שאלת מקצוע

  • פותח הנושא GLUKE
  • פורסם בתאריך

GLUKE

New member
שאלת מקצוע

אני לומד מדעי המחשב ומערכות מידע שנה א' במכללת עמק יזראעל הבעיה היא שלפני שנירשמתי הסבירו לי שיש לי אופציה בין שני תחומים: תיכנות ו-ERP(מערכות מידע) ואחרי שנירשמתי הם שינו את תוכנית הלימודים ואיחדו את שני המסלולים והמסלול הוא קצת מקצועות תיכנות והרבה מיקצועות מערכות מידע שכוללים אפילו כלכלה. עכשיו השאלה שלי היא כזאת: מה יותר משתלם/חם תיכנות או מערכות מידע? אודה אם תענו לי
 

0 אור 0

New member
תכנות יכול להיות חלק ממערכות מידע או בתחומים

אחרים, אם המסלול שלך בנוי היטב מבחינת האיזון, אז תוכל להתחיל בתכנות, ובהמשך לראות אם מתאים לך להשאר מתכנת או שאתה מתפתח בכיוונים אחרים. בכל מקרה, אני ממליצה להתחיל בתכנות - התובנות של מנתח מערכות / מיישם/ מנהל פרוייקט שכתב משהו בעצמו אחרות לחלוטין למי שנפל מהשמים בלי ללכלך קודם את הידיים.
 

GLUKE

New member
אבל כשאני אסיים את התואר שלי

יהיה כתוב לי: תואר ראשון המדעי מחשב ומערכות מידעת התמחות מערכות מידע (ERP) האם אני אוכל להתקבל לעבודה בתכנות עם התואר הזה או שאני אצטרך להשלים את התואר לB.SC או אולי סתם קורסים בשפות תכנות?
 

0 אור 0

New member
קודם כל אני מניחה שמדובר בתואר B.SC

ואז לא תצטרך להשלים תואר, אלא אולי ללמוד שפות נוספות. בשביל ליעץ לך חשוב להבין מהי תוכנית הלימודים. אם מדובר בתוכנית שמורידה את קורסי הבסיס החשובים לתוכנה, ואת המעבדות והתרגול, וכל חשבונם נותנת הכרות עם עקרונות של מערכות ERP וכד' אז באמת יכולה להיות בעיה במידה שאתה תרצה לעבוד בתכנות. אם הציונים שלך טובים ואתה חושב שהתוכנית בעייתית, יש לך אופציה לעבור לשנה ב' למקום אחר (אוניברסיטה או מכללה אחרת)
 

GLUKE

New member
דוקא זה B.A

התואר שלי ימשך 3 שנים ולא 4. הסיבה שהלכתי לשם כי לא הייתי מתקבל לשום מקום אחר והאפשרויות היחידות שלי היו או עמק יזראעל או בית ספר להנדסאים בטכניון ועמק יזראעל נראה לי בתור בחירה היותר טובה. ובקשר לתוכנית לימודים אז אנחנו השנה לומדים שפת JAVA וכל הקורסים שקשורים לתכנות אבל משנה הבאה נתחיל ללמוד מיקרו כלכלה, קורסי ניהול למינהם וקורסי ERP. מהתשובה שלך אני מבין שדי נפלתי בבחירה שלי
 
אתה רוצה את התשובה האמיתית? התשובה הדיפלומטית: השאלה צריכה להיות לא מה ש"משתלם" או "חם", אלא מה מתאים לך ולאופי שלך, משום שזה שני דברים שונים לגמרי. זה כמו לשאול מה יותר חם בשוק, רפואה או עריכת דין. שניהם טובים, ולא דומים כלל אחד לשני. התשובה הפחות דיפלומטית: מערכות מידע זה ה"low tech" של עולם ההיי-טק. תשתמש בחיפוש של הפורום כדי לחפש את המחרוזת "מערכות מידע" ותקרא קצת. הנה שרשור אחד לדוגמא: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=308&msgid=95130308
 

GLUKE

New member
תודה

על הלינקים אבל כל מה שקראתי רק מחזק את תחושת הבילבול והאכזבה כי להפסיק את התאר אני לא יכול מהסיבה שאם אני אפסיק אני לא אתקבל לשום מוסד אחר באותה רמה (על רמה מעל אני אפילו לא מדבר) אבל תודה בכל אופן
 

yair24

Member
מה בעצם ההבדל?

