שאלות בראיון עבודה

CarlosR

New member
לצערי נסיוני מלמד אחרת

ה"בעיה" שיש לי עם הפסיכולוגיה התעסוקתית כפי שהיא קיימת בישראל נובעת מהנחות מוצא שגויות של אלה שעובדים במקצוע זה: 1. "תכונות אופי הן קבועות ובלתי ניתנות לשינוי, בניגוד ליכולת מקצועית שכן ניתנת לשינוי - לכן חשוב 'לגלות' את תכונות האופי לפני שמקבלים עובד". מנסיוני זה בדיוק הפוך - האופן שבו מגיב עובד לסביבה, משתנה באופן דרסטי בין סביבה אחת לשניה - ומנהל טוב, ידע להתאים את הסביבה לעובד כדי להוציא ממנו את המיטב. לעומת זאת - יכולת מקצועית וכשרון מקצועי - אי אפשר ללמד וקשה מאוד לשנות - לכן נראה לי שאת טועה כשאת אומרת ש "יש הרבה תוכניתנים טובים..." וכו'. שווה מאוד להתאמץ ולמצוא את הכי מוכשר. הדרך שבא הוא יהיה חברותי, נחמדי, וכו', תלויה בסביבה שהחברה תיתן לו, וכמעט תמיד שווה לחברה להתאמץ מאוד כדי ליצור סביבה מתאימה למתכנת מוכשר מאוד, ולא להסתפק במתכנת "טוב" שידע להסתדר עם הסביבה הקיימת. 2. "ניתן לגלות תכונות אופי בזמן קצר - ראיון או מבדקים". זוהי כמובן שטות מוחלטת. התנהגות היא דבר מורכב וכמעט כל אדם נתון יגלה תכונות אופי שונות ואף הפוכות בהינתן סיטואציות שונות. ושוב - אם מדובר באדם נורמאלי מהישוב, ולא באיזה פסיכופט, אזי מנהל טוב ידע להוציא מכל אחד תכונות חיוביות כגון השתלבות בצוות, וכו'. 3."מראיין טוב יודע מי יושב לפניו - ואי אפשר לעבוד עליו". עוד משפט שכבר הוכח כשטות. הכנה למבדקים ולראיון מעלה את סיכויי ההצלחה בעשרות אחוזים. אז מה תאמרי למועמד שלא הרשים אותך בראיון "האישי" פשוט מפני שלא הלך להכנה כזו, ולעומת זאת - מבחינה מקצועית הוא מעולה? מנסיוני כמנהל חברת הייטק לשעבר - אין שום התאמה בין חוות הדעת של המראיינים ומכוני הבדיקות לבין כישואי העובד.
 

space1

New member
פיספסת שאלה...

אתה יושב מול המראיין, ואז זה מגיע: "ובכן מר אלון... מה אתה עושה כאן?" אז מה באמת נראה לך שאני עושה כאן? או יש את אלו שבכלל נסחפים - "בוא לכמה דקות נחליף תפקידים..." איך אמורים להגיב לשטויות האלה?!
 

