סטארטאפ

pixiER

New member
סטארטאפ

מישהו פה יכול להסביר לי מה בדיוק העניין עם אופציות בסטארטאפ? האם הן שוות משהו גם אם החברה נמכרת ולא מונפקת בבורסה? עוד מושג שנתקלתי בו הוא אקזיט. האם הכוונה להנפקה? בכלל כל הסבר על גיוס כספים וחלוקת רווחים או כל מושג נסתר בעניני סטארטאפים שטרם נתקלתי בו וקשור, אשמח מאד מאד ללמוד ולשמוע.
 

avshalomat

New member
המילה אופציה בעברית קצת מטעה

מדובר בכתב אופציה ובאנגלית( warranet אם אני זוכר את האיות נכון), הקטע הוא כזה לעובד ניתנת זכות לקנות מספר מסויים של מניות החברה בזמן מסויים במחיר מסויים, בהנחה שהסטרטאפ הצליח מאוד, הרי שהזכות הזאת שווה הרבה מאוד כסף ואפשר לממש אותה תמורת כסף ממשי בשוק המניות. אקזיט הוא כאשר מצליחים למכור את החברה, כלומר כאשר המייסדים או המקימים, מוכרים את אחזוקתיהם בחברה תמורת סכום גדול, כלומר יוצאים מההחברה ומכך השם. מיותר לציין שההטבה של האופציות היא משמעותית רק במקרים נדירים והרבה פחות אפקטיבי לחברות גדולות או מצליחות כבר שם הסיכוי שהמניה תשנה מצבה כלפי מעלה באופן כל כך חריף הוא נדיר למדי.
 

yair24

Member
איזה כיף מדברים על אופציות!!

אופציה בהחלט ניתנת למימוש אם החברה נמכרת אפילו אם היא לא נסחרת בבורסה. הרי כשמישהו בא לקנות את החברה הוא משלם על מניות החברה ולמעשה הוא נותן "שווי" לחברה, הארוע הוא ארוע שמאפשר לבעלי האופציות למכור את חלקם בתנאי שהתנאים הבאים מתקיימים: 1. מי שקונה את המניות קונה אותן מבעלי החברה והכסף הולך ל*בנק, לחשבון הפרטי של בעלי המניות קריא בעלי החברה והמשקיעים ההתחלתיים* ולא במקרה של השקעה בחברה שבו מונפקות מניות חדשות שאותן מוכרים לקונה ואז הכסף נכנס לחשבון של החברה בתור השקעה. 2. האופציות של העובד צריכות להיות בשלות (VESTED). 3. אני לא בטוח לגבי התנאי הזה: החברה צריכה לאפשר לעבודים לעשות את המכירה. אם החברה לא תאשר את זה אני חושב שהעובד לא יוכל לממש. אבל אני לא בטוח בזה.
 
