קניית אופציות שהבשילו בעת עזית חברה - האם מקובל?

קניית אופציות שהבשילו בעת עזית חברה - האם מקובל?

אני עומד לעזוב סטארטאפ ובתקופה שאני עובד שם הבשילה לי כמות מסויימת של אופציות.
כעת החברה אומרת שאם אני רוצה לקבל את האופציות האלו אני צריך לשלם סכום מסויים לחברה.
א. האם זה מה שמקובל? האם אני לא אמור לקבל אותם בחינם כי הן כבר הבשילו?
ב. החישוב שהחברה עושה הוא "אופציה עולה X, יש לך Y אופציות, תשלם לנו X*Y". הרי הערך Y הזה יכול להיות המצאה מוחלטת לפי מה שמתחשק לחברה.

תודה על העזרה.
 

im mitzi

New member
זה מקובל

בדיוק ככה עשו בחברה שאני עובדת בה עם עובדים שעזבו.
השיקול הוא שלך, אם אתה באמת מאמין בחברה ובמוצר וחושב שאתה עלול להפסיד או לא.
 

user32

Well-known member
מנהל
לא רק מקובל, מחוייב

אופציה היא התחייבות חוזית. התנאים שלה מוגדרים מראש ואי אפשר לשנות אותם. מה שתיארת זו השיטה לממש את האופציות בעת עזיבה.
לגבי הערך שנקבע, הוא לא שרירותי אם כי זה גם לא מדע מדוייק. בסוף גם החברה צריכה לתת דין וחשבון למשקיעים, לעובדים ולרשויות המס והיא לא יכולה להמציא ערך שונה למניה לכל עובד לפי האינטרסים שלה. הערך נקבע לפי כל מיני שיטות: חלק מהחברות עושות תהליך של הערכת שווי מקצועית מסיבות שונות (לפני סבב גיוס למשל) וזה השווי הקובע, שיטה אחרת זה להסתמך על הגיוסים האחרונים: אלה שבוצעו לאחרונה או אלה שבתכנון הקרוב במידה והחברה בתהליך. אפשר לומר שזו דרך יחסית אמינה כי אם משקיע מקצועי רוכש מניות במחיר מסויים, אפשר להסתמך על זה לקביעת שווי החברה חוץ מהעניין הבעייתי של מניות בכורה.

בהצלחה
 
מפתיע שגילית את זה רק בעזיבה
זה אמור להיות כתוב לך במפורש בחוזה האופציות שקיבלת, כולל התנאים ומחיר המימוש.
&nbsp
זה מקובל וזה ככה בכל חברה.
&nbsp
בלי קשר, זה כמו לקנות כרטיס לוטו. הסיכוי לקבל משהו מזה בהמשך הוא די נמוך, וכדאי לעשות את המהלך רק אם אתה באמת מאמין בעתיד החברה או אם הסכום שאתה צריך לשלם הוא נמוך. במקרה שהסטארט-אפ לא יצליח לא תקבל את הכסף חזרה.
 

user32

Well-known member
מנהל
מפתיע שאנשים קוראים את החוזה אופציות

חוזים ארוכים באנגלית משפטית. בטח כשמדובר בצעירים בעבודה ראשונה. בעבודה הראשונה חתמתי על מה שנתנו לי וכשהיה אקזיט קיבלתי מה שקיבלתי.
אני לא לגמרי מסכים לגבי הכרטיס לוטו. בזמן ההצטרפות לחברה זה אולי נכון, אתה מקבל את האופציות במחיר הנוכחי ולכן פורמלית הן לא שוות כלום ואם אתה עוזב, אין סיבה מיוחדת לרכוש מניה במחיר השוק שלה רק בגלל שעבדת בחברה.
אבל עם הזמן, זה כמו מניה בהנחה גדולה. קודם כל, במקרים מסויימים המניות סחירות בפלטפורמות שניוניות. שנית, אם החברה התקדמה והפער בין מחיר המימוש לשווי הנוכחי גדול, זה יהיה טפשי לא לקנות.
אני למשל לפני שנים ספורות הצטרפתי לחברה שגייסה לפי שווי של 10 מליון דולר ועכשיו בגיוס האחרון גייסו 30 מליון לפי שווי של 140. עכשיו שעזבתי, זה יהיה אווילי מצידי לא לרכוש מניות של חברה שנאמדת ב140 מליון לפי מחיר של 10M. אתה יכול לחשב את גודל ההנחה בעצמך.

