״הגענו בהייטק למקום של שכר מטורף ולא מוצדק לטעמי״

user32

Well-known member
מנהל
בעקיפין

כשאתה מזרים כסף לשוק יש יותר כסף פנוי. הכסף מחפש נתיבי השקעה ומוצא את דרכו בין השאר למניות. זה לא סוד שהזרמות הכסף מנפחות בעיקר נדל"ן ומניות. אם הכסף היה זורם לעשירונים התחתונים כמו שקורה לעיתים במדינות עניות יותר, היית רואה אינפלציה במחירי עגבניות ואורז. כשהכסף זורם לבנקים, לחברות ולמוסדות פיננסים אז אתה רואה אינפלציה במחירי מניות לפעמים גם בנדל"ן.
 

vinney

Well-known member
העקיפין אבל לא פועל ספציפית עבור חברות אלה אלא עבור כלל השוק

אין סיבה לכעוס דווקא על פייסבוק או אפל, ולראיה - כלל השוק הבורסאי עולה. יותר מזה, הbuybacks דווקא מוציאות כסף מהחברה חזרה למשקיעים, כך שהכסף בעצם זורם מהחברות אל המשקיעים ולא להיפך.
 

galgal761

New member
מה זה בעקיפין?

כדי להזרים את הכסף לשוק הוא אמור להעביר אותו למישהו או לקנות באמצעותו משהו ממישהו. למי הוא מעביר את הכסף שהוא מייצר?
 

user32

Well-known member
מנהל
בוא נחשוב ביחד

קודם כל, לאן לדעתך הלכו ה3 טרליון דולר של הפד?
 

galgal761

New member
לפי מה ששמעתי:

הם קנו אג"ח מהממשלה והזרימו לה את הכסף. הממשלה קנתה מוצרים מהשוק או חילקה קצבאות לאזרחים בכסף זה. קניית האג"ח העלתה את ערכו והקטינה את תשואתו העתידית. האזרחים\החברות שקבלו את הכסף השקיעו אותו בקניית מניות\נדל"ן וזה העלה את ערכו. זו השערתי. (בכל אופן מישהו כתב לי כאן שהשערתי לא נכונה).
 

user32

Well-known member
מנהל
יפה. אז זה מסביר את העניין

הם קנו אג"ח מהממשלה וזו בתורה הגדילה את הגירעון והזרימה כספים אינספור. אגב, להבנתי הם קונים גם אג"ח קונצרני וכך מסייעות לעסקים ישירות לגייס עוד כסף בזול. אז הממשלה מזרימה כספים. למי? ממש מעט לאזרחים, הרוב לעסקים. מה עושים העסקים עם הכסף? "השקיעו אותו בקניית מניות\נדל"ן" כמו שאמרת. מה יוצא? שבעקיפין הכסף של ההרחבה הכמותית זורם לבורסה ומעלה את מחירי המניות שזה מה שניסיתי לטעון. במידה מסויימת זו המטרה שלו: ייצוב השווקים, שמירה על האמון ותזרים לעסקים. בפועל אפשר להתווכח מי מרוויח ומי מפסיד מהמהלכים האלה והאם זו דרך נכונה למדיניות כלכלית.
 

choo

Active member
רכישת אג"ח ממשלתי על ידי הפד *לא* הכניסה כסף למדינה

&nbsp לא מדובר על ביצוע הנפקת אג"ח חדשות של ממשלת ארצות הברית - אלא על רכישה של אג"ח של ממשלת ארצות הברית בשוק, ממי שמחזיקים אותו כרגע - שאלו גופי השקעה ובנקים. הכסף הזה שמגיע לאותם בנקים וגופי השקעות שמכרו את האג"ח הממשלתי שבבעלותם לפד, אמור בתאוריה להגיע להשקעות במשק. התאוריה הזו לא ממש פועלת בפרקטיקה, כפי שראו ב-2008.
 

vinney

Well-known member
למה לא? תלוי את מי שואלים


מי שיש לו הון עצמי יכול לקבל מהבנקים הלוואות במחירים מצחיקים. אפילו אני יש לי משכנתאות בריביות שבקושי מכסות את האינפלציה (אם בכלל, אחת ההלוואות שלי היא ב2.5%).
 

choo

Active member
בפועל, הבנקים נרתעו מלתת הלוואות חדשות ב-2008 אחרי ההזרמה

&nbsp ויותר מזה - נמנעו מלהלוות כסף אחד לשני (משהו שהם נוהגים לעשות על בסיס יומי כל הזמן). אז מה עשה הפד? הזרים עוד כסף, וניסה לשכנע אותם כן להלוות. &nbsp הלוואות מהסוג שאתה מתאר ממש לא ניתנו בצורה מאסיבית באותה תקופה. &nbsp אם אתה מעוניין בנתונים, חפש נתונים על ה-credit crunch במשבר של 2008.
 

