תגידו מה באמת מצב שוק התוכנה בישראל?

hopipe

New member
כדי להגיע למצב כזה אתה מראש צריך הרבה כסף

התשואה הממוצאת* ל5 שנים אחרונות ב5 קרנות ההשתלמות(מסלול סולידי) המובילות בארץ היא 27.41% כלומר תשואה שנתית של 5.484% (התקופה האחרונה הייתה מאוד חיובית בקרנות)

נניח שמובטח לך תשואה שנתית של 6%
ומשכורת נטו שלך היא 15K - כלומר 15*12 = 180K בשנה
כדי להרוויח סכום של 180K לפני מיסים בשנה רק מריבית אתה צריך 3M ש"ח מופקדים מתחילת שנה וכמובן לקוות שתקבל תשואה שנתית שכזו.

מה שאני מנסה להגיד זה שכדי שהכסף שלך יוכל לייצר כמות גדולה של כסף(שווי ערך למשכורת) אתה מראש צריך סכום עצום שיקח לך הרבה זמן להגיע אליו(אם בכלל תצליח להגיע לסכום נזיל שכזה).

לכן אני חושב שלהפך - חשוב שתעבוד ותיתן חשיבות לשכר שלך(כל עוד אתה לא סובל מזה).

*את הנתונים הוצאתי https://www.mygemel.net/
 

choo

Active member
לרוע המזל, אתה טועה בהנחת היסוד שלך

&nbsp
רוב האנשים שאני מכיר שעובדים בתעשיית ההייטק, מוציאים חלק ניכר ממה שנכנס, וחוסכים די מעט. אם הם יצליחו לחסוך 200,000 ש"ח זה יהיה עבורם הישג. רובם מתחילים לחסוך ברצינות רק בגילאים מתקדמים יחסית, ולכן מפסידים תשואה. אחת הסיבות לזה היא שהם רוכשים דירות במשכנתא גבוהה, ו/או נוסעים לטיולים בחו"ל הרבה, ו/או שוכרים דירות בעלות חודשית גבוהה כדי "לחיות במרכז", ומייצרים 3 ילדים בממוצע. אני מוצא את עצמי (ואותך) כאנשים יוצאי הדופן בסביבה הזו.
&nbsp
לגבי כמה כסף תראה מהשקעות - hogpipe הראה לך את החישוב שמייצג את המציאות הרבה יותר ממה שהיית רוצה. מנסיוני האישי - רוב ההכנסה מעבודה שלי מאז גיל 33 (כלומר כ-16 שנה) הלך לחיסכון, ומושקע במסלולים שונים. ועדיין כמות הכסף שאני חוסך משכר עבודה (חוסך = אחרי הוצאות) גבוה יותר מהתשואה החודשית הממוצעת של ההשקעות שלי. למה זה? כי ההכנסה שלי מעבודה גדלה מהר יותר מאשר התשואה המוחלטת מההשקעות שלי. התשואה של 16% שראית היא אחיזת עיניים - התשואה השנתית של קרנות השתלמות סולידיות היא הרבה יותר נמוכה, כמו שהראה לך hogpipe, ומעבר לזה - אתה מסתכל על "תשואה ברוטו" של קרן ההשתלמות אחרי שנה מוצלחת במיוחד, לפני הורדה של דמי ניהול (הגלויים, והסמויים, שקרויים בשם "הוצאות ניהול השקעות").
 

hadooper

New member
נשמע די הגיוני

כנראה שהמקרה הספציפי שלי די שונה מהרוב המצוי (וכרגיל, זה לא בהכרח דבר טוב).

אבל באופן כללי יותר, גם אם אני מתייחס לשיטת החישוב של hopipe אז למרות שהיא כנראה לא משקפת את המצב שלי (חבל, כי אחרת כנראה שלא היו לי דילמות היום :)), עדיין רוב האנשים כן יקבלו בעתיד ירושה מסויימת מן ההורים בדמות של כמה מאות אלפי שקלים או אפילו מליוני שקלים בדמות של דירות או (חלקים של דירותׂ שכביכול גם צוברות עליית ערך), עד אז, אם הם עדיין בחיים (ומאד אדיבים), גם אפשר להנות / להעזר בשאריות קצבת הזקנה / הפרישה שלהם (גם חיסכון מהותי) ויש זוגות צעירים שאפילו גרים עם ההורים.