תשובה התשובה לשאלה שלך הרבה יותר מורכבת ממה שנדמה. אופציה היא זכות לרכוש מניה בחברה במחיר מסוים. הזכות הזו מוקנה לעובד אחרי פרק זמן לעבודתו בחברה (נקרא "תקופת ה Vesting") בד"כ בצורה מדורגת - כמות אופציות מסוימות אחרי כל X חודשי עבודה. כל עוד העובד לא מימש את האופציה הוא לא קיבל דבר בעצם חוץ מזכות עתידית. כאשר העובד מממש את זכותו הוא בעצם משלם כסף וקונה מניות בחברה. אם החברה לא מונפקת בבורסה אז המניה שברשותו היא לא סחירה ואין לו אפשרות להעביר אותה למישהו אחר, והוא בעצם תקוע איתה. ברגע שהחברה נסחרת בבורסה אפשר למכור אותה. אם המחיר בבורסה גדול ממחיר המימוש שהוא שילם ביום שהוא המיר את האופציה למניה אז ההפרש הוא בעצם רווח. על הרווח הזה משלמים מס הכנסה, אבל זה סיפור אחר. עכשיו את שואלת, מה קורה אם החברה נמכרת ולא מונפקת? כשחברה נמכרת, מה שנמכר בעצם הם המניות של החברה. בא מישהו וקונה את המניות מבעלי המניות תמורה כסף. במקרה הזה, מי שמחזיק אופציות שהן כבר Vested (כלומר ניתנות להמרה למניות) נהנה מזה גם כן - הרוכש מחויב בד"כ לקנות את כל המניות של כל המחזיקים. אופציות שאינן Vested הן במעמד פחות וודאי. בעצם הן מייצגות זכות עתידית לקבל בעתיד מניות של חברה שאז כבר לא תהיה קיימת. כאן העניין תלוי ברוכש ותלוי בהסדר שהוא הגיע אליו עם בעלי המניות הקודמים. בד"כ נהוג שהאופציות האלו מומרות לאופציות בחברה הקונה, אבל לפי יחס המרה מופחת. ויש עוד הרבה מקרים. לפעמים הגוף הקונה לא רוכש את כל מניות החברה אלא רק חלק מהן, שמוחזק ע"י חלק מבעלי המניות הקודמים. במקרה זה האחרים לא מקבלים כלום, אבל הם ממשיכים להחזיק במניות. לפעמים מפרקים את החברה ומעבירים את כל הפעילות שלה לחברה חדשה, ואותה מוכרים. לפעמים מוכרים את נכסי החברה (כולל העובדים!) בלי למכור את החברה עצמה. הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, ואין לדעת מה קורה במקרה של מכירה בלי לראות את חוזה המכירה ולהבין מה בדיוק הוסכם בין הצדדים. גילוי נאות: אני עובד היום בסטארט-אפ השלישי שלי (עובד שכיר, לא יזם). מעולם עוד לא ראיתי שקל אחד מכל האופציות שקיבלתי באף אחד מהמקומות. מצד שני, חבר טוב שלי עובד בחברה שנמכרה לא מזמן לחברת ענק, והוא קיבל סכום כסף יפה מאוד (סכום של 6 ספרות, בדולרים) מהעניין. זה קצת כמו כרטיס הגרלה בפיס.
 

זואי74

New member
תלוי

אם החברה המעבידה ניהלה הכל כמו שצריך ורשמה את האופציות כשהן הוענקו במסלול רווח הון והאופציות עמדו בכל התנאים שהחוק קובע - אז הוא ישלם 25% . אם החברה לא בחרה במסלול רווח הון - הוא ישלם מס כהכנסת עבודה רגילה ( לפי % המס השלוי שלו ) וגם ביטוח לאומי בנוסף.
 

זואי74

New member
ולכן מאד חשוב למי שמקבל אופציות

אחד הדברים שצריך לשים לב אליהם ולעמוד עליהם כשמקבלים אופציות, הוא שהתכנית היא במסלול רווח הון ( זה אמנם מחייב תקופת חסימה של שנתיים מיום שהוקצאה האופציה, בשנתיים האלה אפשר לממש את האופציה אבל אסור למכור את המניה שקיבלת, אבל מצד שני זה חוסך סכום רציני של מס ). הבחירה במסלול רווח הון צריכה להיות מצויינת בתכנית וגם בהודעה לעובד על הקצאת האופציות. חשבתי שזה ברור מאליו אבל אם כבר יש שירשור שמסביר את נושא האופציות מ-א' , אז צריך להדגיש גם את הנושא הזה.
 

pixiER

New member
אופציה בשלה...

האם כשמצטרפים לסטארטאפ, האופציה כבר בשלה או שצריך להגידר בחוזה או בהסכם אחר מתי היא "מבשילה"? האם יש מצב שהחברה מונפקת לפני האופציות שקיבל העובד הבשילו? מה קורה אז? האם יש לי דרך להבין או לגלות את הקומבינות שנתת להם דוגמאות כאן בהם העובד הקטן בסטארטאפ מאבד את ההבטחה לכסף מהאופציות, בזמן שבעלי הסטארטאפ מרוויחים הון?
 