לב אם

New member
הגעתי מהעמוד הראשי

אז אני לא מכירה אותך ואת ההסיטוריה , ובכל זאת קצת מנסיוני (משניהצדדים של השולחן) הכוונה של השאלות האלו היא מצד אחד להכיר אותך בתכונות היותר עמוקות שלך כבן אדם - בין השאר כדי לבדוק את הכימיה שלך עם הצוות ועם אופי הארגון, מצד שני כמו שאמרו כאן לבחון איך אתה מתמודד עם שאלות קשות. הדרך להתמודד עם סוג כזה של שאלות היא להתכונן אליהן ולהכין תשובה , שהיא אמיתית (כדי שתעבור את הבדיקות הצולבות) אבל מציגה אותך באור חיובי. לגבי השאלות הספציפיות: 1. מה אתה רוצה לשנות בעצמך - כמנהל, הוא מחפש אדם שמודע לעצמו, גם לצדדים החיוביים וגם לשליליים ומנסה להשתפר כל הזמן. התשובה שאתה מקבל את עצמך כפי שאתה עלולה להתקבל כותרנות. ואז הוא שואל את עצמו, אם גם כשיש קושי בפרויקט אתה תותר, או שאתה תלחם בשיניים כדי להגיע לתוצאה טובה יותר ויותר (היטק - אתה יודע) תחפש משהו שהקונוטוציה שלו לא שלילית - אם הראיון הוא לתפקיד ניהולי, אתה יכול להגיד למשל שיש לך נטיה להבין את האנשים שכפופים לך בצוות, אבל אתה עובד על כך ומתגבר על הנטיה הזאת על ידי ניהול יותר קפדני של משימות. אם לתפקיד ביצועי - יכול להתאים שאתה יותר מדי פרפקציוניסט ומנסה ללמוד איך לרכך (זהירות זה קצת נדוש - תחפש משהו מסדר גודל דומה שמתאים לאישיות שלך) 2. לא חשוב במה אתה מתחיל - כן חשוב שהתכונות הרעות והטובות כאחד יהיו משהו שתורם לחברה שאליה אתה רוצה להכנס ויוצגו כך. אם אתה מתחמם במהירות - אז לא להגיד שיש לך פיוז קצר וככה זה, אלא שאכפת לך מאד ממה שאתה עושה ואתה לוקח ללב יותר מדי. 3. זו שאלה ממש מהותית - כי רוצים לדעת אם יש לך יכולות להתמודד עם קונפליקט. הכוונה היא שתתאר איזשהו קונפליקט שהצלחת להגיע בו למצב של win -win , צריך להדגיש את היכולת שלך ליצור אמפתיה עם הצד השני, להבין אותו, לוותר כאשר אתה טועה ולשכנע כאשר אתה צודק. 4. שאלה פשוטה: הם מחפשים מישהו שיודע לפתור בעיות - למצוא במהירות את הפתרון אם הוא קיים, לאתר בעיות שאין להם פתרון - להציף למעלה ו/או למצוא מעקפים. אתה צריך להראות ולהדגיש שיש לך את היכולת לניהול עצמי לאיתור ופתרון בעיות - זו ממש הדרישה הכי יסודית כמעט לכל מקצועות ההי טק. 5. כאן הכי טוב זה האמת - למרות שכמובן קצת מודיעין עסקי לא מזיק. בתקופת הבועה חיפשו צעירים "רעבים" לקרירה במסלול המהיר. מי שהתקבל כמתכנת וראה עצמו כעבור 5 שנים באותו תפקיד נתפש כלוזר, היום יותר ויותר חברות מחפשות מישהו יציב שרוצה קידום מקצועי באותה חברה (למתכנת יכול להיות ראש צוות, אבל למנהל מוצר נראה לי שהתשובה הנכונה היא דוקא שהתפקיד עצמו מאתגר ומרתק , ואתה רואה את עצמך באותו תפקיד אבל עם הרחבה והעמקה של היכולות - ניהול של מוצר יותר ... (תלוי איפה מתראיינים - חדשני, גדול, חשוב ..)
 

alon1122

New member
תודה, זה ממש מדבר אלי

האמת שמניסיוני הפרטי אין תכונות רעות או טובות, יש רק הבנה עצמית (מודעות) לתכונות שלך ולאיזה כיוונים חיוביים אתנ יכול לקחת אותן. מה דעתך, איך תתקבל תשובה כזו?
 

לב אם

New member
לדעתי זה עלול להתקבל כהתחכמות

כאילו שאתה מנסה להיות יותר חכם מהמראיין ו/או להתחמק מהשאלה. הרעיון הוא לנסות לשתף אתו פעולה וללכת אתו, כמובן תוך הדגשת היכולות והיתרונות היחודיים שלך. תראה, תפקיד של מנהל מוצר זה תפקיד שהוא קודם כל שיווקי, וגם כרוך בממשקים עם המון דרגים שונים בארגון, לכן אחד הכישורים שמחפשים אצלך זה להתחבר לכל אדם ולהצליח להניע אותו על ידי כך שאתה מדבר בשפה שלו ומהכוון שלו - אם בראיון אתה יוצר דימוי של מישהו שמנסה להיות צודק בנקודת ההשקפה שלו בכל מחיר, זה עלול להיות נקודה לרעתך.
 

