״הגענו בהייטק למקום של שכר מטורף ולא מוצדק לטעמי״

גנבה זה בטוח לא
זה כן בא על חשבון בעלי המניות (כסף הרי לא נוצר יש מאין), אבל כל עוד המניה עולה הם מרוצים מהמצב, גם הם מבינים שהעובדים עובדים בעצם עבורם ותגמול שלהם זה אינטרס משותף. ההגדרה של גנבה היא לקחת משהו ממישהו ללא הסכמתו, אבל כאן דירקטוריון החברה (שהוא הנציג של בעלי המניות) מאשר חלוקה של איקס אחוזים בשנה, ובעלי המניות מודעים לסכומים, כי החברות מפרסמות את זה בדוחות שלהם.
&nbsp
הנקודה היא שהחברות יכולה בעצם להפיל חלק מעלויות השכר שלה על בעלי המניות ולהשתמש בשווי המנופח מאוד של המניה (חברות היי-טק נסחרות במכפילים של פי 20 ויותר ביחס לרווחים האמיתיים שלהן) לתגמל את העובדים. ההשפעה על המניה היא כמעט בלתי נראית (שברירים של שברירי אחוזים) וההשפעה על השכר של עובדים מן השורה היא גדולה (עשרות אחוזים). זה לא שהעובדים הופכים לעשירי העולם מזה, אבל לדוגמא ראש הצוות שלי שנמצא יותר שנים ממני באותה חברה כבר כיסה את המשכנתא שלו על דירה נחמדה בתל אביב רק מהמניות האלו.
 

galgal761

New member
כל עוד כמות המניות שמחלקים קטנה יחסית לגודל

החברה - זה בסדר. אפשר לטעון שהעובדים שמקבלים את המניות תורמים הרבה לרוחיות החברה.
 

user32

Well-known member
מנהל
במה זה שונה מבונוס כספי למשכורת?

אם חברה מחליטה לשלם למתכנת בונוס שנתי, אתה מוציא כסף מהחברה ונותן אותו לעובד. קופת החברה מדלדלת והמניה מאבדת מערכה. הקצאת מניות זה אותו דבר רק שזה אמור ליצור תמריץ יותר משמעותי לעובד. בעסק שמתנהל טוב, העובדים יתרמו לחברה רווח גבוה משמעותית מהבונוסים שהם קיבלו בין אם זה מזומן ובין אם זה במניות.
 

galgal761

New member
חברה ששווה טריליון דולר צריכה להעסיק המון עובדים.

נניח שחברה שווה טריליון דולר (אני לא יודע אם יש חברות כאלו אבל נניח שכן). נניח שאותה חברה נסחרת במכפיל 25 כלומר יש לה רווחים של 40 מיליארד דולר לשנה והכנסותיה הם כנראה פי 5 כלומר הכנסותיה הן כ-200 מיליארד דולר לשנה. כדי להגיע להכנסות כאלו צריכים להיות בחברה כחצי מיליון עובדים לפחות (במקרה כזה יוצא שההכנסות לעובד הן בערך 400 אלף דולר לשנה שזה המון). כאשר יש לחברה כמות כזו של עובדים היא לא יכולה לחלק אפילו 1 חלקי מיליון ממניותיה לעובד (אפילו אם תחלק רק מניות רק ל-10% או 20% מהעובדים).
 
מה זאת אומרת שאתה לא יודע אם יש חברות כאלו?
אבל "נניח שכן"?
&nbsp
מחירי מניות משתנים כל שניה, אבל נכון לרגע זה, אחרי הנפילות של הקורונה:
גוגל: 963 מיליארד
פייסבוק: 669 מיליארד
אמאזון: 1.22 טריליון
אפל: 1.38 טריליון
מיקרוסופט: 1.39 טריליון
&nbsp
לכל אחת מהחברות האלו יש פלוס מינוס מאה עד מאה וחמישים אלף עובדים. לפייסבוק משמעותית פחות מזה. אתה יכול לחפש בגוגל כמה עובדים יש בכל חברה,תקבל מושג די מדויק.
&nbsp
אתה שאלת מה ההבדל בין חברה שמחלקת פי 1000 פחות אבל לפי 1000 עובדים? חברה עם אלפית מהעובדים זה חברה של 100-150 עובדים וזו חברה קטנה מאוד, אפילו בסדר גודל ישראלי. החברות הגדולות, פר עובד, מחלקות הרבה יותר מהשווי שלהן במושגים דולריים, גם אם לא במושגי אחוזים. חברה גדולה יכולה לחלק מאית ממה שנותנת חברה קטנה מבחינת אחוזי מניות ועדיין לעובד זה יצא פי 10 במושגים כספיים.
&nbsp
 

