עידכון 2: המשך מעקב מקרוב אחר קורס הסבה לתוכנה

  • פותח הנושא choo
  • פורסם בתאריך

choo

Active member
עידכון 2: המשך מעקב מקרוב אחר קורס הסבה לתוכנה

בפרק הקודם (למי שמתעניין), ובו מסופר על אדם שאני מכיר שנמצא בקורס הסבה לתוכנה:

http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/308/184228186/עסקים_וקריירה/עבודה_בהיי-טק

עידכון: העומס ממשיך להיות גבוה, ולאנשים אין זמן לרדת לעומק של הדברים שהם לומדים. יש בחני פתע, תרגילי תיכנות, וגם הרבה אינטריגות.

מאז העידכון הראשון, הספיקו להפריש עוד אנשים (שלא מרצונם), ונראה שהקריטריונים להפרשה הם לאו דווקא על רקע יכולת מקצועית נטו (זה בניגוד ללימודי תואר אקדמי או מסגרות אחרות מהסוג הזה). יש כל הזמן הפעלת לחץ על הלומדים תחת איום מוסווה שירחיקו אותם.

לגבי החומר עצמו - למדו בתקופה האחרונה שני נושאים מרכזיים. אחד מהם נעשה בצורה קצת "חפיפניקית", כאילו בעיקר לסמן "V" (מצד שני בנושא הזה גם באקדמיה לא עושים עבודה טובה מדי). השני נעשה יותר לעומק, ואפילו הפתיע אותי לטובה מבחינת התרגיל המעשי האחרון, למרות שמהצד התאורטי יש התעלמות יחסית (מושגים כמו סיבוכיות כמעט שלא מוזכרים בקורס). עשיתי נסיון של לשאול כמה שאלות מעשיות בנושא השני את אותו אדם כדי להבין את הרמה, והופתעתי לטובה מהתשובות שקיבלתי (ביחס למה שהייתי מצפה בקורס כזה).

לגבי איכות ההדרכה - היו קצת התחלפויות, אבל בסוף הגיעו שוב לאדם שיחסי האנוש הם ככל הנראה לא הצד הכי חזק אצלו, ורמת הנסיון המקצועי שלו נמוכה בהרבה ממה שהבטיחו בהתחלה. כל זה אומר שהאוירה לא נעימה מדי (בלשון המעטה), אבל כנראה שאת "המערכת" זה לא מה שבאמת מעניין, והתלמידים לומדים "לשמור לעצמם" בעיות שונות, אחרי שניכוו כשניסו להתלונן.

מעבר לזה, "חברות מעסיקות" התחילו כבר לשלוח נציגים לראיין את התלמידים. התלמידים מגלים בבוקר שנציג של חברה X נמצא שם, ובמהלך היום חלק מהתלמידים נשלחים להתראיין. מי במראיינים? חברה בטחונית גדולה אחת (ש"הופיעה" גם בפרק הקודם), וחברות קטנות לא מאוד מוכרות, נכון לעכשיו.
 

luis13

New member
לא מתלהב מזה בכלל.

ההפתעה שלך לגבי הרמה נעוצה אך ורק בזה שנתת לו הנחות.
הקורסים האלה מתיימרים להחליף בוגרי תארים, אז מן הראוי שתבחן את הבחור כאילו הוא בוגר תואר ואל תעשה לו הנחות.
&nbsp
 

user32

Well-known member
מנהל


 

BravoMan

Active member
מעניין מאוד!

