אתם קולטים מה קורה כאן באתר?

אתם קולטים מה קורה כאן באתר?
לא הייתי מודע לכך עד ש"מחפשת עבודה17" כתבה את זה באחד השרשורים.

הבלוגיה של תפוז נפרצה כבר לפני חודש וכל הרשומות הוחלפו במתכון לעוגת מייפל, ואין לחברה גיבויים. הם טוענים לתקלה טכנית אבל לדעתי זו פריצה, אבל כך או אחרת, איך לא מתבצעים גיבויים בשוטף למערכת כזו? הם מנסים כעת לאתר כל מיני גיבויים אד הוק שנעשו לפני שנים בפורמט לא ידוע ולשחזר מהם את התוכן, אבל ככל הנראה אין פרוצדורה לשחזור מגיבוי והם צריכים או לפתח אחת כזו או לשחזר ידנית. הזמן עובר ובינתיים אין פתרון, והחברה גם לא עונה לפניות אליה לתגובה.

כמו כן נראה שהאתר נשאר יתום, הוא מאוחסן על שרתים של חברת "קו מנחה" אולם זו מכרה את האתר לפני יותר משנתיים לרוכש שזהותו לא ברורה. לא ידוע כרגע מי מתפעל או מתחזק את האתר. נסיון השחזור של הבלוגיה מבוצע ע"י עובדי קו מנחה כסוג של התנדבות או ג'סטה, מתוך רצון טוב, ולא ממניעים עסקיים.

בואו כולנו נהנה ממה שנשאר ממערכת הפורומים הזו כל עוד היא כאן, זה לא ימשיך עוד הרבה זמן לפי הערכתי. אני מנחש שיום אחד זה פשוט יעלם ללא כל התראה מראש וללא אפשרות לשחזור התכנים.
 

jellymean

New member
אתרים נסגרים לפעמים... זה טבעה של הרשת...
ויש לכך תקדימים, למשל אתר חבר'ה בשנים 2001 עד 2008.
אתר מקושרים בשנים 2004 עד 2014.

... אבל כשניסתי לפני מספר שבועות, לארגן פה בפורום אנשים לשתף פעולה ולגבות את הפורום.... התגובות היו די ציניות...

 
אני לא חושב שההיסטוריה של הפורום הזה חשובה במיוחד
אם כבר הוא יותר חשוב כמקום מפגש/דיון וירטואלי בנושאים עכשוויים ופחות מעניין לנבור בהיסטוריה של מה קרה בו בשנים עברו.
&nbsp
בכל מקרה אם מישהו רוצה לגבות אותו הוא יכול לעשות את זה בעזרת סקריפט פשוט, לא צריך לחלק עבודה בין אנשים וכו'.
 

jellymean

New member
זאת לא צריכה להיות בעיה שמישהו יקים פורום חלופי
עם אפשרות לפוסטים אנונימיים...
 
הבעיה זה להביא את הגולשים
לא תצליח היום לעמוד בתחרות מול פייסבוק/טוויטר
 

Nuke1985

Active member
אם ניקח את twitter כדוגמה
אז יש את mastodon שהוא קוד פתוח , ועדיין מצליח לייצר כמות משתמשים דיי מרשימה (בערך 450,000 משתמשים פעילים בחודש האחרון).

אתה לא צריך להביא טראפיק מטורף , יש את הקבוצה של צרות בהיי טק בפייסבוק שיש לה הרבה יותר תוכן מהפורום אבל אני עדיין מעדיף לקרוא פה (כי היחס אות לרעש לדעתי יותר טוב).

יש גם את lemmy שנועד להתחרות בreddit וגם כמוהו מתקשר עם פלטפורמות אחרות באמצעות activity pub אז הוא ייכול למשוך משם משתמשים (כרגע אני לא מכיר דרך לסמן בו הודעות שנקראו אבל אני מניח שזה פתיר, נניח באמצעות הרחבה לדפדפן כמו RES לרדיט).

אני משער שאם פלטפורמה כזאת תקום ואנשים יוסיפו לה תוכן (נניח אחרי שהפורום פה נגמר) היא תצבור תאוצה. העניין שצריך להקים אותה ולתחזק אותה מה שלוקח זמן ולא בטוח שיש מספיק אנשים שרוצים לעשות את זה.
 

jellymean

New member
ועוד משהו...
הרכישה של תפוז היא לא סוד גדול. הרוכשים לא עושים הרבה רעש אבל הם גם לא הסתירו את זהותם. מדובר על שלושה שותפים (אנשי עסקים) שכל אחד מהם רכש שליש מהבעלות תמורת 500 אלף שקל.

