בונוס שנתי

Astroo

New member
בונוס שנתי

שלום רב,
אני עובד מזה כשנתיים בתור מפתח בחברה מבוססת ורווחית .
לפני זה עבדתי שנים רבות בחברה מבוססת אחרת ושם היה נהוג לחלק בונוס שנתי לכלל העובדים, חוץ מאלה שקיבלו ציון ממש נמוך ברוויו השנתי ועומדים לפני פיטורים. לאחר שנת עבודה מלאה בחברה הנוכחית, לא קיבלתי בונוס שנתי למרות שהתחלתי לעבוד ממש בתחילת השנה. נאמר לי על ידי המנהל שהבונוס ניתן רק לחלק קטן מהעובדים שביצועיהם גבוהים במיוחד. זה די מנוגד למה שנאמר לי במעמד הגיוס על ידי אשת משאבי אנש, שאמרה שקיים בונוס שנתי כששאלתי אותה על כך במפורש. יש לציין, שאני מקבל באופן קבוע פידבק חיובי על עבודתי ועל כך שמרוצים ממני. האם זה מקובל לא לתת בונוס שנתי לעובד שמרוצים ממנו? האם עלי להתחיל לחפש עבודה אחרת אם שוב לא אקבל בונוס השנה?
 

ipv6

Member
מה שחשוב זה לא הריווחיות

אלא מה הגישה של החברה לכ"א \ שכר.
ראה צ'ק פוינט (משלמים לא טוב) מול פאל אלטו (משלמים טוב)

הדבר השני הוא שזה לחלוטין תלוי בחברה. בונוס תמיד יופיע עם התניות כאלה ואחרות בחוזה או לפעמים אפילו לא יופיע בחוזה, מה שיקרה בפועל תלוי בגישה של החברה ספציפית. יש חברות שבהם יש מספר כלשהוא (בהתאם לדרגה) שהוא הBase line שלך וכל עוד אתה מקבל דיורג "לא שלילי" בהערכת עובדים, בסבירות מאד מאד גבוהה תקבל לפחות את הסכום הזה. אם תקבל דירוג גבוה מהממוצע הסכום הזה יגדל מעבר לBase line למרות שהם לא מחויבים לכך חוזית בשום צורה.
ככל שהחברה יותר גדולה ומוכרת קל יותר לחזות איך הבונוס יתנהג. זה בד"כ מדיניות ברמת החברה שרובה גלויה לעובדים.

אם מדובר בסכום רציני, כשאתה חותם, שווה לברר עד כמה הבונוס מובטח. לברר הכוונה להגיע לעובדים בהווה \ עבר ולהבין.

מן הסתם אי אפשר לענות עד הסוף בלי לדעת את שם החברה..
 

user32

Well-known member
מנהל


 

user32

Well-known member
מנהל
זה משתנה בין המקומות אבל מה שסיפרת פחות נפוץ

ברוב המקומות שאני מכיר נותנים בונוס כמעט אוטומטי בערך בגובה של משכורת. יש תהליכי הערכה כך שהבונוס יכול לנוע בין 80% ל150% מהשכר החודשי בהתאם לביצועי העובד וביצועי החברה לאותה שנה.
כל מי שעובד ומרוצים מהעבודה שלו מקבל את הבונוס וצריך להיות סיבה מיוחדת שלא יתנו.
כמובן יש מקומות שמשלמים גם 3 משכורות ומעלה ויש מקומות שאין בונוסים בכלל או רק למי שהציג ביצועים יוצאי דופן.
 

Astroo

New member
זה נשמע שדי נדפקתי

או שבעצם לא כ"כ מרוצים ממני או שזו חברה קמצנית במיוחד. בכל אופן, מדובר בסכום משמעותי ש"הפסדתי", שמסתכם בכ-8% מהשכר החודשי לאורך כל השנה לפי מה שכתבת.
 

ipv6

Member
לא בטוח שנדפקת

הכל תלוי במדיניות שלהם לגבי הבונוס.
כמו שכתבתי לך למעלה, יש חברות שבהם זה בגדר "כמעט ודאי" ויש מקומות שבהם זה באמת רק לאנשים יוצאי דופן. חשוב להבין את זה כשחותמים ולשקלל בהתאם.

הכי טוב שתשאל את השאלות האלה משהו ותיק אצלכם, תקבל תשובות עם קונטקסט מתאים יותר.
 

