אני יודע שקצת לעוס אבל הניסוי ממשיך

user32

Well-known member
מנהל
אני יודע שקצת לעוס אבל הניסוי ממשיך

ממה שאני יודע, כמעט אף חברה לא חזרה למשרדים. וודאי שלא באופן מלא. ועכשיו זה: https://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3837313,00.html וגם המגזר הציבורי המיושן והמקובע אימץ את ההמלצה שלי: לעבוד 30% מהבית. ועכשיו שמעתי מחברים בתעשיית הפיננסים שהם התבקשו לשלוח לHR באיזה יום בשבוע הם בוחרים לעבוד מרחוק.
 

קלייטון.ש

Well-known member
מעולה, יתפנה הרבה נדל"ן מסחרי שאפשר להסב למגורים

אני הייתי גם ממליץ לעורכי דין להתחיל דחוף להתמחות בדיני משפחה. הולכת להיות להם הרבה עבודה. וגם זו סיבה שיהיה צורך בהרבה יותר דירות למגורים.
 

BravoMan

Active member
אצלנו דווקא חזרו לשבועיים בערך

ואז התחילה שוב עליה מטורפת וחזרו לעבוד מהבית. &nbsp חברה קטנה שאנחנו עובדים איתה, רוב האנשים ממשיכים לעבוד מהמשרד דווקא. &nbsp אבל כמובן אלה אנקדוטות. בתחום פיתוח אין כמעת סיבות להכריח אנשים להתייצב במשרד.
 
אני עדיין חושבת שיש פה כמה נקודות פתוחות...
כמו למשל העובדה שלצד אנשים שמרגישים שהמעבר לעבודה הפך אותם ליותר פרודוקטיביים - יש אנשים כמוני למשל שקשה להם יותר לעבוד מהבית. אני חושבת שכבר כתבתי פה על זה שאני מתגוררת ליד בית ספר שהוא מקום די רועש, ליד כמה אתרי בניה - ובדיוק בשבועות האחרונים שכנה מקומה מעלי החליטה לערוך שיפוץ שייקח בערך חודשיים...

עוד נקודה שראיתי שעלתה בדיונים על הנושא היתה העובדה שהרבה אנשים עכשיו פרודוקטיביים בגלל החשש מהמצב הכלכלי ומפיטורים - ועולה השאלה עד כמה זה יחזיק כשהשוק יחזור למצב רגיל. במקביל יש אנשים שמספרים על שחיקה מהמצב הזה ומטשטוש הגבולות בין הבית לעבודה והעובדה שהעבודה גולשת לא פעם לשעות מאוחרות יותר מאשר פעם.

וכמובן שיש היבט שבו החברות חוסכות כסף על שכירת משרדים ותחזוקה - אבל מעבירה חלק די משמעותי מהעלויות לעובדים (שצריכים לשלם על יותר חשמל ועל אוכל למשל).

ומה לגבי הקשר האישי בין העובדים - והיכולת לשתף פעולה בין צוותים שונים שלא בהכרח עובדים יחד בשוטף?
 

d70

Well-known member
כל מקרה לגופו
בית.עבודה: בבית (ללא ילדים) יותר קל להתרכז. אציין שמי שמתעסק עם חומרה המצב יותר בעייתי כי אי אפשר לקחת את הציוד הביתה. פגישות הדגמה עם לקוחות כנ"ל.
שיתוף פעולה: כבר כולם למדו לעשות בזום ודומיו. יש חברות שעבדו ככה עוד לפני הקורונה. אין ספק ש F2F עדיף אבל זום ודומיו הם פתרון מספק.

טישטוש גבולות ופרודוקטיביות: זה ידוע שעובדים הופכים יותר פרודוקטיבים שחברה נכנסת לסטרס ועלולים לפטר. מי שלא שולט על שעות העבודה עושה גם שעות ארוכות במשרד.

העמסת עלויות על העובד? - אני לא ראיתי שהורידו למישהו את סעיף החזר הנסיעות שמחושב לפי חודש עבודה מלא. זאת שמצד שני העובד חוסך עלויות נסיעה (דלק/כרטיס רכבת או אוטובוס). לגבי אוכל למי שאין סיבוס זה לא משנה. אפילו יותר זול ממסעדות באיזורי תעשייה. זה אולי אפילו יותר זול מעלות המס שממילא חייבים לשלם. ואם ממש מתעקשים - אפשר להשתמש בסיבוס גם מהבית במשלוחים.
 
אלו לא פתרונות מלאים...
קודם כל, לא העלית פתרון למי שעבורו עבודה מהבית מאתגרת יותר ולכן הוא מעדיף לעבוד מהמשרד.

