שאלות בתהליך חיפוש עבודה

שאלות בתהליך חיפוש עבודה
לפני בערך 3 שבועות פוטרתי ממקום העבודה שלי בגלל קיצוצים. אני כבר די מבוגרת (בת 45) ודי ותיקה בתחום, אבל נמצאתי בשנים האחרונות בתחום לא מתקדם טכנולוגית (יש בחברה עצמה צוותים ספציפיים שעוסקים ב"חדשנות" ועובדים על דברים "חמים", אבל רוב השינויים האלו לא מחלחלים לרוב העובדים בחברה, לפחות בשלב זה).

כחלק מתהליך הפיטורים, החברה מימנה לנו כמה פגישות ייעוץ עם יועצת ארגונית. בשיחות מולה העליתי מולה את הפערים שראיתי בכל מה שקשור לפן הטכני שראיתי בהצעות עבודה שונות, וההצעה שלה היתה למצוא כרגע תפקיד שתואם את הכישורים והידע שלי, וברקע ללמוד תחומים מבוקשים יותר שקרובים למה שאני כבר מנוסה בו.

בראיונות שהיו לי בשבוע וחצי שבועיים האחרונים התקדמתי לשלב מתקדם באחת החברות ואני מחכה לשיחה מהם לגבי קביעת השלבים האחרונים בתהליך, בחברה אחרת התרשמתי שעברתי את הראיון הראשון ומעוניינים לקבוע לי ראיון המשך (עדיין לא חזרו אלי לגבי זה) - ובבערך 4 חברות אחרות לא עברתי את שלב הראיון הראשוני בגלל מגוון סיבות (חלק בגלל שלא עמדתי בדרישות הסף בגלל הפערים הטכניים שעליהם כתבתי קודם, וחלק בגלל חוסר הכנה שלי לגבי שאלות טכניות). כמובן שבכל פעם שנתקלתי בחוסר הכנה מיד רשמתי לעצמי בצד על מה לעבור ומה ללמוד בעקבות זה, אבל יש לי כמה שאלות לגבי המשך התהליך:
  • כרגע פניתי לכל גורם אפשרי למציאת עבודה: נרשמתי לכמה חברות השמה, חילקתי קורות חיים לאקשרים שונים, ומצאתי משרות רלוונטיות דרך קבוצת פייסבוק לנשים בהייטק. לכן אני מניחה שיש לי כרגע לא מעט מקומות שהראו בי עניין. אבל מה יקרה כשבעצם הסבב הראשוני הזה של הראיונות יסתיים ולא תהיה לי ביד הצעת עבודה? איך בעצם ממשיכים משם? כי מניסיוני עם חברות השמה בשנים האחרונות (בחיפוש עבודה כחלק מניסיון להחליף תפקיד) - לא פעם אחרי סבב הראיונות הראשוני הזה הן היו נזכרות בי לכל היותר פעם בכמה חודשים ומציעות לי עוד משרה או שתיים, מה שהתאים לי בעבר כשחיפשתי על אש קטנה אבל בהחלט לא מתאים לי היום כמפוטרת.
  • איך עונים על השאלה "אז למה פיטרו דווקא אותך בקיצוצים האלו / למה לא מצאו לך תפקיד אחר בחברה?" (במיוחד עם התוספת "אחרי שעבדת שם יחסית הרבה זמן?")? האם ההסבר שהיה גל קיצוצים רוחבי בכל החברה מספיק?
  • כחלק ממקומות העבודה שאליהם קבעתי ראיון יש לי חשש שמדובר על תפקיד בעייתי מבחינה טכנית. אחד התפקידים הוא למשל לצוות שמעביר תשתיות של מערכת ישנה לתשתיות של מערכת החדשה, אבל הובטח לי ש"בעתיד" הצוות כמובן יעבור לפיתוחים חדשים. במקום אחר מדובר על קוד מיושן שנכתב לפני כמה עשורים, ושהתשתיות שלו מיושנות מאוד - למרות שיש פיתוחים חדשים בתחום.
    האם התפקידים האלו גרועים כמו שאני מרגישה שהם גרועים? האם שווה לי לגשת אליהם רק כדי להתנסות בראיונות עבודה, והאם זה הוגן לחברות והמראיינים (כמובן שבשלב זה אין לי עדיין הצעת עבודה מאחת החברות האלו)?
  • יש לי כרגע את היכולת הכלכלית להסתדר במשך כמה חודשים בלי עבודה. הבעיה העיקרית שלי כרגע היא הלחץ של ההורים שלי, שרגילים לשוק עבודה שיש בו קביעות, ושאמא שלי הצליחה לקבל קידום לתפקיד ניהולי רק כי היא היתה נחמדה לכולם (היא עבדה בארגון קטן ודי סטטי ללא מטרות רווח).
    והרעיון של להיות מובטלת כמה חודשים רק כדי לחפש עבודה שתתאים להמשך הקריירה שלי לא נשמע להם הגיוני. אמא שלי כבר הציעה לי לקבל תפקיד של מתכנתת בבנק או ארגון דומה כי היא חושבת שמדובר על תפקידים עם קביעות - בלי להבין שמדובר על עבודה כעובדת קבלן (אלא אם מדובר על מישהו עם הרבה פרוטקציה), שגם בו אין קביעות, רק פחות אתגר ומשכורת (והסיכוי לחזור להיי טק אחרי תפקיד כזה הוא אפסי).
    יש למישהו רעיון איך להתמודד עם הורים במצב כזה?
  • מה דעתכם למצוא עבודה כעובדת קבלן במצבי? לי זה נשמע מסוכן בגלל הקושי שיכול להיות לי בלמצוא עבודה - אבל האם יש פה שיקולים אחרים שלא חשבתי עליהם?
תודה!
 

