תגידו מה באמת מצב שוק התוכנה בישראל?

user32

Well-known member
מנהל
זה לא כל הסיפור

10 שנים ראשונות הייתי שכיר רגיל.
גם עכשיו, כפי שכתבתי בעבר, הצטרפתי לחלק מהסטארטאפים כשכיר בשביל לקבל את ההטבות מיסוי על האופציות. באותם מקומות המנכ"ל ווידא היטב שאני מתכוון להיות "חלק מהחברה" לפני שהוא מפקיד בידיי משרה חשובה (כשמדובר בחברה קטנה) וחבילת אופציות נדיבה.
אבל כן, בהרבה מהמקרים כעצמאי יש את היתרון שהרבה פחות חופרים באישיות של מי שמבצע את העבודה. למשל מדלגים על כל החלק של: איפה אתה רואה את עצמך בעתיד, למה עזבת מקום X, מה השאיפות שלך ומה אתה אוהב לעשות. מאוד נוח לאוהבי הגיוון.
 

choo

Active member
מאחר ואני בנישה של "20+ שנות נסיון בתור מפתח תוכנה"

&nbsp
ממה שאני רואה, כל זמן שהתחום שאני נמצא בו שומר על יציבות - עבודה לא תהיה חסרה לי - ואנשים מתגלגלים מחברה לחברה דרך קשרי עבר (הרבה יותר מחצי מהעובדים אצלנו מגיעים מחברות שנמצאות באותו תחום). הסיכון הוא אם התחום יצטמצם משמעותית (לא צפוי לקרות עד שאצא לפנסיה), או שהחידושים הטכנולוגיים בו "ייתקעו" (מאחר ובדיוק התחיל עוד גל של שינויים גדולים בתחום ב-3 שנים האחרונות - אפשר לשבת בשקט לשבע השנים הקרובות, ויש מספיק ביעבוע לטכנולוגיות הגדולות הבאות, כך שסביר שבעוד 7 שנים התחום שוב יצטרך "להמציא את המערכות שלו מחדש").
&nbsp
מי שנמצא בתחומים גוועים עם כמות נסיון כזו, יגלה שמאוד קשה לעבור לתחום שונה אחרי כל כך הרבה שנים - אלא אם הצלחת לצבור ידע תשתיתי גנרי שיש בו צורך בשלל תחומים (אישית אני רוכב על מומחיות רחבה בלינוקס בתור סוג של "תעודת ביטוח" נגד זה - מה שאומר לפחות עוד עשר שנים של שקט (הזמן שבו מערכת שונה לגמרי עשויה להפוך לדומיננטית מספיק בשביל לפגוע בדרישה למומחי לינוקס). וזה יכול לקרות - בדיוק כמו שבעבר מומחיות ב-VxWorks התיה תעודת ביטוח לאנשי אמבדד - עד שלינוקס מלמעלה, ומערכות רזות יותר מלמטה, הפכו את שוק ה-VxWorks לשוק בסטגנציה.
 

ipv6

Member
אחד החברים שלי

עבר לא מזמן מ"תכנות למערכות משובצות" לפיתוח צד שרת (embedded --> backend)
בקושי יודע את השפה שהוא הולך לכתוב בה.
למד במקום טוב, עבד בחברות טובות (אומנם בתחום לא קשור אבל בכל זאת) והסתדר. עלה כמובן בשכר אני מחשיב את החברה החדשה כטובה.
יש לו 9-10 שנות ניסיון.

אני עם מעל 10 שנות ניסיון (כולל קצת ניהול בדרך) עם פרופיל עקום בלינקדין מפוצץ בפניות (ואפילו טלפונים מאנשים שאני לא מכיר) בדיוק כמו שuser32 תיאר.
כנ"ל חברים רבים שלי עם 10+ שנות ניסיון איכותי.

