למה כל משרות התוכנה בפריפריה c/c++

dragon201

New member
למה כל משרות התוכנה בפריפריה c/c++

אני גר בצפון ועובד בתחום הbackend-fullstack כבר 10+ שנים. בכל פעם שאני מחפש עבודה - יש יייייםםםם של הצעות בתחום במרכז (תל אביב ורדיוס של 20 ק"מ) ובצפון אין כלום. טוב כמעט כלום, למעט C/C++. בטח תגידו: "אין מספיק אנשים בצפון" או "קשה לגייס אנשים מוכשרים". זה ממש לא העניין. יש מאות בוגרי טכניון כל מחזור ומאות בוגרי אוניברסיטת חיפה ובראודה. כולם מוצאים עבודה בסוף לרוב הבחירה היא C/C++ או למרכז. למעט גוגל ומייקרוסופט שהן ממש קטנות בסניף החיפאי, ועוד 2-3 חברות בגודל 50 אנשים, רוב משרות האפליקציה\סרבר\ענן הן בחברות חומרה גדולות שצריכות כלים פנימיים, או GUI למוצר. בחברות האלה אין לאן להתקדם ורמת המקצועיות של צוות התוכנה תלוייה רק ברמה האישית של המפתח. סטארטאפים כמעט ואין. השאלה למה? חצי מהקריירה שלי לסירוגין עבדתי במרכז-שרון. שאלתי מנהלים שלי ולא הצלחתי למצוא תשובה שתשכנע אותי. יש מלא יתרונות: 1. השכירות זולה. 2. כח האדם המיומן רעב למשרות רלוונטיות קרוב לבית. 3. הראיונות יותר קשים (מניסיון) ויש יותר מועמדים על כל משרה. 4. אין תחרות שתגנוב לכם את העובדים בשביל 1000 שקל יותר בחודש. 5. חוששים לפצל את כח האדם בין סניפים? עבדתי במספר חברות גלובאליות כשהעבודה מחולקת בין צוותים ביבשות שונות. עכשיו בקורונה יש הוכחת היתכנות מעולה לצוות מפוצל.
 

קלייטון.ש

Well-known member
למה זה משנה?

אני לא יודע את התשובה לשאלה שלך אבל מעניין אותי לדעת למה השפה שבה משתמשים משנה לך? בעיני השאלה שלך דומה לשאלה של נהג משאית שאומר שבמרכז כל חברות ההובלה עובדות עם משאיות מק ויש לו ניסיון של 10 שנים בנהיגה על מק, ומשום מה בצפון יש רק משרות על וולוו, וזו בעיה בעיניו.
 

BravoMan

Active member
זו שאלה ששום מפתח תוכנה אמתי לא היה שואל!

כל מי שעובד בתעשייה יודע שמשעות "משרות C\C++" זה לא "משרות שבהן כותבים תוכנות ב-++C ברמה של עבודות בתיכון". &nbsp הכוונה היא לסוג ספציפי של משרות, שבהן מפתחים פרויקטים מסוגים ספציפיים, בתחומים ספציפיים, שדורשים הרבה מאוד ידע מעבר לסינטקס של C ו\או ++C. &nbsp למעשה, אחד הדברים החשובים ביותר לדעת למשרות כאלה, זהש-++C זה לא "C עם מחלקות" אלא שפה הרבה יותר שונה ממה שרוב אנשים שלא באמת מכירים אותה חושבים. &nbsp לשאול המקורי, אני לא יודע מה הסיבה, אבל אם הייתי צריך לנחש, הייתי אומר שזה בגלל שת"א בפרט, וגוש דן בכלל נחשבים ל-"קול ונגיש". רוב החברות בתחומי WEB ומובייל הן סטארטאפים, ולסחוב משקיע או לקוח לפגישה בחיפה או צפונה נחשב לדבר לא מקובל. &nbsp ייתכן שגם יש איזשהו חשש, לא בהכרח מוצדק (אולי סתם סטראוטיפ), שיהיה קשה יותר לגייס מפתחים באזורים אלו. שוב - בתחומי WEB ומובייל לא תמיד מחפשים בוגרי טכניון, אפילו לא בהכרח בעלי תואר ראשון. &nbsp לפעמים מחפשים את המפתח הכי זול שאיכשהו יצליח לחבר 2 שורות קוד...
 