לגבי הסיכון: אתה צודק. אבל נדמה לי שדן אריאלי כבר הראה שהתגובות בסגנון שכתבת הן לא רציונליות בהרבה מקרים. אם משקיע הון סיכון רכש מניה במחיר 100 ש"ח ולך מציעים לקנות אותה ב20 ש"ח, האם זה יהיה רציונלי לוותר על העסקה למרות הסיכון שהן לא יהיו שוות כלום?
 

amir_aikido

New member
תיזהר מההשוואה למשקיע - יתכן שהוא קיבל תנאים נוספים

רק ביחס למשפט האחרון - ראוי לזכור שמאוד ייתכן שהמשקיע קיבל הבטחות נוספות למניה, כמו הבטחת תשואה ואחרות (שאולי משנות את הסיכון או את תפיסת הסיכון), וכי המניות מאופציות של עובדים לאו דווקא שוות אותו דבר.
&nbsp
&nbsp
 

user32

Well-known member
מנהל
נכון. הזכרתי את זה מקודם

למשקיעים באמת יש מניות בכורה ותנאים עדיפים. ובכל זאת, גם אם ההנחה היא לא 90% אלא רק 60 או 50 או 40%, זו עדיין עסקה טובה.
 

HarmonicWave

New member
ההחלטה לא כל כך ברורה אם

עלות מימוש האופציות היא משמעותית - נאמר כמה עשרות אלפי דולרים.
גם אם החברה מעורכת בשווי שמקניה על הנייר הנחה של 50% נניח,
אי הוודאות (למשל, דילולים עתידיים, סיחרות לא קיימת) מורידים את האטרקטיביות.
&nbsp
בהקשר זה, מעניין האם הקונספט של חברות שקונות מהעובד את האופציות תמורת חלק מהרווחים יתפוס תאוצה.
 

user32

Well-known member
מנהל
דילול עתידי הוא לא פוגע בתנאים של מחזיקי המניות

כל עוד הדילול נעשה בגיוס מוצלח, בדרך כלל זה בשווי גבוה משמעותית מהגיוס הקודם ואז המשמעות היא שמוזרם כסף רב לחברה (ואתה בעל מניות בחברה), תמורת אחוזים קטנים. זה לטובתך כמחזיק מניות כי החברה מקבלת מזומנים רבים שאמורים לשמש אותה לצמיחה וגדילה ובתמורה אתה מדולל בחלק קטן.
כמובן שאם החברה בבעיה והגיוס מאולץ ולפי שווי נמוך אז זה קצת פחות מוצלח.
אם ההנחה היא 50% וזה בהחלט מספר סביר, והסיכוי לאקזיט מוצלח הוא 60% וגם זה סביר בשלבים היותר מתקדמים של החברה, נראה לי שזה שווה את הסיכון.
ובאמת מעניין כמה מקרים יש של משקיעים שקונים אופציות מהעובדים. זה נפוץ אצל מייסדים שמוכרים חלק מהאחזקות שלהם בשביל שקט כלכלי ויש משקיעים שמעודדים את זה כדי לא לעבוד עם יזם לחוץ. חבר עו"ד שמתעסק באופציות אמר שיש מקרים שהמשקיעים פונים לעובדים הוותיקים ומציעים עסקאות כאלה.
 

amir_aikido

New member
אתה מניח שכל מחזיקי המניות שווים

למיטב ידיעתי, בחלק מהמקרים משקיעים דורשים ומקבלים תנאים מיוחדים, כולל למשל "הגנה מדילול למשך תקופה" - כך שאם יהיה גיוס לפי שווי נמוך בתקופה המוסכמת, אותו משקיע יקבל מניות נוספות, ואילו בעל המניות הקטן (העובד שמימש אופציות למניות) ואחרים ידוללו ביתר שאת, גם לטובת אותו משקיע.
&nbsp
גם אם ברגע נתון אין הסכמים כאלה באותו סטארטאפ, אין בטחון שלא יהיה בהמשך.
 

user32

Well-known member
מנהל
אני לא מניח זאת והתייחסתי לזה בהרחבה בשרשור

אני כן מניח ששווי החברה בין הגיוסים מזנק וזה בדרך כלל המצב כשהחברה בכיוון הנכון. למשל בהתחלה השווי הוא לפי 10M, אחר כך 50M, ובהמשך 200 ואפילו חצי מליארד ומליארד.
בקפיצות כאלה של פי 4-5 ואפילו 10, גם אם המשקיע מקבל תנאים סופר דופר מיוחדים שכוללים מעסה צמודה, שטיח אדום ומליון הגנות, עדיין העובד יוצא נשכר מכך שהמשקיע שופך עשרות ומאות מליונים לטובת החברה שהוא מחזיק בה מניות.
שוב, במקרה של גיוס "עצוב" שלא לדבר על חילוצים, ברור שזה פוגע בכולם.
 