אפרתש

New member
אלון - המשפט שלך מאד חכם

ואני חושבת שהוא ידבר אל מראיינים חכמים שיודעים מה שהם מחפשים. בחברות בהן עבדתי נהוג לעשות תהליך הערכת עובד פעם בשנה. ואף פעם לא אומרים "תכונות חלשות" אלא "תחומים שזקוקים לחיזוק", או משהו כזה. מה שכן - מאד חשוב שתביא דוגמא, כדי שלא תיראה כמתחמק. "למשל, אני גילית שקשה לי ל., אז מצאתי דרך ל.....". או "יש לי התכונה שאני ... וזה מקשה עלי ב... אבל לעומת זאת, זה עוזר לי ל...."
 
בתור אחד שראיין עשרות מועמדים

אני יכול לגלות כאן סוד: אף אחד מהמראיינים לא באמת יודע מה לעשות עם התשובות שתינתינה לשאלות הללו. אלו שאלות שהם למדו באיזה כנס (כמו שאני למדתי) ונראות מתוחכמות לאללה. מה שקובע בראיון הוא ה"הלו אפקט" והרזומה המקצועי. אגב, מחפשים אצלנו בדחיפות מתכנתים עם נסיון רב בדלפי ובאורקל, ושמוכנים לעבוד קשה, אבל מאד קשה. מי שמתאים שישלח לי מסר.
 

סו2

New member
אם כבר יש לך את הידע...

אולי תחלוק אותו איתנו?
ספר לנו על הקורס הזה, על ה"הלו אפקט" וכו'... שבת שלום!
 
זה פסיכולוגיה בגרוש,

אבל מאד נכונה. הרושם הראשוני, הצורה בה מתרשמים מהאדם כאשר הוא אומר "הלו". היא קובעת כמעט הכל.
 

htunik

New member
Hallow Effect

Hallow Effect או אפקט ההילה הוא הנטיה הבסיסית של כולנו לעשות גלוריפיקציה ולהעריץ אדם אחר באופן כולל אך ורק בזכות תכונה אחת ממנה התרשמנו במיוחד.
 

gilfy

New member
../images/Emo8.gif My very own prescription...

1.השאלה: מה היית רוצה לשנות בעצמך? למה הכוונה? למה שמישהו ירצה לשנות משהו בעצמו? במיוחד אם אתה מודע לעצמך ומקבל את עצמך כמו שאתה. מה הכוונה מאחורי השאלה ומה לדעתכם התשובה הנכונה. I think they would like to see how you see your self and in wich way you would want to develope in the future. That will have influence on your job. 2. תן 3 תכונות טובות ורעות על עצמך. האם להתחיל בטובות או ברעות? האם תשובה שבעצם אין תכונות טובות ורעות אלה יש היכרות עצמית והבנה איך כל תכונה יכולה להרתם למשהו חיובי, זו תשובה מתאימה לדעתכם? או מתחכמת מדי? או מראה על אמיתיות? מה הייתם עונים? What you say is right. But if you would want to use it even better, you'll use both good and bad sides of yourself to describe how well you will match this job. I know nothing about your skills, so you will have to relate. For example: Bad sides: A. I,m much too organized, as my friends will say (a good point for one who wants to work for a project) 3. תאר מקרה של קונפליקט שהיה לך בעבודה. למה מתכוון השואל? האם הכוונה לשמוע שאתה מוותר לאנשים על מנת להסתדר בכל מחיר? או דבק במשימה על חשבון האנושיות? מה דעתכם ואיזו תשובה נראית לכם מתאימה? Here you would want to tell about the way solv conflicts in the best way for your job. You would want to be seen as a person whom is diplomatic and including of you job mates. You would have a meeting with the person you are in conflict with, so you can solve it and remember that you are there for working and do the best for your job. 4. איך אתה בפתירת בעיות? האם הכוונה לראות שכל נושא הוא בעייתי בשבילך? האם יש כאן הנחה מוסווית שלכל בעיה יש פתרון? הרי כל יום יש בעייות שנפתרות. A question like that would be asked because they want to see if you see things as problems or chalenges. Are you going to give up quickly, or try to fined the way to solve it? I would have answered that I like to look at new chalenges from all angels, and then find a way to solve them. 5. איפה היית רוצה להיות עוד 5 שנים. האם הכוונה לראות אם יש לך תכנית ארוכת טווח, או שאתה סתם חולם? האם עדיף לומר שאתה מסתכל עד שנה קדימה וגמיש לשינויים או לומר שאתה רואה שאתה משתלב בחברה כ 5 שנים קדימה ולהראות עד כמה אתה רציני לגבי הכוונות שלך בחברה זו. % years is a long way in IT, but still, they are going to invest money in your education in these years, and would want to see som results. I would have answered that you never know where you'll be in 5 years, only time will show. But still, if I have a good job with possiblity for developement, then I'll probably be right here and earning lots of money for the company...
 