אחד מהם מופיע ביוטיוב בסרטון מלפני כמה שנים שבו הוא מסביר איך לעשות פליפים לאתרי אינטרנט (מזכיר קצת פליפים בתחום הנדל"ן)....

 

קלייטון

New member
זה לא נראה כמו "פריצה" אלא שיבוש בבסיס הנתונים
השאלה היא אם הזמינו מתכנת שמכיר את האתר לנסות לתקן את התקלה, ואם הזמינו מה הוא רצה בתמורה לעבודה. יכול להיות שהמחיר שלו גבוה מעבר למה שהאתר מסוגל או רוצה לשלם. וכך התקלה נשארת ועובדים נטולי הכשרה עושים מאמצים "לשחזר".
מעבר לכך תפוז הוא אתר ששרד תקופה פנומנלית במונחי אינטרנט, ובאמת כל הכבוד. כשתפוז קם הוא הציג מערכת פורומים מהפכנית גם מבחינה טכנולוגית ויותר מכך מבחינת מושגית, כאשר בניגוד למערכות פורומים אחרות שחייבו פנייה לשרת וטעינה על כל פתיחת הודעה, בתפוז הגולש יכול היה לפתוח הודעות בלי פנייה לשרת (כי הן נטענו כבר בטעינה הראשונה). זה היה גם הרבה יותר מהיר, וגם יפה היה שהאתר מוותר על רישומי קליקים.
היכולת של האתר לייצר הכנסות ירדה עם השנים והוא הולך בדרכו האחרונה. כשרואים חולה ששוכב במיטתו גוסס משתדלים לספר בשבחו ולא להשמיץ אותו.
 

vinney

Well-known member
האתר לא מוותר על רישומי קליקים
אתה יכול לראות את זה אפילו בפיצ'רים, בלי לנסות לראות תעבורה בקשת: הודעה שפתחת תצבע בצבע אחר, וזה ישמר גם אם תעבור לדפדפן אחר או למחשב אחר.
&nbsp
תפוז בכלל לא המציאו את הטעינה המלאה בפניה הראשונה, אבל ההצגה שלך של הדבר הזה כמשהו טוב מראה שאתה לא בדיוק מבין בעולם האינטרנט. מה שהם עושים זה למעשה הפתרון הפשוט ביותר, שבא על חשבון המשתמש. אם כדי לקרוא הודעה אחת אני צריך להוריד מהאתר 500 הודעות - זה אומר שבזבזתי כסף וזמן על תעבורה מיותרת שאני לא צריך. תפוז הוקמה עוד בתקופה בה להרבה אנשים היו מודמי dialup וזמן ונפח התעבורה בהחלט היו חשובים...
&nbsp
אבל למי אני מספר את כל זה, עובר לך מעל הראש בטח...
 

קלייטון

New member
היום לא - אז בהחלט כן
הרישום של קריאת הודעה בשרת לא היה אז והדפדפן לא היה פונה לשרת אחרי שהדף עם כל ההודעות נטען. טעינת כל ההודעות היא בהחלט דבר טוב למשתמש, ולמעשה לא לשרת. בזכות התגובה המיידית לפתיחת הודעה המשתמש מרויח חוויית משתמש שמערכות הפורומים הקיימות לא יכלו להתחרות בה עם טעינת כל הודעה לחוד. התעבורה "המיותרת" פוגעת דווקא בשרת. מילא משתמש יחיד מוריד את כל הדף, אבל השרת צריך לשלוח את כל הדף לכל משתמש. כך שמעבר לכך שהפתרון הזה הוא בהחלט לא פשוט, הוא בוודאי לא בא על חשבון המשתמש דווקא. המשתמש מרוויח בגדול ומי שזוכר את המעבר מהפורומים של IOL לתפוז בוודאי זוכר שהחוויה היתה שונה באופן יסודי.
למיטב זכרוני הדפים היו נטענים מאד מהר, והטכנולוגיה לטעינה ברקע היתה כבר אז. כבר אקספלורר 5 תמך באג'קס. אני לא יודע אם עשו שימוש בזה אבל האפשרות היתה נתונה.
 

