מחיר קנית אופציה לעומת מחיר נקוב

SOM CHAI

New member
מחיר קנית אופציה לעומת מחיר נקוב

קניתי את האופציות שלי לאחר שעזבתי סטארטאפ אחרי 4 שנים. המחיר היה כחצי דולר לאופציה. קיבלתי תעודה שאני בעל כך וכך כמות מניות בחברה שהערך הנומינאלי של המניה שווה סנט אחד בודד.
נשמע למישהו הגיוני? הרי שילמתי פי 50 יותר...
קשה לי להאמין שהחברה אותה עזבתי תנסה ״להרוויח״ על הגב של שלי.
אשמח לעזרה ממי שמכיר את הנושא.
 

selalerer

New member
לאופציה יש מחיר מימוש קבוע

הרעיון הוא שאם המחיר של המניה עולה מעל המחיר הזה אז משתלם לך לקנות את המניה ואם אתה מוכר כשהמחיר הוא עדיין מעל מחיר הקניה אז הרווחת.
&nbsp
הייתרון באופציה לעומת מניה הוא שאם המחיר אף פעם לא עולה מעל מחיר המימוש אז אתה יכול פשוט לוותר עליה במקום לקנות במחיר אחד ולמכור בפחות.
&nbsp
לפעמים אתה גם מחוייב לממש את האופציה (או לוותר עליה) ולמכור את המנייה באירוע של קניית החברה וככה אתה מרוויח כאשר החברה נקנית.
&nbsp
כמעט תמיד בעת עזיבה של החברה אתה חייב לממש או לוותר על האופציה.
&nbsp
אם החלטת לממש אתה מחוייב במחיר המימוש. כרגע כנראה שהשווי של החברה הוא כזה ששווי כל מניה הוא מתחת למחיר המימוש. אתה למעשה מהמר שהחברה תצליח. אם היא לא תצליח (למשל נסגרת מחר) הפסדת את הכסף שעלה לך המימוש של האופציות.
&nbsp
&nbsp
 
קרוב לוודאי שאין לזה שום חשיבות
אתה כנראה מתכוון לערך הנקוב על המניה שזה מה שהיה השווי ביום שרשמו את החברה, לפני גיוס כסף ראשון, לפני משקיעים, לפני הכל. זה לא הערך במצב כיום שתלוי במצב החברה ויכול להיות כל שווי החל מאפס ועד למיליארדים. הערך הנקוב על המניה זה סתם פיקציה משפטית, אין לו משמעות אמיתית. זה לא משהו שמשתנה אי פעם, בניגוד לשווי האמיתי שיכול לעלות ולרדת לפי ביצועי החברה והבורסה באופן כללי.
 

SOM CHAI

New member
אז מדוע מכרו לי בחצי דולר?

היו יכולים למכור לי לפי סנט אחד פר אופציה.
 

user32

Well-known member
מנהל
זו היתה הערכת השווי בעת המימוש שלך

הערכת שווי זה נושא סבוך. אחת הדרכים היותר אמינות זה להסתמך על השווי לפיה גוייסה ההשקעה האחרונה, או לחילופין השווי של הגיוס המתקרב במידה ויש תהליך גיוס פעיל.
אז אם קרן הון סיכון שילמה לפי שווי של חצי דולר, גם אתה תשלם לפי השווי הזה כי זה השווי הנוכחי של החברה.
 

jellymean

New member
יוזר, בהיות שואל השאלה בעלים של כמות קטנה של מניות...