גלעד ש

New member
לדעתי, הכל ענין של מ ז ל ../images/Emo57.gif

אין כללים ברורים מה צריך לענות בראיון ולדעתי התשובה שאתה נותן יכולה להיות מאוד טפשית אבל המראין חושב עליך חיובי אז אולי תתקבל. לדעתי הרבה תלוי בכימיה שנוצרת בין המראיין למרואיין ולא לטיבו של המרואיין או הכשרתו. אין כללים. יש מזל ופעם הוא משחק לך ופעם לא.
 

שלגיה ו7

New member
את צודק

פעם הזמינו אותי לרעיון עבודה בחברה מכובדת וידועה. ישבתי בערך חצי שעה ודיברתיחי עם פקידת כח אדם בחברנ על גברים וילדים. לא שאלה אותי הרבה שאלות מקצועיות. אחרי שבוע התקשרו ואמרו לי שהתקבלתי.
 
התשובות, שנראות לי

1) בהחלט יש דברים, שאני רוצה לשנות בי. זה לא מונע את העובדה, שאני מודע לעצמי ומקבל את עצמי. קשה לי להאמין, שיש בן אדם כל שהוא, שלא מעונין בשום שינוי. השינוי יכול להיות גם משהו קטן (למשל שאני אצליח להפסיק לעשן), או שינוי באופי (שאני אהיה יותר רגוע). בכל מקרה למרות שאני מאד אוהב את עצמי
, בהחלט ישנם מספר דברים, שהייתי רוצה לשנות. אני חייב להודות, שכאשר אני שומע אדם אחר אומר, שהוא לא רוצה לשנות שום דבר, זה נשמע לי התחמקות במקרה הטוב, ושחצנות במקרה הפחות טוב. 2) אני נותן תכונות טובות ותכונות רעות. אין לי שום בעיה למצוא את 2 הסוגים אצלי. דרך אגב, מראיין טוב, גם ידע מתי ממציאים תשובה ומתי נותנים תשובות סתמיות. פשוט צריך לתת תשובות אמיתיות עם תכונות רעות, שאכן הם רעות, אבל לא מונעות את קבלת העבודה. 3) היו לי כל כך הרבה מקרים של קונפליקטים בעבודה, כך שממש אין לי שום בעיה לתת לו מספר מקרים. היו מקרים קיצונים (עד כדי התפטרות שלי מהעבודה) והיו מקרים מאד פשוטים, שהבעיה נפתרה בדיון אחד (אני מודה, שלפעמים הדיון היה בצעקות). 4) מעולם לא שאלו אותי שאלה כזאת. במידה וישאלו, אני אנסה לברר מהמראיין למה הכוונה. ישנה בעיה מאד קלה כגון - מה ללבוש היום לעבודה, וישנן בעיות הרבה יותר קשות כגון איך להשיג כסף לדירה וכמובן בעיות הרבה יותר קשות, שכבר נוגעות לחיים ומוות. את חלקם אין לי בעיה לפתור ויש בעיות, שלעולם לא אדע איך לפתור. 5) אני לא יודע איפוא אני אהיה בעוד 5 שנים. אני רק יכול לקוות, שאני אהיה בריא ומאושר. מעבר לזה אין לי מושג.
 
למעלה