יש כיום פיתוח תוכנה שלא דורש ידע מעבר לסינטקס של שפה?
אולי מעבר לאפליקציות שבעיקר צריך לכתוב עבורן ממשק משתמש (וגם תכנון של ממשק משתמש יכול להיות משהו מעמיק)?
 
בדיוק...
זה משהו שדורש ידע דומייני די נרחב שכולל אולי שפות ספציפיות אבל גם יכולת תכנון מעבר אליהן. זו היתה הנקודה שלי.
 

BravoMan

Active member
בשום אופן לא התכוונתי לטעון שיש...

כל פיתוח שהוא לא פרויקט לימודים דורש ידע מעבר, וגם חלק מפרויקטים בלימודים דורשים ידע מעבר. &nbsp סה"כ ניסיתי להסביר שכשאומרים "משרות בשפת X", מתכוונים בד"כ להרבה יותר מאשר באיזו שפה משתמשים. &nbsp סתם כדוגמה: כשמפרסמים "משרת Java", הכוונה כמעת תמיד לפיתוח בצד שרת, Java EE או מה שלא הולך היום. ב-Android גם כותבים ב-Java (אני מנסה להתעלם מהמעבר ל-Kotlin), אבל אני לא מכיר שום מקום שמפרסם משרות Android כ-"משרות Java". &nbsp בעוד שבוודאי יש חפיפה בין חלק מהכישורים הנחוצים לשני סוגי המשרות, יש גם הרבה שוני, ומי שמחפש ניסיון בצד שרת, כנראה לא יתאים לו מפתח אפליקציות ולהפך. &nbsp מה גם, שמפתח מתחום אחד לא בהכרח ירצה להחליף תחום, גם אם החברה מוכנה לספוג את תקופת הלמידה שלו.
 

dragon201

New member
לא שאני מזלזל בC++

אני אוהב את התחומים המודרניים ענן\דאטה\ווב. השפות מתחדשות והטכנולוגיה מתפתחת. עבודה באג'ייל ולא בוס שמטיל עליך פרוייקטים של חודש. פחות מושך אותי העבודה בחברות שהמוצר שלהן חומרה. רוצה לעבוד בחברה שבה התוכנה היא העיקר - ואין כאלה הרבה חברות בצפון.
 

galgal761

New member
לדעתי אין לכך סיבה הגיונית.

כנראה שחברות לא עוברות לפריפריה כי חושבות שאין שם מספיק אנשים מוכשרים ואנשים לא עוברים לפריפריה כי אין שם מספיק חברות.
 

dragon201

New member
מעבר לאנשים שלא עוברים לפריפריה - אנשים עוזבים

משנת 2000 עד היוום אוכלוסית חיפה זהה - בזמן שראשוןֿ+נתניה+פתח תקווה הכפילו את עצמן. זה לא מעניין את השוק אבל צריך להדליק נורה אדומה למדינה. יוקר המחייה במרכז עולה. נגמר השטח לבנות. איום טילים על ת״א וכל המשק מושבת. הרס תמהיל האוכלוסיה בפריפריה מנציח עוני. יותר פקקים מסביב למרכז. סיוט בחניה
 

