התלבטות לגבי התפקיד/כיוון הבא

Napohgig

New member
התלבטות לגבי התפקיד/כיוון הבא

מה נשמע חברים,
יצא קצת ארוך, אך אשמח לתובנות, השגות והצעות ממביני העניין כאן.

רקע:
אני בן 29, עד לאחרונה עבדתי כמנהל דיגיטל/טכנולוגיות/חדשנות בחברה גלובאלית בתחום השילוח (לא הייטק). בגדול, התפקיד שלי היה לקדם את החברה מבחינה טכנולוגית - הכנסת טכנולוגיות חדשות (בין אם פיזיות או דיגיטליות), שימוש בכלים טכנולוגיים קיימים וחדשים לשיפור תהליכים בחברה, ייזום ובחינת פתרונות טכנולוגיים/דיגיטליים שיכולים להשיא ערך לחברה וללקוחותיה מבחינה טכנולוגית וכיו"ב. כחלק מהעבודה עבדתי עם מחלקות שונות בתוך החברה, ספקים חיצוניים, מפתחים (פנימיים+חיצוניים), חברות סטרטאפ, לקוחות ומנהלים בכירים. תפקדתי גם כמנהל הפרויקט (ומוצר כשמדובר היה בנכסים דיגיטליים) בפועל של כל פרויקט שכזה, אולם לא עשיתי שימוש בכלי ניהול פרויקט "פורמליים" (לא ניהלתי תקציב או גאנטים לצורך העניין, כן עבדתי עם מערכת לניהול משימות/פרויקטים שגם הטמעתי בכל החברה), ההתנהלות בחברה היתה די "פריסטייל" (מה שגם גרם להרבה בלאגן). עבדתי שם שנה וחצי ופוטרתי עקב גל צמצומים (החברה נכנסה לקשיים רציניים). הם היו מבסוטים ממני, ניסו למצוא פתרון שאשאר אך זה לא הצליח ונפרדנו בצורה יפה.

לפני כן עבדתי במשך שנה וחצי כיועץ עסקי בחברה שנותנת יעוץ עסקי לסטרטאפים (בעיקר כתיבת תכניות עסקיות), ועוד לפני כן היה לי מיזם שהתקדם יפה (בסיס מוכן לפלטפורמה, שיתופי פעולה לפיילוט עם מספר גופים גדולים) אך נגדע כשהגענו לשלב גיוס השקעה (כל הצוות היה סטודנטים תו"כ הלימודים ולא ממש היה לנו זמן לגיוס השקעה רציני לצערי).
בנוסף יש לי ניסיון בתכנות (שירתתי בצבא 3 שנים כמתכנת).

תואר ראשון בכלכלה מאונ' ת"א, סטודנט ל-MBA בפתוחה (מסיים השנה).

כיום:
בימים אלו אני מחפש עבודה חדשה ושולח קו"ח (יכול לצרף אותם אם הכרחי) בעיקר למשרות של ניהול פרויקטים טכנולוגיים, אני מקבל פה ושם טלפונים חזרה, אבל לרוב "נרתעים" מזה שאין לי ניסיון בכלים "hardcore" של ניהול פרויקטים (כאמור יצירה ומעקב אחר גאנטים, ניהול תקציב וכו', למרות שאלו דברים שאני מסוגל ללמוד תוך כלום זמן, כמו שכבר עשיתי בעבר בהרבה תחומים).
בסבב הקודם של חיפוש העבודה חיפשתי משרות של ניהול פרויקטים/מוצר, הגעתי להמון ראיונות (בשני התחומים, וכן, אני מודע לזה שהקשר ביניהם הוא רופף), גם לשלבים מתקדמים, אך בעיקר בתחום ניהול המוצר, למרות הרושם שהשארתי, זה תמיד נפל על חוסר הניסיון אל מול מתמודדים אחרים עם ניסיון (כך לדוגמה נאמר לי מילה במילה ע"י סמנכ"ל בסלקום שהיווה מן הסתם ראיון אחרון לפני קבלה לתפקיד מנהל מוצר. הגעתי לשלב הסופי על אף שדרישות התפקיד היו שנתיים ניסיון ולי היה סוג של 0). ניהול מוצר ירד כרגע מהפרק, כי הבנתי שזה משהו שאני פחות רוצה לעסוק בו (נגעתי בזה גם בתפקיד האחרון).

