עבודה בהיי-טק בגיל מבוגר

hopipe

New member
עבודה בהיי-טק בגיל מבוגר

היי,
אני יודע שהנושא הזה עלה בעבר אבל בעקבות שיחה עם חבר נפתחו לי העיניים, ושמתי לב שבכל המקומות עבודה שהייתי בהם בעבר(בהיי-טק) הגילאים היו מאוד נמוכים ואם היו עובדים מבוגרים אז הם היו בהנהלה הבכירה או בתפקידים לא טכניים.

אם הייתי צריך לנחש הגיל הממוצע של מתכנתים בחברות שעבדתי בהם הוא כנראה סביב ה30+.

ורציתי לדעת עד כמה זה המצב במקומות אחרים?
ואם מישהו מכיר אנשי היי-טק מבוגרים ומה הם עושים(פנסיה מוקדת, הסבת מקצוע או אולי עברו למקום עבודה ממשלתי/בטחוני)?
 
אני לא יודע איפה אתה עבדת
כשאני הייתי בשנות ה 20 רוב המתכנתים בחברות היו בגילאי 20+
כשאני הייתי בשנות ה 30 לחיי רוב המתכנתים היו בני 30+
כיום אני בן 45 ובמקום העבודה שלי, גם הנוכחי וגם הקודם, היו הרבה בגילי. יש כמובן גם צעירים יותר, ויש מעט גם מבוגרים יותר.
&nbsp
התעשייה הולכת ומתבגרת. אין היום הרבה אנשים (באופן יחסי) בני 50+ כי כשהם התחילו, בשנות ה 90, הענף היה קטן משמעותית ממה שהוא היום. אבל זה לא אומר שאנשים שכבר בתחום צריכים להפסיק מאיזושהי סיבה.
&nbsp
מי שנשאר מקצועי, מעודכן וברמה טכנית טובה ימצא עבודה. דווקא מי שעובר לתפקידי ניהול (או לתפקידים אחרים כמו שיווק/מכירות וכו׳) עלול למצוא את עצמו מובטל יותר בקלות כי בתפקידים האלו יש מעט משרות פתוחות על כל דורש.
 

Nuke1985

Active member
הטיעון הזה של "מי שטוב עובד"

מזכיר לי את הטיעון של No true Scotsman אם הוא לא מוצא עבודה אז הוא לא טוב...

"טוב" זה גם יחסי, אני מניח שכנראה שהעשר אחוז העליונים מבחינת ייכולות או מוכנות להשקיע את החיים שלהם (נניח במדד של שעות אפקטיביות של עבודה או פיתוח מקצועי בחודש) הם במצב טוב, מה אם השאר?, אפילו אם אתה מגדיר "טוב" כחציון עליון , עדיין הרבה אנשים ישארו במצב בעייתי לעומת אנשים כמו רופאים או עורכי דין שאי אפשר לייצא את העבודה שלהם בקלות למדינות זולות יותר (או שהם יותר מאוגדים ויש יותר רגולציה שמונעת עודף היצע של עובדים, בצדק או שלא בצדק).

אסור לשכוח שיש הטייה בפורומים, מי שכותב בו סטטיסטית כנראה באחוזונים גבוהים מבחינת ייכולות/השקעה, אז הוא נוטה להיות עם אנשים במצב דומה. אנשים גם לא ממש אומרים שהם לא משהו או בינוניים מקצועית (אולי כי הם רוצים לשמור על סוג של מוניטין, או סתם מאיזה הטייה קוגניטיבית כמו Self-serving bias).

רק מחקר ייכול לספק ראייה טובה למצב של השוק, אני זוכר שchoo פירסם משהו כזה (למרות שהוא לא היה מעמיק כמו שאני רוצה), ואכן היו שם כמה נתונים בעייתיים ...
 