תודה על העדכון.
&nbsp
הפתיע אותי עניין של "אינטריגות".
אני מבין שזה נושא שכנראה לא תוכל להרחיב עליו, אבל אני תוהה אם הכוונה לניסיון להסתיר מה הולך בתוך הקורס כגון הרמה והחוסרים, או פשוט ניסיון לסחוט יותר מאמץ מהתלמידים?
&nbsp
אגב, כמה מהקורס עוד נשאר לו?
 

choo

Active member
יש לזה כמה פנים

&nbsp
זה גם בעניין הפער בין הרקע שאמור להיות למדריכים, לבין הרקע שלהם בפועל, זה גם עניין של פערים בין הצורה שהמציגים את הדברים בהתחלה (סוג של "כך אנחנו עובדים בקורס") לאיך שהם מתנהלים בהמשך, וזה כולל שצגת מצב של כביכול הקשבה לבעיות - כשבפועל האיום בקנס שם את האנשים בקורס במצב של "שבויים" (אם מישהו לא מרוצה מהיחס ומההתנהלות, הוא יכול לעזוב באמצע בלי שהרויח דבר מהקורס, ותוך תשלום קנס גבוה. מאחר ולא מדובר מלכתחילה באנשים שיש להם משכורות הייטק - הם נאלצים להוריד ראש ולהשאר במערכת. במובן הזה - מצבם גרוע יותר מאשר של מי שלומד בממר"ם, ואם יחתום על ויתור - פשוט ילך לשרות צבאי רגיל, אבל לא יקבל תשלום "קנס" שאינו מסוגל לעמוד בו כלכלית).
&nbsp
המשמעות הזו של אותו קנס לא נלקחה בחשבון בדיונים שעולים פה בפורום על הקורסים הללו. זה לא רק עניין של "אתה כבול שנתיים" - זה גם עניין של אובדן היכולת להתלונן על בעיות איכות - בניגוד לקורס שבו התלמיד משלם שכר לימוד מכיסו.
 

ipv6

Member
גם בתעשיה

הרבה פעמים ה-HR משדרים מצב של 'דלת פתוחה' והקשבה לכל בעיה ובפועל לא עושים כלום \ לוקחים את הצד של ה'חזק' בקונפליקט \ משתיקים את הבעיה.

גם באוני' הסטודנטים מורידים ראש ובולעים כל התנהלות של המוסד, רק כדי לסיים.
 

user32

Well-known member
מנהל
זה לא בדיוק אותו דבר

באונ' יש לך חופש מאוד גדול בבחירת קורסים, חלוקה בין שנים, עומס עבודה, אפילו מעבר בין מסלולים ובין מוסדות במקרה הקיצוני. אתה יכול לוותר על קורסים, להכשל ולהבחן שנית, או לעבור בציון גרוע ולהעלות ממוצע בקורסים אחרים. אתה יכול לבוא או לא לבוא לשיעורים, לשחק עם הסימסטרים וכו'.

לגבי HR: אולי באמת יש מקומות עם פחות הקשבה אבל לרוב העובדים קל להחליף מקום עבודה. לא רק שלא מפסידים, הרבה פעמים גם מרוויחים שיפור בשכר.
 

ipv6

Member
גם בהכשרות האלה

יש כמה vendor-ים שבמקרה הרע אפשר לעבור אליהם. גם לגבי הקנס, צריך תקדים שהם באמת יצליחו לגבות את הסכום ואם אתה עובר בגלל יחס רע של מרצים או משהו שאפשר לפרש כאי עמידה שלהם בחוזה, לא בטוח שהם ירוצו לתבוע את הבן אדם.

לגבי מה שאמרת על אוני' : זה בדיוק הדברים שהם easier said than done. אם זה קורס חובה שמלמד אותו כל שנה אותו מרצה מזעזע אז אתה תאלץ לעבור פקולטה \ מוסד. כשאני למדתי אנשים היו עוברים ממסלול של הנדסת חשמל למסלול של הנדסת מחשבים כדי לברוח מהקורס שדות אלקטרומגנטיים שהיה פשוט מזעזע ולימד אותו מרצה אחד במשך זמן רב. לדעתי ללמוד תואר שהוא לא בדיוק מה שרצית זה מחיר דיי גבוה, שלא לדבר על לעבור מוסד \ פקולטה.
זה היה קורס 'ליבה' שהייתה דרך טכנית להתחמק ממנו. לא קורס חובה.