קראתי את התשובה שלך לגבי מה שכתבת על אמבדד ושהתעסקות במערכות מידע שיעממה אותך מאוד. מה בעצם ההבדל בין אחד שיושב וכותב קוד של מערכת אמבדד לבין אחד שיושב וכותב קוד של מערכת MRP לצורך הענין? חוץ מהאופי של המערכות שהוא שונה, שניהם כותבים קוד לא?
 
ההבדל הוא באיפה נמצאים האתגרים, או - מה מסובך לעשות במערכת שאתה עובד עליה. במערכות מידע, הכלים שאתה עובד איתם הם פשוטים, ברורים ונהירים לכל בר דעת עם מעט נסיון בשימוש במחשב (אפילו לא בפיתוח). למערכת יש חלונות קלט (טפסים) שבהם מזינים את הנתונים, יש מסד נתונים ששומר אותם (שלא אתה פיתחת אותו), יש עיבודים שונים על הנתונים (למשל חישובי משכורות, מלאים וכו') ויש דוחות בסוף שיוצאים בצורה זו או אחרת. אבני הבניין הבסיסיות הן מאוד ברורות ומובנות, והאתגר הוא לבנות את המערכת בצורה שתתאים לארגון - שהטפסים יהיו נכונים וקלים לשימוש, שהדוח"ות יתנו מידע מועיל למי שקורא אותם, וכו'. זה הרבה עבודה עם אנשים, להבין מה כואב להם ואיפה. הפיתוח עצמו הוא במקרים רבים טריוויאלי לגמרי ובחלק מהמקרים לא נעשה בכלל ע"י כתיבת קוד אלא ע"י שימוש במחוללי יישומים למיניהם - ACESS, מגי'ק, Power Builder ועוד רבים אחרים. בתכנות RT/Embedded, האתגר האמיתי הוא לגרום למערכת בכלל לעבוד. אתה בונה "קופסא שחורה" שמתקשרת עם רכיבים אחרים בעולם דרך פרוטוקולים שונים ומשונים שאתה צריך לממש לבד מרמת הביט הבודד ומעלה, ותוך כדי כך אתה עובר דרך עשרות רכיבי חומרה מוזרים שכל אחד עם הקריזות שלו והמוזרויות שלו. בהתאם לאיזה מערכת בדיוק אתה עובד עליה, יתכן שתצטרך להתחשב בשיקולי יעילות, מהירות, גודל קוד, תאימות לחומרות שונות, תאימות למעבדים שונים, ועוד ועוד. זו עבודה עם מחשבים ועם רכיבים, לא עם אנשים. כל אחד, ומה שמתאים לו. אני מעדיף לשבת שבוע לפצח איך להפעיל בקר DMA ולגרום לו להוציא ולהכניס מידע בו-זמנית בקצב גבוה בין שני רכיבי חומרה מאשר לשבת בחברת low-tech עם מחסנאי של קרטונים וסרטי הדבקה ולתכנן איתו איך נראים הטפסים שדרכם הוא מעדכן את המלאים שלו ואיזה דוחו"ת הוא צריך להפיק למנהל הרכש, כששניהם לא ראו מחשב מימיהם ובכלל כל הרעיון הזה נראה להם מיותר וטפשי.
 

