על מבוגרים בהיי טק

על מבוגרים בהיי טק
אני מחפשת עכשיו עבודה בהיי טק בגיל יחסית מבוגר (ארבעים פלוס) ובמצב של חוסר עדכון טכנולוגי, ואני אישית מקבלת זימונים לראיונות - ומרגישה שאני לא עוברת אותם מסיבות טכניות ובלי שום קשר לגיל שלי.

אבל במקרה היום נתקלתי בכתבה הזו שמביאה סיפורים של אנשים בני חמישים פלוס שטוענים שיש אפליית גיל, מכל מיני סיבות של "בטח הם ירצו משכורת גבוהה", "אנשים מבוגרים ילמדו פחות מהר והם לא לוח חלק", או ש"מנהלים מפחדים לגייס אנשים מבוגרים כי הם מפחדים שהניסיון של העובד המבוגר יאפיל על זה שלהם".

במקביל הם מדברים על כך שבתור מובטלים ומבוגרים הם מוכנים לקבל כל עבודה וגם בשכר נמוך (אפילו בחצי מהשכר הקודם שלם, ואפילו בשכר מינימום) - העיקר לצאת לעבודה. במקביל הם מדברים על כך שיש עידוד מאוד גדול לאנשים בגיל חמישים פלוס לפתוח עסק עצמאי - משהו שלא כל אחד בנוי אליו (גם מבחינת הרעיון לעסק, וגם מבחינת היכולת לנהל אותו) וכך מחמיר מצבם הכלכלי בכך שהם "זרקו" חסכונות על עסק שלא צלח.

מה דעתכם?

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001110989
 

BravoMan

Active member
מדי כמה זמן מישהו מעלה כתבות כאלה לפורום.
לא זוכר איך סוכם הדיון האחרון, אבל אאל"ט מודבר בניפוח של דברים כדי לייצר קליקים.
&nbsp
אם את מרגישה שאת לא עוברת מסיבות טכניות, תחזקי את הצד הטכני.
 

dragon201

New member
לגופו של עניין
בלי להתייחס ללשכת התעסוקה. יש מגמה של זריקת המבוגרים (40+).
ראיתי כמה גלים כאלה בחברות בגדלים שונים שעבדתי בהן. חתכו רוב מי שמעל 40 ושאינו מנהל ואינו עילוי טכני של 1:30. הסתתרו מאחורי קיצוץ רוחבי בגלל שווי המנייה או משהו.
ניתן להתווכח אם אתה עשית משהו שהביא אותם לבחור בך - או שהקריטריונים לגביך יותר קשוחים בגלל הניסיון - או שזהו הגיל נטו שמפריע.
לדעתי העניין החשוב יותר הוא ההשפלה בניסיון לחזור להיות מועסק שמתוארת בכתבה ולזה כמעט לא התיחסו בתגובות. אני יודע שכשיבוא יומי, ילדות בנות 25 שלא יודעות כלום בתוכנה, יחרצו את גורלי ויעבירו את קורות החיים לrecycle bin. לפני שמישהו יטרח לדבר איתי.
 

קלייטון

New member
אני מכיר מתכנת בן 57
עבד 30 שנה בבית תוכנה ופוטר (שלא כדין אבל זה ענין אחר), הלך ללשכת התעסוקה ושם אמר לפקידה שהוא רוצה עבודה במקצוע. היא צחקה. אמרה לו שבאתר של שירות התעסוקה יש רשימת קורסים, שיראה אם יש משהו שמתאים לו. הוא גם התמחה לאורך השנים בתחום צר מסוים, המוצרים של בית התוכנה בו עבד, אז גם קורות החיים שלו דלים. אין ספק שאין לו סיכוי למצוא עבודה כמתכנת.
 
יכול להיות שעבור אדם מבוגר טבעי לחפש עבודה בלשכת התעסוקה...
כמו שעבור אנשים מהדור שלי קל לחשוב אוטומאטית על לחפש עבודה דרך חברות השמה ולא מעודכן שכיום רשתות חברתיות וקשרים הם דרך עדכנית יותר.

בנוסף מי שמובטל צריך להגיע ללשכת התעסוקה כחלק מהזכאות לקבל דמי אבטלה, ויכול להיות שבגלל זה הוא שאל לגבי זה.
 

choo

Active member
לא אדם מבוגר בתחום שלנו
&nbsp
לפחות מאז שנות ה-90, לשכת התעסוקה לא רלוונטית בתחום פיתוח התוכנה, ולדעתי גם מלפני כן. גם אנשים מבוגרים יותר *שעובדים במקצועות הללו* יודעים את זה היטב.
&nbsp
מה שכן, אותו אדם מעולם לא ניהל את הקריירה שלו, כפי שזה נשמע - וזו הבעיה האמיתית שלו בהקשר הזה.
 