אני אוסיף פה ניחוש לפני שיוזר מגיב : חלק מהפניות שהוא קיבל ככל הנראה ממגייסים שרצו להציע לו משרת שכיר ולאו דווקא את השירותים שלו כחברת קבלן.
 

user32

Well-known member
מנהל
כמעט כל הפניות שקיבלתי הם כאלה

בפרופיל אני מעמעם את הסטטוס שלי. אם ארשום טייטל "CEO" אקבל בעיקר פניות מנודניקים שרוצים למכור לי איזה שירות. אף אחד לא מחפש להביא מנכ"ל שיכתוב קוד.
אם אני רושם טייטל מעולם הפיתוח, אני מקבל ים הצעות עבודה שחלקן יכולות להניב עסקאות נאות. זו מלכודת דבש. מגייסים פונים לעניין אותי במשרה מסויימת ואני משתמש בזה כדי להגיע למחלקה הרלוונטית ולנסות לדחוף פרוייקט. הניצוד הופך לצייד...
 

hopipe

New member
פניות בלינקדין

לתחושתי חלק גדול מהמגייסים לא קוראים ממש את הפרופיל ועושים סינון חלקי אם בכלל, זה יותר כמו אתר הכרויות שבו הגברים עושים Like על כל אישה שהאתר מראה להם.

לכן אני פחות סגור עד כמה הפניות שלהם מייצגות את היצא העבודות האמיתיות שאני מוכשר לעבוד בהם.
 

ipv6

Member
מסכים לחלטין

זאת גם הסיבה שניחשתי שפונים אליו למרות שהוא מציע שירותי יעוץ. גם אם היה מציין שהוא מאלף נחשים היה מקבל הרבה פניות לאור זה שהוא מכיר הרבה טכנולוגיות רלוונטיות.

גם פניה מצד מגייס לא מבטיחה ראיון \ תהליך.
וכמובן שיש כמה מגייסים שמגייסים לאותה המשרה.

אבל בכל זאת חלק מהפניות הן רציניות : מגייסים מחברות \ ראשי צוותים \ VP RND. חברות השמה "רציניות". בן אדם סביר שמחפש אקטיבית כנראה יכול להגיע למרחב אפשרויות אפילו גדול יותר.

לדעתי השוק עכשיו טוב ואני מתבסס גם על סיפורים של חברים\מכרים שקפצו למים לאחרונה (נגיד חצי שנה - שנה אחרונה) ומדווחים שהמצב טוב, לפחות במרכז הארץ.
 

יבגניי34

New member
זה גם לא ״מגייסים״ אלא כל מיני חברות גיוס כ״א.

 
אתה זוכר את ההוא שהעלה פרופיל לינקד-אין של דג דניס?
הוא כתב שהוא דג דניס שחי באננס באוקיינוס ועובד כמפתח iOS, קומפלט עם תמונה של דג. הפרופיל קיבל פניות ממגייסים עד שלינקד-אין בעצמם השעו את החשבון.
 

choo

Active member
על כל אחד שהצליח לעבור ממשובצות החוצה - יש 5-10 שנכשלו

&nbsp
בחרבות קודמות הגענו למצב שבו או שהפסקנו להזמין לראיונות אנשים עם יותר מדי שנות נסיון במערכות משובצות, או שהכנו להם שאלון מיוחד כדי שיהיה סיכוי שיעברו את הראיון (וגם אז רובם לא עברו). יש משהו בתחום של מערכות משובצות ש"מנוון" את מרבית העובדים בו, בגלל שהעבודה מחייבת אותם לעבוד פשוט ככל האפשר מכל הבחינות. אם אתה מציג להם שאלה שדורשת גישה של קריאה+כתיבה למבנה נתונים משותף במקביל מכמה חוטים - הם הולכים לאיבוד. יש צורך במשהו מורכב יותר מרשימות מקושרות ומערכים? הם מתקשים לחשוב על זה בכלל. ואם זה משתלב ביחד? הם אפילו לא מצליחים להבין שהם נתנו פתרונות שגויים לגמרי, גם כשמכוונים אותם לטעויות שלהם. אלו שסיימו את התואר לא מזמן, עוד זוכרים דברים מהלימודים ועוד לא לגמרי "התקלקלו" - ומצליחים יותר בראיונות. אלו שנמצאים בתחום יותר מ-5 שנים - לרוב כבר "הוסללו" יתר על המידה.
&nbsp
אז כן, גם אני יכול להציג שני מקרים של אנשים שאני מכיר שעברו ממערכות משובצות למשהו מורכב יותר לוגית ועם ריבוי נימים - אבל אחד הגיע דרך קשרים, ובניגוד למרבית אנשי המשובצות הצליח לשחזר את החומר המורכב יותר לפני הראיון ולעבור אותו בצלחה. השני עדיין נמצא בשלבי הסתגלות מתקדמים ואין לדעת כמה זה יחזיק מעמד בתחום החדש (יש לו נטיה לחזור לתחום הקודם מכל מיני סיבות) - וכל האחרים פשוט לא עברו את הראיונות, רובם בפער מחפיר (אני מניח שהגבוליים יצליחו בסופו של דבר לעבור את הראיונות במקום כלשהו).
&nbsp
הבעיה השניה היא - אדם שרגיל להיות "יודע" ו-"מוביל" בתחום שלו, צריך להיות מוכן מנטלית להיות "לומד" ו"לא יודע" בתחום החדש במשך שנה-שנתיים. להרבה מהאנשים יש בעיה מנטלית לבצע את השינוי הזה, וכתוצאה מכך הם מתקשים להשתלב בתחום החדש, וחוזרים לתחום הקודם שלהם.
 

