האם חברות באמת יאפשרו עכשיו יותר עבודה מהבית?

האם חברות באמת יאפשרו עכשיו יותר עבודה מהבית?
והאם אתם באמת רוצים לעבוד מהבית כמה שיותר?

מצד אחד, זה חוסך זמן נסיעות, במיוחד בארצנו הפקוקה (שבה יש לפעמים לחברות נטיה להעביר את המשרדים לאיזורים מרוחקים כדי לחסוך בעלויות השכרה). זה גם מקל במצב שבו צריך לעשות סידורים שונים כמו לחכות לטכנאי או לקחת את הילד לרופא.

מצד שני, יש את אלו שקשה להם יותר להתרכז בבית, ויש שטוענים שזה מטשטש מאוד את הגבולות בין העבודה לבין הבית. ובהיי טק הישראלי שבו בלאו הכי "טחינת שעות" נחשבת למשהו מקובל ואפילו נדרש - היכולת הזו לטשטש את הגבולות יכולה להחמיר את הבעיה בטיעון של "מה כבר כל כך קשה להתחבר כמה דקות לעבודה אם צריך".

מעבר לזה, עבודה היא לא פעם מסגרת חברתית מסויימת - החל משיחות בפינת הקפה או בארוחת הצהרים, וכלה בחברויות שנוצרות מחוץ למקום העבודה. היו גם כמה צוותים שעבדתי בהם שהתגבשו מבחינה חברתית ובילו לא פעם יחד אחרי שעות העבודה.

מעבר לזה, התקשורת בין האנשים חשובה גם לעבודה השוטפת - והריחוק שבעבודה מהבית פלוס הגמישות שהיא נותנת יכולה לפגוע בקצב של התקשורת הזו ולהפוך את העבודה לפחות יעילה.

מה דעתכם?
 

user32

Well-known member
מנהל
כפי שכתבתי בעבר לא פעם
השיטה האידיאלית לדעתי זה תמהיל. כל ארגון ידאג שלעובדים יהיו ימים מהבית וימים משותפים במשרד. האיזון המושלם, אני כבר שנים ככה.
 
ומה לגבי אנשים שלא רוצים לעבוד מהבית?
אני למשל גרה ליד בית ספר, כך שסביבת העבודה שלי בבית לא ממש שקטה. אני מכירה גם כמה נשים שעובדות מחוץ למשרד - וגם הן מצאו סידור שהן לא עובדות מהבית (למשל אחת מהן הולכת לעבוד בבית של קרובי משפחה מבוגרים שגרים קרוב אליה כי כך קל לה יותר להתנתק מהבית, וגם יש לה חברה במשך היום).
 

user32

Well-known member
מנהל
נקודת המפתח: גמישות
בעיות אפשריות:
אנשים שלא רוצים או לא יכולים לעבוד מהבית
אנשים שלא יכולים לעבוד במשרד
אנשים שרוצים לעבוד מהבית אבל המעסיק חייב אותם במשרד
ימים שהמעסיק צריך שהעובדים ייפגשו
ימים שהעובד מעדיף לא להגיע למשרד

אפשרויות לפתרון:
ימים שעובדים מסויימים מחוייבים להגיע למשרד
ימים שעובדים מסויימים מחוייבים לעבוד מהבית
ימי רשות - העובד יבחר איזה ימים יעבוד מהבית
ימי חובה - המעסיק יבחר איזה ימים יעבדו מהמשרד
אפשר לרכוש לעובדים מנוי לחלל עבודה בהתאם למקום מגוריו
אפשר לאפשר למי שרוצה להגיע כל יום למשרד

כל השילובים הנ"ל.
 

