חברת הסטארט אפ אוריקס נסגרה

הפרבולה

New member
חברת הסטארט אפ אוריקס נסגרה

https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3768867,00.html?ref=ynet

החברה פיתחה טכנולוגיה לרכב האוטונומי. הם הבינו שהמימוש של רכב אוטונומי עוד רחוק מאד אם בכלל.
כנראה שאין תחליף למוח האנושי ושום תוכנה של בינה מלאכותית ( בנתיים) לא יכולה לזהות חתול על הכביש באותה וודאות שכל תינוק ממוצע יכול לזהות בקלות.

לפחות המנהלים היו הגונים ובמקום להמשיך ולבזבז את כספי המשקעים, הוחלט להחזיר את הכסף שנותר בקופה ( 40 מליון $ ) למשקיעים.
 

BravoMan

Active member
נו באמת...

עריכה:
אחרי שקראתי את הכתבה, נראה שבכלל לא מדובר בסטארטאפ של רכב אוטונומי!

מדובר בחברה שפעלה בשוק של טכנולוגיית חיישן מאוד ספציפית: LIDAR.
הטכנולוגיה הזו אינה חדשה, ולמעשה היא מאוד מאוד נפוצה, אבל פחות ברכבים אוטונומיים, ויותר בשימושים לטווחים קצרים כגון שואבי אבק רובוטיים, מציאות רבודה, ומיפוי בניינים וחללים שונים.

אפילו מייסד החברה מודה שהבעיה העיקרית היא ששוק הרכב האוטונומי מתרחק מהטכנולוגיה הזו, חלקית בגלל המחיר שלה (החיישנים האלה ברמה שרכב זקוק להם לא זולים כלל), וחלקית בגלל המגבלות שלה (זיהוי תמרורים לא תממש עם זה).

בקיצור, להספיד את כל שוק הרכב האוטונומי על בסיס הכתבה הזו, זו קצת הגזמה, בלשון המעטה!

המשך הודעה מקורית:
רק בגלל שסטארטאפ אחד נסגר, זה אומר שכל הטכנולוגיה בלתי אפשרית?

מה זו הגישה הזו?

המוח האנושי התפתח ובנוי לצוד אנטילופות בסוואנה, לא לפתור משוואות דיפרנציאליות או לשלוט ברכב שנע ב-120 קמ"ש.


דווקא לזהות חתול על הכביש מחשבים כבר יכולים הרבה יותר טוב מבן אדם, הבעיה היותר גדולה אם כבר, זה להחליט מה עושים עם אותו חתול.
 

user32

Well-known member
מנהל
יש עניין בזה שהיזמים העדיפו לסגור ולהחזיר את הכסף

במיוחד לאור העובדה שבקופה שלה יש סכום נכבד. המצב הנפוץ יותר הוא שממשיכים למרות הסיכונים, שורפים הכל ומקווים לטוב, או שעושים חישוב מסלול מחדש pivot למוצר אחר.
יתכן ורב הנסתר על הגלוי ומסיבה כלשהי היזמים איבדו את החשק או את האמון בחברה. קשה לדעת.
 

הפרבולה

New member
מנכ"ל אוריקס בעצמו מביע סקפטיות לגבי עתיד הרכב האוטונומי

ציטוט:
"השוק כולו מאוד השתנה מאז יצאנו לדרך וכל השחקנים מבינים כי יידרש הרבה יותר זמן ממה שחשבו עד שהרכבים האלה יעלו לכבישים", אומר ל"כלכליסט" רן ולינגשטיין, מנכ"ל אוריקס ויזם סדרתי. ..... "כרגע הארכיטקטורה של הרכב האוטונומי פשוט לא מתכנסת...

אגב גם אני סקפטי לגבי עתיד הרכב האוטונומי, הייתי חושש לעלות על רכב שנוהג בעצמו ולסמוך על כל החיישנים ועל התוכנה, ועל זה שהמכוניות האוטונומיות שנוסעות לידי ומולי לא יתנגשו בי בגלל איזה בג ו\או חישן תקול ...
 

BravoMan

Active member
זה ציטוט מאוד חלקי, ולך תדע גם אם התרגום נכון...

