איך בדיוק מתכנתים "ממתגים" את עצמם?

איך בדיוק מתכנתים "ממתגים" את עצמם?
בכמה קבוצות היי טק שאני נמצאת בהן בפייסבוק יש הרבה דיבורים על הצורך "למתג" את עצמינו בכל מה שקשור לתכנון קריירה בגלל ולחיפוש עבודה בפרט. אני לא יודעת אם זה קשור, אבל ראיתי לא מעט פוסטים על הנושא בקבוצות שונות של נשים בהיי טק.

לצד לא מעט מומחיות לנושא (קרי קואצ'ריות שמדריכות אנשים), יש כאלו שמרגישות שמדובר על משהו "מזוייף" ולא אמיתי: מה שחשוב הוא בסופו של דבר להיות אשת מקצוע טובה, והצורך להשקיע ב"מותג" ברשתות חברתיות כמו לינקדאין נשמע מיותר.

באחד הדיונים בנושא עלתה סברה שזה משהו תלוי תפקיד: למיתוג יש פחות משמעות בתפקידים טכניים (כמו למשל תכנות), אבל כנראה משמעותי יותר בתפקידי ניהול שונים (ניהול אנשים, ניהול מוצר, ניהול פרוייקטים) שדורשים הבלטה יותר גדולה של "סופט סקילס" במקום כישורים וידע טכניים.

מה דעתכם על הנושא?
 

קלייטון

New member
מי שצריך למכור את עצמו צריך גם מיתוג
כמו שממתגים כל מוצר. במיוחד כשיש תחרות ויש כמוך רבים, את צריכה איכשהו להבדיל את עצמך מהם. גם אם זו הצגה.
 

user32

Well-known member
מנהל
כל מה שכתבת נכון לדעתי
אכן יש מתכנתים שמשקיעים במיתוג עצמי. ספציפית במקצועות הטכניים, המיתוג העצמי משמעותי פחות. בסופו של יום יש דרך מקצועית אובייקטיבית למדוד מתכנת וזה הרבה יותר קל מאשר למדוד מנהל מוצר, פרוייקטים, CXO וכו'.
מיתוג טוב יכול להביא לפניות ולהצעות. לי יצא לפנות לאנשים שהתרשמתי מהם בלינקדאין או אפילו מפוסטים של ישראלים בstackoverflow. רוב הלקוחות של העסק שלי הגיעו ממיתוג שלי בדרך כזו או אחרת.
אבל כשמתכנת מגיע לראיון ובודאי כשהוא מגיע לעבודה, הוא נמדד לא בזכות הבלוג שלו או העמוד לינקדאין אלא בזכות המקצועיות שלו וזה מתגלה מאוד מהר. אז למיתוג של מתכנת יש עירבון מאוד מוגבל.

במקצועות אחרים המיתוג חשוב ומשמעותי. אייל לפידות מעלה ומוריד מניות במאות מליונים רק בזכות השם שלו. בספק רב אם לישבן שלו בכיסא המנכ"ל יש השפעה אמיתית על העסק ברמה שמצדיקה את הרעש סביבו ואת זה אני אומר בשם ידידה מנהלת בכירה שעבדה ישירות תחתיו.

אבל גם ברמות הזוטרים יותר, מנהל ממותג מקרין יותר סמכותיות שמשפיע על המוטיבציה של האנשים שהוא מנהל וכו'. מנהלי שיווק, מכירות, ובמידה רבה גם מנהלי מוצר הם במהותם גם אנשי מותג וצריכים להיות ממותגים בעצמם בצורה כזו או אחרת.
 

ronenw3

New member
לדעתך שווה להשקיע זמן בתשובות ב stack overflow ?
אני מניח שפרופיל שם קופץ בחיפוש גוגל על מועמד
 

user32

Well-known member
מנהל
לא ממש
אם אתה מתמחה בתחום מאוד מסויים ועונה לעומק בשאלות האלה, אז אולי. כי אנשים טכניים מחפשים מידע, מגיעים לתשובות שלך ואז אולי יגיעו אליך הצעות מעניינות שמדלגות על כל התהליך הרגיל.
אבל סתם כך, אין הרבה מגייסים שמחפשים את השם בקו"ח באתרים כמו SO. לפחות אני לא מכיר כאלה.
הערך העקרי הוא תרומה לקהילה ואלטרואיזם, למי שזה מעניין אותו.
 

hadooper

New member
תרומה מהותית לאופן-סורס מוכר
עשויה להיחשב אחלה מיתוג משום שיש כמה חברות רציניות בתעשיה שנוטות להעריך זאת. אבל נראה לי שיוזר די צודק וזה בדרך-כלל גם מסוג הדברים שרק פותחים את הדלתות הראשוניות או מקנים יתרון בין מועמדים שצלחו את הראיונות באותה רמה ואז נותר רק לברור ביניהם.