ותקשורת היא לא רק תקשורת רשמית של לעשות ישיבת דיילי או לבקש עזרה ממישהו אחר. לא פעם יש מצבים של שיתופי פעולה שעולים משיחת מסדרון מאנשים שלא תמיד יש ביניהם קשר יומיומי, או מצב שבו בשיחה לא רשמית אתה יכול להרשים מישהו מיחידה אחרת וכך למשל לקבל הזדמנות להתקבל לעבודה מעניינת באותה יחידה (וכך גם החברה מצליחה לשמר אותך בתור עובד במקום שכשיימאס לך מהתפקיד - תתחיל לחפש משהו חדש בחוץ).
 

d70

Well-known member
.....
מה הכוונה מישהו שעבורו העבודה "מאתגרת יותר"? רעש? צריך למצוא פתרון יצירתי. חדר שקט יותר אוזניות, מעבר למקום שקט יותר עם וויפיי וכו'.
לגבי עשיית רושם ע"י שיחות צדדיות,בחברות קטנות מילא כולם מכירים את כולם ויודעים מי עושה מה, מי תותח ומי פחות. הייתי כבר בחברה רב-לאומית עם שיחות סקייפ ברמה יומית עם עמיתים מחו"ל בימי טרום-קורונה. תתפלאי, אבל גם בסקייפ וזום עושים שיחות צדדיות 1:1 מחוץ לישיבות הסטטוס הרשמיות. העזרה והעצות off the recored שסיפקתי (או קיבלתי) עשו את העבודה.
 
זה לא עניין של רעש בהכרח...
אלא יותר הסחות דעת כמו למשל בני משפחה או חיות מחמד, או הזמינות של ספרים או טלוויזיה. או פשוט כאלו שהאווירה הרשמית של המשרד עוזרת להם לשמור על המסגרת, גם אם זה בגלל שלא נעים להם שיראו שהם באינטרנט כל היום.
 

d70

Well-known member
חדר נפרד
אין ברירה. זה נכון. עשו בזמנו מחקר שהראה שישנן התניות שגורמות לנו להכנס למוד עבודה/לימודים. ההורים מכירים את זה בסגנון "טקס שינה" שאמור לסגנל לילדים שצריך לישון, מסתבר שיש כזה דבר גם לעבודה.
 
יש לי מכרה שעבדה כמה ימים בשבוע מהבית...
בגלל מעבר של המשרדים למיקום שהיה הרבה יותר רחוק מהבית עבורה, והמנהל שלה התחשב בה.

והיא למשל העדיפה ללכת ולעבוד בבית של ההורים שלה (שהיו כבר פנסיונרים) והתגוררו די קרוב אליה. זה סיפק לה את הצורך לצאת מהבית כדי להכנס למוד עבודה, וגם נתן לה את החברה שיש לרוב במשרד (כולל למשל מי לאכול איתו צהרים).

בסופו של דבר, לכל אחד יש העדפה אחרת למה מתאים לו, ואני מניחה שהחברות היו מעדיפות שאותם אנשים שמתקשים לייצר את ההתנייה שאתה מדבר עליה בבית יעבדו מאיזשהו משרד.
 

d70

Well-known member
מתפלא על המגזר הציבורי- הוועד לא ביקש תוספת על עבודה מהבית?
*סתם הזכיר לי את הסיפור שרצו להכניס תוכנה שתייעל את העבודה, והוועד רץ לבקש תוספת שקר כלשהיא כ"פיצוי"

אצלינו חזרו לעבוד רגיל. מה שכן, איזור התעשייה במרכז שבו אני עובד מפוצץ בשלטים להשכרת משרדים. מי שבמצב טוב, צריך יכול להתארגן על דיל טוב מול בעל הבית.
 
אני מניחה ששוק ההשכרה ישתנה מאוד...
לאור העובדה שכמה חברות כבר התחילו לדבר על לעבוד יותר מהבית, יכול להיות שחברות כמו weworks שעוסקות בהשכרה של עמדות עבודה יותר מאשר משרדים גדולים ירוויחו בגדול מכך שחברות רבות ירצו לשכור בהן מספר מוגבל של מקומות (ולוותר על העלות של להחזיק צוות ניקיון או לדאוג לתנאים כמו מכונות קפה) עבור הימים הבודדים שהעובדים צריכים להיות במשרד או עבור אלו שייתעקשו לעבוד בסביבה משרדית ולא מהבית.

מצד שני, זה בהחלט יכול לחתוך את המחירים הגבוהים של המשרדים באיזור ת"א / ר"ג / הרצליה שנחשבו למקומות מאוד מבוקשים כדי למשוך את מי שבכל זאת ירצה לשכור משרדים. זה יכול להשפיע לרעה על איזורי משרדים שקיימים בתור מרכזים עם שכירות זולה יחסית שנועדו למשוך את אלו שנרתעים מהעלות הגבוהה שהיתה אמורה להיות למשרדים באיזורים המבוקשים.
 

d70

Well-known member
..........
לא הייתי משתמש ב WEWORK שמוגדרים בועה ולא רווחיים כדוגמא... לא ברור אם המודל הזה בכלל עובד.
כדאי לשם לב שגם כיום, שעובדים מהבית, המעסיק לא חוסך מי יודע מה. עדיין יש שולחן ריק שתופס שטח ומשלמים עליו ארנונה. עדיין מפעילים את האור והמיזוג (כי בעמדה ליד כן עובדים) ועדיין קוראים לניקיון. מה שכן, שלטי ההשכרה מעידים שהרבה חברות נסגרו צימצמו (לא זמנית) או עברו למקום אחר. יותר פשוט לעשות מו"מ עם הבעלים.
 