galgal761

New member
לא ניסיתי לפקפק בדבריך רק אמרתי שלא

ידועים לי הנתונים האלו. לא הצלחתי להבין מדבריך למה חברה גדולה יכולה לחלק יותר מחברה קטנה לכל עובד. מה זאת אומרת "שאם חברה גדולה מחלקת מאית ממה שנותנת חברה קטנה מבחינת אחוזי מניות עדיין לעובד זה יוצא פי 10 במושגים כספיים"? אם חברה גדולה מחלקת כך אז אבסולוטית היא מחלקת פי 10 מחברה קטנה אבל היא מחלקת זאת לפי 1000 עובדים כלומר כל עובד מקבל מאית ממה שמקבל עובד בחברה קטנה. בכל אופן (על פי הנתונים שהבאת) החברות שהזכרת (גוגל, אמזון, אפל וכו') מוכרות בערך ב-1.5 מיליון דולר לעובד ורווחיהן הם בערך 300 אלף לעובד. כל חברת הייטק שיש לה מכירות ורווחים כאלו (גם חברה קטנה של 50 עובדים) יכולה לחלק בונוסים ומניות לעובדיה כך שישדרגו את שכרם בהרבה.
 

user32

Well-known member
מנהל
מה לא ברור?

הכל יחסי, נכון? חברה קטנה מחלקת לעובד מניות בשווי $10,000 וזה יוצא לה 0.001% חברה ענקית מחלקת לעובד מניות בשווי $20,000 וזה יוצא לה 0.0000001% מי אמר שחברה חייבת לחלק מניות לכל העובדים? יכול להיות שכל חברה תבחר לחלק ל10 העובדים הטובים ביותר בחברה. עכשיו מי כנראה תחלק יותר כסף?
 

galgal761

New member
ההנחה שלי היא שהחברות מחלקות מניות לאותו אחוז

של העובדים שלהם. אם חברת ענק מחלקת מניות רק ל-10 העובדים הטובים ביותר שלה אז מה זה שווה לך? מה הסיכוי שלך לקבל מניות אם רק 10 עובדים מתוך 150 אלף מקבלים? במקרה כזה אין שום טעם שתבנה על כך שתקבל מניות. זה זהה בדיוק למצב שבו החברה לא תחלק לך מניות בכלל.
 

user32

Well-known member
מנהל
ספר את זה למתכנתים באמזון

אמזון מעסיקה 800,000 עובדים. לפי פרסומים בערך 3000 מתוכם הם מתכנתים. אתה חושב שהמענקים חולקו בשווה עם עובדי המחסנים?
מה הסיכוי שלי כמתכנת לקבל אופציות באמזון? הייתי אומר בערך 100%. אולי הגעת מאיזו חברה קומוניסטית שבה כולם שווים?
 

galgal761

New member
טוב. אז חברה שקטנה פי 100 מאמזון מעסיקה

8000 עובדים ו-30 מתכנתים. היא תחלק אופציות ומניות רק למתכנתים. הכמות שהיא תחלק קטנה פי 100 מאשר אמזון לפי 100 פחות אנשים. כלומר כל מתכנת יקבל כמו מתכנת באמזון. מאיפה הכנסת לכאן את הקומוניזם? מה זה בכלל קשור?
 

choo

Active member
לחברות קטנות יש לרוב הכנסה פר עובד נמוכה בהרבה

&nbsp חברות שלא מונפקות בבורסה - לא יכולות לבצע את התעלול הזה - כי אין שוק שיקנה את המניות של העובדים בכל רגע נתון, ולכן הכל וירטואלי. &nbsp חברות קטנות שכן מונפקות בבורסה, הן צריכות לצמוח בקצב מאוד גבוה כדי שהמניה שלהן תאפשר חלוקה מספיק נדיבה - ורובן לא צומחות בקצבים מספיק גבוהים. &nbsp יש חברות בינוניות שנסחרות ב-secondary market - אבל שם אין מסחר רציף ואוטומטי, ולכן לא מובטח לעובדים שהם יצליחו למכור את המניות שלהם. &nbsp ולשלם את זה מהכיס - אין להן - רובן מפסידות כסף, והמשקיעים לא יאשרו להן לחלק כספים בכמויות כאלו *כל שנה*.
 
אתה מתעלם מהנקודה
חברה בשווי של טריליון דולר יכולה לחלק 10 מיליארד דולר לעובדים וזה יהיה בסך הכל 1% מהשווי שלה. אם יש לה 100,000 עובדים אז כל אחד יקבל בממוצע $100,000 (כמובן שההתפלגות האמיתית במציאות היא לא התפלגות אחידה). זה כסף אמיתי שהעובדים מקבלים אבל הוא לא יוצא מקופת החברה ולא מכביד על תזרים המזומנים שלה. לחברה בשווי נמוך יותר אין כזו קופת מזומנים לחלק. נכון, יש לה פחות עובדים, אבל יש כאן יתרונות לגודל.
&nbsp
החברות הענקיות מרוויחות הרבה יותר פר-עובד מאשר חברות קטנות, כי יש עלויות פיתוח ושיווק שאינן לינאריות בכמות המכירות. לוקח אותו מאמץ, כסף וכמות עובדים לפתח מכשיר טלפון סלולרי שיימכר במליון יחידות כמו מכשיר שיימכר במאה מליון יחידות.
 

galgal761

New member
אז חברה בשווי של מיליארד דולר יכולה לחלק 10 מיליון דולר

לעובדיה וזה יהיה בסך הכל 1% מהשווי שלה. אם יש לה 100 עובדים אז כל אחד יקבל בממוצע גם 100 אלף דולר. גם זה כסף אמיתי וגם הוא לא יוצא מקופת החברה ולא מכביד על תזרים המזומנים שלה. כלומר מבחינה זאת אין הבדל בין חברה גדולה וקטנה. הקטע השני שבו אתה מסביר שלחברות גדולות יש פחות הוצאות שווק ופתוח מאשר לחברות קטנות - זה כבר נשמע הגיוני.
 