izackv

New member
כשעובד מקבל את האופציה הוא מקבל

למעשה תוכנית אופציות שהיא חוזה שאושר על ידי דירקטוריון החברה. בדרך כלל בכל נקודת זמן, תהיה תוכנית אופציות אחת שאפשר להקצות ממנה אופציות לעובדים. החוזה מגדיר תוך כמה זמן האופציות בשלות (בדרך כלל 4 שנים, לפעמים 3) החוזה מגדיר את נקודת ההתחלה של הבשלות (מתי האופציות הראשונות יהיו בשלות - בדרך כלל שנה) ואת המדרגות שבהן עוד כמויות של אופציות יהפכו לזמינות. (בדרך כלל כל רבעון, הכמות היחסית המתאימה תבשיל) דוגמה לתוכנית אופציות כזאת היא: 4000 אופציות ל 4 שנים. אחרי שנה 1000 אופציות הופכות להיות בשלות. מאותו רגע, כל רבעון 250 אופציות נוספות הופכות לבשלות. ולכן אם עובד יעזוב לאחר 3 שנים, הוא יקבל למעשה רק 3000 אופציות. עובדים (ובעלים!) תמיד מדוללים בסיבובי השקעה. זאת המשמעות של השקעה - ויתור על נתח בחברה תמורת הזרמה של כסף לחברה והעלאת הערך שלה! כלומר לכולם יהיה חלק קטן יותר בעוגה. אבל העוגה תהיה הרבה יותר שווה (יקרה) למשקיעים (ולא ליזמים) יש בדרך כלל מנגנוני הגנה שידאגו לכך שהם ירויחו לפני כולם ויותר מכולם. בדרך כלל השקעה מותנית במנגנוני הגנה כאלה. לא רוצה? לא ישקיעו. אבל בדרך כלל הכוונה היא לא לדלל את העובדים. הרבה פעמים העובדים ידוללו פחות מהיזמים למשל! העובדים מקבלים את האחוזים שלהם מפול שמיועד לכך. כל משקיע חדש מבין את חשיבות הפול הזה ולכן באחוזים הוא קטן הרבה יותר לאט מאשר קטנים האחוזים של היזמים. יש דרכים למנוע מעובדים להנות מהצלחת החברה. אבל בדרך כלל זה בניגוד לרצון של הדירקטוריון וההנהלה. ודרך אגב, גם יזמים ומנהלים בכירים שכירים מתוגמלים הרבה פעמים באופציות מאותה תוכנית של העובדים. ואז בוודאי שיש להם אינטרס שהאופציות האלה יהיו שוות כמה שיותר. והכי חשוב - אין שום הבטחה לכסף מהאופציות... זה כמו לדבר על הבטחה למכונית לכל החיים מהפיס. כן יש משהו כזה, ובטוח שמישהו גם יקבל את זה. בין זה לבין הבטחה יש הבדל. אני מנסה להסביר לתוכניתנים שאופציה זה סיכוי שיכול לעשות הבדל גדול (יש לי כמה חברים שבנו בתים מאופציות) אבל אין שם שוב הבטחה לכלום. ובטח שבשלב הקמה של סטרטאפ אי אפשר לדעת כמה אופציה מסויימת תהיה שווה אחרי 3 גיוסים. בקיצור - יש סיכוי טוב. הוא לא עולה כלום, ואם הוא מתממש, זה יכול להיות מדהים. אבל אסור לחתום על חוזה לוילה עם הבריכה על סמך האופציות שהובטחו לך.
 

yair24

Member
במידה והחברה הונפקה

לפני שהאופציות הבשילו אז מחכים ואז כשהאופציות מבשילות מממשים אותן. באופן עקרוני אם מדובר בהנפקה, אז ברגע שהאופציות שלך יבשילו אם הן יהיו מה שנקרא "בתוך הכסף", (המניה יותר יקרה ממחיר המימוש של האופציה ואז את יכולה לממש ולהרויח את ההפרש) אז לא אמורה להיות שום בעיה לממש אותן. אם מדובר בחברה שקנתה אותכם, אז צריך לראות את החוזה ולראות אם יש איזשהם תנאים לא כשרים. בדרך כלל לא מראים את החוזה לעובדים הזוטרים. בכל מקרה צריך להבין דבר אחד: אם נותנים לך אופציות ואחרי כמה זמן קונים את החברה והאופציות שלך לא בשלות, אז אין מה לעשות הן לא בשלות זה לא שנדפקת פה באיזה טריק מלוכלך... אבל אם הן בשלות ומאיזשהי סיבה את לא קיבלת נתח מהמכירה, אז משהו פה לא כשר. אופציות זה מנגנון שאמור לגרום לעובד לרצות שהחברה תצליח כי ככה הוא ירויח מזה שיקנו את החברה או שהחברה תונפק או שבמקרה והחברה כבר מונפקת - אז מזה שמחיר המניה יעלה. אם קורה אחד הדברים האלה והעובד לא מרויח את מה שהוא אמור להרויח אז כל המנגנון הזה מאבד את המטרה שלו.
 