vinney

Well-known member
הלוואות יומיות לא נפסקו

מה שכן נפסק זה מתן משכנתאות לכל דורש. &nbsp שזה בסדר, הרי זה מה שהביא למשבר מלכתחילה. &nbsp הרבה בנקים נתקעו עם בעיות נזילות בגלל כמה גורמים כמו למשל ירידת ערך בנכסים שלהם (מה שהביא אותם מתחת לסף מיניום של יחס נכסים מול הלוואות, וזה מה שגרם לעצירת הלוואות, גם יומיות), פדיונות גדולים (bank runs) של לקוחות שהביאו למצב בו לבנק אין מספיק מזומנים לספק את הפדיונות, וכד׳. למעשה שני הדברים האלה היו הגורמים העיקריים לכשלונות הבנקים שכשלו (שים לב - הם לא פשטו רגל).
 

galgal761

New member
אתה טוען שהפד רוכש אג"ח מגופי השקעה ובנקים, מזרים

להם כסף? ומה הם עושים בכסף? קונים מניות ומעלים את ערכן? בכל אופן האג"ח האלו יגמרו להם מתשהו כך שתהליך זה יגיע לסיומו.
 

user32

Well-known member
מנהל
לאג"ח יש פוטנציאל אינסופי

אג"ח אפשר להנפיק בלי סוף כל עוד יש מי שיקנה אותו. זאת הדרך להגדיל את הגירעון שגם ככה הוא גבוה. לפד בהגדרה יש יכולת לקנות אינסוף אג"ח.
 

choo

Active member
לא בדיוק אינסופי - הפד קונה בשוק, לא ישירות מהממשלה

&nbsp מי שמנפיק אג"ח הוא ממשלת ארצות הברית (משרד האוצר). הם צריכים למכור אותו בהנפקה לגופים מוסדיים (ולא לפד). רק אז הפד יכול להציע לרכוש את אותם אג"חים מהגופים המוסדיים. &nbsp במילים אחרות - צריכים להיות גופים מוסדיים (שלמרות שמם, רובם הן חברות פרטיות) עם כסף פנוי *ורצון* לרכוש את האג"ח הממשלתי החדש.
 

choo

Active member
אתה יודע כמה אג"ח אמריקאי יש במחזור (כלומר בשוק) כרגע?

&nbsp https://en.wikipedia.org/wiki/Bond_market#Size &nbsp שים לב לעמודה שנקראת Treasury - רשום שם 13 טריליון דולר - וזה נכון לתחילת 2017. התוצר של ארצות הברית באותה שנה היה קצת פחות מ-20 טריליון. &nbsp כלומר, לכל מטרה מעשית - זה לא באמת ייגמר.
 

hadooper

New member
.

לא עניתי משום שלא הייתי זמין + נראה שקיבלת כבר תשובה די הולמת בתת השרשור שצמח מהתגובה המקבילה אליך בעץ...
 

galgal761

New member
מה פרוש חברה שמדפיסה כסף:

עד כמה שידוע לי המקומות היחידים שמדפיסים שם כסף זה הבנקים המרכזיים והבנקים הפרטיים (בבנקים הפרטיים לא ממש מדפיסים פיזית אלא יוצרים כסף אלקטרוני ע"י כתיבת מספרים בקובץ אקסל כל פעם שמלווים כסף למישהו). ממתי גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל "מדפיסות או מייצרות כסף"? (נ=הדבר היחידי ששמעתי זה על ניסיון של כמה חברות ליצור מטבע אלקטרוני בשם "ליברה" שספק אם הממשלות ירשו ליצור אותו).
 
הן מדפיסות מניות, ומניות זה כסף
לחברות הגדולות (גילוי נאות: אני עובד באחת מהן כבר שנה) יש יתרון שאין לקטנות: המניות שלהן נסחרות בבורסה, והחברות נותנות לעובדים מענקים שנתיים בצורות של RSU, ESPP, ועוד כל מיני ראשי תיבות שתוכל לחפש בגוגל. לחברה זה לא עולה כלום, ומבחינת העובדים זה שדרוג של עשרות אחוזים בשכר. כשחברה נסחרת בטריליון דולר, אז 0.0001% מתוכה זה מליון דולר. זה אומר שהיא יכולה לחלק מניות שמבחינת דילול המשקיעים ושווי החברה זה זניח, אבל לעובדים זה כסף משמעותי.
 

סימבה8881

New member
סתם שאלה

אם הן מנפיקות מניות אז המשמעות שהחלק היחסי של בעלי המניות קטן. זה כמו שאני קונה 10% מחברה מסוימת תמורת סכום כסף מסוים ואחרי כמה שנים באים ואומרים לי: ״שומע? החלק שלך בחברה עכשיו הוא רק 5%״. זה לא קצת... גניבה?
 
למעלה