קלייטון

New member
הוספתי עכשיו לכלי הרשת בכרום קצב 56Kb
במחשב שלי לוקח בערך 15 שניות לטעון את דף הבית, 25 שניות לטעון את דף הפורום הזה (כאשר הטעינה כמובן לא מאפס כי יש הרבה מרכיבים במטמון).
צריך לזכור שאז הדפים היו יותר קלים.
זה לא טוב למושגים של ימינו אבל אז זה היה בסדר גמור.
 

vinney

Well-known member
אז לא היו דפים יותר קלים
אז היו פרסומות עם פלאש ובלי חוסמי פרסומות.
&nbsp
גם 56K זה במצב יחסית טוב, לא זכורים לי הרבה ימים בהם הגעתי לכאלה מהירויות. בטח שלא בdialup שהיה יותר בכיוון חצי מזה, אם לא שליש.
&nbsp
אז כן, הדפים היו עולים במשך דקה או שתיים וחשבנו שזה "בסדר". עד שהגיע גוגל והראה שלא, לא ממש.
 

Mayyyan

New member
תפוז עובד בפורמט שמתאים ללפני 20 שנה
זה לא מפתיע אף אחד
 

choo

Active member
הפוך - העולם "התקדם" לאחור מבחינת שמישות מערכות דיונים
&nbsp
ה"מתחרים" של תפוז הופכים את הדיונים לשטחיים לגמרי, בגלל המבנה הטכני שלהם. הם מכוונים לקהל חסר ריכוז וחסר סבלנות. אולי הם מתאימים את עצמם לקהל, ואולי הם בתורם הופכים את הקהל להיות כזה, בתהליך של "אנטי-הפרייה" הדדית.
 

Nuke1985

Active member
דווקא רדיט פלטפורמה יותר טובה מתפוז
בטח אם אתה משתמש בres שזה אחלה למשתמשים מתקדמים.

נכון שכנראה שיש הדרדרות מסויימת, פעם ייכולת לראות מה הupvote ו downvote ולא רק את הסכום שלהם, מה שמנע מצב שדעה לא פופלריות ייכולה להיות מוצגת כשטות חסרת תמיכה (לדוגמה, דברים טובים על ישראל). אבל בסך הכול זה אתר דיי מתקדם ומאוד פופלרי (יותר פופולרי מtwitter לפי הalexa rank).

הוא גם דיי מתקדם כנראה גם בגלל שהוא התחיל כפלטפורמה לדיונים טכניים. אבל אני מסכים שכנראה שיש מקום לפלטפורמת דיונים למתכנתים עם פיצרים מתקדמים יותר (כמו שהאדם הממוצע משתמש בnotepad אם הוא רוצה לערוך קובץ טקסט, אבל מתכנת ישתמש בvim או emacs או לפחות עורך אחר שהוא אולי קל יותר אבל יותר עשיר בפיצרים).
 

BravoMan

Active member
אני מתפלא שהאתר הזה עוד כאן...
למצוא היום אתר שעובד ב-http בלעדית, זה כמעת בלתי אפשרי, מערכות ניידות כמו Android מתחילות לחסום אקטיבית אפליקציות שלא משתמשות ב-SSL, ופה יש מערכת שכוללת ניהול חשבונות עם שם משתמש וססמה והכל מועבר ב-plain text.
&nbsp
בזמנו, היו לי כמה וכמה וויכוחים עם אנשים שטענו שמערכת של תפוז עדיפה על מערכות מוכנות לפורומים, בגלל מבנה השרשורים, תוך התעלמות מוחלטת מכך שאיכות הכתיבה של המערכת היא...
&nbsp
טוב, אולי זה מוצר של חברה שקלייטון עובד בה

&nbsp
האמת שיהיה לי באופן אישי די חבל אם המערכת תעלם, היא שרפה לי הרבה יותר זמן פנוי (ולא כ"כ פנוי) ממה שהיה הגיוני, אך לא נראה לי שיש מה לעשות בנידון.
&nbsp
גם אם מישהו היה רוצה להרים איזשהו גיבוי בהתנדבות, הסיכון לחטוף תביעה על "זכויות יוצרים" ממקור לא ידוע כ"כ גדול, שזה פשוט לא שווה את זה...
 

user32

Well-known member
מנהל
ג'לימן ניסה להניע מהלך
גם כתב על זה בפורום וגם לי בפרטי. לנסות להעביר את התכנים, לעבור לפלטפורמה אחרת
 
למעלה