נועה211

New member
תיקון קטן

לחוזה הרכישה בין החברות אין כל השפעה על תכנית האופציות ועל חלקם של העובדים ברווח מהמכירה. מה שקובע אם וכמה ירוויח העובד ממכירה של החברה הוא התנאים שנקבעו בתכנית האופציות עצמה. אם מי שכתב את התכנית רוצה לשמור על זכויותיהם של מקבלי האופציות, הוא יכתוב בתכנית שבמקרה של רכישה על ידי חברה אחרת, יוחלפו האופציות שבידי העובדים באופציות של החברה הרוכשת ( וכמו שהסבירו כאן - אם החברה הרוכשת בעלת ערך, לאופציות שלה ערך גבוה עבור מי שמקבל אותן ) באותם תנאים של ווסטינג - ז"א שאם היו לך אופציות של חברת A שעמדו להבשיל בעוד שנה, תקבלי אופציות של חברה B עם מועד הבשלה של שנה. כדי להגן על העובדים, קובעים גם שאם החברה הרוכשת לא מוכנה להחליף את האופציות הקיימות באופציות שלה, כל האופציות הקיימות בידי העובדים יהפכו ל"בשלות" באופן מיידי, ז"א העובד יכול לממש מיד את האופציה, לקבל ליד מניות, ואז הוא זכאי לחלק מתמורת המכירה ( כי המכירה היא בד"כ מזומן לבעלי המניות תמורת מניותהם ).
 

נועה211

New member
ועוד משהו

תכנית אופציות סבירה בדרך כלל תגדיר "מכירה" כמכירה של מניות החברה ו/או נכסיה ו/או פעילותה ( יש הגדרה ארוכה שמשתרעת כמעט על פני עמוד שלם ) וזאת כדי להגן על העובדים מהפטנטים שתוארו פה. בתכנית אופציות סבירה ייקבע שגם מכירה של נכסי החברה היא מכירה שמזכה את העובדים באותם תנאים שתארתי למעלה.
 

yair24

Member
גיוס כסף.

כשמגייסים כסף וכאן התשובה היא רק מההגיון שלי איך שאני מבין את הדברים: אז כשמגייסים כסף זה בדרך כלל כשהחברה רוצה עוד כסף לחשבון של החברה בשביל להשקיע בחברה ולגרום לה לצמיחה. מה שעושים זה דבר כזה: נגיד שיש לחברה 100 מניות ויש לה בקופה 1000 שקל. לצורך העניין כל מניה שווה 10 שקל למרות שזה יכול להיות יותר אבל נניח שזה מה שכל מניה שווה. עכשיו הם אומרים אנחנו צריכים עוד 5000 שקל, הם מנפיקים עוד 500 מניות שזה בעצם מן פעולה וירטואלית שרק דורשת רישום וכל מיני בירוקרטיות של מס הכנסה וכאלה. עכשיו לחברה יש 600 מניות ואז הבעלים מוכרים את ה500 מניות האלה למשקיע שמוכן לתת להם 5000 שקל בתמורה. עכשיו לחברה יש 600 מניות, 500 בשליטה של מישהו אחר מה שאומר שהמייסדים כבר לא בעלי החברה כי הם מחזיקים פחות מ50% מהחברה. אבל יש להם יותר כסף. יש להם 6000 שקל. ה100 מניות של המייסדים עדיין שוות 1000 שקל כי לא השתנה פה כלום מבחינת היחס, אבל עכשיו לחברה יש 6000 שקל שאותם היא יכולה להשקיע מתוך תקווה שההשקעה תניב להם רווח עתידי. עכשיו איפה הבעיה בדברים האלה? שאם החברה לא תשקיע נכון את הכסף, אז היא לא תצמח ואם היא לא תצמח הכסף הזה ייגמר בסופו של דבר, ואז יצטרכו לגייס עוד כסף הבעיה שבגיוס עוד כסף יצטרכו כבר אישור מאלה שהשקיעו 5000 שקל כי הם כבר הבעלים של החברה. חברה יכולה לגייס כספים גם באמצעות אג"ח חברות כלומר להנפיק אג"ח שמשלם ריביות פעם בכמה זמן בדרך כלל שנה או חצי שנה, לתת ריבית קצת יותר טובה מהריבית במשק, ואז אנשים יקנו את האג"ח וככה יגיע כסף לחברה. (כשאני אומר אנשים זה בדרך כלל גופים כמו קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים קרנות, נאמנות וכולי.) בסוף כמה שנים החברה כמובן מחזירה את הקרן, ופורעת את החוב. עכשיו, יש הרבה חברות שמנפיקות אגחים אבל לא תמיד חברה יכולה להחזיר את החובות שלה ולכן יש חברות שמדרגות את היכולת של חברות להחזיר אגחים ויש כל מיני דרוגים כמו למשל AAA BBB וכולי זה כמובן תלוי בביצועי החברה. אחת החברות שמדרגות את החברות שמנפיקות אגחים נקראת חברת "מעלות". אם חברה נניח מקבלת דירוג טוב ומנפיקה אגח ופתאום יום אחד קורה משהו לא טוב בחברה למשל היא מתחיל להראות ביצועים גרועים וההון שלה מתחיל להיגמר אז האגח שלה יורד במחיר והופך להיות מה שנקרא אג"ח זבל. אבל כל הדברים האלה כבר לא קשורים לדיון הזה. זה סתם ככה שוק ההון על קצה קצה המזלג.
 