user32

Well-known member
מנהל
תשובות
קודם כל, במצבך הייתי פחות בררן. גם מקום לא הכי מתקדם טכנולוגית יכול להיות טוב לשנה-שנתיים עד שתיישרי קו בלמידה עצמית ותמצאי משרה טובה יותר. אין בעיה מיוחדת בעבודה כקבלן (גילוי נאות: אני בעלים של חברת קבלנות כזו). עובדים נשארים ככה שנים, לעיתים נקלטים אצל הלקוח, לעיתים פשוט ממשיכים כך או עוברים למקומות אחרים במסגרת החברה הקבלנית או מחוצה לה.
לגבי ההורים: לא ראוי שבגילך לא יתערבו בענייני הקריירה שלך? זה לא משהו שאני יכול לייעץ לך אבל נדמה לי שהזמנים השתנו מאז שדור ההורים שלנו חיפש עבודה עם קביעות. אולי שווה להסביר את זה להורים.

הנושא העיקרי שנראה לי שאת לא מתמקדת בו הוא שיפור הידע שלך והשלמת פערים. במקומך הייתי "מסתער" על סביבה כלשהי, זאת שהכי קרובה לתחום שעסקת בו עד כה ולומד כל מה שצריך. יש ברשת מלא brain dumps לראיונות עבודה ואחרי שמכירים את הבסיס אז אפשר לשנן את הפינות הקטנות שמראיינים אוהבים לשאול עליהם.
זה שאת מקבלת זימונים ועוברת ראיונות אומר שיש רצון לגייס אותך. עכשיו חובת ההוכחה עלייך, האם את מסוגלת לצמצם את הפער המקצועי ולהגיע מוכנה לראיונות הטכניים.

בהצלחה
 
שכחתי לציין את העובדה הכי חשובה: בהחלט התחלתי להשלים פערים
בראיונות שונים גיליתי שחסר לי ידע ב C++ 11 ומעלה ושאני מתקשה בשאלות לגבי multi threading אז כבר הורדתי מידע רלוונטי והתחלתי ללמוד (למשל רכשתי ספר של Scott Meyers לגבי C++ 11 ו C++ 14). ובאופן עקרוני אני בודקת אחרי כל ראיון נקודות ושאלות שלא הייתי בטוחה לגביהן כדי ללמוד הלאה.

