עידכון 3: המשך מעקב מקרוב אחר קורס הסבה לתוכנה

  • פותח הנושא choo
  • פורסם בתאריך

choo

Active member
עידכון 3: המשך מעקב מקרוב אחר קורס הסבה לתוכנה

(תזכורת - מכר שלי הלך לאחד מהקורסים הללו, והחלטתי לשם שינוי לקבל מידע מקרוב, כולל עידכונים שוטפים).

בפרקים הקודמים תארתי את הקורס עצמו, האנשים בקורס, וקצת על רמת במרצים. היום אתמקד בשלבים המאוחרים של הקורס, ובתהליכי מציאת עבודה ללומדים, ולאן זה מגיע.

לגבי שלבי הקורס המתקדמים:

הקצב אכן עולה, כמו שהבטיחו מראש. מה שלא עולה הוא רמת ההבנה - בפועל התלמידים לא באמת מצליחים לעמוד בקצב, ונוצר מצב שחלק ניכר מהחומר המתורגל ב-2-3 חודשים האחרונים של הקורס לא מופנם ולא נקלט ולא מובן על ידי מרביתם. מעבר לזה, לא כל הלומדים אכן נקלטים לעבודה בסיום הקורס, והללו בפועל ממשיכים לעשות תרגילים במסגרת הקורס עד ש"יגיע משהו". להזכירכם, המחויבות הזו מעבר ל"סיום הקורס" (שהוא עצמו מושג ערטילאי) היא לעוד כמה שבועות - ובפועל לעוד כמה חודשים, אם יש תהליכים שבאמצע (מושג ערטילאי גם כן - כפי שיתברר בהמשך).

לגבי תהליכי מציאת העבודה:

ראשית, המדיניות היא לא לשלוח אדם להתראיין ביותר ממקום אחד ברגע נתון. זה מוסתר לפעמים על ידי זה ששולחים מישהו שלהתראיין במקום אחר, ולמחרת מודיעים לו שהמקום הקודם הודיע שהוא לא התקבל (עד לאותו ראיון נוסף, מציגים מצג שהלקוח עוד לא החליט, שאולי ירצו עוד ראיון וכדומה). שנית, למרות ההבטחה ש"כולם מגיעים לתפקידי פיתוח" - בפועל שולחים מועמדים גם לתפקידי אוטומציה (בניגוד להצהרות כשהקורס התחיל). תלמיד שמתחיל להיות "בררן מדי" (למשל - לא מוכן ללכת להתראיין למשרת QA) מקבל פתאום כתף קרה ויחס מזלזל ומאשים, לפעמים עד כדי "זריקה" מהקורס. אגב, ההבטחה הזו אינה ההבטחה היחידה שמופרת בתהליך - למשל מתברר שלמרות שמראש ציינו עבודה שנתיים מטעם חברת הקורס - בפועל בחלק מהמשרות מדובר על עבודה לטווח ארוך יותר, ולמועמד אין אפשרות במקרה כזה להיקלט לאחר מכן כעובד ישיר של החברה המגייסת - ויש אנשים שממשיכים לעבוד ככה מעבר לשנתיים או שלום, והחברה שהעבירה את הקורס עדיין גוזרת עליהם קופון, ושכרם נשאר נמוך למדי ביחס לשוק ההייטק החופשי.

לגבי החברות עצמן - מדי פעם יש תפקיד פתוח בחברה טובה - אבל על כל תפקיד כזה, יש עשרה תפקידים בחברות שוליות, או כאלו שבהן לא ממש כדאי לעבוד. לפעמים, אגב, התפקיד באותה חברה טובה הוא בסופו של דבר תפקיד אוטומציה, ולפעמים הצוות כולו מורכב מקורסיסטים, למעט המנהל, מה שלא מבטיח רמה מקצועית סבירה.

ולבסוף - גם כשמגיעים לחברה שעשויה להיות טובה, היחס לקורסיסטים נוטה להיות של השקעה מינימלית ביותר - כי העובדים עסוקים בפרוייקטים של לקוחות, ולמה להתאמץ להשקיע בלהכשיר קורסיסט.