לעניין:
מרגיש לי כרגע שיתכן ואני לא מכוון למשרה הנכונה. תפקיד של ניהול פרויקטים טכנולוגיים נראה לי הכי "טבעי", אך מרגיש לי שאצטרך שוב לעבור ה-מ-ו-ן ראיונות כמו בסבב חיפוש העבודה הקודם עד שאגיע למקום שה(סוג של חוסר) ניסיון שלי לא יהיה בעוכריי.

אז השאלה שלי היא: האם אני לא מספיק ממוקד? תפקידים כמו התפקיד האחרון שעשיתי נורא קשה למצוא, ברוב המוחלט של המקרים זה יהיה בנאדם אחד יחיד שעושה את זה בכל הארגון (בחברה שעבדתי בה אני הייתי זה ש"יצר" את התפקיד, וכשעזבתי לא הביאו אף אחד במקומי), ולרוב מדובר יהיה בחברות שהן לא הייטק. כמו כן, החיפוש עצמו של משרות כאלה הוא מסובך בגלל שאין הגדרה/שם ספציפיים למשרה. חשבתי אולי על משרות פיתוח עסקי, אך אני לא יודע כמה זה קשור (תלוי בארגון אני מניח).

דעתכם? אשמח לכל תובנה שתעזור לי להתמקד
 

rontech

New member
יש לך שני עולמות שאתה מנסה לחבר

הראשון הוא עולם העשייה וכנראה המשמעותי יותר. מה שעשית כמפתח תוכנה.
העולם השני קשור ללימודים שלך בכלכלה וב-MBA....
איזה כישורים מועילים רכשת בלימודים אלה? אם אתה יכול לפרט...
 

Napohgig

New member
נכון,

בגלל זה חיפשתי בעבר משרות של ניהול מוצר - זה נראה על פניו "השילוב המושלם" בין העולם הטכני לעולם העסקי.

לגבי השאלה השניה - כישורים מועילים? באקדמיה?

וברצינות, לא יכול להגיד שרכשתי יותר מדי כישורים "מועילים" (מה ההגדרה של כישורים מועילים?) בלימודים (או לפחות כאלה שאפשר "לדחוף" בקו"ח/ראיון). התואר בכלכלה הוא סופר תיאורטי (ורובו גם ככה סובב על לגזור פונקציות) וחסר כל פרקטיקה, לגבי ה-MBA, היו כמה קורסים מעניינים, אבל שוב, ברמה התיאורטית. את כל מה שאני יודע ויכול להביא איתי לעבודה בפועל למדתי תו"כ עשיה ו/או מלמידה עצמית (שלא במסגרת הלימודים).
 
עשית הרבה תפקידים קצרים, "בלי הצלחות מוכחות"

מה שאני קוראת זה מישהו שעשה כמה תפקידים, טוען שעשה אותם בצורה מצויינת - אבל לא מביא הוכחות.
להיפך. זה קורות חיים של שלושה מקומות עבודה, שניים מהם נכשלו (לאחר פחות משנתיים). (ושלישי לא ברור).

אם יש לך אפשרות להוסיף לקורות חיים משהו שישכנע אותם שעשית עבודה טובה - תוסיף. הצלחת לייעל משהו? הורדת את כמות התקלות? העלית את כמות המכירות?

אם אתה מסוגל ללמוד את הכלים המקובלים בשוק - אז כדאי שתעשה את זה.
 

Napohgig

New member
אובייקטיבית,

אכן עשיתי אותם בצורה מצויינת (כגיבוי יש לי המלצות הן מהמנהלים הישירים והן מהמנכ"לים בשתי החברות, כמו גם מלקוחות שעבדתי מולם), אבל יתכן ואת צודקת ובאמת חסר לי "בשר"/הוכחות. הבעיה שקשה לי להכניס כאלו לקו"ח, לפרויקטים שעבדתי עליהם אמור היה להיות אימפקט גדול על החברה, אולם עזבתי בדיוק בנקודה בה הם התחילו לתת אותו (כשגם התהליך עצמו לקח זמן - מדובר בחבר לא טכנולוגית שדי "סולדת" משינויים טכנולוגיים), ככה שלא ממש יש לי איך "לכמת" את זה (לדוגמה - הטמעה בכל החברה [300~ עובדים כולל חברת בת] מערכת לניהול משימות מ-0, הקמה של פטלפורמה דיגיטלית ללקוחות, הטמעה מ-0 של מערכת ניהול למידה [LMS] ועוד פרויקטים בסגנון שקשה לכמת את הערך שנתנו מבחינה עסקית בנקודת הזמן בה עזבתי).

