחד ולא בשום דבר ריגשי מסביבו. במידה ורוצים לטפל בקשיים אחרים והילד מפחד מבעלי החיים - אפשר לראות האם יש בע"ח שאינו חושש ממנו (למשל החיות שבכלובים), או לעבוד בעזרת בעל חיים לא נוכח. אשמח להרחיב אם מעניין אותך לשמוע עוד על הנושא
 

יעל י

New member
איך ובמה הטיפולים האלה עוזרים לילדים עם...

קשב וריכוז והיפרים? מתי אפשר להגיד שניתן לראות את השינוי?
 
טיפול ב- ADHD

טיפול בעזרת בעלי חיים מסייע להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז בשני היבטים: ראשית, ישנו בעל החיים שלעיתים מהווה תמונת ראי לילד ולקשייו לדוגמא לי יש כלבה מאוד אימפולסיבית, מתקשה להתרכז וכל גירוי קטן מסיח אותה, לעיתים היא גם מאוד משתוללת ותוך כדי מפילה דברים בלי כוונה וכיוב', וע"י התבוננות בבעל חיים כזה, ניתן לגעת בעולם הריגשי של הילד וההתמודדות היום יומיות עם התגובות של הסביבה. מבחינתי, וזה חלק מאוד חשוב בתהליך, כי הילדים מתמודדים ברמה היום יומית עם חוסר הבנה של הסביבה את מצבם ועם אנשים שממהרים לשים "תוויות" סביב התנהגות שאינם מבינים, מה שמאוד מכביד ריגשי על הילדים. במקביל - בכדי שבעלי החיים יתקרבו אליי, נדרש רוגע וסבלנות ובהדרגה הילד לומד להיות פחות אימפולסיבי, להתרכז, מסייע להם בהתארגנות וכיוב'. המוטיבציה להיות עם החיות ולהתקרב אליהם לצד הכוון מאיש המקצוע מסייעים לו בהדרגה לשלוט מעט יותר בדחפים ולהתמודד אל מול הקושי. בנוגע לשאלת הזמן - תלוי בכל ילד והמקום ההתחלתי שבו הוא נמצא כך שקשה לי להגיד. את השינוי רואים בהתחלה בחדר ורק בהמשך מחוצה לו. חשוב לי מאוד להדגיש - שעבודה עקבית ומתמשכת עם ההורים, במהלך העבודה עם הילד חשובה ומהותית להתקדמות שלו.
 
האם יש תחומים שהטיפול בבעלי חיים

יותר עונה עליהם כגון חרדה איך אפשר לבחור בין סוגי התרפיות אותנו שלחו לטיפול בבעלי חיים אבל יש בעיות שאופייניות להיפרים דיבור יתר כל הצד הרגשי שמציף אותם החוסר שקט של הגוף שגם ברכיבה טיפולית אני רואה תוצאות טובות בקיצור במה טיפול בבעלי חיים הכי מטפל טוב תודה
 
אני חושבת שהכלי המתווך שבו המטפל משתמש

הוא לא מה שחשוב - אלא המטפל, הגישה שלו והחיבור של ההורים אליה, וכמובן גם ניסיונו המקצועי. אין תחום שבו טיפול בעזרת בע"ח הוא הכי טוב ותחום אחר, שנניח - טיפול באומנות יהיה הכי טוב. בכל מקצועות הטיפול עובדים על כל הקשיים - וכולם טובים באותה מידה
בהחלט ייתכן שהמטפל או סוג הטיפול לא התאימו לכם ספציפית - וזה נהדר שהייתם קשובים לכך וניגשתם למטפל אחר שאליו הילד יותר התחבר! חשוב לי רק להדגיש שרכיבה טיפולית עובדת על דברים אחרים מטיפול בעזרת בע"ח וגם ההכשרה עבורה שונה. הרכיבה מתמקדת בביטחון העצמי ובמוטוריקה ולמרבית המטפלים שם אין הכשרה להתמודד עם עולמו הריגשי של הילד (במובן הפסיכולוגי).
 

schlomitsmile

Member
מנהל
איך מתנהל מפגש טיפולי? ברור שזה תלוי במטופל, אבל בעקרון- יש איזשהו מודל או איזשהם מודלים? האם הזמן מוקדש רק לעשייה כלשהי עם החיה (איך בוחרים איזו חיה לאיזה מטופל?) או שיש גם שיחה, רפלקסיה? ואולי זה תלוי במטפל- בסגנון העבודה שלו, באופיו, בהכשרתו?
 