נ.ב. הרבה מבוגרי הקורסים הללו יודעים את כל זה, אבל בגלל החוזים שעליהם החתימו אותם, אסור להם לדבר, ולכן לא תשמעו מהם דברים כאלו לציטוט, בוודאי לא בשם גלוי. יותר מזה - הבוגרים מחוייבים להשתתף בהכנת חומר לפירסום חברת הקורסים כדי למשוך את המועמדים הבאים.

אני מאוד מקווה שאותו אדם שאני מכיר יצליח "להתגבר" על הסיטואציה שהוא הביא את עצמו אליה, אבל כמו שזה נראה, רק מעטים (באחוזים) מבוגרי הקורסים הללו מצליחים לייצר לעצמם קריירה "סטנדרטית" (כלומר מצליחים לעבור את הסף ולהשתלב בחברות שמגיעות למה שאנשים פה מכירים כ"משכורות הייטק").

כמובן, נשאלת השאלה - האם אלו שהגיעו לתפקידי הצ'וקומוקו ונתקעו בהם - יצליחו לשמור על תעסוקה מקצועית בדרגות השכר הללו (17-18K ש"ח) לאורך זמן, או ייפלטו מהמקצוע בהמשך. על זה אין לי כיום נתונים - כי כל המידע שנגיש לי מתייחס לאנשים שנמצאים בקורסים כיום או לכל היותר סיימו אותם לפני פחות משנתיים. לאור הצורה שבה נראים הדברים שראיתי עד כה - אני סקפטי לגבי זה.

המסקנה שלי, נכון לעכשיו (בעוד 2-3 שנים אוכל לעדכן אותה) - לגבי הקורסים שבהם לוקחים מראש רק בוגרי תואר אקדמי בהנדסה - יהיה הרבה יותר משתלם כלכלית (וללא ספק גם נפשית - לאור היחס הגרוע לקורסיסטים במהלך הקורס) להרשם ללימוד של מדעי במחשב במתכונת "חוג לאחר התואר" באותה אוניברסיטה, או באוניברסיטה הפתוחה, ולאחר כשנה וחצי של לימודים למצוא עבודה בתעשיה החופשית, במשכורת שתגיע לכל הפחות למשכורת שמקבלים בוגרי הקורסים לאחר שנתיים עבודה. בתוך פרק זמן של 5 שנים לכל היותר, מי שלקח את המסלול הזה יחזיק לעצמו את ההשקעה, ביחס לבוגרי אותם קורסים, וכעבור עוד כמה שנים הפער יהיה מאוד משמעותי. כדי להפוך את זה למספרים - בוגר הקורס ילמד כחצי שנה ואז יעבוד שנתיים תמורת כ-340K ברוטו (מחושב על פי נתוני חוזה). באותו זמן האיש השני ילמד באקדמיה שנה וחצי, ואז יעבוד שנה תמורת 204K ברוטו (הנחת שכר של 17K לחודש בשנה הראשונה). לאחר מכן, בוגר הקורס ימשיך לעבוד עוד שנתיים בשכר של כ-18K ברוטו תמורת 432K ברוטו - ובאותו זמן בוגר התואר יקבל על פני השנתיים הבאות משכורת ממוצעת של כ-23K, כלומר תמורת כ-552K ברוטו. זה אומר שכעבור 4 וחצי שנים מתחילת הדרך, בוגר הקורס קיבל הכנסה של 774K ברוטו, ואילו מי שהלך ל"דו חוגי במדמ"ח" באקדמיה, הגיע להכנסה מצטברת של 756K ברוטו (הפער הזה מתקזז מהשכר שבוגר החוג לאחר התואר היה צריך לשלם על שנת לימודים אקדמית. למה אני סופר רק שנה? כי בחצי השנה שבה הקורסיסט היה בקורס, הוא לא היה יכול לעבוד בכלל (זכרו שמדובר בהשקעה של 12+ שעות ביממה בלימודים ובתירגול בבית, כולל בסופי שבוע. הסטודנט שלנו יכול היה לעבוד בעבודה סטודנט תמורת שכר מינימום - דהיינו כ-2000 ש"ח עבור 40% משרה).