קלייטון

New member
גם אני לא "מנהל את הקריירה" שלי
וגם אני בלי ספק אגמור את הקריירה שלי באותו מקום עבודה שאליו התקבלתי בגיל 21. אחרי שיסכימו סוף סוף לשחרר אותי אני לא אנסה אפילו לחפש עבודה אחרת.
אני יודע שיש רבים במקצועות התוכנה וההנדסה שרואים ערך במעבר בין מקומות עבודה והתקדמות לאיזה יעד מקצועי. אבל יש גם כאלה - כמוני - שזה לא בשבילם. יש רבים שהרבה יותר מתאים להם למצוא מקום טוב ולהישאר שם עד סוף הקריירה. אני לא הייתי מסוגל לעבור ראיונות עבודה, ובשום אופן לא הייתי מסכים שיבחנו את היכולת המקצועית שלי. אז טוב שמישהו כמוני מוצא מקום עבודה בלי ראיון ובלי בחינות, וברור שעדיף לו להישאר שם כמה שיותר.
 

vinney

Well-known member
למה לא היית רוצה שיבחנו את היכולת המקצועית שלך?
במקום העבודה הנוכחי שלך לא עושים את זה? אין איזה הערכת עובדים תקופתית שלפיה ניתן לראות אם אתה עדיין עושה את עבודתך, ואם אתה עדיין שווה את הכסף שמשלמים לך?
&nbsp
אני עדיין חושב שאתה לא באמת עובד בהייטק, ומעולם לא היית מהנדס תוכנה, שום דבר ממה שאתה מתאר לא תואם את עולם המציאות בפיתוח תוכנה, גם בחברות שקמו בשנות ה90.
 

קלייטון

New member
אם זה מה שאתה חושב אז למה אתה פונה אלי?
איזה ערך יש לתשובות שלי אם אני לא באמת עובד כמתכנת?
 

vinney

Well-known member
אותו ערך שיש לעצות שאתה מחלק פה לאנשים בפורום - אפסי
אני רק רוצה שזה יהיה ברור ונהיר
 

קלייטון

New member
זכותך המלאה להביע דעתך על ה"עצות שאני מחלק"
אם זה מה שאתה רואה בדברי, ואם זו מטרתך, לא אעמוד בדרכך.
אין צורך שתשאל אותי שאלות לשם כך. תגיד פשוט שאתה חושב שערך העצות שלי הוא אפס (או אפסי, שזה קצת יותר מאפס), ואני מבטיח לא לנסות לסתור אותך.
כל אחד יבחר לקחת ממני, כמו גם מכל אחד אחר שכותב בפורום, את מה שמתאים לו.
 

vinney

Well-known member
אני יודע. אני בכל זאת שואל. זכותך לא לענות, כמובן
השאלה שלי רלוונטית למה שכתבת ולדיון, אבל במקום לענות אתה בוחר להתפלסף.
&nbsp
הסיבה היא, כמו שאמרתי, שאין לך באמת תשובה כי אתה לא באמת נמצא בסיטואציה שאתה משייך לעצמך.
&nbsp
או, במילים יותר פשוטות, אתה שקרן.
 

קלייטון

New member
אתה זה שבחר לעסוק בשאלת האמינות שלי
קודם הצגת טענה שאני לא באמת עובד במה שאני אומר שאני עובד, אחר כך הצגת טענה לגבי ערך ה"עצות" שלי, ועכשיו אתה גם יוזם דיון בשאלה אם אני שקרן. לכן עניתי לך ישירות לנושא שאתה פתחת בו, והתשובה שלי היא שאתה זכאי ורשאי להביע דעתך בסוגיות שאתה העלית, על האמינות שלי ועל הערך של דברי וכולי, ואני מבטיח לא להפריע.
אני מקווה שעכשיו זה ברור, ובכל אופן לי לא יהיה מה להוסיף בנושאים אלה.
אתה מוזמן להמשיך במסלול שפתחת בו כאוות נפשך.
 

vinney

Well-known member
אז... יש או אין הערכות עובדים במקום העבודה שלך?
ואם יש - איך אתה מתחמק מהן? היות ואתה טוען שאתה לא מוכן שיבחנו את היכולת המקצועית שלך...
 