ככל הנראה, כח המיקוח שלו קטן יחסית ולכן הוא יקבל את המחיר שיתנו לו. אבל הוא עדיין יכול לנסות להתמקח או למכור את המניות בבורסה (אם הן סחירות) או לגורם שלישי אם ימצא אחד כזה.
 

choo

Active member
הוא לא יכול להתמקח, כי אין לו שום מנוף

&nbsp
החברה ממש לא תתנגד שהוא וותר על האופציות שלו, והן תחזורנה ל-pool לטובת הקצאה לעובדים אחרים. אין לו שום דבר לתת לחברה, שיספק להם ערך כלכלי - אלא אם הוא מתעתד למכור להם שירותי תמיכה במוצר והם *מאוד* חפצים ביקרו (וסביר יותר להניח שהם יתנו לו הלוואה מימוש האופציות בתנאים נוחים, או ישלמו לו כסף רב ויתר על שירותי התמיכה העתידיים, אבל לא ישנו את מחיר המימוש של האופציה (קיימת גם אפשרות שמבחינה חוזית אסור להם לשנות את מחיר האופציה, שנקבע בעת חתימה על חוזה הענקת האופציות לעובד, לאחר שהעובד הצטרף לחברה, ועל בסיס תוכנית אופציות שאושרה על ידי הדירקטוריון של החברה, שכוללת בין השאר את מחיר המימוש של האופציות).
 

jellymean

New member
תמיד אפשר לנסות להתמקח וגם....

כתבתי שכנראה, כח המיקוח שלו קטן מאוד וזה מקביל לניסוח שלך על מה שאתה מכנה היעדר מנוף. התיאור שלו לא קוהרנטי, שים לב לציטוט...


קניתי את האופציות שלי לאחר שעזבתי סטארטאפ אחרי 4 שנים. המחיר היה כחצי דולר לאופציה. קיבלתי תעודה שאני בעל כך וכך כמות מניות בחברה שהערך הנומינאלי של המניה שווה סנט אחד בודד.

כותב הפוסט מימש את האופציות ורכש מניות. הוא לא בעל אופציות אלא בעל מניות. הוא יכול להציע את המניות שלו למכירה. ייתכן שהחוזה מגביל אותו במכירה של המניות. לדוגמה, בחברת הייעוץ מקינזי, השותפים לא יכולים למכור את המניה לצד שלישי, הם מוגבלים בהחזרת המניה לחברה (ככל הנראה חלף פיצוי כספי).












נ.ב
מה זה השפה הפלצנית הזאת למעלה? "חלף"? נורא!
שוב פעם שוקי יצא מהתיבה....
בים בם בום התפוח הוא אדום



צ'רינג צ'ראנג....
 

choo

Active member
אם החברה היא פרטית, ככל הנראה הוא לא יכול למכור את האופציות

&nbsp
נוהג מקובל בחוזי אופציות בחברות שאינן ציבוריות, למעט במקרים שבהם החברה החליטה להצטרף ל-secondary market.
&nbsp
בכל מקרה אין אפשרות להתמקח על מחיר מימוש האופציות, וככל הנראה אין לו רשות למכור את המניות, ולכן אין על מה להתמקח מול החברה.
 
לא יכלו למכור לך בסנט אחד
כי בנקודה שמכרו לך, שווי החברה כבר היה יותר גבוה. כנראה נכנסו משקיעים או בעלי מניות אחרים לפי שווי גבוה יותר, וזה מה שאתה קיבלת. לא יכלו להפלות אותך ולתת לך נכס בסנט כאשר לפני כן מכרו את אותו נכס לאנשים אחרים במחיר של חצי דולר.
 

jellymean

New member
דסלוק, המהות של אופציה....

האופציות שהבחור קיבל או רכש מבטיחות לו לרכוש את המניה במחיר מוסכם וקבוע מראש בזמן עתידי. כנראה שהאופציות שלו קבעו מחיר קניה של חצי דולר בעוד כך וכך שנים. אין קשר למחיר השוק או לעסקאות עם אחרים. המחיר של אופציה נקבע מראש. ולגבי משחק עם מחירים של אופציות... ראה המקרה של מנכ"ל קומברס, קובי אלכסנד שהורשע בפרשת הבקדייטינג.
 
