תגידו מה באמת מצב שוק התוכנה בישראל?

דן וייס

New member
תגידו מה באמת מצב שוק התוכנה בישראל?

כי לפי הכתבות שמתפרסמות חדשות לבקרים יש ביקוש אדיר למהנדסי תוכנה, כל מתכנת בינוני בגילאי 45+ מקבל אינסוף הצעות.
ובכלל יש ביקוש אדיר למשרות עד שמתפשרים על הכשורים והיכולות.
האים זה באמת המצב?
 

יבגניי34

New member
דעתי ש״שוק התוכנה״ נחלק ל-2 עולמות שיש ביניהם מעט מאד חפיפה

באחד יש את הטופ 10% או 1% בתחומם ולהם נראה שיש ביקוש אדיר, מחסור וכו׳.
העולם הזה מתקיים ב-95% במרכז + טיפה חיפה.

בעולם השני, העולם של רובינו (רוב המפתחים), המצב לא כ״כ דובשני. סה״כ רוב המפתחים ברי החלפה בג׳וניורים או אוקראינים - לא כי הם לא טובים אלא כי רוב עבודת הפיתוח לא דורשת ידע יוצא דופן.
 

hopipe

New member
לא יכלתי לתאר את זה יותר טוב

לקבל הרבה הצעות לראיונות עבודה בשוטף זה קל(קיבלתי הצעות לראיונות עבודה גם כשלצד השני לא היה כמעט מידע עלי), אבל להתקבל לאותם הצעות זה הרבה יותר קשה.

יש לי גם תחושה שבשוק שלנו יותר קלים עם האופציה של הפיטורים במידה והמעסיק חושב שהוא מצא מישהו יותר טוב/זול(אבל אני לא בטוח בזה עד הסוף).
 

hopipe

New member
משרשור אחר שמתקיים פה

Nuke1985 העלה שלחברות השמה יש אינטרס לנפח את המציאות - "הם מרוויחים פר השמה, זה האינטרס שלהם להציג תמונה שהשוק "בוער" (כדי שאנשים יקבלו מוטיבציה להתחיל לחפש).",
וזה יכול להסביר את הכתבות שמתפרסמות.

השרשור:
[URL]http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/308/184585983/%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9D_%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%A8%D7%94/%D7%A2%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94_%D7%91%D7%94%D7%99%D7%99-%D7%98%D7%A7[/URL]
 