אם את מצליחה לחשוב על דרך איך לנסח את זה בקו"ח - אשמח לשמוע.
 
אתה צריך להשתמש בכלים היחידים שיש לך

גם "הטמעת מערכת חדשה בקרב 300 עובדים" זה יפה.
כי "300" זה מדיד.
זו הצלחה מוכחת - אתה הצעת לעשות משהו, ואתה הצלחת להטמיע את המערכת בהצלחה בכל החברה.

גם הקמה של פלטפרומה ללקוחות - אם אתה יכול לכתוב סדר גודל של כמה לקוחות השתמשו בה ובאיזו מדיה של הצלחה, זה יעזור
הקמת פלטפורמה שאתה יודע שהיום משרתת מאות לקוחות בהצלחה, זה שונה מאשר להגיד שהקמת פלטפורמה והיו שני לקוחות בטא.
קורא קורות החיים לא יודע, ומניח לחומרה שבטח זה המקרה האחרון.
 

choo

Active member
אתה בטוח שאתה בפורום הנכון?

&nbsp
כל הנסיון שלך הוא מחוץ לתעשיית ההייטק, ומה שאתה מחפש נשמע גם כן לא ממש בתעשיית ההייטק. אולי כדאי שתפנה לפורומים שעוסקים בניהול טכנולוגי בתעשייה או של מנהלי פרוייקטים, ותראה מה אתה יכול לשמוע משם, שיהיה כנראה יותר רלוונטי לנסיון שלך ולשאיפות שלך, מאשר מה שתשמע פה?
&nbsp
אגב, אם תלך לקורס לניהול פרוייקטים, תוכל לפגוש בו אנשים שמגיעים מחברות תעשיתיות שונות (מה שיעזור לך לייצר קשרים) וגם תוכל לבצע השלמות "פורמליות" לחלק מהידע שלך (מעסיק אוהב אנשים שמראים לו שהם למדו מהר, ולא רק אומרים לו שהם ילמדו מהר).
&nbsp
נ.ב. אני מקווה שאתה לא מתאר את ה"בלאגן" למראיינים שלך - תפקידו של מנהל פרוייקט הוא לייצר סדר, ואם מנהל הפרוייקט אומר שהיה בלאגן, הוא "קצת" נכשל בתפקידו. זה תפקיד שבו מדידת ההצלחה היא לפי תוצאות העבודה של אנשים אחרים, לא לפי תוצאות העבודה האישיות שלך.
&nbsp
נ.נ.ב. הגישה שלך בפוסט נשמעת טכנית ולא כלכלית - וזה משהו שאתה חייב לשנות מבחינה תפיסתית. "ייזום ובחינת פתרונות טכנולוגיים/דיגיטליים שיכולים להשיא ערך לחברה וללקוחותיה מבחינה טכנולוגית וכיו"ב" - לא ראיתי את המילה "כסף" או "עסקים" במשפט הזה. תפקידך היה להוביל לשיפורים עסקיים - בין אם על ידי הגדלת המכירות, חיסכון בהוצאות הפיתוח, או קיצור זמן הפיתוח (מה שיאפשר להקדים את תחילת המכירות - וזה תפקידו הראשון של מנהל פרוייקט, מעבר לעוד כמה תפקידים).
 

Napohgig

New member
לא, בגלל זה שאלתי את השאלה


מכיר פורומים רלוונטיים שאפשר להתייעץ בהם?

קורס ניהול פרויקטים (מניח שאתה מדבר על PMP?) פחות רלוונטי כרגע כי הוא ארוך מאוד (כ-9 חודשים אאל"ט), בזמן הזה כבר אוכל למצוא משרה שמבחינת ניסיון מקצועי תועיל לי יותר מהקורס. Track record של למידה מהירה יש לי מהעבודה כיועץ עסקי (נדרש ללמוד תעשיות שלמות ומגוונות תוך ימים בודדים בכל פרויקט מחדש), אני גם מעביר את זה בראיונות בצורה טובה.