וכמובן שיחד עם ההון העצמי האישי, שכאמור מושקע במסלולים מסויימים שצוברים תשואה, אפשר להגיע לרווח מסויים שמאפשר אי תעסוקה (לא חייבים בהכרח לשמור על אותה רמת שכר שהיית מקבל אילו היית עובד במשרה מלאה, אלא מספיקה רמת שכר שמאפשרת לך להתקיים ולעשות מה שליבך חפץ - כאמור כמו למשל הקמה של מיזם בטרם גיוס הכספים שלו וכדומה).
 

choo

Active member
השאלה היא מה רמת החיים שעליה אתה צריך לשמור

&nbsp
כמו שראית, כדי להגיע להכנסה חודשית של 10,000 ש"ח מריבית (כלומר בלי לפגוע בקרן),הרי שבהנחת תשואה של 8% *נטו*בשנה (אחרי עמלות, דמי ניהול ושאר ירקות), צריך שיהיה לך חסכון בגובה של 1.5 מיליון ש"ח.
&nbsp
מצד שני, יש גם אינפלציה שצריך להתחשב בה, אחרת אחרי 10+ שנים הקרן הולכת לפח. אם האינפלציה השנתית הממוצעת היא של 2%, הרי שתוכל "לקחת" רק את ה-6% מתוך התשואה של ה-8%. ואז כדי להגיע ל-10,000 ש"ח לחודש, צריך חסכון של 2 מיליון ש"ח.
&nbsp
בנוסף, כדי להגיע לתשואה ארוכת טווח של 8% בשנה - צריך שכל החסכון שלך יהיה מושקע במניות (זה האפיק היחיד שמצליח לייצר תשואה כזו לאורך הרבה שנים). זה מכניך לך סיכונים של תנודתיות. לדוגמא במשבר כמו של 2008 (שבפועל התחיל בסוף 2007), שהבורסות בעולם ירדו בממוצע בכ-50%, זה אומר שה"קצבה" החודשית שלך היתה נחתכת לחצי, עד שהשוק יעלה מחדש את מה שנפל (במשבר של 2008 הירידה נפרשה על פני שנה וחצי, והעליה בחזרה לקחה עוד כ 2 - 4 שנים עד לחזרה לרמות של לפני המשבר.
&nbsp
כדי לצמצם את התנודתיות הזו, צריך להשקיע רק חלק מהכסף במנוית, והשאר באג"חים בדירוג גבוה (כאלו שבאמת מגיע להם הדרוג, לא כל זבל) - אבל אז התשואה השנתית תרד מ-8% לכיוון של 4-6% - ואז בשביל אותם 10,000 ש"ח לחודש צריך לצבור חסכון של 3 מיליון ש"ח או יותר מזה.
&nbsp
מהצד השני, יש שאלה של איזו קצבת פנסיה תקבל בגיל פרישה עבור השנים שבהן כן עבדת בתור שכיר. אם צברת מספיק זכויות פנסיה, הרי שהחסכון צריך להחזיק אותך בתור "פנסיית גישור". אם גיל קבל קצבת הפנסיה שלך יהיה 67 ותרצה לפרוש בגיל 47 - הסכום שצברת יצטרך להחזיק אותך במשך 20 שנה, ותוכל לחשב כמה תוכל למשוך מהקרן, מעבר למשיכת הריבית. כמובן שזה בתנאי שבעבודה עד גיל 47 תצליח לצבור מספיק כסף בקרן הפנסיה, שיספק לך את אותם 10,000 ש"ח לחודש (צמודים למדד!) החל בגיל 67. אם לא - תצטרך להשאיר סכום חסכון שיספק לך את ההפרש גם אחרי גיל הפרישה. ובכל מקרה רצוי שישאר לך סכום חסכון למצבי חרום ולארועים בלתי צפויים, גם אחרי שהגעת לגיל 67.
 

eveik

New member
ממה ששמעתי המספרים עלו קצת..