choo

Active member
למפתחי תוכנה שעברו את "סף הכניסה", יש ביקוש גבוה

&nbsp
כעקרון, מפתחי תוכנה עם 2-5 שנות נסיון עדכניות בטכנולוגיות שיש להם ביקוש - הם אלו שמוצאים עבודה חדשה הכי בקלות. עדיין לא מצפים מהם להמון, הם יותר גמישים לגבי סוג העבודות שהם מחפשים, ולכן בחיפושי עבודה הם אלו שמוצאים עבודה הכי מהר.
&nbsp
לאנשים שלא הגיעו לסף הזה, הרבה יותר קשה למצוא עבודה, כי הם מקוטלגים בקבוצת "חסרי הנסיון", ויחסית מעט משרות קיימות כדי לקלוט אותם.
&nbsp
לאלו שהנסיון שלהם בטכנולוגיות איזוטריות יחסית, יש בעיה למצוא מקום עבודה חדש.
&nbsp
ולאלו שיש יותר נסיון - יש מהם לרוב יותר ציפיות בראיונות עבודה, וכך אדם בעל 10 שנות נסיון שלא מביא ערך מוסף של 10 שנות נסיון - יתקשה למצוא עבודה. רמת הציפיות עולה עם העליה בנסיון, עד לסף מסוים - ואז זו שאלה של מחיר - מקום עבודה לא ייקח עובד שעלותו מאוד גבוהה, אבל הנסיון שלו מספק את הסחורה.
&nbsp
מעבר לזה, כל מי שמוכר לך "אין סוף" - משקר. האם בסך הכל מסתכלים על העובדה שבכל רגע נתון יש הרבה מאוד משרות פתוחות בתעשיה, יותר מכמות הבוגרים הטריים החדשים שיוצאים מהאוניברסיטאות והמכללות. הם לא לוקחים בחשבון שחברות מעדיפות שלא לאייש חלק ניכר מהמשרות, מאשר לקחת מישהו שלא "עומד בדרישות".
&nbsp
מעבר לזה, התעשיה לגמרי לא הומוגנית, ובין חברות שונות, שמגיעות מרקע פיננסי שונה, יש פערי שכר (ופערי סינון) מאוד גדולים, שיכולים להגיע לפער של פי שתיים עד פי שלושה בשכר למתכנת מתחיל (חשוב על מתכנת מתחיל במשלמים לו 7000-8000 ש"ח למשרת צ'וקומוקו בפיתוח תוכנה, לעומת בוגר אוניברסיטה מצטיין שיכול להגיע לטווח של 17000-20000 (ולעיתים רחוקות גם יותר מזה) למשרה ראשונה. הפערים יכולים לגדול עוד יותר למפתחים מנוסים - שמצד אחד תפגוש מפתחים מנוסים שמעולם לא עברו משכורת של 20,000 לחודש, ומצד שני תפגוש מפתחים מנוסים בחברות כמו אמאזון וגוגל, שיכולים להגיע ל"חבילת שכר" (שכר חודשי פלוס שווה-ערך שכר" בדמות בונוס שנתי/מענקי מניות וכדומה) ששקול לכ-50000-60000 ש"ח לחודש בממוצע על פני מספר שנים (אני לא מדבר על מי שהיו במקרה ב-exit בסטארטאפ - אלא על כאלו שמראש התקבלו לחברות הללו ובתנאים הללו).
&nbsp
כשכותבים את הכתבות בעיתונים, מתמקדים בעיקר בסיפורי הקיצוניים כלפי מעלה - ומכאן מתחילות לרוץ האגדות האורבניות. זה של הטיותה פסיכולוגית שמוכרות בשם "הטיית הזמינות" בשילוב עם "הטיית השרידות".
 

user32

Well-known member
מנהל
מסכים עם הכל. רק מוסיף

ציינת את הטווח התחתון ואת הטווח העליון. רובינו בהגדרה נמצאים איפשהו באמצע. כלומר לא מתחת ל20K ולא ב60 אלא ב30+ ושם יש את המאסה העקרית של המשרות להערכתי, והחברות אמנם מסננות אבל מי שעומד ברף סטנדרטי לנסיון שלו כנראה לא יתקשה למצוא עבודה.
בטווח הזה יש היצע גבוה והפרסומים על מחסור בעובדים נכונים בעיניי.
במקומות שאני עובד, למרות שהקימו סניפים באוקראינה (גם שם אגב כבר לא כזה קל למצוא אנשים טובים), עדיין מתקשים לאייש מתכנתים טובים בדרגי הביניים. יש מבחנים מקצועיים שבעיניי לא קשים, השאלות הרגילות שנדונו פה רבות, ומציעים משכורות יפות של 30-35 ולא מוצאים אנשים. הצליחו לגייס 3-4 כשההתחייבות לבורד היתה לפחות 5 עד סוף השנה שהסתיימה.
 

eveik

New member
התחרות על האנשים האלו היא מאוד גדולה

ואם הם טובים אז זה על סף הלא הגיוני. אתה צריך למצוא דרך לבדל את עצמך או איכשהוא למשוך אותם אחרת למה שיבואו אלייך? יש לא מעט חברות שיציאו להם 30-35
 

ipv6

Member
תציע יותר

אני שומע על לא מעט סטארטאפים (לא FAANG) שנותנים 40-45 למועמדים מנוסים אבל לא יוצאי דופן.
 

סימבה8881

New member
מה זה נקרא מנוסים?