ipv6

Member
הנקודה היא לא "משובצות"

זאת הייתה סתם דוגמא לאדם שהצליח לעשות מעבר שנחשב פה לקשה. בטח כשיש לו הרבה שנות ניסיון.
&nbsp
ההתרשמות שלי שאין יחס מיוחד ומחמיר לאנשים עם הרבה שנות ניסיון ואני מכיר אנשים רבים שעברו עבודה לאחרונה ללא קושי מיוחד. להיפך ההרגשה שלי שביקוש הרב גורם לכך שסינון מחמיר פחות או לפחות נותנים צ'אנס לאנשים שהם לא הmatch הקלאסי לתפקיד
 

choo

Active member
זו "הטיית השורדים"

&nbsp
אתה רואה את אלו שעשו את המעבר. אתה לא רואה את כל אלו שניסו לעבור ולא הצליחו.
&nbsp
יש גם דרגות מעבר שונות. לא כל מעבר הוא reset - ככל שהפער בין התחום הקודם לתחום החדש נמוך יותר, מבחינת היכולות הגנריות הדרושות בהם, המעבר קל יותר. מי שהתנסה בעבודה על מערכות מקביליות ומרובות נימים - יצליח לעשות את זה גם בדומיינים שונים. לעומתם, מי שעיקר עיסוקו היה בתיכנות לינארי בתחום מסויים - לרוב יתקשה בהרבה בראיונות עבודה למקומות שבהם דרושות היכולות המקביליות.
&nbsp
מי שעבד רק עם רשימות מקושרות ומערכים - יתקשה בראיונות למקומות שדורשים עבודה עם מבני נתונים מורכבים ומימוש של מבני נתונים מורכבים.
&nbsp
כמובן, כל אחד מאותם אנשים יכול להחליט לחרוש את cracking the code interview במשך כמה שבועות (או חודשים - תלוי ברמת החלודה) ואז מצבו יהיה אחר לגמרי. הרבה אנשים מנוסים לא עושים את זה ומגיעים עם מה שהם כבר מכירים - ונופלים.
&nbsp
וכמובן, יש את התחומים הטריים - ככל שתחום טרי יותר, תהיה הרבה פחות דרישה לנסיון, כי אין מועמדים עם נסיון רלוונטי.
 

ipv6

Member
יכול להיות

יכול להיות גם שלך נח לעקם את המציאות (לפחות באזור המרכז) כדי שיסתדר עם מה שאתה מכיר ועם מה שנראה לך הגיוני..
 

selalerer

New member
ההרגשה שלי היא שיש הרבה פניות כלומר הרבה משרות פנויות

נראה לי, כמו שכבר כתבו פה, שמנוסה שמבקש 30-35 (במרכז לפחות) לא יתקשה למצוא עבודה. מי שמבקש צפונה מזה יצטרך להיות מרשים במיוחד בראיונות בכדי להתקבל.
 

Astroo

New member
אכן מקבלים הרבה הצעות, אבל אלה לא הצעות שכר

מפניה של מגייס/ת בלינקדאין או מייל להצעת שכר המרחק הוא רב.
בכל חברה יש סבב של 4-5 ראיונות, ולפעמים צריך להתראיין ב-5 חברות ומעלה כדי לקבל הצעת שכר בודדת. זו השקעה אדירה של זמן, סטרס אדיר ופגיעה בהערכה העצמית כשנפסלים באמצע התהליך. החברות המבוססות (ואני לא מדבר על גוגל או אמזון אלא חברות הרבה פחות יוקרתיות) מראיינות עשרות אנשים כדי לאייש משרה בודדת.
 
למעלה