user32

Well-known member
מנהל
אני אנסה להסביר

קודם כל, למה אין משרות בצפון, בדרום ובפריפריה בכלל. ובכן, ההיי-טק הקלאסי, זה שאתה עובד בו מאופיין בשינויים מהירים, סקלביליות וגמישות. טכנולוגיות משתנות, חברות קמות, נופלות, נרכשות כל הזמן. כדי שתתקיים תעשיה כזו צריך מפגש של שני גורמים עם מאסה קריטית: הרבה חברות והרבה מוחות. הנסיונות המלאכותיים של הממשלות להעביר את ההיטק צפונה/דרומה הם טעות בעיניי. אין בעיה להקים בקרית גת מפעל ייצור של אינטל ולהעסיק פועלי ייצור אבל R&D יהיה תמיד במקומות שמתקיים התנאים שהזכרתי. ברגע שמתחילים לזוז לפריפריה, זה רע לחברות ורע לעובדים. לחברה יש פול הרבה יותר קטן של מועמדים מתאימים. אולי הם "רעבים" אבל אתה מהר מאוד ממצה את הרשימה ומוצא את עצמך מתחנן למתכנת מרעננה שיסכים להגיע פעמיים בשבוע למשרד בנהריה. מנגד, אחרי שהעובד עבד בשני מקומות בדרום, פסל 5 מקומות אחרים ו6 מקומות פסלו אותו, לא נשאר לו איפה לעבוד. נראה לי שאתה מבין לאן זה הולך. אם אתה מחפש הסבר יותר מדעי לתופעה, אז בכל קורס כלכלה או תורת המשחקים מספרים על "תאוריית מוכר הארטיקים". לאמל"ק: מבחינה כלכלית רציונלית, עדיף לחברת היי-טק לפתוח משרד כנראה בעזריאלי: https://www.eol.co.il/articles/1196 זה ככה בכל העולם: מסיליקון וואלי ועד מנהטן, מבנגלור ועד ת"א. סוחר בורסה מלונדון לא יחפש עבודה בצפון אנגליה ומעצב תיקים לא ימצא עבודה באיזור כפרי בדרום איטליה. ספציפית לגבי הC/C++ בצפון: לדעתי זה לגמרי מקרי. שילוב של הנדסת חשמל בטכניון, המו"פ של אינטל, ותעשיות בטחוניות שיש או היו בחיפה. זה סוג של עוגן שאוסף סביבו מפתחים מסוג מסויים וזה מתבטא בשפות תכנות שהזכרת. נוספו להם נדמה לי IBM ועוד כמה (אפל?) וגם ביקנעם: מלנוקס שאף רכשה את איזיצ'יפ והרי לך אימפריה קטנה של C/C++ וחומרה בצפון.
 

hadooper

New member


כל נסיון של הממשלה להעביר את ההייטק לפריפריה מועד לכישלון וודאי. הסיבה היא שהאוכלוסיה בארץ פשוט לא מספיק גדולה כדי לייצר עוד משק כמו "תל-אביב 2"... &nbsp הבעיה היא הצפיפות ואיכות התחבורה והתשתיות הירודות ובזה אפשר לטפל באמצעות שוק חופשי בטווח הקרוב ושיפור התשתיות בטווח הרחוק.
 

dragon201

New member
כל הצוות שלי נוסע כל יום על כביש החוף

כרגע עובד בשרון ואשכרה כל הצוות נוסעים כל יום מאזור חיפה קריות יוקנעם פרדס חנה. מה היה כואב לחברה שלי (עם עשרות אלפי עובדים בעולם) לפתוח סניפון בחיפה? לפני כמה שנים הלכתי ליריד תעסוקה בטכניון, על אף שלא הייתי סטודנט. היו שם עשרות חברות תוכנה, רק 5 בחיפה - וזה פאקינג מיועד לסטודנטים בטכניון. כאילו חיפה אומרת לצעירים שלה להתראות.
 

choo

Active member
"חיפה" לא אומרת לצעירים שלה כלום - זה השוק החופשי

&nbsp לגבי פתיחת סניפון בצפון - עבדתי בסטארטאפ שפתח סניפון בצפון. אחרי שהגיע הסניף לגודל של כ-8 מפתחים, הוא הפסיק לגדול (קצב העזיבות הדביק את קצב הגיוסים) - ובאותו זמן הסניף בשרון המשיך לגדול. &nbsp הבעיה עם סניף לווין קטן היא ליצור "מסה קריטית" שתמשוך לשם עובדים - אנשים העדיפו לעבוד היכן ש"מרכז" החברה נמצא, ולא בסניף לווין. יותר מזה - אי אפשר ליצור צוות אורגני שיעסוק בנושא ספציפי - ומה שאתה מקבל זה אסופה של אנשים שכל אחד עובד בצוות אחר, והעבודה במתחם משותף מועילה להם בצורה מאוד מוגבלת. &nbsp מעבר לזה, יש לך תקורות ניהוליות של הסניף שמייצרות עוד הוצאות-יתר ביחס לגיוס עובדים למרכז גדול של החברה. כיום יש כבר חברות ששוכרות משרד בחברת שיתוף משרדים למטרה הזו (בתור סוג של "סניף לווין") - אבל בפועל העובדים שם עדיין מגיעים 1-3 ימים בשבוע לסניף המרכזי.
 