כמה שנות ניסיון? והאם "מנוסים" הכוונה למומחים בתחום מסוים?
 

eveik

New member
בדיוק, זה מה שניסיתי להגיד..

להציע 30-35, משכורת גבוהה ומכובדת ללא ספק, זה דיי בטופ, ועדיין יש חברות שיציעו יותר ומועמדים יימשכו לשם. אני מאמין ששכר זה לא הפרמטר היחידי ואני מניח שגם (לפחות חלק) מהמועמדים מבינים את זה, אבל בסופו של דבר מדובר על חברות טובות - אז למה לא?
&nbsp
הרבה חברות חושבות שהן משנות את העולם ומקום מדהים לעבוד בו, אבל המציאות היא שגם אם זה באמת נכון, הן עדיין לא החברות היחידות שעונות על הפרמטרים האלו, והתחרות על האוכלוסיה הדיי מצומצמת של המפתחים האלו היא מאוד גבוה (קצת כמו לשכור דירה במרכז תל אביב).
 

hadooper

New member
נראה לי שהמחסור הוא תופעה עולמית כרגע

הריביות הנמוכות (והשליליות) בעולם פשוט ניפחו את השווקים (ושווקי התעסוקה) מעבר לכל פרופורציה.

גם במדינה בא אני חי כיום קיים מחסור חמור באנשים מנוסים.
המדינה אפילו לא דורשת תואר ראשון כתנאי סף להוצאת ויזת עבודה.

בנוסף, בדרך-כלל יוצא שמי שמגיע על ויזת עבודה מבחוץ בעל כמה שנות נסיון לפחות.

ועוד דבר חשוב לא פחות, אני משוטט לי מדי פעם בעמוד המשרות של stackoverflow ונתקל במשרות בהן מצויין תקציב של של עד 100K ולפעמים אפילו עד 120K יורו בשנה. כלומר, מתחיל קצת להתקרב לרמות השכר המטורפות בארץ, בה אגב רק להזכיר, המדינה עדיין לא מאפשרת ייבוא של מהנדסים זרים אליה (או שכן מאפשרת, אבל רבים מחבריי הזרים כאן העידו בפניי שלא ישקלו לעבור לישראל בגלל פערי התרבות ורמת החיים הנמוכה, זאת למרות השכר הגבוה)....
 

hadooper

New member
נשאלת גם השאלה - מתי כל ה"עולם הוורוד" הזה יסתיים?

האם העולם כולו יכול להתקיים לנצח עם ריביות אפסיות?
&nbsp
הרי בסופו של יום, מה הטעם לעבוד, אם אפשר במקום זאת סתם לשבת בבית או לבלות כל היום ופשוט לתת לכספי החסכון לצבור תשואה פיקטיבית איפשהו (במספר אפיקים מסויימים)?
 

user32

Well-known member
מנהל
אכן שאלת טריליון הדולר

התשובה נעה איפשהו בין לעולם לא למחר בבוקר.
 

choo

Active member
הפוך - כשהריביות אפסיות - הכסף לא עובד בשבילך

&nbsp
צריך לעבוד בשבילו - בין אם על ידי עבודה בשכר, ובין אם על ידי הקמת והרחבת עסקים יצרניים (השקעות ראליות) באמצעות לקיחת הלוואות זולות (יחסית).
&nbsp
ולגבי הכסף שכבר חסכת? כל זמן שאין אינפלציה חזקה - הוא לפחות לא נשחק. אם זה ישתנה - תצטרך לקוות שהשקעת בעסקים יציבים - כי עליית השווי שלהם נוהגת להגן מאינפלציה (כשהמחירים עולים - גם אותו עסק מוכר במחירים גבוהים יותר, ולכן שומר על מצבו מבחינה ראלית - כמובן בהנחה שעליית המחרים מתפלגת בצורה יחסית אחידה בין סוגי מוצרים שונים).
 

hadooper

New member
כמובן, זו הכוונה... רק לכסף שכבר נחסך...