yair24

Member
אוקי הבנתי

ואיך היית מגדיר את אלה שיושבים וכותבים את המערכת עצמה? נניח יש חברה שנקראת SAP, בחברה עובדים מהנדסי תוכנה וכותבים את הקוד של המערכת שנקראת SAP נניח שהם עובדים ב.NET. עכשיו יש איזה בית חולים שקונה את SAP ומעסיק מהנדס תוכנה שיושב אצלו ומעצב לו את הדוחות והטפסים של הSAP, כלומר מתאים את המערכת לדרישות של מנהלי ועובדי בית החולים שצריכים להשתמש במערכת ורוצים לראות דוחות. זה שעובד בבית חולים זה מי שאתה דיברת עליו (שאמרת שהעבודה שלו שיעממה אותך) זה שעובד בSAP וכותב את הקוד של המערכת עצמה הוא לא אחד שעובד באמבדד אמנם, אבל מצד שני הוא גם לא עושה את התפקיד שאתה תארת. הוא לא עושה עיצוב והתאמה של דוחות לפי מה שאנשים אמרו לו שהם רוצים לראות. בדומה למהנדס אמבדד הוא כן גורם למערכת לעבוד. אמנם מערכת אחרת ממערכות אמבדד מן הסתם אבל גם כאן אפשר להגיד שהוא מפתח איזשהי מערכת. לא?
 
אתה מדבר על מי שמפתח את מחולל הישומים עצמו כלומר מי שמפתח את התוכנה של SAP, או את ACCESS או את Power Builder. זו יכולה להיות עבודה מאוד מעניינת, אבל לא לזה הכוונה כשמדברים על מערכות מידע. ה Core, הליבה של המערכות האלו לא מפותחת בארץ בכלל (חוץ ממחולל היישומים מג'יק). חברת SAP בארץ, עיקר עיסוקה (למיטב ידיעתי) הוא הטמעת המערכת שלהם בארגונים, לא פיתוח עצמי של המערכת. כשמישהו לומד מערכות מידע באוניברסיטה, הקורסים הרלוונטיים עוסקים בניתוח מערכות וארגונים על מנת להכין אותך להיות מטמיע/מיישם - לא מפתח בחברת האם. על כל מתכנת אחד בחברת האם יש אלפים רבים של עובדי מערכות מידע ברחבי העולם שמשתמשים בה.
 

0 אור 0

New member
זה נכון שלכל אחד מה שמתאים לו

אבל אני חייבת לומר שהתדמית של מערכות מידע כתחום משעמם וחסר אתגר היא פשוט מוטעית לחלוטין. אני הייתי בשפיץ של הטופ של ההייטק ועברתי למערכות מידע מסיבות גיאוגרפיות ומשפחתיות, וגיליתי להפתעתי הרבה, שהתחום מאד מעניין ומרתק, קודם כל יש באמת את האתגרים של האפיון הנכון ועבודה מול אנשים (שזה לא מתאים לכל אחד) , אבל גם כתיבת המערכות ושילוב הטכנולוגיות, בהחלט מאתגרים. ממש לא משהו שהילד של השכן יכול לכתוב באקסס תוך יומיים. לצערי הרב, יש אכן לא מעט אנשים שכותבים מערכות ברמה הזאת ומצליחים למכור אותם ללקוחות שלא מבינים מהחיים שלהם, וכך לצד מקצוענות ברמה הגבוהה ביותר, ניתן להתקל גם במערכות חובבניות ולא גמורות. על כל פנים, אותם הכלים ששימשו אותי בניהול של פרוייקטים משולבים של חומרה תוכנה, השתכללו יותר ושימשו אותי לניהול פרויקטי תוכנה חדשניים, והמשיכו להתשכלל על מנת לשמש אותי בניהול פרוייקטים של מערכות מידע - לפרוייקט טוב צריכים אנשים טובים, וחלקם רוצים גם לראות ראיה מערכתית ולא להתבאס כל החיים מול איזה צ'יפ שחודש שלם אתה לא מצליח להפעיל, כי בתיעוד שלו כתוב ש "1" בכניסה הזאת גורם לתגובה כזו, ובחיים זה בדיוק הפוך (סיפור אמיתי מהחיים - שאחרי התברברות ובניה מחדש כמה פעמים של מעגל, פגשנו במקרה מישהו שנתקל בעבר בבעיה וגילה לנו את הסוד)
 
למעלה