קלייטון

New member
יש, אבל אני פטור
אני גם "עובד אפס" של החברה, השכיר הראשון שגויס. אני זה שפיתח את המוצר העיקרי של החברה והייתי מפתח יחיד כמה שנים ו"מתכנת ראשי" עוד כמה. בהמשך הזיזו אותי מהנתיב הקריטי ועכשיו אפילו פקידת הקבלה יותר חשובה ממני, בלי לזלזל בפקידות קבלה, אבל בעיקר אני חוזר ומבהיר שמי שלא מרוצה ממני, שיתלונן בהנהלה, ולהנהלה אני חוזר ומבהיר שאם שם לא מרוצים ממני, שיפטרו אותי. מי שפונה אלי בקשר לקוד שאני כתבתי בזמנו בטענות שהוא רע (כמו ההוא שכתב לי "לאיזה מחשב זה נכתב, המכונה של בבג'?") אני עונה שאם הקוד רע שיכתוב אותו בעצמו מחדש.
בקיצור יש לי אישיות מחורבנת, והם לא יודעים איך לאכול אותי. לפטר לא מוכנים אז עוזבים אותי בשקט.
 

vinney

Well-known member
אז... מה אתה עושה שם? נשמע שכלום?
על מה אתה מקבל משכורת? מה תפקידך בכוח?
&nbsp
עם כל הכבוד להשגי עבר שאולי היו לך, אם תביא לי עכשיו מתכנת שכל הנסיון שיש לו זה נסיון משנות ה90 ומאז הוא לא למד כלום ולא התקדם לכלום - וודאי שלא אקח אותו, ולא משנה הגיל.
&nbsp
אם לעומת זאת יבוא מישהו שמכיר את השיטות העדכניות, הכלים העדכניים, הספריות העדכניות של השפות העדכניות ויודע לפתור בעיות מודרניות בכלים האלה בצורה יעילה תוך עבודת צוות הולמת בלי להגיד לחבריו "לא נאה לך הקוד שלי לך תשכתב בעצמך" - אקח גם בן 70 (למעשה, בחברה שלי עובד מישהו שעבדתי איתו גם בחברה הקודמת שלי, הוא בדיוק בן אדם כזה ובגיל כזה).
&nbsp
זה לא הגיל, זה התרגיל. וכן, גם בארץ יש אנשים בני 50-60+ שלא מתקשים למצוא עבודה. כי הם טובים במה שהם עושים.
 

קלייטון

New member
מעשית אכן כלום
אני מקבל או לוקח פרויקטים אבל הם תמיד צדדיים ואפשר לוותר עליהם.
אין לי תפקיד מוגדר. אני המפתח הכי ותיק בחברה אבל זה נחשב נגדי. אני "הסבא" שכבר בקושי נושם עצמונית, או משהו בסגנון. ביקשתי לפרוש והמנכ"ל דחתה את הבקשה ובשיחה פרטית גם אסרה עלי להתפטר. אז מהבחינה הזו אני תקוע.
אני מסתכל על החידושים ויכול ללמוד כל שיטה וכל כלי חדש. "שנות ה-90" לא כל כך שונות ממה שיש היום (אני בכלל למדתי לתכנת החל מגיל 10 אז אני בכלל בשנות ה-80). נוספו הרבה כלים אבל בעיקרו של דבר זו עוד טכניקה או עוד ספריה או שפה שאפשר בעקרון ללמוד בתוך יום, ואת הניסיון בין כה וכה צוברים עם העבודה. אבל אתה תצדק כשלא תגייס אותי כי ראשית אני באמת לא אהיה מסוגל לעבוד בצוות, אנשים צעירים יעצבנו אותי וגם אל היותר מבוגרים לא תהיה לי סבלנות. ויותר מזה גם אם אני מסוגל ללמוד כל דבר (בתחומי התכנות), אני לא אוהב את רוב הדברים החדשים. בטח יהיו לי רעיונות איך לוותר על כל הכלים והספריות וכולי, ולפתח את הכל לבד, כפי שעבדתי בזמנו. זה לא יסתדר עם רוח הזמן.
לכן הבעיה איתי (ועם דומים לי) היא המנטליות ולא כושר הלימוד או הידע. אני חושב שאצל אנשים יותר מבוגרים הבעיה הזו תהיה יותר נפוצה, כי אנשים מבוגרים באים עם הרגלים שקשה להם לשנות. אני גם חושב שאדם בן 50-60 יתקשה לעבוד בצוות עם בני 20-30, והקושי יהיה הדדי. במקרה כזה מנהל שיצטרך לבחור בטוח יבחר בצעירים.
 

vinney

Well-known member
בוא נניח רגע שזה נכון. איך אתה מרגיש עם זה?
אתה בעצם מודה שאתה לא מייצר שום תמורה לחברה, כל מה שאתה עושה זה "צדדי" ש"אפשר לוותר עליו", אבל אתה מקבל משכורת כנראה שמנה ותופס תקן ששני צעירים בוגרי טריים שבאים לפה לבכות על האבטלה שלהם יכלו לתפוס ועדיין לחסוך כסף לחברה ולייצר יותר תפוקה ממך.
&nbsp
למה אתה חושב שזה בסדר, ואיך זה מסתדר עם ההערכה העצמית שלך כגורם תורם בחברה (המסחרית שאתה עובד בה והאנושית שאתה חי בה)?
 
למעלה