הרי במוקדם או במאוחר, כל מהנדס מנוסה בעל שכר גבוה צפוי לחסוך כמות מכובדת של כסף שתאפשר לו בעתיד בשלב כזה או אחר להתקיים בלי לעבוד (גם אם לא לנצח, לפחות לתקופה שעשויה אפילו להיות ארוכה).

לגבי האינפלציה, לפי תחזית בנק ישראל מהשבוע היא לא צפויה לעבור את ה1.4% עד סוף 2021 ואני באופן אישי פסימי גם שהיא תעבור את ה1% כל עוד שיטת השקלול המקובלת בעולם לא תשתנה (כמו למשל לכלול בחישוב גם ייקור של נכסים כמו דיור למגורים ושירותים).

וזאת בין ביתר בגלל שהכלכלה העולמית עברה למוצרים מבוססי שירותים ופחות מבוססי ייצור. ועבור אלו שמבוססי ייצור, קיימת גם העובדה שארה"ב הפכה לאחרונה למפיקת הנפט הגדולה בעולם, שכן מחירי הנפט עד היום היוו את הפקטור המשפיע ביותר בעולם על הייקור של הייצור והשינוע שלהם במדינות שאינן נחשבות מפיקות נפט / אנרגיה גדולות (כמו ישראל למשל).

האינפלציה הנמוכה בארה"ב מכתיבה את גובה הריבית הפרדלית שלה והיא גם המשפיעה ביותר על גובה הריביות של יתר הבנקים המרכזיים בעולם, לכן הריביות בעולם לא צפויות לעלות בטווח הזמן הנראה לעין. לא די בכך, הריבית הפדרלית בארה"ב היא גם משפיעה באופן ישיר על רוב השקעות ההייטק בארץ, שנלקחות במימון של בנקים וגופים / קרנות בארה"ב.
 

user32

Well-known member
מנהל
אני מופתע כל פעם מחדש מהמלניאלס

מצליחים לעבוד שנים בשכר גבוה מאוד ולבזבז הכל עד השקל האחרון. טיולים בעולם, מגורים בת"א, ובילויים. ממש כך.
לא בא להטיף לאף אחד איך לחיות אבל אני גרתי בזול עם שותפים ובמקביל חסכתי כך שכשהתחתנתי בגיל יחסית צעיר כבר היו לנו חסכונות לחצי דירה שבמונחים של היום זה אולי רבע דירה אבל עדיין זה משהו להתחיל איתו. לעומת זאת, עמיתיי למקצוע מגיעים לגיל 30-35 בלי אגורה שחוקה.
 

hadooper

New member
זמנים השתנו... כיום דירה היא לא יותר מאשר נכס בעל סיכון גבוה

לעומת זאת, אני מסתכל למשל על ביצועי קרן ההשתלמות שלי ורואה תשואה של כ16% ב2019. ואני עוד במסלול "סולידי"...

בעולם של ריביות אפסיות ושליליות, עדיף לתת לכסף לעבוד בשבילך, להשקיע במניות ולנסות להפוך למייסד או יזם של סטרטאפ בעצמך. לא לחשוב על עבודה במשרה מלאה ולא לחשוב רכישת דירה למגורים.

ויותר מזה, אם אתה כן מועסק כשכיר, אז לא לתת יותר מדי חשיבות לגובה השכר שלך, כי בסוף מה שיותר משפיע על כמה תרוויח, הוא הרווח במסלולים בהם היית מושקע...

והנה עוד עובדה חשובה, במדינה בה אני חי כיום, הפרופיל המקצועי שלי הרבה יותר מתאים להפוך ליזם מאשר בארץ.
 

user32

Well-known member
מנהל
הכל טוב ויפה

ואין לי כוונה לייעץ איך לנהל חסכונות והשקעות אבל אני די בטוח שלבזבז את כל הכסף על מותרות זו לא התנהלות כלכלית נבונה באף תקופה.
 
למעלה