גם מתכנתים מתחילים בחברות דרג ז' (ואני מכיר כמה שעובדים בחברות כאלו..) לא ממש מרוויחים 7-8 אלף אלא יותר קרוב לאיזור ה10-12 כזה.
&nbsp
בוגר מצטיין בקלות מרוויח מעל 20, ושמעתי שזה יותר קרוב ל25 אפילו. אני חושב שזה טירוף אבל מסתבר שזאת המציאות בחברות מסויימות (והאנשים האלו יכולים לבחור לאן הם הולכים).
&nbsp
לגבי אנשים עם 10 שנות ניסיון - מסכים לגמרי. כמה כבר משרות יש שמחפשים אנשים עם 10 שנות ניסיון? נראה שבדרך כלל מחפשים פחות (כמו שאמרת) וכשמחפשים מישהו עם יותר ניסיון (נגיד 8+) זה לתפקידי ניהול / ארכיטקטורה וכו'. אני יודע שבחברות הגדולות יש מסלולים לאנשים האלו וזה משחק אחר אבל אני תוהה כמה מקום יש להם בתעשייה מחוץ לחברות האלו בתפקידי "פיתוח תוכנה" קלאסיים (מבחינת היצע של משרות).
 

user32

Well-known member
מנהל
שמעת נכון

לגבי הסיפא של דבריך: בהרבה מקומות מחפשים לגייס מתכנת מנוסה, כשבדרך כלל הכוונה ל5+ שנות נסיון. אבל אם מגיע מישהו עם 15 שנות נסיון, הם יראיינו אותו אבל יצפו לרמה בהתאם. שוב, לא חייב להיות ממציא תורת היחסות אבל צריך להפגין רמה של מקצוען.
מי שיבוא עם 15 שנות נסיון ויגמגם בראיון, המגייסים יהיו מאוד לא סלחניים. יש כאלה שבאים עם המון נסיון ועל תחילת הראיון מתנצלים על כך שעבדו שנים באיזו נישה שולית ומצהירים מראש שלא גילו עניין בשום דבר שיכול להיות רלוונטי לראיון מקצוע. זה למשל משהו שיכול לעבור כשמדובר במועמד עם שנתיים נסיון אבל לא מישהו עם 10+.
 

user32

Well-known member
מנהל
לא. הזמנים השתנו לטובה בתחום הזה

לאף אחד אין בעיה עם מתכנת ש20 שנה כותב קוד. לגיטימי לגמרי. גם המועמדים עצמם לא באים עם דרישות מופרכות ומבקשים לעבוד בשכר הגיוני בטווחים שציינתי. אבל לא יתפשרו על מישהו שלא מפגין מקצועיות גבוהה. הגישה המוצדקת בעיניי אומרת שאם בחרת בקריירת תכנות לטווח הארוך, מצופה שתהיה מקצוען.
 

יבגניי34

New member
אם יותר לי לייצג את קבוצת ה ״מתכנתים עם 10++ שנות נסיון״

ברוב המקומות פשוט לא יראיינו אותך, ולא תצטרך להדרש לשאלה האם אתה overqualified או לא.
זה בדיוק כמו ש choo תאר - להיות מתכנת עם המון שנות נסיון שאין לו מומחיות אדירה בשום תחום זו פוזיציה בעייתית.

מנסיון
 

ipv6

Member
הניסיון שלך לא מייצג

(אם מה שאתה אומר אמת בכלל)
 

user32

Well-known member
מנהל
נשמע לי לא סביר

אני אמנם עצמאי היום אבל כמות הפניות שאני מקבל בלינקדאין היא זרם של הצעות בלתי פוסקות למשרות פיתוח. ואי אפשר לפספס את הנסיון שלי, הוא כתוב בצורה מפורטת וקוהרנטית מאז שנת 2001 ואין לי מומחיות יוצאת דופן בשום תחום.
מהצד השני אני יכול להעיד שבחברות שאני נמצא בהן מראיינים מכל הגילאים וגם מקבלים עובדים בני 45+ למשרות פיתוח רגילות.
 

סימבה8881

New member
סיקרנת אותי...