אם לאחר מכן משכורתו של בוגר הקורס תצליח להגיע ל-20K וזו של בוגר ה"חוג לאחר התואר" תגיע ל-26K, הרי שבשנתיים הבאות בוגר הקורס ישתכר עוד 480K בזמן שבוגר התואר ישתכר כ-624K. פער של כ-143K לטובת בוגר ה"חוג לאחר התואר". ובהמשך ככל הנראה הפער הזה רק יתרחב. כמובן שאפשר להציב נתונים מעט שונים לגבי משכורתם של בוגרי ה"חוג לאחר התואר" במשך השנים הראשונות שלהם - זה ישנה את קצב החזר ההשקעה בשנה עד שנתיים - אבל לא ישנה מהותית את התמונה הכוללת - הפשע... אה, הקורס, לא משתלם.
 

יבגניי34

New member
השכר הצ׳וקומוקו שנקבת == עשירון תשיעי (צידו הנמוך).

זה השכר לבוגר קורס טרי?

ראיתי בוגרים טריים של מוסדות ״מצ׳וקמקים״ (אריאל, מכון לב, בראודה וכו׳) מקבלים 20-30% *פחות*.
 

selalerer

New member
עשירון תשיעי בישראל == כח קנייה צ'וקומוקו במדינות מערביות

 

syxok

New member
הרבה בוגרים מגיבים לנושאים דומים בפייסבוק עם תשבוחות על קורס

בבדיקה מהירה בלינקדין אפשר לראות שהם באמת עובדים בתפקידי פיתוח(אני מניח שחברת הקורסים לא זייפה פרופילים),איזה אינטרס יש להם להגיב לטובת החברה במידה והתנאים גרועים?

לצורך העניין תמיד חשבתי שרק אחוז קטן מבוגרי הקורס יעבוד במשרות הייטק לצד בוגרי תארים ויחידות טכנולוגיים ולכן לא ברור לי איך הפסקה הראשונה קוראת
 

user32

Well-known member
מנהל
המצליחנים תמיד מדברים יותר וזה יוצר אשליה

בכל דבר זה ככה. אתה תקרא כתבות ופוסטים על סטארטאפים שגייסו או כאלה שעשו אקזיט אבל מתי יוצא לך לקרוא פוסט על ההוא שכל ההשקעה שלו ירדה לטמיון? שזה מצב שכיח הרבה יותר.
אז אם סתם לצורך ההמחשה 20% מהקורסיסטים מנופפים בהצלחה שלהם אבל את ה80% האחרים אתה לא שומע, זה יכול להסביר את העניין.
 

Nuke1985

Active member
שני הסברים

1) לבן אדם יש אינטרס לשבח את של התהליכים שהוא עבר, אם הם יגידו שהרמה ברצפה ועבדו עליהם מה זה יעיד (או, איזה אינדיקטור זה ייתן) על ה"חוכמה" שלהם או על הרמה המקצועית שלהם?

2) זה תקף גם לחברות , אבל יש בונוס של "חבר" מביא "חבר" (שזה קצת מכבסת מילים לזה שהעובד נהיה סוג על איש מכירות), שאתה ייכול לקבל כסף על זה שהבאת עובד שהתקבל. ייכול להיות שיש שם את התוכנית הזאת.
 

eveik

New member
שיתפתי בעצמי כמה הפתעות לגבי העולם הזה

אין לי מה לרשום את הכל שוב, אפשר למצוא את זה פה.

אני בעיקר הופתעתי שנשמע שהמון אנשים כן מצאו עבודה בתפקידי פיתוח. יש אנשים שעזבו לאורך הקורס אבל עדיין יש כאלו ש"סיימו" למרות שלא היו ברמה גבוהה ועדיין הצליחו למצוא עבודה.

כל (או כמעט כל..) החברות הן מסוג החברות שלא היינו רוצים לעבוד בהם, אבל אני לא חושב שזה בעיה בהכרח. רק מראה שיש בשוק מקום לאנשים ברמות שנות עם ניסיון שונה. יש מקומות שבהם "העיקר שהקוד יעבוד" זה המנטליות והם מגייסים אנשים בהתאם. אני אגב אופתע מאוד אם בוגרי הקורס האלו יצליחו להתברג בעתיד בחברות מסוג אחר..אני מתקשה לראות חברה איכותית מגייסית עובד שעבד שם (או את אותו עובד עובר את מבחני הקבלה).
 

hopipe

New member
לאיזה חברות פחות מומלץ להגיע?