izackv

New member
רק שהערך של החברה לא נקבע לפי מה

שיש לה בחשבון הבנק. הערכת שווי זה תהליך מורכב מאוד
 

yair24

Member
זה היה רק לצורך הענין

"לצורך העניין כל מניה שווה 10 שקל למרות שזה יכול להיות יותר אבל נניח שזה מה שכל מניה שווה."
 

izackv

New member
הסבר כללי...

הכי פשוט להתחיל מאקזיט. אקזיט הוא בדיוק כשמו... יציאה. משקיעים שמו כסף בחברה ובתמורה קיבלו אחוזים מהחברה עצמה. בשלב האקזיט הם למעשה ממשים את ההשקעה. אקזיט יכול להיות מכירה למישהו אחר (כשחברה מסוימת רוכשת את החברה שלך ממך, אז את מקבלת כסף תמורת הרכישה ובתמורה לכסף את כבר לא הבעלים של החברה) אקזיט יכול להיות גם הנפקה. (שהיא בעצם מכירה של החברה לציבור הרחב בתיווכה של הבורסה) כמובן שבמקרה של אקזיט, בעלי השליטה יכולים להשאיר לעצמם אחוזים מסוימים מהבעלות בחברה. אבל העקרון הוא שהם "יוצאים" מהחברה על מנת לממש את ההשקעה שלהם בה. ----- כדי להבין אופציות, חיבים להבין מניות. אני אכתוב כאן בצורה כללית מאוד עם כמה אי דיוקים מכוונים. אחרת זה יכול להיות קורס אקדמאי שלם... כשחברה מוקמת, היא מחליטה כמה מניות יש לה. ההחלטה היא שרירותית לחלוטין. (ומהווה חלק ממהחלטות שחברה מחויבת לקבל בכדי להרשם כחברה) חברה אחת תקצה 100 מניות ואחרת יכולה להקצות 100 מליון מניות. בחברה הראשונה, מי שמחזיק 50 מניות מחזיק למעשה בבעלות על חצי מהחברה. בחברה השניה צריך להחזיק 50 מליון מניות כדי להיות בעלים של חצי חברה. בגלל זה אין משמעות למספר המניות שמישהו מחזיק. יש משמעות למספר המניות שהוא מחזיק ביחס למספר המניות שהוקצו. נניח שהחברה הקצתה 100 מניות. אחרי חצי שנה נגמר ליזם הכסף והוא הכניס משקיע. המשקיע רוצה תמורת ההשקעה חצי מהחברה. יש שתי אפשרויות: 1. היזם יעביר 50 מניות מבעלותו לבעלות המשקיע (עלול להיות תהליך בעייתי בעיקר כשיש יותר ממחזיק מניות אחד וגם בגלל נושאי מיסוי) 2. דיקרטוריון החברה יתכנס (היזם?) והחברה תחליט "לייצר" עוד 100 מניות. סך המניות כעת הוא 200. כל המניות החדשות יועברו למשקיע ועכשיו המשקיע והיזם מחזיקים כל אחד מחצית מהחברה (כל אחד מחזיק 100 מניות מתוך ה 200) תהליך כזה נקרא "דילול" מאחר ובסופו, כל מניה שווה מחצית משוויה לפני הדילול (כמובן שאפשר לדלל בכל יחס שהוא, בהתאם לאחוזים הנוספים שצריך "להמציא") כדי להשאר קרוב למציאות - יש הרבה סוגים של מניות ולא כולן שוות מבחינת הזכויות שהן מקנות לבעליהן. לצורך הדיון הזה מספיק לציין שיש מניות שמאפשרות למנות דירקטורים להנהלת החברה ויש כאלה שלא. ושיש מניות שבעתיד ניתן יהיה להמיר אותן למספר מניות גדול יותר באופן אוטומטי או לפי עמידה ביעדים מסויימים. בחברות קטנות מקובל להשאיר בצד מאגר של מניות (בין 10 ל 30 אחוז מסך המניות של החברה) לצורך