ולגבי נושא עובדי הקבלן: לצערי ראיתי לא מעט מצבים שבהם חברות שכרו עובדי קבלן לפרוייקטים שהם ידעו שיסתיימו תוך זמן קצוב, ושיהיה קל לפטר אותם כשזה קורה. ברור שזה לא המצב בכל המקרים (ויכול מאוד להיות שאני ראיתי את השימוש בעובדי הקבלן בחברות שניצלו לרעה את מעמדם), וחשוב לבדוק כל נושא לגופו, אבל בתור מישהי שלא טובה טכנית אני חוששת שמודל עבודה כזה עלול להוביל אותי להרבה תקופות של עבודה קצרה יחסית ואז אבטלה ביניהן - משהו שלא יראה טוב בקורות החיים שלי, וגם ישפיע לרעה על קופת הפנסיה שלי ועל היכולת שלי לפרוש (משהו שדואגים לו בגילי).

ההורים שלי לא מתערבים בענייני הקריירה שלי, אבל באופן טבעי הם בהחלט מודאגים ורוצים לעזור - השאלה היא איך להרגיע אותם.
 

choo

Active member
עשי מה שעושים הצעירים: cracking the code interview
&nbsp
קני עותק של הספר (בטח יש מספיק אנשים שימכרו אותו ביד שניה, אבל מקסימום עושים משלוח אקספרס מחו"ל), והתחילי "לטחון" את השאלות שבו.
&nbsp
לגבי השלמת פערים - רק לקרוא ספרים זו לא שיטה להשלים פערים. לתרגל - כן. וודאי שכל נושא שאת קוראת עליו - את מתרגלת אותו באמצעות כתיבת קוד שמממש אותו ו/או משתמש בו.
&nbsp
הקדישי בכל יום 4-5 שעות נטו לתירגולים הללו (כולל פתרון השאלות מהספר הנ"ל), ותוכלי להגיע למצב שבו כמעט כל שאלה בראיון תהיה לך כבר מוכרת חלקית.
&nbsp
עדיף לך לא להתפשר על משרה גרועה לפני שמיצית את הגישה הזו. ללמוד את הנושאים הללו תוך כדי עבודה, כשאין לך הרגלים כאלו, יהיה לך הרבה יותר קשה.
&nbsp
ובתור לקח - תני לעצמך סטירה, ובפעם הבאה - יד על הדופק, ולא הרקבות על מי מנוחות. מקום העבודה לעולם לא אחראי לשמירה על העדכניות שלך ועל פיתוח יכולותייך - רק את אחראית על זה.
 

Astroo

New member
אין לך מה לדאוג לדעתי
לנשים קל יותר למצוא עבודה. הן מצרך נדיר בהי-טק וכל ראש צוות רוצה שתהיה לו לפחות אישה אחת בצוות לשם איזון.
לא הייתי ממליץ לך ללכת על עבודה דרך חברת גולגולות, אם יש לך תואר במדעי מחשב וניסיון רב. כפי שאמרתי לעיל, קרוב לוודאי שתיחטפי די מהר בהיותך אישה מתכנתת.
 

hadooper

New member
להראות ידע תוך כדי יותר עזרה והכוונה מצד המראיין
כזו שלא היו נותנים למשל לגבר... לדעתי זאת מתנה...


אבל אני מודה שקצת העציב אותי שיש כאן איפה ואיפה.
אני מודה שכשהייתי חי בארץ הרגשתי מופלה יחסית לנשים, בייחוד אם הן היו בנות גילי ולא בנות 45 בשלאי הקריירה שלהן.
 

choo

Active member
הכותב מעלי הוא שוביניסט-פורום מוכר. אפשר להתעלם.
 

jellymean

New member
אני מניח שלא התכוונת לפוסט שלי
בדיון הקטן הנ"ל אני בסה"כ משמש כהולוגרמה של "מילון אבשלום קור"...

"יש הכותבים בטעות שלאי הקריירה כאשר יש לכתוב שלהי הקריירה..."

אברהם, יצחק ויעקב היו יושבים.... הם ורועי הצאן שלהם ושותים תה של שחרית....
ספר יעקב, פרשת דרכים פסוק ט"ז.

עד שבאו אליהם רועי העיזים ואמרו... רבותינו... הגיע זמן לעבוד את האדמה...
כפי שכתוב... וזרקו בם את פוזמקיהם והיית אח שמח...