כמובן שלא אומר שהיה בלאגן, כתבתי את זה כאן ע"מ להמחיש את עקב אכילס שלי בחיפוש אחר תפקיד של ניהול פרויקטים (אבל שוב, יכול להיות שאני מחפש במקום הלא נכון, תרתי משמע).

לגבי הפסקה האחרונה - ראה תגובתי ל-הייתיאביבקיץ. זו בדיוק הבעיה בתפקיד האחרון שעשיתי, ואיך אני מתקשר אותו בצורה טובה בקו"ח ובראיונות.
 

choo

Active member
החשיבה שלך קצרת טווח מדי

&nbsp
אתה עוזב תפקיד לפני שהוא באמת מגיע למיצוי, אתה לא מביא מראש קייס כספי לשינוי שאתה מציע להכניס לחברה (אין סיבה להכניס שינוי גורף בחברה מבלי לבצע לפחות הערכת "שווי" להוצאה על השינו מחד, ולרווח או החסכון הכספי מהשינוי מאידך. אתה רוצה באמת לעלות כיתה? התחל מזה.
&nbsp
שנית, אם אתה חושב שבקורס ניהול פרוייקטים לא תלמד כלום מעבר למה שלומדים בעבודה - אתה טועה, משום שתיתקל שם באנשים שיביאו ידע מנסיונם המקצועי במקומות שאתה לא היית בהם (גם המדריכים, וגם תלמידים אחרים) - ואת זה לא יהיה לך במקום עבודה אחד. שנית, זה ייתן לך מסגרת מסודרת לאוסף הטלאים של הידע שרוכשים תוך כדי עבודה. ושלישית, זה יוסיף לך עוד משהו לטווח הארוך (לא רק למשרה הקרובה) בקורות החיים, ובחיים.
&nbsp
לגבי פורומים רלונטיים - ניסית לחפש בגוגל "פורום מנהלי פרוייקטים" או "פורום מנהלי מוצר"?
&nbsp
ולבסוף, לגבי הגישה שלך שהלימודים האקדמיים לא תרמו לך בכלום - זה, בעיניי, עצוב (וזה לא בא להעיד על הלימודים האקדמיים - אלא על מה אתה לקחת מהם). אולי זה חלב שנשפך, ואני יודע שהלימודים בכלכלה הרבה פחות מעשיים מבמדעי המחשב, אבל אם אינך מסוגל לחבר את התאוריה למציאות, כדאי שתעבוד על זה.
 

hiGh jacKed

New member
ניהול פרוייקטים זה יותר

רקע של אנשי תעו"ן ופחות כלכלנים.
אני למדתי כלכלה (לא גמרתי באוניברסיטת חיפה) ומשם המשכתי לתעשיה וניהול. מה שלומדים שם בין היתר זה ניהול פרויקט, גאנטים, לו"ז, משאבים, תחזיות, חקב"ץ וגם מימון וכו. אתה יכול השתלב בתעשיה אם תלמד לעבוד עם הכלים ש pmo עובדים איתם אבל תצטרך קצת לצבור נסיון, אולי בתור ג'וניור או כמנהל פרויקט קטן בסטרטאפ שיקבל אותך. תוכנות כמו MSproject, jira, clickup , ניהול זמנים. כול זה לא לומדים בכלכלה, שם לומדים מיקרו כלכלה ומאקרו ודברים גם מעניינים. שלצערי השוק לא יודע לאכול. מצד שני אם אתה חזק באקסל זה יכול לתרום לך לא מעט. אם יש לך נסיון ניהולי אז בכלל. פה ייכנס הmba שייתן לך ערך.ומקפצה לתפקידים יותר טובים מ pmo. קורס PMP זה אולי קצת ארוך אבל ייתן לך ידע גם לעבוד בתחומים אחרים כמו בנייה ותשתיות שזה מה שרוב מי שלומד שם עושה ופחות ניהול צוותים בחברות תוכנה. הייעוץ עסקי שעשית לא ממש מתחבר פה עם כי לא מזיק
 
למעלה