בארץ הכרתי מעט מאד אנשים שעבדו איתי שתרמו אי פעם משהו...
אבל כאן באירופה למשל זה יותר נפוץ.
 

choo

Active member
זה מאוד תלוי-הקשר, אבל יש הרבה דרכים לזה
&nbsp
אני עובד בתוך "ענף" יחסית קטן - שבו באמת "הרוב מכירים את הרוב" ישירות, או בדרגה שניה/שלישית. אם אנשים מחזיקים ממך איש מקצוע טוב שמספיק נח לעבוד איתו ביחס ל"איכותו הנתפסת" (שזה לא זהה לשאלה האם אתה באמת איש מקצוע טוב) - השם שלך יעלה כשיחפשו עובדים.
&nbsp
מעבר לזה - אם השם שלך עולה בחיפושים של חומר מקצועי רלוונטי (בין אם תרומה לקוד פתוח רלוונטי, תיעוד מקצועי ברמה של מפתחים, הרצאות, רשימות תפוצה רלוונטיות וכדומה) - זה מחזק את ה"מותג". stack overflow בהחלט גם יכול לחזק את המותג.
&nbsp
אגב, עניין ה"איכות הנתפסת" הוא מאוד חשוב - בניגוד למה שאנשים אחרים פה טענו, אין מדד אובייקטיבי לאיכות של מפתחים, וחלק מאותה "איכות נתפסת" היא בעצם דימוי. חשוב לזכור שמתכנת שעובד בצוות, אינו עוסק רק בתיכנות. הוא עוסק בתיכנון, ייעוץ, הדרכה (של מפתחים אחרים, של אנשי בדיקות, או מנהלים, של אנשים מוצר), הכוונה, רוויו של קוד ושל תיכנונים, דיבוג, תיקון תקלות בשטח, שיפור איכות המוצר, השפעה על קלות השימוש במוצר ו/או ההטמעה של המוצר וכדומה. הדברים הללו לא ניתנים למדידה בצורה אובייקטיבית, אלא לכל היותר בשיטה של "חוכמת ההמונים" (אם עושים בדיקה סוציומטרית בין העובדים בקבוצת פיתוח, כנראה שיהיו שמות שיעלו "לראש הדירוג" ואחרים לא יהיו בראשו, אבל פרט למקרי קצה, תוצאות הדירוג של רוב האנשים תהינה דומות מכדי "מובהקות סטטיסטית". מעבר לזה, יש מפתחים ש"נחבאים אל הכלים" ולרוב האנשים כלל אין עליהם דעה, ויש כאלו שיותר דוחפים את עצמם וגורמים לאנשים אחרים לדעתם אל איכותם (או על חוסר כשרונם - תלוי מאיזה סוג הם). הפעולות הללו משפיעות בצורה דרמטית על המיתוג בקרב מי שאתה עובד איתם בטווח הקצר, ועל המיתוג של בתעשייה שעובדת הרבה על קשרים, בטווח הארוך.
 

user32

Well-known member
מנהל
הייתי מבדיל בין מיתוג כללי לבין תדמית בעבודה
התבלטות לטובה בעבודה והשארת רושם חיובי (או שלילי) אצל הסובבים אותך זה דבר חשוב ואכן יש מכלול של תכונות והתנהגויות שישאירו בסוף רושם.

אבל בוא נגדיר "מיתוג" במשמעות הקלאסית של המושג הוא יצירת מוניטין בקרב אנשים שמעולם לא פגשו אותך ישירות. המתכנתים הממותגים בעולם הם נגיד לינוס טרוולדס וריצ'ארד סטולמן. אפשר להניח שהרבה מאוד מתכנתים מכירים ומעריכים על אף שמעולם לא פגשו אותם באופן אישי ואנחנו לא באמת יודעים מה החוויה בעבודה איתם.
בישראל יש אולי את המתכנת רן ברזיק שהוא ללא ספק טוב מאוד במיתוג עצמי.
פעם כשג'אווה היה משהו שנהוג היה להתמחות בו, היה בחור בשם פרד סימון שהיה נחשב למגה יועץ בחברת אלפא CSP. לימים הוא הקים את JFrog במידה רבה מיישמים את הידע וההתמחות שלו ושל שותפיו. לא יודע אם השם שלו פתח דלתות אבל החברה היום שווה כמליארד דולר כך שנראה שהמיתוג השתלם לו בסוף.
 

choo

Active member
אני מתעלם ממקרי הקיצון - הם לא רלוונטיים עבור הכותבת המקורית
&nbsp
עבור מרבית מפתחי התוכנה, מטרתו של המיתוג היא להקל במציאת עבודה חדשה, ולשמור על מקומך בעבודה הנוכחית במקרה של קיצוצים מהותיים.
&nbsp
בהקשר הזה, מיתוג ישיר בקרב האנשים שאיתם אתה עובד יועיל לך בטווח הרחוק, כשהם יגיעו לחברות אחרות, וימליצו עלייך בצורה חיובית (להבדיל מהמלצה נייטרלית של "עבדתי איתו, תנו לו הזדמנות להתראיין פה") אצל המעסיקים החדשים שלהם.
&nbsp
נ.ב. לא צריך להיות מפורסם בצורה קיצונית בשביל שיפנו אלייך מעסיקים לגייס אותך. אישית מצאתי פעם עבודה בחברת סטארטאפ בהקמה, בזכות זה שהם חיפשו חומר ברשת בנושא מסויים, והגיעו אלי. ועדיין מצאתי יותר מקומות עבודה בזכות קשרים עם אנשים שעבדתי איתם בעבר.
 

user32

Well-known member
מנהל
אלה עדיין שני דברים שונים
בשביל שחברים יעריכו אותך ויעזרו לך בעתיד, צריך שם טוב בעבודה.
כדי שמעסיקים ימצאו אותך בחיפוש בלי קשרים אישיים, אתה צריך לטפח פרופיל ציבורי. זה לא משנה אם זה מקרה קיצון או סתם פרוייקט גיטהאב מוצלח או פוסטים בstackoverflow.
אלה שני סוגי מיתוג שונים ודורשים עבודה שונה. לכל אחד מהם יש ערך בפני עצמו והם לא בהכרח תלויים זה בזה.
 
למעלה