חלוקה לעובדים ואנשי מפתח. המניות האלה בדרך כלל יהיו מניות מאותו סוג בדיוק ובדרך כלל יהיו מניות נחותות מבחינת היכולת למנות דריקטורים בחברה. (זכות מינוי דירקטורים לא קשורה ישירות לאחוזי בעלות ובדרך כלל מוסדרת במסמכי ההקמה/תקנון של החברה) לא מקובל לתת לעובדים מניות. (העברת בעלות על מניה מהווה ארוע מס, למעט מקרים חריגים) עובד כמעט תמיד יקבל אופציה. מה זה אופציה? אופציה זאת התחיבות של החברה לתת לבעל האופציה מניה תמורת הסכום הנקוב בשטר האופציה. כלומר אם יש למישהו 5 אופציות בעלות ערך החלפה של אגורה אחת כל אופציה, אז הוא יוכל בשלב מסויים לתת לחברה את האופציות, לשלם 5 אגורות ולקבל בתמורה 5 מניות. צריך להתיחס לעובדה שהעברת מניות היא בדרך כלל ארוע מס בשעה שהעברת אופציות, בתנאים מסוימים לא מהווה ארוע מס. בנוסף, מקובל לתת לעובדים אופציות עם מנגנון של "וסטינג" - כלומר ניתן יהיה לממש חלק מהאופציות בעוד שנה וחלק בעוד שנתיים וכדומה. הפטנט הזה נקרא "כלוב של זהב". העובד יקבל את מלוא כמות האופציות בהנחה שישאר במקום העבודה מספיק זמן. ברגע שהעובד פרש, רק האופציות שכבר הגיע תאריך הפרעון שלהן יכולות להרכש על ידי העובד. כל האחרות הולכות לאיבוד (למעשה, בדרך כלל חוזרות לפול הכללי שממנו מקצים אופציות/מניות לעובדי החברה) -- השאלה החשובה היא כמובן "כמה שווה מניה?" והשאלה היותר חשובה היא "כמה תיהיה שווה המניה ביום שארצה למכור אותה?" התשובה לשאלות האלה מאוד מורכבת. מניה תהיה שווה בדיוק כמה שמישהו אחר יהיה מוכן לשלם עבורה. אבל יש דרכים לבצע הערכות שווי למניות בשלבים שונים ומשונים. --- בנוסף, בכל הכנסת משקיעים המשקיעים דואגים למנגנוני הגנה. נניח שמשקיע השקיע בחברה 4 מליון דולר. בדרך כלל יהיה הסכם שאומר שבמקרה של מכירה בפחות מ X מליון דולר, אז קודם כל מסכום המכירה ישלמו למשקיע את הכסף שהוא השקיע והיתרה, אם תהיה כזאת, תתחלק בין השותפים השונים לפי אחוזי הבעלות (כלומר המשקיע יקבל פעמיים) המנגנון הזה מקשה עוד יותר לדעת כמה שווה מניה. נניח שיש לי אחוז שלם בחברה. נניח שהחברה נמכרה ב 10 מליון דולר. לכאורה אני אמור לקבל מאה אלף דולר. אבל בהנחה שלפני שיחלקו את הסכום בין בעלי המניות, יחזירו למשקיעים המקוריים את השקעתם בסך 5 מליון דולר, אז למעשה האחוז שלי שווה רק 50 אלף דולר. --- מה זה הקרנות האלה בכלל??? היות ורוב המימון לסטרטאפים מגיע מקרנות הון סיכון, אז כדאי לנסות להבין מה זה קרן הון סיכון... בגדול, מדובר בשותפות לצורך השקעה שמגייסת מאנשים/מוסדות שונים הרבה כסף ומנהלת אותו עבורם. את הכסף צריך להחזיר למשקיעים תוך 7-10 שנים ועדיף בריבית רצינית מאוד. לכן קרן הון סיכון תחפש תמיד חברות שאפשר להשקיע בהן ולאסוף את הכסף (אקזיט) תוך מספר שנים מועט.
 