יש גישות רבות בנושא זה


ישנם מטפלים שמאמינים שלכל קושי מתאימה חיה ספציפית לעבודה, ישנם מטפלים שמאמינים שרק החיות צריכות להיות במרחב, ואחרים מוסיפים כלי עבודה נוספים (חומרי יצירה וכיוב') ועוד ועוד. בנוסף, גם יש סביבות עבודה שונות - ישנם מטפלים בגן חיות, וכאלה בתוך קליניקה פרטית. כמובן שכל סביבה כזו מזמנת צורת עבודה מעט אחרת. באופן אישי - אני הולכת להיכן שהילד מכוון אותי, כי דרך כך הוא מגלה לי את עולמו. אני רואה לאיזו חיה הוא הכי מתחבר ולעומתה- מאיזו חיה הכי נרתע, ומנסה להבין מה גורם לכך. אני מקשיבה למה שהוא אומר על בעלי החיים - ודרך כך משליך עליהם את מה שמטריד אותו. ישנם ילדים שאוהבים לדבר הרבה, ואחרים שמתמקדים בעשייה - וגם זה מעורר בי שאלות, ואני מנסה להבים מה הילד מספר לי דרך כך
אני משערת שאפשר להגיד - שבמרחב הטיפולי יש הכל מהכל, אבל בהחלט ישנה נוכחות מורגשת של המטפל, ודרכה הוא שואל שאלות ומנסה להבין לעומק, משקף לילד את מה שהוא רואה/שומע ועוד, ודרך זה למעשה מתרחש התהליך. אני אוהבת מאוד לשלב גישות שונות של עבודה ומשתדלת להיות פתוחה לכל גישה חדשה. אני, אישית, מאמינה שזה מאפשר לי להיות כמה שיותר דינמית ובאמת להתאים את עצמי לצרכיו העכשווים של הילד, ולמקום שבו הוא נמצא בכל שלב בתהליך. מקווה שהצלחתי לענות...בהחלט נגעת בנקודה מורכבת
 
טיפול בבע"ח בהפרעת אכילה

האם ניתן לטפל באמצעות בע"ח בבעיות אכילה - קיבעון ומגוון מצומצם מאוד של מזון. מדובר בקושי ריגשי, התנהגותי וגם תחושתי. כיצד ניתן לעבוד עם בעל החיים כדי לשחרר את הילד מהקיבעון והחרדה בלהתנסות במאכלים חדשים.
 
מבחינתי יש קשר

איך אפשר להגיד שאין קשר בין רכיבה טיפולית לבין טיפול בעזרת בע"ח? בקורס של יוני חוץ מהרכיבה יש להם גם שיעורים של טיפול בסוסים במסגרת הקורס וזה מדהים!
 
הפרעת אכילה


העבודה עם בעלי החיים מזמנת מפגש עם עולם החושים. הרבה מאוד מהילדים מתמקדים בהאכלה של בעלי החיים - שכן זה צורך מאוד ראשוני שעונה על הרבה מאוד צרכים רגשיים (מקבלים אותי, אוהבים אותי, דרך ליצירת קשר ועוד). דרך ההאכלה של בעלי החיים יוצרים מצב של חשיפה הדרגתית למרקמים שונים, ריחות ובהדרגה מצליחים הרבה פעמים להגיע גם לטעימות של המזון. מעצם זה שהם מכינים בעצמם את האוכל ורואים את החיות שבוע אחרי שבוע אוכלים בתיאבון רב, גם הילד מתפתה לטעום. כמובן שזו עבודה מאוד הדרגתית והיא מתחילה אצל כל ילד בנקודה שבה הוא נמצא (ישנם כאלה שלא מוכנים אפילו לראות מזון ואחרים רק לא מוכנים להכניס לפה, אבל אין קושי סביב העיסוק במזון). אפשרות נוספת לעבודה היא דרך CBT - מול מטפל התנהגותי קוגניטיבי ואז ישנה עבודה מאוד ממוקדת סביב מקור הקושי עצמו, וחשיפה הדרגתית ומאוד מובנית.
 