לחברות של מיליארד דולר בד"כ יש הרבה יותר מ 100 עובדים
100 עובדים זה חברה קטנה מאוד, ונדיר שתגיע לשווי כל כך גבוה.
&nbsp
 

galgal761

New member
זה לא הדפסת כסף:

מה ההבדל בין חברה בשווי של טריליון דולר שמחלקת מענקים מניות לעובדיה לבין חברה בשווי קטן פי 1000 שמחלקת פי 1000 פחות מניות לפי 1000 פחות עובדים?
 

vinney

Well-known member
זה לא אותו דבר

אתה מדבר על העברת כסף מהמשקיעים לעובדים, הכסף פה לא נוצר "יש מאין". &nbsp לא פלא שעיקר המניות שהולכות לעובדים הולכות לבכירים ביותר (מנכ"ל אפל מקבל יותר ממניות מכל המהנדסים ביחד להערכתי) - כי אלה האנשים שהכי חשוב למשקיעים לתגמל. אותו מנכ"ל גם כמעט ולא מקבל משכורת נומינלית - כי מי שמתגמל אותו זה המשקיעים ולא החברה. &nbsp ובכל מקרה כל מענק מניות אפילו לעובד הכי זוטר עובר דרך אישור הדיקרטריון (דהיינו נציגי המשקיעים), ולו באופן סמלי.
 
כל מה שאמרת נכון אבל לא סותר את מה שאני אמרתי
אני טענתי שהחברות הגדולות מקבלות כאן יתרון על הקטנות, שהקטנות לא יכולות להתחרות בו.
&nbsp
אם לחברה רגילה שחיה מהרווחים שלה יש X כסף לפזר, אז לחברה בורסאית גדולה יש אפשרות בעצם למשוך אחוז מסוים מהמשקיעים שלה כל שנה לפי השווי שלה שהוא X כפול מכפיל הרווח העצום שלה, ולשלם לעובדים משכורות מכסף שלא יוצא מכיסה. זה לא בדיוק הדפסת כסף אבל זה כן יצירת ערך לעובדים שלא מתוך קופת החברה. יש כאן יתרון לגודל, בחברות גדולות מאוד אפשר למשוך סכומים שלא יפגעו במשקיעים (שברי שברירי אחוזים) אבל יתנו מספיק כסף כדי להוות הבדל מבחינת העובד הפשוט.
&nbsp
ברור שההנהלה הבכירה מקבלת סכומים חלומיים. אבל גם המתכנת הזוטר או איש ה QA הפשוט מקבלים משהו. אצלי מענק ה RSU הראשוני במעמד החתימה הוסיף אפקטיבית כ 25% לברוטו (כשאני לוקח את הסכום הכללי שהוענק לי ומחלק אותו על פני כל תקופת ההענקה), ויש עוד ESPP והטבות נוספות, ואפשרות למענקי RSU נוספים מדי שנה על פי הערכת ביצועים. זה מצטבר לסכומים לא קטנים, שבהחלט מהווים שיקול בבחירת מקום עבודה עבור אנשים רבים. אני יכול להגיד לך שמעט מאוד אנשים עוזבים אצלנו, אפילו כאלו שלא טוב להם מכל מיני סיבות.
 

vinney

Well-known member
כן, זה העולם

עדיף להיות בריא ועשיר מעני וחולה. עדיף להיות חברה גדולה ורווחית מחברה קטנה ומפסידה. &nbsp חברה קטנה ורווחית עדיין יכולה להתחרות באותה המידה. אם בגוגל עובדים עשרות אלפי מהנדסים בכירים שצריכים לקבל מאות אלפי דולרים בשנה, אז בחברה קטנה אתה צריך שניים כאלה. אז השניים יקבלו את מה שהם צריכים. עבדתי בחברות קטנות, וזה קורה, ונכון שגוגל בסוף שואבת את כולם, אבל עדיין איכשהו מצליחים למצוא אנשים שרוצים להיות הבורג הכי גדול במערכת. &nbsp אגב, בגוגל אין ESPP - הידעת? הכלי הזה פעם היה יחסית משמעותי, אבל כבר עשור (או יותר אפילו?) מאז ששינו את הטיפול המיסויי בכלי הזה והוא הפך להיות ריק מתוכן. דווקא עבור אנשים שמרוויחים פחות הESPP הוא עדיין יחסית משמעותי, אלה שעובדים בגוגל עבורם זה במילא היה טיפה בים.
 

ipv6

Member
ESPP בד"כ סוכריה חביבה

לא באמת סכום שהוא משנה תמונה..
 
למעלה