שבת שלום
 

ipv6

Member
התגובות שלו ושל astroo מוגזמות
כי בסופו של דבר של מנהל מגייס לא ירצה עובד\ת שיהיה נטל על הצוות ויפגע באותו המנהל בסופו של דבר.

אני לא יודע איך בודקים בצורה מהימנה אם נשים מופלות או לא בהיי טק (גם במקרה של סקר אנונימי זה משהו שאנשים מעדיפים לשמור לעצמם. אני כן יכול להגיד שמעולם לא שמעתי משום מנהל מגייס (חלקם חברים קרובים) שהוא יפלה לרעה אישה מהצד השני אני מכיר כמה וכמה ארגונים שבהם נשים מופלות לטובה בצורה חצי רשמית.
ברמה של ביטול שלבים בתהליכים לנשים ו"התאמה של הרף" משיקולי של D&I ולא רק בחברות אמריקאיות גדולות.
גם בצוותים שעבדתי בהם שהיה רב גברי והגיעה בחורה חדשה, אני חושב שהיא קיבלה יחס טוב יותר משאר הצוות, מאשר גברים חדשים שהגיעו.
 

ipv6

Member
קשה מאד לדעת את האמת
אבל אם אתה מכריח אותי להמר,אני לא חושב שנשים מתקבלות רק כי הן נשים, אבל להיות אישה בהיי טק זה כנראה לא חיסרון..
 

hadooper

New member
כבר סופר כאן בעבר על המדיניות ב"יוטיוב" לטובת נשים ושחורים
ועל התביעה של עובד הHR שפוטר (שלא עכבתי איך היא בכלל הסתיימה).

כך שמריח לי שה"חצי רשמי" שאתה מתאר, הוא למעשה אפילו די "רשמי" במקומות כאלה ואחרים...
 
שניה, ומה לגבי מילואים?
הרי גברים עד גיל 40 יוצאים למילואים לכמה שבועות בכל קריאה, שלא לדבר על אלו שמידי פעם מפילים עליהם בהתראה קצרה כמה ימי הדרכה או תרגול ואז הם נעלמים באמצע גרסא.

וזה די חופף מבחינת גילאים את טווח הגילאים שבהם נשים יוצאות לחופשת לידה, לא?
 

vinney

Well-known member
לא יצא לי לראות "התאמה של הרף משיקולים של D&I"
לפחות לא ב"חברה אמריקאית גדולה" שאני עובד בה.
&nbsp
כן יצא לי לשמוע, אפילו פה בפורום, טענות כמו "אבל נשים יכולות להעלם לחופשת לידה" או "נשים צריכות לאסוף את הילד מהגן" וכד'.
&nbsp
ב"חברה אמריקאית גדולה" שאני עובד בה גברים מקבלים אותה חופשת לידה כמו הנשים (שזה כמובן מעל ומעבר לדרישות החוק המקומי), וזה מאזן את המצב הרבה יותר טוב מכל מיני "התאמות של הרף" שאתה מדמיין לעצמך.
 

hadooper

New member
מה? האם כל מי שלא פמיניסט הוא שוביניסט? זה בינארי?
מה עם להיות ניטרלי (לא לתמוך בהעדפה מכל סוג)?
מה עם להיות מקצועי?
מה עם להיות הגון או פרגמטי עבור הארגון (לא נראה לי שההייטק הישראלי הוא הכלי לתיקון כל תחלואי החברה הישראלית)?
&nbsp
לפי גישתך, נשמע שיש מספיק גברים שלו היתה מוטלת על כתפיהם האחריות לבחירת עובדיהם, וודאי היית מוצא נשים בכל סוגי התפקידים אצלם, אלא שעדיין הם היו נחשבים שוביניסטים בעיניך.
 

hadooper

New member
זה מגוחך
בהתחשב בכך שאינך מכיר אותי ולא היתה כאן שום אמירה שוביניסטית מצדי.

זו פשוט ביקורת מוצדקת ואולי גם מעט חריפה.
 

Astroo

New member
נכון, אבל
מגבר עם 10+ שנות ניסיון בפיתוח מצפים שיהיה כוכב טכני, מאשה מצפים רק שתהיה מתכנתת סבירה.
 
למעלה