הנקודה ב weworks ובמודלים דומים...
היא שהמעסיקים לא יצטרכו להחזיק את השולחן הריק ולשלם עליו ארנונה. המעסיק יוכל לשכור מספר מושבים קבוע במחיר שיכלול את עלויות אחזקת המשרד למיניהן (החל מחשבון חשמל וארנונה וכלה בעלויות פינת הקפה), והעובדים ירשמו מראש לעבודה במקומות האלו לפי הצורך והרצון שלהם.

ונכון המודל לא הוכיח את עצמו כרווחי לפני הקורונה. אחרי הקורונה זו לדעתי תקופה אחרת לחלוטין: הרבה אנשים מרגישים שהאפשרות לעבוד מהבית הוכיחה את עצמה עבור רוב העובדים בלי שהתפוקה תרד, אבל מצד שני תמיד יהיו לך אנשים שיעדיפו לעבוד מהמשרד ובכל זאת רב המעסיקים כנראה ירצו שכלל העובדים יגיעו מידי פעם למשרד למשל לימים שבהם ירוכזו כמה ישיבות או לעבודה מול לקוחות שדורשת שיתוף פעולה. ממקום כזה חברות דמויות weworks בהחלט יכולות לשווק את עצמן בצורה נכונה כך שחברות ירגישו בנוח לוותר על שכירת משרדים לחלוטין ובמקום זה לשכור מספר מקומות קבוע במרחבי עבודה משותפים כדי לחסוך כסף. מקסימום אם חברה כמו weworks נכשלת - חברות יכולות תוך זמן יחסית קצר לארגן לעצמן שוב משרדים מסודרים.
השאלה הגדולה פה לדעתי היא עד כמה המנהלים הגדולים בחברות יסכימו למודל שכולל הרבה עבודה מהבית.
 

user32

Well-known member
מנהל
לדעתי וויוורק לא יהנו מהמצב

אני שוכר משרד במקום כזה וכך גם רבים מעמיתיי. הווירוס לא עושה אבחנה בין משרד רגיל למשרד שיתופי. זה בסך הכל לגלגל את הבעיה לבניין אחר ואין סיבה שמעסיק או עובד יעדיפו לשבת בחדר עמוס זרים מאשר בחדר עם חבריהם לעבודה. היו גם כתבות שעסק בהפסדים של חללי העבודה עקב נטישת לקוחות. אני שוב חושב שהמצב האידיאלי הוא עבודה חלקית מהבית. זה יאפשר לצמצם שטחי נדל"ן אבל עדיין להחזיק במשרדים, ליצור "קפסולות" וקבוצות סגורות שמקטין סיכונים של הדבקויות ובידודים. עובדים שאין להם אפשרות לעבוד בבית יוכלו להגיע למשרד בקביעות ועדיין יהיו הרבה עובדים שיוכלו לעבוד חלק ניכר מהבית.
 
אני התכוונתי לתקופה שבה נחזור למצב "נורמלי"...
כלומר אחרי שיימצא חיסון לקורונה (או שיווצר חיסון עדר מספיק יעיל בלעדיו) ונחזור למוד עבודה רגיל.

במצב כזה - האם למשרדים שיתופיים אין באמת מה להציע לחברות שרוצות מספר מוגבל של מקומות ישיבה? האם הניהול של המשרד המשותף לא חוסך לחברה כסף וכאבי ראש מבחינה ניהולית?
אני מניחה גם שיש לזה עלויות נוספות - כמו למשל העברה של על העובדים לעבודה על לפטופים במקום דסקטופים (כדי שתהיה להם סביבת עבודה טובה בבית והיכולת לשבת בכל מקום במשרדים).

ויש פה גם השפעה על הפוליטיקה של מקום העבודה בלא מעט מקומות. בחברה האחרונה שבה עבדתי מקום הישיבה היה אחד מסממני המעמד של העובדים (עובדים ותיקים קיבלו מקום ישיבה ליד החלון, עובדים חדשים או "פחות נחשבים" קיבלו מקום עבודה עם הגב למסדרון ליד הדלת כך שכל מי שעובר לידם זוכה לראות מה יש להם על המסך), כך שהאפשרות שבה יש דינמיות במקומות הישיבה יכולה להיות מוזרה למי שרגיל להיות במקום של כבוד...
 

luis13

New member
זה מאוד תלוי בתעשייה.

היו כמה חברות מאוד מוכרות שגילו שם נשא קורונה ושלחו חטיבות שלמות לבידוד. זה עשה ECHO מטורף ויום למחרת הרבה חברות התיישרו ושלחו את כל העובדים חזרה לעבוד מהבית. &nbsp בתעשיות אחרות לא שמעו על זה. אז השאלה באיזה סביבה גם החברה שלך נמצאת.
 
למעלה