user32

Well-known member
מנהל
כל הכבוד על ההשקעה (בתגובה) + תוספת

צריך לזכור שאופציה יכולה בהרבה מקרים להיות חסרת ערך לחלוטין אפילו עם החברה עדיין קיימת ומצליחה. אופציה היא זכות לקנות מנייה במחיר מסויים. אם יש לי אופציה לקנות מנייה ב2 דולר, והמנייה (בזמן ההנפקה למשל) שווה 10 דולר אז הרווחתי 8 דולר (אני קונה מנייה ששווה 10 במחיר של 2). ההמרה, המכירה והמימוש נעשים אוטומטיים ע"י הגופים הפיננסים, כלומר לחשבון שלי נכנסים 8 דולר ברגע שהאופציה מתממשת. לעומת זאת, אם קיבלתי אופציה לקנות מנייה ב2 דולר ובעת ההנפקה המנייה מתומחרת לדולר אחד, הרי שהאופציה לא שווה כלום. אין לי שום צורך ב"זכות" לשלם 2 דולר עבור מנייה ששווה דולר אחד... לכן שמקבלים אופציה צריך לבדוק: 1. מחיר האופציה 2. מספר האופציות שהוקצו לי 3. מספר המניות שהונפקו/יונפקו והכי חשוב מה תהיה מחיר המניה 4. הסכמים ותנאים שונים של הבעלים והמשקיעים 5. התנאים על האופציות עצמן (ווסטינג וכו') למען האמת למרות שאני בקיא בתחום, אף פעם לא טרחתי לבדוק את הדברים האלו. זה כמעט בלתי אפשרי לצפות מחיר עתידי של מנייה (עוד לא נולד האנאליסט שיידע לנבא אפילו בוודאות סבירה) והכל בגדר ניחושים. כיוון שגם ככה כל הנושא הוא בבחינת הימור, צריך להסתכל על זה כבונוס נחמד: החברה תצליח - הרווחת, לא - לא קרה כלום. הדבר היחיד שכדאי להתמקח איתו בזמן חתימת חוזה זה מספר האופציות. כמה שיותר אופציות רק יכול להועיל במידה ואכן יהיה אקזיט מוצלח במחיר טוב.
 

pixiER

New member
תודה לכולם../images/Emo70.gif

על כל התשובות המחכימות, למדתי הרבה מכם! תודה במיוחד ל IZACKV שנתן ממש מדריך למתחילים, בתגובתו המושקעת והמפורטת
תודה על כל ההסברים על האופציות ומהותן, ודגשים לשים אליהם לב אם מקבלים כאלו...
והשרשור כמובן יתוגלן...
 

bettit

New member
"לפעמים חלומות מתגשמים" -האומנם????

בהמשך לנושא האופציות : האם למשהו מכם יצא לממש? ובכמה? האם עובד בהייטק שלא במעמד של מנכ"ל,סמנכ"ל יכול להתעשר מאופציות? אשמח לשמוע סיפורים מענייינים של מימוש האופציות...
 
למעלה