הפרבולה

New member
בחברה שעבדתי בה היה נהוג לתת בונוס לכל העובדים

כולל המזכירות האפסנאים הנהגים .... אני מניח לא כולם קיבלו את אותו מקדם ביחס למשכורת ( היו כאלו שקיבלו 2-3 משכורות ואחרים רק משכורת אחת ) אבל כולם קיבלו.
זה ממש לא טוב שיש אפליה בין העובדים במתן בונוס זה יוצר אווירה לא טובה וירידת מוטיבציה משמעותית לאלו שלא קיבלו.
 

choo

Active member
השאלה היא תמיד - מה האלטרנטיבות?

כדי להחליט לעבור למקום אחר, אתה צריך להגיע למסקנה שיש מקומות שאתה מעוניין לעבוד בהם, מסוגל להתקבל אליהם ומשלמים יותר טוב ברמה הכללית (זה לא משנה אם הכסף מגיע בצורה של בונוס או של משכורת קבועה - משנה מה ההכנסה השנתית הכוללת ממקום העובדה, כולל הכסף ה"שקוף" יותר - פנסיה+פיצויים+קרן השתלמות).
&nbsp
בפעם הבאה כשאתה מתראיין בחברה כלשהי, במידה ונושא הבונוסים חשוב לך, ברר נתונים הסטוריים - שאל אותם לגבי גובה הבונוס (באחוזים) שחולק לעובדים בדרגתך ב-3-4 שנים האחרונות, ושאל מהי המדיניות של החברה בתחום. לחברות ציבוריות אמריקאיות לרוב יש מדיניות ברורה. בחברות ישראליות - אני פחות מכיר את זה.
&nbsp
לגבי "האם נדפקת" - השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך תמיד היא "האם זה deal breaker" מבחינתך, והאם זה מצדיק, מבחינתך, מעבר מקום עבודה. הדעות של אנשים אחרים בנושא לא רלוונטיות במיוחד להחלטה שלך. שאל את עצמך שאלה כזו - אם היית יודע מראש שלא משלמים בונוסים בחברה הזו בזמן שהתראיינת שם - האם היית לוקח את ההצעה או לא? עוד נקודה - האם זו הבעיה היחידה בפער בין הציפיות שהיו לך בזמן החתימה איתם, למציאות שנתקלת בה בחברה, או שהיו עוד נקודות כאלו?
 

Astroo

New member
אני מניח שהאלטרנטיבות קיימות

אני בסה"כ יודע שאני עובר ראיונות. תוך 3 שנים החלפתי עבודה פעמיים. אחוז ההצלחה שלי אחרי הזמנה לראיון ראשון הוא בערך 30%. ואני מוזמן בד"כ לרוב החברות שאני פונה אליהם, קורות החיים שלי די מרשימים.
היתרון הבולט בחברה הנוכחית הוא שזה יחסית קרוב לבית (כ-20 דקות נסיעה מחוץ לשעות שיא).
 

amir_aikido

New member
למה להתמקד בבונוס ולא בסך כל התנאים?

למה אתה מתמקד בבונוס בנפרד? השאלה הנכונה היא מה הפיצוי הכולל שלך ברמה שנתית, משכורת, הפרשות סוציאליות, בונוסים, מניות וימי חופש.
&nbsp
מנקודת מבט של עובד, בונוס זו צורה פחות מוצלחת יחסית לקבל תשלום בהשוואה למשכורת - אין עליו תנאים סוציאליים, וניתן לבטל או לשנות אותו בקלות בלי שזה ייחשב לפיטורין. לכן מקומות עבודה מעדיפים לשלם בונוסים ולא משכורות. למשל, בחברה בינלאומית עם נוסחאות מוגדרות לבונוס - בשנה האחרונה הבונוסים סבלו בשל מלחמת השכר ארה"ב סין, ללא כל קשר לעבודה.
&nbsp
לכן, לשאלה האם לחפש מקום אחר, התשובה היא שזה תלוי בכל התנאים שלך ולא רק בבונוס. כן, אם חישבת את התנאים מראש תחת הנחה של תוספת בונוס של חודש משכורת, ולכן העדפת מקום אחד על אחר, שנתן לפי החישוב מעט פחות - אז החישוב יצא מוטה.
&nbsp
בהצלחה
 
מההיכרות שלי

נושא הבונוס היה נושא מרכזי בדיונים בין החברים בתחילת שנה. אין מצב שעובד אחד לא קיבל.
אם קיבלת הערכה חיובית אתה אמור לקבל. אבל מה שבעיקר מוזר לי זה שאין שיחות על זה עם החברים.
&nbsp
 
למעלה