כידע עתידי באיזה חברות פחות מומלץ לעבוד בהם?
 

ipv6

Member
זה אף פעם לא חד משמעי

ובטוח שיש אנשים שעבדו גם בחברות ה"רעות" ומאד נהנו ממליצים ואפילו התקדמו כתוצאה מזה.

אני אישיתי הייתי נזהר מ-
1. חברה שבתפקידים טכניים בכירים עומדים אנשים שלא עשו יותר מדיי בחיים שלהם עם הכשרה וניסיון לא מדהימים: VP RND \ CTO עם תואר ממכללה סוג ז' ושנתיים ניסיון במקום שמעולם לא שמעת עליו.
2. חברה שרב העובדים שלה עם השכלה לא מרשימה (מכללות דרג ג', קורסים וכו')
3. חברות שהן לא חברות תוכנה אבל מעסיקות מתכנתים (נגיד "כללית").
4. כאלה שמציעות שכר הרבה מתחת למקובל לתפקיד שלך.

בד"כ כל \ רב הדברים האלה ילכו ביחד.

עריכה : כמובן שזה תלוי גם מי אתה, מה הפוטנציאל שלך ומה אתה מחפש.
 

choo

Active member
ולכן הצגתי את זה בתור שאלה - האם הם ישרדו בתחום גם בעוד עשור

&nbsp
אני לא יודע לענות על השאלה הזו כרגע, אבל בעקרון לחברות שמעסיקות אותם לא יהיה אינטרס להמשיך להחזיק את רובם לאחר "תקופת ההתחייבות" אם הם לא ירכשו ערך מוסף - כי אפשר יהיה במקומם לגייס בוגרים טריים של הקורסים הללו (המשכורת לחודש בשנה הראשונה נמוכה בכ-50% מאשר בשנה השלישית). יש לחברות טעם להמשיך להחזיק אנשים כאלו רק אם הם הצליחו לספק "ערך מוסף" שתואם את גובה השכר החדש שלהם פלוס התשלום העודף לחברת הקורסים. בנוסף, אלו האנשים הראשונים שמפטרים כשיש משבר או ירידה במניה של החברה המעסיקה - כי אין איתם יחסי עובד-מעסיק.
&nbsp
לגבי כמה מהם בתפקידי פיתוח - אל תיתן למה שהם כתבו בלינקדאין להטעות אותך. חלק לא קטן מהם נמצאים בתפקידי פיתוח אוטומציה (ולא מהסוג שדורש כישורים חזקים במיוחד), ובתפקידים של בדיקות. אני מכיר אנשים לא מעטים שכותבים בלינקד-אין שהם "עובדים בפיתוח תוכנה" - כשבפועל הם מפתחים תשתיות אוטומציה, או אפילו מפתחים בדיקות אוטומטיות מעל תשתיות שמישהו אחר פיתח. יותר מזה - יש גם "מפתחי תוכנה" שבפועל כמעט שלא עושים כלום בעבודה (לא יודע כמה יצא לך להיתקל במקומות עבודה שיש בהם מפתחים תוכנה שבמשך חצי השנה הראשונה לא הכניסו אף שורת קוד למוצר שעליו "הם עובדים"? אז בחברות רציניות התופעה הזו נמצאת בשוליים (והאנשים הללו לרוב נעלמים אחרי כמה חודשים - אבל לפעמים לא). בחברות של "הביאו את המאסות" זה קיים בצורה הרבה יותר שכיחה, ואתה תגלה שחלק מאותם מפתחי תוכנה בפועל בעיקר בודקים את השינויים שעשו אנשים אחרים, או מתקנים בג אחד קטן פעם בשבוע.
&nbsp
ושוב - השאלה הנשאלת היא האופציה האלטרנטיבית - או מה היו אותם אנשים יכולים להרויח ממסלול כמו "חוג לאחר התואר" שהצגתי פה. להזכירך, חברות הקורסים הללו (אלו שמלמדות על חשבונן) מלכתחילה לוקחות רק בוגרי הנדסה ומדעים - כלומר אותו חתך אוכלוסיה שכבר הרבה שהוא מסוגל ללמוד מסלול של תואר אקדמי, ועבורו "חוג לאחר התואר" במשך כשנה וחצי הוא משימה עבירה למדי. בנוסף, כפי שהראיתי, לאחר פחותך מחמש שנים, זה שהלך למסלול של "חוג לאחר התואר" סוגר את הפער הכספי המצטבר מול בוגר קורס,ומתחיל ליצור פער משמעותי לטובתו. ובניגוד לבוגר קורס ההסבה, בור ה"חוג לאחר התואר" בסיכוי סביר ימצא עבודה שהוא יוכל להתפתח בה, להנות ממנה ולא להתייאש ממנה מהר מדי.
 