איך נראות שנות הניסיון שלך? כמה שנים יש לך באיזה טכנולוגיות/דומיין?
&nbsp
 

user32

Well-known member
מנהל
עבדתי פה ושם. היום כנראה יקראו לזה full stack

 

סימבה8881

New member
full stack זה שקר

מה זאת אומרת פה ושם? במעברים בין עבודות החלפת טכנולוגיות/דומיינים?
בעבודה אחת היית מפתח אמבדד ואז בעבודה הבאה היית מפתח צד שרת?
 

user32

Well-known member
מנהל
רשימה חלקית של המוצרים וחברות שעבדתי בהן

GIS, ERP/CRM, ETL - הכוונה שעבדתי בחברות שמפתחות את המוצרים הללו ולא שעבדתי עם המוצרים האלה כמיישם או משהו כזה.
אלגוטריידינג, פינטק, AdTech, סייבר, storage, משחקי הימורים, e-commerce, טלקום, רובוטיקה, רפואי.

מבחינת טכנולוגיות: מC++ ב2001, דרך ג'אווה על כל גלגוליה ועד nodejs, פיתון, קצת רובי, מלא פרימוורקים קליינטים שיצאו ב20 שנה האחרונות, והרבה מובייל כולל נייטיב. בדרך כלל עם אוריינטציה יותר בשרת אבל עושה גם די הרבה קליינט.
בעשור האחרון אני עצמאי אז חלק ממה שרשמתי למעלה אלה פרוייקטים (ציינתי רק פרוייקטים שאישית כתבתי בהם קוד במשך 6 חודשים ומעלה). יש מקומות שעבדתי בהם יומיים בשבוע או 3 או 4 ככה שחלק מהרשימה זה תקופות של עבודה במקביל. זה למקרה שאתה מנסה לחשב איך הכל נכנס ב19 שנה...
 

סימבה8881

New member
יפה. מעניין

בדיעבד אתה חושב שאם כל הקריירה היית נשאר באותו דומיין (נניח פיתוח ב Java) היית מצליח יותר?
&nbsp
 

choo

Active member
הדרישות מפרילאנסר או חברת פרוייקט שונות לגמרי מהדרישות משכיר

&nbsp
עבדתי בחברת פרוייקטים ויצא לנו להגיש הצעות מחיר ללקוחות בכמה תחומים שלא ממש היו ב-core שלנו. כשאנשים שומעים שאתה "חברה", פתאום הם לא מתעניינים בכמה אתה מבוגר, באילו תחומים הנסיון שלך, ולא חושבים לעצמם "אבל הוא בטח ירצה הרבה כסף". הם רוצים שאתה תישמע כאילו אתה יודע על מה אתה מדבר, לדעת כמה זמן ייקח לך, כמה זה יעלה - ושיש לך המלצות טובות (גם אם זה המלצות על פרוייקטים בתחום אחר). לאחר מכן, חלק מהם נופלים על "שיטת הסלאמי" ("אבל זה לא כולל את זה ואת זה ואת זה" מצד אחד, ומצד שני "נתקלנו בבעיות לא צפויות בגללך או בגלל ספקי משנה שלך, ולכן זה ייקח יותר זמן - ונא להוסיף עוד כסף"). אבל בזמן המשא ומתן הם אומרים לעצמם "יש לפרילאנסר הזה שם טוב, יש לחברה הזו שם לשמור עליו, והם יעבוד כמה שצריך כדי שזה יסתיים בזמן, לעומת שכיר שיאשים את ההנהלה בעיכובים". זה עולם שונה לגמרי.
 

יבגניי34

New member
זה נכון מאד. גם הסיכון של ״המעסיק״ הרבה יותר קטן

אין שום בעייה לזרוק פרילנסר/חברה אחרי שבוע אם נראה שלא כצעקתה.
לפטר עובד שגייסת אחרי שבוע/חודש אפילו 3 חודשים ייחשב ככישלון משמעותי למנהל המגייס.

מ ״חברה חיצונית״ גם אין ציפייה שתתאים ל״תרבות האירגונית״ שלך (פעמים רבות יש ציפייה הפוכה, שהרי בגלל זה בדיוק צריך אותה). כל עניין הגיל משחק הרבה פחות תפקיד.
 
למעלה