בוא נתחיל מזה, שרכב אוטונומי זה לא "הכל או כלום".
&nbsp
יש דרגות, ולמעשה, האוטו שיש לי, למרות שהוא אוקטביה די טיפוסית ואפילו לא מדרגת גימור גבוהה, הוא כבר רכב אוטונומי דרגה 2:
https://www.howtogeek.com/401759/what-are-the-different-self-driving-car-levels-of-autonomy/
&nbsp
מה המשמעות של "דרגה 2"?
שיש לו בקרת שיוט אדפטיבית ובקרת נתיבים אקטיבית, כלומר, בעזרת מצלמה אחת בלבד הרכב הזה יודע גם להישאר בנתיב, וגם לשמור מרחק מרכב שלפניו.
&nbsp
זה לא נועד עדיין לאפשר לך להוריד ידיים מההגה ועיניים מהכביש, אבל סה"כ זה עובד לא רע ועוזר מאוד בנסיעות ארוכות בכביש 6 ודומיו.
&nbsp
בתור אחד שמבלה שעתיים ביום מינימום בכבישי הארץ, אני חושש הרבה יותר ממטומטם תורן ששקוע בטלפון שלו מאשר מבאג בתוכנה, ותאמין לי, ראיתי מספיק באגים בחיי.
&nbsp
אם היית רואה למשל, איך הצבא שלנו מחלק רישיונות רכב כבד לילדים בני 18 שאין להם מושג מהחיים, היית כנראה מייחל ליום שבו יהיו רכבים אוטונומיים

&nbsp
כמובן, זכותך להיות סקפטי, אבל כדאי לך לבסס את הדעה.
על פניו, אתה סתם חושש ממשהו שאינך מבין, אבל אם תעשה למשל רשימה של "בעד" ו-"נגד" תראה שנהג אנושי הרבה יותר מסוכן, אפילו ממערכת אוטונומית רעועה.
&nbsp
מה יכול לפגוע בביצועים של מערכת אוטונומית:
1. תכנון לקוי - לא התחשבו במצב מסוים.
2. באג בתוכנה - הקוד נכתב בצורה שלא התכוונו.
3. פריצה - מישהו בכוונה פוגע במערכת (אולי אפילו מרחוק)
4. תקלה טכנית (כמו בכל מכונית, תוך כדי שימוש דברים משתבשים לפעמים)
&nbsp
מנגד, מה יכול לפגוע בביצועים של נהג אנושי:
1. עייפות
2. טלפון
3. לא בכבוד שלו לשמור על חוקי תנועה
4. חוסר ניסיון \ כישורי נהיגה רעועים
5. אלכוהול
6. סמים
7. מצב בריאותי \ נפשי לא תקין
8. ילדים \ חברים ברכב שצועקים, מתווכחים וכו'
9. זקנה
&nbsp
עכשיו, מה הן יכולות תגובה וראייה של מערכת ממוחשבת:
1. יכולה להגיב במהירות האור תרתי משמע - אותו LIDAR שהחברה בכתבה פיתחה מודד מרחק ע"י מדיד הזמן שלוקח לאור "ללכת" למטרה ולחזור - שבריר של שבריר של שניה.
עם מספיק כוח עיבוד, זמן התגובה לכל דבר הוא מיידי כמעת.
&nbsp
2. יכולה לראות בחשכה, בתנאי ערפל, גשם, לסנן סנוור של שמש דרך צירוף של מגוון חיישנים.
&nbsp
3. יכולה "לראות" 360 מעלות מסביב לרכב ללא כל שטחים מתים!
&nbsp
מנגד, מה הן יכולות התגובה של האדם:
1. במקרה הטוב לוקח 3/4 שניה לקבל החלטה ולבצע פעולה כגון בלימה.
(יש חישובים מוכנים ברשת איזה מרחק הרכב עובד בזמן הזה במהירויות שונות)
&nbsp
2. רק 2 עיניים שרואות קדימה. מלא שטחים מתים מסביב לרכב.
&nbsp
3. לא מתמודד עם תנאי ראות קשים כגון ערפל או חשכה (אורות לא תמיד עוזרים!)
&nbsp
וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון שכבר כמה שנים מפתחים רכבים אוטונומיים עם הכנה לזה שהרכבים ידברו אחד עם השני ועם הסביבה וכך יקבלו תמונה של הכביש ששום אדם היום לא מקבל.
&nbsp
רק תחשוב על זה - היום אתה צריך לסמוך על זה שנוסע לידך שיאותת לפני שהוא חותך אותך.
רכב אוטונומי שירצה לעבור נתיב יודיע תמיד אוטומטית לרכב לצידו, וגם יתאם איתו מהירות כדי להשתלב בבטחה.
&nbsp
לסיכום:
אני לא יודע כמה זמן עוד יש לנו עד שיתחילו למכור לציבור הרכב רכבים ללא הגה ודוושות, כאלה שאתה נכנס, אומר לאן אתה רוצה לנסוע, והרכב עושה הכל לבד בזמן שאתה משחק בטלפון.
&nbsp
אבל, אוטומציה ברכבים היא דבר טוב, ויש לה מלא מקום להתפתח.
לא יודע מה העניין של הסטארטאפ והמנכ"ל שלהם, אבל הם לא אינדיקציה לשום דבר.
&nbsp
אה, ואם אתה חושב שאתה בטוח בכביש כל עוד יש סביבך בני אדם שמחזיקים בהגה, כדאי לך לבקר ב-reddit הזה:
https://www.reddit.com/r/IdiotsInCars
 