syxok

New member
לא להכניס שורת קוד חצי שנה נשמע הזוי

אני יכול להבין אבטלה סמויה והיעדר הרבה עבודה אבל עד כדי כך?
הרי גם מפתח "זול" מרוויח לפחות 10+,איך ארגון מגיע למצב שהוא מחזיק אנשים שהוא לא צריך :/
 

ipv6

Member
כיסים של אי יעילות קיימים גם במקומות "מסודרים"

מהסיבה שכסף הוא משאב זול והארגון לא יקרוס מכמות קטנה של בטלנים. בדיוק כמו שהוא לא יקרוס מכמות קטנה של פרויקטים כושלים (ששורפים הרבה יותר כסף ולא יוצא מהם כלום).

פגשתי גם ראשי צוותים\קבוצות שעולים הרבה הרבה יותר מ10K בחודש שהתועלת מהם זניחה עד לא קיימת..(גם לדעת אלה שמדווחים להם).
 

choo

Active member
תהליכי קליטה מאוד איטיים

&nbsp
לחליפין, חברות שמגייסות מראש עובדים בשביל פרוייקט חדש שעדיין נמצא בתהליכי התנעה.
 

hopipe

New member
אני לא מסכים עם חלק ממה שכתבת

אני מסכים עם הפסקאות הראשונות שלך זה ממש לא בסדר חלק מהפעולות שהם נוקטים אל מול התלמידים

אבל אני חושב שאתה מפספס די הרבה דברים חשובים:
1.השכר שאתה מציג הוא לגמרי מכובד - מעל החציון ומעל הממוצע בארץ וגם תלמידי אוניברסיטאות ממוצעים יכולים לקבל כזה שכר(לפי ההכרות שלי בוגרי אוניברסיטה מקבלים בין 15K ל 25K)
2."חוג לאחר התואר"* הוא פתרון לחלק מהאנשים - כי כמו שכתוב, אתה צריך שהיה לך תואר ראשון כדי להתחיל ללמוד אותו ואם למדת תואר ראשון שלא קשור לחוג אתה תצטרך לבצע השלמות(מה שיאריך עוד יותר את הלימודים ואת עלות החוג).
3.לדעתי החישובי שכר שלך הם בכללי יותר מידי חיובים כלפי מסיים "חוג לאחר התואר" ולא משקפים את רוב המועמדים שם,
דוגמאות לדברים:
בוגר "חוג לאחר התואר"(לפי האוניברסיטה הפתוחה) צריך לעשות 48 נ"ז ללא השלמות*, קורס ממוצע זה בערך 4 נ"ז - כלומר 12 קורסים, אם הוא דוחס את זה לשנה לדעתי הוא לא יהיה מסוגל לעבוד במקביל.
בנוסף אתה מניח שאחרי שנה הוא יעבור מקום עבודה אבל לדעתי לעבור מקום על השנה הראשונה זה לא מעשה חכם - זה לא נראה טוב בקורות חיים.