אתם מוזמנים לשאול על קושי רגשי/התנהגותי

של ילדכם (לאו דווקא בהקשר של טיפול בעזרת בע"ח.אלא טיפול ריגשי בכלל
) ואשמח לנסות ולסייע
 

וירלומי

New member
כמה שאלות

מי יכול להמליץ איזה טיפול רגשי מתאים ?הרי יש המון טיפולים :רכיבה , אומנות, דרמה, בעלי חיים , תנועה , דיאדי וכדומה . לרב לא תחת אותה קורת גג. מה יש לך לומר על בעלי חיים בבית?
 
שוב - רכיבה טיפולית זה לא טיפול רגשי! חשוב לי

להדגיש את זה כי אנשים לרוב מתבלבלים. ההכשרה היא אחרת לגמרי ואין להם מיומנות של מטפל רגשי (אלא אם כן למדו זאת בנפרד). לגבי איזה טיפול מומלץ - אני ממליצה שתחשבו לאיזה תחומים הילד מתחבר אליהם ולאחר מכם ליצור קשר עם כמה מטפלים ולשמוע מהם בטלפון מה הגישה הטיפולית שלהם וצורת העבודה ולפי תחושת הבטן תחליטו אז
מה שכן חשוב לי להדגיש - תמיד לשאול על תעודות וניסיון מכיוון שהתחום הטיפולי פרוץ מאוד וגם מי שבכלל לא למד יכול, לצערי, לקרא לעצמו מטפל. לגבי בע"ח בבית - אשמח אם תוכלי למקד את השאלה
חיות זה דבר נהדר, אבל הן דורשות הרבה מאוד אנרגיה וחשוב להכניס בע"ח למשפחה רק לאחר שכל המשפחה מעוניינת בכך (ולא רק הילד), כמו גם לאחר שקוראים על מה דורש הגידול והאם יש באפשרותנו לספק לחיה את המיטב שהיא זקוקה לו. מחקרים מראים שליטוף בעל חיים גורם לירידת תדירות גלי המוח מה שמוביל לתחושת רוגע וירידת מתחים. ברמה הבריאותית - אנשים שיש להם בע"ח הם בעלי סיכוי קטן יותר לחלות במחלות שונות (שוב, נבדק מחקרית
), הם נותנים אהבה ללא גבולות ותמיד נמצאים שם בשבילנו
 

וירלומי

New member
ברכיבה טיפולית לומדים גם פסיכולוגיה

מאתר וינגייט : נושאים נבחרים בקורס מדריכי רכיבה טיפולית: פסיכולוגיה, התפתחות הילד, לקויות התפתחות, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות תקשורת, תקשורת עם המטופל, עיצוב הסביבה הטיפולית ודרכי ההתמודדות עם סיטואציות משתנות במסגרת הטיפול ועוד. מלבד זאת זה תלוי יותר במדריך/מאמן מאשר ברמת ההכשררה. יש לנו בעלי חיים בבית חתול וכלב , הילדה יותר מחוברת לחתולה , שהיא חתולה ממש נחמדה , לא שורטת כמעט . לפעמים יש התנהגות לא יפה לחתולה לנסות להחזיק בחיבוק בניגוד לרצונה וכליאה בסל כביסה הפוך. ברגע שיש יללות נמשכות אני מתערבת , לרב אין.
 
הלימודים שלהם הם שנה/שנתיים-מטפל לומד לפחות

5 שנים (במוסדות הטובים והנחשבים), בהם סוגים שונים של עבודה טיפולית כמו גם התנסות בטיפול ריגשי בשטח. הם חייבים ללמוד על התפתחות כי אחרת לא יוכלו לעבוד עם ילדי חינוך מיוחד אבל זה לא מכשיר לעבודה ריגשית פסיכולוגית. מקווה שהצלחתי להסביר את ההבדל
 
למעלה