Mayyyan

New member
אז שילכו למשרד
לא חושבת שחברות יבואו לאנשים ויגידו "אתם מוכרחים לעבוד מהבית"
יש אנשים (כמוני) שמתרכזים יותר כשאין בסביבתם אנשים ועובדים הרבה יותר יעיל ויש אנשים שאוהבים לתקשר עם בני אדם ולכן לא מתאימה להם העבודה מהבית.
&nbsp
אפשר למצוא את האיזון לזה.
 
אבל זה לא כזה פשוט...
יש לי מכרה שקיבלה הזדמנות לעבוד יומיים בשבוע מהבית בגלל שהחברה שבה היא עובדת העבירה את המשרדים לאיזור אחר ונוצר מצב שהנסיעות היו לה ארוכות מידי. והיא אמרה שזה נורא קשה לה להשתלב כך בישיבות כי כולם יושבים בחדר הישיבות ורק היא מחוברת דרך הטלפון וקשה לה להשחיל מילה במצב כזה.
 

choo

Active member
אין כמו להיות בבית בזמן ישיבה - צריך אסרטיביות ואימון
&nbsp
לאדם שאינו אסרטיבי זה אכן יכול להיות גרוע מאוד - והוא צריך לדבר על זה עם המנהל שלו, כדי למצוא לזה פתרון טכני שיאפשר לו לאותת "אני רוצה לדבר", ושמנהל הישיבה יאכוף את זה.
&nbsp
ומעבר לזה, זה עניין של אימון. כמו כל מיומנות בחיים - אימון מוביל לשיפור.
&nbsp
אבל ללא ספק זה אומר שהיא צריכה לפתור את הבעיה הזו באופן אקטיבי. פאסיביות לא תוביל לשום מקום במקרה הזה.
 
זו בדיוק הבעיה שלה...
ויש לי רושם שזה קורה גם לא מעט בישיבות פיזיות שהיא נמצאת בחדר עם כולם.

אבל קראתי על הצעה של מישהו שבמקרה שיש מדיניות של הצטרפות לישיבות מהבית - אז שגם מי שנמצא במשרד לא ישב בחדר ישיבות אלא יצטרף אליה מהמקום כך שכולם ישתתפו בה טלפונית כדי למנוע בדיוק את הבעיה הזו.
 

user32

Well-known member
מנהל
רעיון לסטארטאפ: כפתור זמזם כמו בשעשועונים של שנות ה80
 
 

user32

Well-known member
מנהל
רק להזהר
בכל אסיפת הורים בזום יש את האמא הזאת שמתחברת מהמיטה עם כתונת לילה ושוכחת מצלמה פתוחה
 

קלייטון

New member
מה שהיה הוא שיהיה
לדעתי מי שחושב שהקורונה באמת תשנה משהו טועה לחלוטין. ייקח לנו זמן לחזור לשגרה אבל נחזור אליה ועוד איך. אז מי שעבד מהבית לפני יעבוד מהבית אחרי, ומי שלא - לא. השאלה גם אינה מה היתרונות והחסרונות של עבודה מהבית לעובד. השאלה היא מה היתרונות והחסרונות למעסיק. והמעסיק קודם כל רוצה לפקח על העובדים. אז אם תגידי למעסיק שעבודה מהבית מאפשרת לך לקחת את הילד לרופא די סביר שירדו לך נקודות במאזן הכדאיות שלו. (בין כה וכה את לא צריכה להגיד לו, הוא יודע מעצמו שנוח לך לעבוד מהבית כי יש לך סידורים שלא קשורים לעבודה).
 
זה לא בהכרח המקרה...
קודם כל - אם צריך לקחת ילד לרופא (או ללכת לבד לרופא, או לחכות לטכנאי) אנשים לרוב יצאו מהעבודה גם היום או יקחו חצי יום חופש או חצי יום מחלה כדי לעשות את זה - וזה גם אירוע שהוא לא יומיומי עבור רובנו.