בכללי אני מסכים איתך שבוגרי הקורס נימצאים בעמדת נחיתות מול "חוג לאחר התואר", אבל אתה צריך לזכור שאלו אנשים שלמדו לפחות 4 שנים(3 שנים תואר + שנה חוג במקרה הטוב) וזה לא כולל השקעה מוקדמת(פסיכומטרי, שיפור בגרויות)


*https://academic.openu.ac.il/degrees/pages/additional.aspx
 

choo

Active member
זה בגלל שפיספסת חלק מהרקע, וחלק מהחישוב:

&nbsp
א. קורסי ההסבה המשימים את העובדים שלהם ועובדים כמו "חברת גולגלות" איתם - מראש לוקחים רק גוברי תארים בהנדסה ומדעים מהאוניברסיטאות. אם לא לוקחים אנשים שאין להם תואר ראשון, ונדיר שיקחו כאלו שהתואר הראשון שלהם לא מהתחומים שציינתי. לאותו חתך אוכלוסיה אין בעיה ללמוד "חוג לאחר התואר" במדעי המחשב - הם כבר למדו תואר בעל רמת קושי דומה, במשך זמן ארוך יותר.
&nbsp
ב. ההנחה שלי לגבי בוגר "חוגר לאחר התואר" היא שבזמן הלימודים (שנה וחצי) הוא כלל לא עובד במקצוע - אלא מוצא עבודת סטודנט של כיומיים בשבוע תמורת שכר מינימום - ובפועל לא כללתי את ההכנסה הזו כחלק מכלל ההכנסות שלו - אלא רק כדי לקזז את עלות שכר הלימוד עבור שנה וחצי במוסד מתוקצב (כ-18,000 ש"ח). הנחת היסוד שלי היתה שבוגר ה"חוג לאחר התואר" מתחיל לעבוד בפיתוח תוכנה רק לאחר שסיים את אותו "חוג לאחר התואר" - ולפני כן הוא עובד יומיים בשבוע בתור שומר, או מוכר בחנות, או טלפן, או כל עבודה אחרת בשכר מינימום שלא דורשת הכשרה וכישורים מיוחדים. יומיים בשבוע לא אומר "יומיים רצופים" - אלא עבודת משמרות שמתפזרת על פני השבוע. ולפני שאתה אומר שזה דורש הרבה שעות השקעה - בקורסי ההסבה הללו הקורסיסטים משקיעים כמעט את כל שעות הערות שלהם בקורס במשך חצי שנה, ואין להם זמן לנשום.
&nbsp
ג. בכוונה הנחתי שאותו בוגר "חוג לאחר התואר" מקבל משכורת ראשונית לא גבוהה במיוחד (כפי שאתה בעצמך הצגת, משתמע שסביר יותר שיקבלו משכורת התחלתית גבוהה יותר). לאחר מכן הראיתי את ממוצע השכר בשנתיים הבאות. כל מה שהנחתי הוא עליה של כ-3000 ש"ח לחודש בשנה השניה, ועליה משמעותית יותר של כ-6000 ש"ח לחודש בשנה השלישית. אתה רוצה לבצע את החישוב עם מספרים אחרים? אנא בצג את החישוב ובכמה הוא משפיע על זמן החזר ההשקעה.
&nbsp
ד. כששואלים כמה מישהו ישתכר אחרי קורס הסבה - ההשוואה לא יכולה להיות לכמה משתכר מישהו שכלל אינו עובד בתיכנות - אלא כמה אותו אדם יוכל להשתכר אם במקום ללכת לקורס ההסבה, הוא יילך ללמוד ב"חוג לאחר התואר". *אותו אדם בדיוק* - אבל עם בחירות אחרות. *עבורו* זה פשוט לא משתלם ללכת לקורס, אלא אם הוא רואה את עצמו פורש מהמקצוע אחרי 3 שנות עבודה. ועבור אדם שאין לו את הרקע האקדמי הזה של תואר בהנדסה/מדעים? הקורסים מהסוג הזה כלל לא יקחו אותו ללימודים. מי ייקח אותו? קורסים שגובים שכר לימוד של 20,000+ ש"ח על קורס של חצי שנה, שלוקחים כמעט כל אחד לקורס וכתוצאה מכך הרמה בקורס מאוד נמוכה, ושבוגרי הקורסים נמצאים אחרי אותה חצי שנה באותו מצב כמו לפני הקורס - למעט חסרון-כיס של 20,000+ ש"ח.
 
למעלה