user32

Well-known member
מנהל
לא צריך מחקר וגם אם היה כזה הוא היה מלא בעיוותים

מלא בעיוותים כיוון שקשה להגדיר עובדים שבתחילת דרכם ניווטו את הקריירה שלהם למחוזות אחרים. אם סתם תקח מחקר על בוגרי מדעי המחשב בחיתוך לפי גיל או מחקר שיבדוק גיל עובדי פיתוח בחברות שונות אתה תקבל תמונה בעייתית.
זה קצת כמו מחקרים על העוני. מצד אחד, נתונים מזעזעים לכאורה. אבל כשחופרים מתחת, מגלים שהרבה אנשים/נשים לא עובדים מרצון וחלקם אפילו מרוצה ממצבם.
מה שאני אומר שהרבה עובדים שבגיל 28 עבדו בפיתוח, עזבו את המקצוע מרצון. עברו לפרודקט, לניהול, לאלף ואחד תפקידים שלא בליבת הכתיבת קוד. עובדים אלה נמצאים בפוזיציה בעייתית בגיל מאוחר יותר והם מטים סטטיסטית את המחקרים לרעה.
זה לא בהכרח "מי שטוב". זה מי שנשאר במקצוע על כל המשתמע: למד והתפתח לאורך כל התקופה, החליף תפקידים או מקומות עבודה כשהגיע זמן להתרענן, ונשאר hands on. מטבע הדברים אלה בדרך כלל מפתחים טובים אבל לא מדובר בגאונים עילויים. פשוט כאלה שאוהבים את מה שהם עושים ואני מחשיב את עצמי בקטגוריה הזאת.
 

Nuke1985

Active member
אפילו אני עם המעט ידע שלי בסטטיסטיקה

דיי בטוח שאפשר לעשות מחקר כזה , לשאול אם הבן אדם עובד כמתכנת זה כבר מדידה לא רעה של הסיטואציה, וצריך גם להתחשב באנשים שעזבו את המקצוע של תיכנות (אולי יש בעיות פתירות שגרמו להם לעזוב?, אולי יש בעיות פתירות בגלל שהם לא מסוגלים לחזור למקצוע?).

מה שכתבת פשוט משנה את ההגדרה של "מי טוב", ונותן מקום להצדיק דברים בדיעבד (הוא לא התפתח מספיק, הוא לא החליף מספיק מקומות עבודה), ועדיין לא נותן איזשהו מדד סטטיסטי לאנשים במקצוע מה הם הסיכויים שלהם לקריירה ארוכת שנים.
 

choo

Active member


 

user32

Well-known member
מנהל
אני כמעט 20 שנה במקצוע

וכן, תמיד הממוצע הוא סביב ה30. כשהתחלתי הייתי 10 שנים מתחת לממוצע וכולם נראו לי "זקנים", במיוחד אלה שכבר התחילו להתחתן ולהביא ילדים. היום אני 10 מעל הממוצע וכולם נראים לי ילדים, במיוחד אלה שרק עכשיו התחילו להתחתן ולהביא ילדים...

עובד בעיקר בסטארטאפים בגדלים שונים מ5 עובדים ועד 300.

אני עוקב אחרי בני המחזור שלי. חלק עדיין עובדים בעבודות פיתוח. חלק גדול, אפילו הרוב הפכו ליזמים-מייסדים או מנהלים בדרגות VP כאלה ואחרים. חלק עזבו את המקצוע.
באף מקום לא זיהיתי אפליה על רקע גיל ואני בדרך כלל מעורב מאוד בתהליכי הגיוס. מה שכן, כמעט לא מגיעים קו"ח של מועמדים וותיקים.
פה ושם יש, כמה מהם אפילו חתמו והצטרפו כולל לאחרונה אחד בן 45, אבל הרוב זה הפרופיל הקבוע שלא השתנה 20 שנה: בני 30+ עם 5 שנות נסיון.
 

hopipe

New member
ובאותו נושא משהו קצת חיובי

בכתבה מהיום בכלכליסט כתוב:
"על פי הנתונים שלנו 23% מהגיוסים בשנה האחרונה היו גיוסים של מפתחים מעל גיל 40, עלייה של 5% בהשוואה לשנת 2018. בשל המצב בשוק, חברות מתגמשות. בעבר מנכ"לים העסיקו פחות עובדים בגילאי 40+ ו-50+, מתוך חשש שהם יתקשו להשתלב בסביבת העבודה הצעירה, שמאפיינת סטרטאפים. היום הם חוששים יותר מכך שהמשרות לא תאוישנה"

מתוך:
[URL]https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3777128,00.html[/URL]
 

Nuke1985

Active member
אל תשכח שמדובר בנתונים של חברת השמה

הם מרוויחים פר השמה, זה האינטרס שלהם להציג תמונה שהשוק "בוער" (כדי שאנשים יקבלו מוטיבציה להתחיל לחפש).