אתה באמת לא צריך ללמד אותי
אני 20 שנה בענף וקיבלתי אופציות ומניות מ 5 חברות עד עכשיו, מתוכן 3 שפשטו רגל, סטארט אפ אחד שנמכר באקזיט גדול, וחברה אחת שכבר בורסאית ומונפקת. אני מכיר את הנושא מכל צדדיו.
&nbsp
בוודאי שמחיר המימוש של האופציה נקבע מראש, ביום הענקת האופציה.
&nbsp
אבל הוא לא נקבע בצורה שרירותית. הוא נקבע לפי שווי החברה באותו רגע שהאופציה מוענקת, לרוב לפי גיוס אחרון ולפי כמה שהמשקיעים האחרונים קנו את המניה. לפעמים העובד מקבל בהנחה מסוימת ולפעמים לפי השווי של הגיוס האחרון כמו כל משקיע. כמובן שהמטרה של כולם היא שהחברה בעתיד תהיה שווה הרבה יותר ואז גם העובד וגם המשקיעים ירוויחו כסף.
&nbsp
דוגמא מספרית:
- אם גיוס הכסף האחרון של החברה ממשקיעים נעשה לפי שווי חברה של 10 מליון דולר, ולחברה יש מליון מניות, אז כל מניה שווה באותו רגע 10 דולר.
- העובד מקבל ללא תמורה אופציות שמאפשרות לו לקנות מניה ב 10 דולר בזמן עתידי כלשהו (לרוב האופציות מוגבלות בזמן, 5-10 שנים זו תקופה מקובלת).
- לרוב האופציות לא ניתנות לעובד מייד אלא רק "הבטחה לאופציות" והאופציות עצמן משוחררות על פני כמה שנים לפי מנגנון שנקרא Vesting. אופציות שהן לא Vested לא ניתנות למימוש. אם העובד עוזב הוא מאבד אותן
- אופציות שהן Vested ניתנות להמרה למניה במחיר שנקבע עליהן מראש
- מניות של חברה פרטית ניתנות למכירה רק באופן פרטי, אם מישהו רוצה לקנות. מניות של חברה בורסאית ניתן למכור בשוק החופשי בכל רגע.
- ברגע ההענקה העובד בדרך כלל בנקודת האפס, כלומר אם הוא ממיר את האופציה למניה באותו רגע ומוכר אותה (בהנחה שמותר היה לו) אז הוא לא ירוויח ולא יפסיד כלום כי מחיר המימוש של האופציה מייצג את מחיר המניה באותו רגע. לעיתים נותנים לעובד הנחה מסוימת על מחיר המניה באותו רגע, זה יכול להיות גם 10-15%, תלוי בחברה, וזה יכול גם לא להיות
- המטרה של כולם היא לשבת על האופציות ולא לממש אותן עד שהחברה תהיה שווה הרבה יותר, ואז לממש את האופציה במחיר ההיסטורי המקורי שנקבע לה, למכור את המניה במחיר החדש והגבוה בהרבה, ולקבל את ההפרש לכיס, בניכוי מס כמובן.
- אם עובד עוזב את החברה לפני שהיא מונפקת בבורסה או נמכרת לחברה אחרת, לרוב הוא צריך לוותר על האופציות או לממש אותן. אם הוא מוותר, האופציות נמחקות. אם הוא מממש אותן, הוא מוציא מהכיס כסף לפי התנאים המקוריים והופך לבעל מניות בחברה ומקבל מניות לא סחירות שאין לו מה לעשות איתן באותו רגע, אלא לחכות ליום שהחברה תעשה אקזיט, שאולי יקרה ואולי לא.
&nbsp
כמובן שלא דיברנו על המקרה שהחברה מבצעת גיוסי כספים נוספים אחרי הנפקות האופציות ו/או מימושן, דילולים, מניות מועדפות למשקיעים מאוחרים, וכך הלאה וכך הלאה. יש גם שיקולי מס, יש אפשרויות להפקדת אופציות ו/או מניות אצל נאמן, יש תוכניות אחרות חוץ מאופציות כמו RSU או ESPP שכיום פופלריות יותר בחברות אמריקאיות בורסאיות, ואפשר להרחיב עוד ועוד בנושא
 

SOM CHAI

New member
תודה על ההסבר המנומק

המצב שלי מתייחס לזה:

״- אם עובד עוזב את החברה לפני שהיא מונפקת בבורסה או נמכרת לחברה אחרת, לרוב הוא צריך לוותר על האופציות או לממש אותן. אם הוא מוותר, האופציות נמחקות. אם הוא מממש אותן, הוא מוציא מהכיס כסף לפי התנאים המקוריים והופך לבעל מניות בחברה ומקבל מניות לא סחירות שאין לו מה לעשות איתן באותו רגע, אלא לחכות ליום שהחברה תעשה אקזיט, שאולי יקרה ואולי לא.״
 

jellymean

New member
לפי התיאור שלך, לא קנית אופציות, קנית מניות

קנית כל מניה תמורת חצי דולר. אם המניה שווה בשוק מעל חצי דולר, אתה יכול למכור את המניות ובכך לייצר רווח. מצב שבו מחיר המניה הוא מעל מה ששילמת נקרא "בתוך הכסף". אם מחיר המניה בשוק מתחת מה ששילמת אז המצב הוא "מחוץ לכסף". אם המחיר הוא בדיוק מה ששילמת (רווח = 0) אז זה נקרא "בכסף".

הערך הנקוב של המניה, במקרה שלך, 1 סנט זה הוא ערך חשבונאי. לצורך ההסבר אני ממציא דוגמה.... בהקמת החברה, המייסדים רשמו הון מניות ונניח שעל כל דולר שהם הזרימו לחברה 1 סנט נרשם כערך נקוב ועוד 99 סנט נרשמו כפרמיה על המניה או קרן אחרת בהון החברה. חלף זה נרשם דולר אחד בחשבון המזומנים של החברה. החברה פשוט גייסה הון עם הקמתה. מאז, זרמו מיים רבים בנהר העסקי... מכירות... הלוואות... עסקאות... וכיום יתכן שערך החברה פר מניה גבוה בהרבה מ-1 סנט ואפילו מאותו דולר שהזרימו המייסדים.... אבל ייתכן גם שמצב החברה לא מזהיר ואז ערך המנייה עלול גם להיות אפס.... שווי החוב גבוה משווי הנכסים....
 

vinney

Well-known member
הערך הנומינלי של התעודה לא רלוונטי לכלום

הערך הוא 1 סנט כי חייב להיות ערך, אבל הערך האמיתי זה השווי של המניה במחיר השוק (השווי שלה בבורסה ציבורית או עבור משקיעים פרטיים).
&nbsp
זה כמו שעל המטבע עשוי מאונקית זהב טהור כתוב שערכו זה 20 שקלים. אתה אפילו יכול להפקיד כזה מטבע בבנק ולקבל זיכוי של 20 שקל בחשבון, אבל האם זה אומר שזה מה שאונקיית זהב שווה? לא.
 

jellymean

New member
שלום למר ויני.... לא חייב להיות ערך

בישראל לא חייב להיות ע.נ וכך גם אצלכם בגולה באמריקה...
ב-USA זה נקרא no-par .... ללא ערך נומינלי או face value....

נ.ב
האם צפית בסדרה שממנה הבאת ציטוט בפורום, Parks & Recreations?
 

jellymean

New member
לערך הנקוב יש משמעות והסברתי קודם

למשל, בייסוד החברה נרשמו מניות והמשקיע קיבל מניה ע.נ סנט אחד ושילם דולר.
99 סנט הלכו לקרן כלשהי. סנט אחד זה הון עצמי. ההון העצמי של החברה לא ניתן לחלוקה או בעצם לשימוש. ה-99 סנט חולקו כרווח או שהשתמשו בהם להשקעה.
תכפיל את הדולר הזה בפקטור של מיליונים. עדיין יש סכום שהוא ההון העצמי של החברה.

בים בם בום התפוח הוא אדום
 

choo

Active member
ערך נקוב כלל לא קשור להון העצמי של החברה

&nbsp
ההון העצמי של חברה הוא החלק משווי החברה המיוחס כשייך לבעלי המניות שלה (להבדיל מהון-זר).
 
למעלה