dragon201

New member
יש חברה ידועה ומוכרת עם משרדים במת״מ ובהרצליה

כולנו מכירים אותה. ניסיתי במשך שנים לשלוח קו״ח למשרות בסניף הצפוני. אף אחד לא חזר אלי אפילו לראיון טלפוני למרות שעל פניו קו״ח רלוונטיים. בנקודה מסויימת קיבלתי הודעה בלינקדאין ממגייסת של אותה החברה: ״ראיתי את הפרופיל שלך בלינקדאין והוא מתאים למשרה שאני מגייסת״. רק הופתעתי שהמשרה בהרצליה. אח״כ ביררתי עם מכר מאותה החברה: יש 2 צוותים באותה מחלקה אחד בחיפה ואחד בהרצליה. בזמן שהחברה מחיפה הודפת קורות חיים ומסננת מועמדים רלוונטיים אפילו בלי ראיון טלפוני - אותה חברה בהרצליה שולחת מגייסות לסרוק את האינטרנט כי כבר מיצו את הפוטנציאל של שיטות הגייוס האחרות. זה לא אבסורד?? כבר יש משרדים ויש צוות בצפון.
 

choo

Active member
אם אתה מדבר על מיקרוסופט - זה אכן מצב שונה, אבל

&nbsp שם פחות מקובלת צורת העבודה של "צוותים מבוזרים גאוגרפית", וכמדומני שהגיוס לכל מרכז נעשה בנפרד - הם עדיין חיים בעבר, מהבחינה הזו, ככל שאני יודע. &nbsp
 

choo

Active member
ההסבר של אסופת חברות החומרה בצפון הוא בדיוק אותה תאורייה

&nbsp התקבצות של חברות דומות למקום אחד. &nbsp אל תשכח שעד לתחילת שנות התשעים, חיפה (ליתר דיוק - פארק מת"ם) היתה מרכז תעשיית ההייטק בארץ. בשאר המקומות היו פזורות חברות פה ושם (סאייטקס ומוטורולה בהרצליה, קבוצת רד בתל אביב וכדומה). השיא של מת"ם כמוקד ארצי היה בתחילת שנות ה-80. זה נגרר מזהותם של מי שהקימו את הסניפים של החברות האמריקאיות בארץ, והזיקה שלהם לטכניון. כשהתחיל גידול מהותי בפקולטות למדעי המחשב במוסדות אחרים בארץ, זה הוביל אנשים להקים חברות באזורים אחרים, ולפתח את אזור התעשיה של קריית עתידים בתל אביב, גידול משמעותי באזור התעשייה בהרצליה (שם נמצאים כמעט כל משרדי קרנות ההון סיכון הישראליות - מה שגרר חברות סטארטאפ רבות לפתוח משרדים דווקא שם - לפני שהיו מגדלי עזריאלי ומקומות אחרים בתל אביב שהתאימו היטב גם לסטארטאפים קטנים).
 

user32

Well-known member
מנהל
הנה עדכון חדשותי שאולי יעניין אותך

https://www.businessinsider.com/zuc...employees-moving-out-of-silicon-valley-2020-5 https://www.themarker.com/wallstreet/1.8865206 הוא נוגע בדיוק בנקודות שדיברנו עליהם בשרשור. אז מצד אחד יש תוכניות לגייס מחוץ לאזורי ההי-טק ולאפשר עבודה מרחוק. מאידך, מצופה שהעובדים יסכימו לשכר שתואם את אזור המגורים שלהם. מעניין. חשוב לציין שFB היא מהמובילות שוק בכל מה שקשור להעסקה בהיי-טק. הם היו בין אלה שהובילו את הטרנד הקודם: עבודה בחללים ענקיים פתוחים שמעוצבים בסגנון האנגר. לא אתפלא אם אחרים ילכו בעקבותם עם רוח גבית של לקחי הקורונה. ימים יגידו.
 
למעלה