בנוסף ייכול להיות שיש הטיה בזה שאלה שניגשים אליה הם יותר "מושכים" מקצועית (חברה שמוכנה לשלם לחברת השמה אולי במצב כלכלי יותר טוב ואולי היא חברה שייכולה לשלם יותר ולמשוך עובדים אטרקטיביים יותר).
 

ipv6

Member
המועמדים היותר 'מושכים'

בד"כ מסתדרים בלי חברת השמה.
לינקד אין, חברים מנהלים ממקומות עברו וכו'.
 

hopipe

New member
לא בטוח שזה עובד כך

אני לא חושב שהמועמדים היותר 'מושכים' משתמשים יותר בלינקד אין, חברים וכו' ביחס לאחרים.

כולם משתמשים בזה היום(אלו נראים לי האפיקים המרכזיים למציאת עבודה), -בחבר מביא חבר התחושה שלי היא שאנשים מביאים אנשים שהם התחברו אלהם ברמה האישית יותר מברמה המקצועית.
-בלינקדאין אלא אם יש למועמד משהו בולט בפרופיל כמו עבודה בחברת FAANG במשך 3-5 שנים, אני לא חושב שיהיה אפשר לזהות שהוא מועמד 'מושך'
 

ipv6

Member
כל אחד מגדיר 'מושך' קצת אחרת

בגדול זה השכלה+ניסיון+המלצות (לא רק בלינקד אין אלא באופן כללי).
מי שיש לו את זה ומשקיע בפרופיל שלו קצת יכול להבליט את עצמו.
&nbsp
בכל מקרה לא דיברתי על "להשתמש" יותר אלא למצוא רק בעזרת הכלים האלה. אנשים מנוסים עם ניסיון ו'קבלות' יודעים לייצר לעצמם מספיק ראיונות במקומות מתאימים גם מבלי להיעזר בחברת השמה.
&nbsp
 

choo

Active member
בגלל התעריפון, למרבית החברות יש יכולת לשלם לחברת השמה

&nbsp
התעריפון מייצג עמלה שגובהה ננזר לינארית מגובה השכר שמשולם לעובד (לפחות בעבר היה מדובר בעמלה בגובה משכורת חודשית אחת [ברוטו] של העובד). הנטיה לנסות להימנע מחברות השמה פחות מותנה במקורותיה הכספיים של החברה המגייסת, ויותר באופי המגייסים. איפה המצב שונה? בחברות שחיות על מתח רווחים אפסי מצד אחד (אופייני יותר לחברות שמוכרות בעיקר בשוק המקומי) - וחברות שהשם שלהן לבדו מהווה מותג שיווקי חזק מספיק למציאת מועמדים.
&nbsp
מה שכן, כיום גיוס דרך חברות השמה נמצא, ככל הנראה, במקום השני מבחינת מקורות גיוס - וגיוסים דרך קשרים (בין אם ישירים בשיטת "חבר מביא חבר" ובין אם עקיפים בשיטת פניה ישירה של מגייסים בחברות למועמדים דרך לינקדאין) עברו אותו.
 

galgal761

New member
אצלנו מרבית העובדים הם 50+.

יש גם 60+ (כולל אותי).
לא מזמן התקבל מנהל צוות בשנות החמישים המאוחרות. גם אני התקבלתי לפני כמה שנים וגם אני הייתי אז בשנות החמישים המאוחרות.
החברה שלנו היא חברה מאוד מוצלחת ומאוד מצליחה (הכנסות מאוד גדולות פר עובד ורווחים מאוד גדולים פר עובד ויחסית למחזור המכירות).

בכל אופן אני מתרשם שעדיין הגיל משפיע אם כי פחות מהעבר (זוהי התרשמות כללית בלבד אני כבר כמה שנים שלא מחפש עבודה).
 
למעלה