HarmonicWave

New member
הנחת הצמיחה האספוננציאלית ממש לא המקרה הנפוץ

בטח אם הסטארטפ כבר הגיע להערכות של 50-100M .
הרבה סטארטפים נתקעים (לפעמים גוססים באיזור הזה).
שלא לדבר שלפעמים יש downround והערכת השווי אף יורדת.
ככל שהזמן לאקזיט הצפוי (שאף אחד לא באמת יודע) גדל, כך גם אי הוודאות.
 

user32

Well-known member
מנהל
עם הגידול בהשקעות הזמן לאקזיט קטן, לא גדל

הזמן לאקזיט הצפוי הולך וקטן ככל שההשקעות הולכות וגדלות. כל השקעה, גידול או צמיחה מורידה את חוסר הוודאות ומקטינה את הסיכונים.

כמובן שאין הבטחה לכלום.
 

choo

Active member
בעשור "הכסף הזול" - ה"זמן לאקסיט" מאוד התארך

&nbsp
למעשה, ככל שהחברה גייסה יותר כסף מעל לסף מסוים, המרחק עד לאקסיט עולה - כי במצב היום הרבה יותר אפקטיבי לגייס כסף בגיוס פרטי מאשר בהנפקה ציבורית. להנפקה ציבורית יש מחיר כספי מאוד גבוה, ומאחר ואפשר להשיג כמויות כסף דומות בשוק הפרטי, ובעלות גיוס נמוכה יותר, חברות שעברו סף מסויים של גודל מבחינת מכירות ומבחינת גודל גיוסים - מעדיפות להישאר במסלול הפרטי. זה דוחה מאוד הנפקות ציבוריות, וזה דוחה מאוד גם ארועי רכישה - כי במקום למכור את החברה בשווי X, מגייסים עוד כסף ממשקיעים בשווי X לפני הכסף.
 

user32

Well-known member
מנהל
אקזיט לא חייב להיות הנפקה ציבורית או מכירה

כשחברה הופכת לחד קרן ומגייסת מאות מליונים בשווי של מעל מליארד, לבעלי המניות הקטנים יש בדרך כלל דרכים לממש את האחזקות שלהם אם זה משקיעים שמציעים באופן רשמי לרכוש את המניות או עסקאות כאלו ואחרות.
 

choo

Active member
אכן, אבל זה מצב מאוד נדיר בארץ

&nbsp
מספר חברות חד ספרתי, מתוך אלפי סטארטאפים ישראליים פעילים.
 

יבגניי34

New member
בחברות רציניות שמכבדות את העובדים שלהן עושים הדרכת אופציות

מסבירים לעובד הכל ובפרט כשהוא עוזב. זה לא דבר תקין (או רצוי) שעובד לא מבין את מנגנון ה compensation שלו.

למרות שעוד יש מנהלים שחושבים ש״ידע זה כח״.
 

choo

Active member
יש הבדל גדול בין רכישת נכס סחיר, לנכס לא סחיר

&nbsp
הדברים שאמרת נכונים בנכס סחיר - קבל אותו בהנחה ומכור אותו מייד, ויש לך רווח מובטח.
&nbsp
הם לא נכונים בנכס לא סחיר, במיוחד כשאתה צד מיעוט זניח, ואין לך כל דרך לבצע הערכת שווי לנכס (עובד שחיר בחברה לא באמת חשוף לנתונים פיננסיים של החברה כדי שיוכל להעריך אם "המחיר בהנחה" שווה משהו או לא).
&nbsp
נ.ב. לפי מה שכתבת, דסלוק יכול לאמר שזה כמו שיציעו לך לקנות כרטיס לוטו בהנחה ;)
&nbsp
או משהו כזה:
&nbsp
https://youtu.be/p_zodLCUz4o?t=132
 

user32

Well-known member
מנהל
לא מדוייק

כאמור, הרבה אופציות הן כן סחירות בבורסות secondary.
ההנחה שציינתי נכונה גם לגבי נכס לא סחיר או פחות סחיר. אמנם הסיכון גבוה יותר כי מסובך יותר למכור אותו אבל זה לא אומר שההנחה מבוטלת או לא קיימת.
לגבי הפיזור: אם עובד צריך לפדות את כל חסכונותיו כדי לקנות את המניות, אז באמת לא הייתי ממליץ למהר לזה. אבל למי שיש תיק מפוזר, אני חושב שזו השקעה חכמה לרכוש מניות בהנחה גדולה.
 
למעלה