הפרבולה

New member
נכון גם נהג אנושי זה לא בטוח

לא יודע, אולי הרכב האוטונומי יצליח יותר מנהג אנושי, בנתיים נראה שיש הרבה קשיים טכנולוגיים במימוש הרעיון.
אגב גם לי יש בקרת שיוט ומרחק באוטו , עובד יפה בעיקר בכביש 6.
לא בדקתי אם הוא יודע לשמור גם על נתיב נראה לי קצת מפחיד להפקיד בידי המחשב גם את ההגה, בקרוב אנסה לבדוק....
 

BravoMan

Active member
צריך להבין למה זה נועד:

להרים ידיים מההגה ב-120 קמ"ש זה אכן מפחיד, וזה לא מה שמערכת שמירת נתיב נועדה לאפשר לך.
&nbsp
המטרה שלה היא לתקן טעויות שלך - כשאתה עייף או סתם לא שם לב כי הכביש ארוך ומונוטוני, יש סיכוי גבוהה שתתחיל להיסחף מהנתיב בלי לשים לב, ופה המערכת תתקן אותך, ותמנע תאונה.
&nbsp
יש רכבים בהם המערכת רק מתריעה - מצפצפת.
גם מוביליי עושה את זה.
&nbsp
אבל רכבים חדשים יותר גם מנסים לתקן.
כמובן, הרכב לא ילחם בך בכל הכוח - אם אתה בטוח שאתה רוצה לחצות את הקו, אתה תתגבר עליו בלי יותר מידי מאמץ.
&nbsp
ואם אתה לא מכיר את המערכת, זה שההגה זז מעצמו בהפתעה עלול להיות מפחיד, אבל ברגע שמתרגלים לאופן הפעולה של המערכת הזו, זה עוד פיצ'ר בטיחותי, ודווקא גורם לך להרגיש בנוח.
&nbsp
אני לא נוסע עם זה תמיד, אבל אם אני מרגיש שאני אפילו טיפה עייף, אני מיד מדליק, ליתר בטחון.
 

wolik

New member
למה הם לא מכרו את הטכנולוגיה?

לא חבל לזרוק את כל ההשקעה לפח?
יש קוד ואני מניח שיש פטנטים, לא?
 

choo

Active member
קודם סוגרים את החברה כדי לעצור את ההוצאות

&nbsp
אחרי כן אפשר למכור את ה-IP, ואפשר למכור את ההפסדים לצרכי מס של הקונה. מכירת IP יכולה לקחת הרבה זמן - והם לא ראו לנכון להמשיך לשלם משכורות ושכירויות ושאר הוצאות על עובדים. סגירת חברה מבחינת מרבית ההוצאות היא פעולה שלוקחת חודש עד חודש וחצי (סגירה סופית בפועל מול רשויות המס יכולה לקחת מספר שנים - אבל בתקופה הזו ההוצאות של החברה הן זניחות, בהנחה שזו היתה חברה הפסדית ו/או שלא מכרה עדיין שום דבר ללקוחות).
 

user32

Well-known member
מנהל
זה לא תמיד אפשרי

IP מוכרים אם יש רצון או כוונה לשלב את הטכנולוגיה בחברה הרוכשת או אם יש פטנטים משמעותיים מבחינת הגנה ממתחרים וכו'. ברוב המקרים הקוד לא שווה כלום בחוץ ובאופן כללי רוב הפטנטים לא שווים הרבה.
אם היה למישהו רצון להשתמש בטכנולוגיה שלהם החברה היתה נמכרת בשלמותה. קוד בלי הצוות הפיתוח שכתב אותו בדרך כלל שווה מעט מאוד אם בכלל.
 

ipv6

Member
זה גם מה שאני מכיר

משיחות עם יזמים שנכשלו..
 
למעלה