והרבה אנשים רוצים לעבוד מהבית כדי לחסוך זמן נסיעה. בתפקיד האחרון שלי למשל החברה החליטה להעביר את המשרדים מאיזור תעשיה די מרכזי לכזה שהוא יותר בפריפריה, והגדילו ללא מעט אנשים את זמן הנסיעה - ולא מעט מנהלים איפשרו לעובדים שלהם לבוד יום או יומיים בשבוע מהבית בתור פיצוי על זמן הנסיעות (וגם חלקם גילו גמישות לגבי שעות העבודה - למשל איפשרו למישהי להגיע ולצאת מוקדם מאוד בימים שהיא במשרד כדי שהיא לא תצטרך לנסוע בפקקים).
 

קלייטון

New member
אם העובד יוצא ממקום העבודה הוא מחתים שעון
ולכן יש פיקוח. יש התחשבנות על חופשה או מחלה או חוסר. כשהעובד בבית הוא יכול לצאת ולבוא בלי להחתים ולכן לא ניתן לפקח. המעסיק יכול לתת אמון בעובד שידווח אמת על השעות שלו, ויכול לא לתת אמון. תלוי באישיות של המעסיק ובקשר בינו ובין העובד. מאחר ושעות עבודה והפיקוח עליהן הם הבסיס של יחסי עובד-מעסיק, זו נקודה חשובה.
אבל בהחלט מי שנותן אמון בעובדים ומאפשר להם לעבוד מהבית במתכונת זו או אחרת, ימשיך בכך בלי קשר לקורונה. לא יהיו שינויים בגלל מה שעבר על המשק.
 
אבל מה לגבי הספק?
הספק הוא משהו מדיד - אם קיבלתי משימה שבעבודה מהמשרד היתה לוקחת לי יומיים ועכשיו כשאני עובדת מהבית לוקחת לי שלושה אז זה אומר שאני פחות מספיקה בבית ולכן עדיף שאעבוד מהמשר.
 

קלייטון

New member
עובד שכיר "מוכר" שעות עבודה ולא תפוקה
המהות של יחסי עובד-מעסיק היא שהעובד עומד לרשות העבודה בשעות מוגדרות ונמדדות, והמעסיק משלם בעבור השעות האלה. מה שהעובד עושה בשעות העבודה זה עניין אחר. ניתן לתגמל עובד לפי התפוקה אבל רק בנוסף לשכר המשולם עבור השעות, שלא יפחת משכר מינימום לשעה.
לכן מבחינה משפטית השאלה היא כמה שעות עבדת (למעשה שעות שהיית מוכנה לעבוד) ולא מה הספקת בהן. אם תתבעי את המעסיק על תגמול חסר בגין שעות עבודה (למשל שעות נוספות), בבית הדין לא יתעניינו מה עשית בשעות האלה (מלבד במקרים מסויימים מהסוג של שינה במקום העבודה).
תפוקה אפשר בהחלט למדוד ואת יכולה לדון עם המעסיק שלך איפה את מפיקה יותר, בבית או במשרד, וזה יכול להיות שיקול נוסף לקבוע איפה תעבדי. אבל זה מעבר ליחסי עובד-מעסיק הבסיסיים, המחייבים פיקוח על שעות העבודה.
 
ועובדה שכשחברות רוצות - אפשר לעבוד מהבית בלי בעיות
תשמע, אני אישית מעדיפה לעבוד במשרד כדי לבצע אבחנה ברורה יותר בין העבודה לבית, אבל עובדתית לרבים היכולת הזו לעבוד מהבית אפילו יום או יומיים בשבוע מאוד נחשבת. ועובדה שעכשיו בתקופת הקורונה זה עבד לא רע.
 

user32

Well-known member
מנהל
אומרים שבעקבות המגפה השחורה התחילו לאכול במזלג
אני מבין שאתה עדיין אוכל עם הידיים? מה שהיה הוא שיהיה.
 

bismark1

New member
זו אגדה, המזלג הפך פופולרי באירופה רק בין המאות 16-18
 
למעלה