מעניין שכשהצעתי לעבור עבודה בשרשור למטה למי שלא מרוצה מהסביבת עבודה,זה היה פתרון קיצוני אבל כשאתה מציע את זה פה זה כביל, קל ואפילו משפר את השכר..
 

user32

Well-known member
מנהל
חשבתי שתגיד את זה :)

בשרשור הקודם אמרתי שאנשים מסויימים יכולים להחליף עבודה בלי בעיה, אחרים לא. אני אישית נמנה עם הסוג הראשון, מכיר כאלה שנמצאים יותר בסוג השני.
להחליף אונ' זה באמת לא כזה קל. אבל הגמישות בתואר היא די גבוהה, לפחות ביחס לקורסי ההסבה האלה. אתה בונה לעצמך את המערכת, את הקורסים ונכון שיש כמה משוכות חובה אבל עדיין יש לך הרבה מקום לגמישות.
לעומת זאת, ממה שאני מבין מהפרסומים וגם מהפוסטים של צ'ו עולה שהקורסים האלה הם כמו בצבא. מעין "מחנה" עם תוכנית קשוחה וקשיחה ונוסף על הכל גם קנס כבד לפורשים. יש סיבה למה קוראים להם boot camp ובפרסומים שלהם מככבת המילה "סיירת".
אגב, אני לא נגד התוכניות האלה. רק אומר שאין שם אגודת סטודנטים לתלונות, קורסי בחירה, הארכת לימודים, סמסטרים ושעות בזמנים הנוחים לך, בחירת מתרגלים, מעבר בין מסלולים וכו'.
זה כמו בסיירת: זה המסלול חביבי. טוב לך תקח, לא טוב לך שלם את הקנס אם יש לך אפשרות...
 
יש את אלו שרבים עם כל המרצים

אנ יעובד גם במכלה והם יכולים להרגיז פילים ואני אגב לא פיל ומתעצבן מהר.
 

fellow1

New member
לגבי האינטריגות

יש שם תחרות מוסוות בין אנשים כי שני אנשים מאותו הקורס יכולים להתחרות על אותו התפקיד אז כולם רוצים להיות מובילים ושיציעו להם תפקידים טובים יותר, אז כן יש אינטרסים ללכלך אחד על השני או לא לעזור. זה תלוי בקבוצה ובאנשים כך שאני לא חושב שזה כזה נפוץ, לי היו הרבה אנשים חרא בקבוצה, אבל לא הייתי צריך באמת עזרה מאף אחד אז זה לא הפריע לי.
&nbsp
מעיפים אנשים בין היתר כי הם יצורים (למשל לא מתקלחים או מדברים לעצמם) או שהם לא מסתדרים עם הקבוצה.
 

user32

Well-known member
מנהל
אגב, ניכר ההשפעה הצבאית על התוכניות האלה

מניח שהשאיפה היא להגיע לרמה כמו בלוחות דרושים: בוגר תואר ראשון או ממר"ם/8200.
המחשבה היא שאם הצבא מצליח לייצר אנשי מקצוע, אין סיבה שקורס אזרחי לא יעשה אותו דבר.
נראה שהמתכונת להצלחה: סינון קפדני של מועמדים, קורס אינטנסיבי ברמה גבוהה כמעט בתנאי פנימיה, סינון במהלך הקורס.
 

ipv6

Member
ממר"ם כבר לא מה שהיה פעם

האנשים המוכשרים באמת מגיעים לקורסים של חיל המודיעין. בד"כ אנשים עם ידע מוקדם מאד מאד רחב או כאלה שהשלימו תואר בתיכון (לפעמים יותר מראשון).
ההכשרה שמקבלים בקורסים האלה טובה אבל בעיקר כי חומר הגלם שמגיע לשם מאד מאד איכותי. לחלק מהקורסים של חמ"ן יש עדיפות על שיבוץ קרבי.
מי שמתקבל לחמ"ן לא ילך לממר"ם והשיבוצים הטובים בחיל המודיעין לא מקבלים בד"כ בוגרי ממר"ם (או מעט מאד).

בכל מקרה, כל האכלוסיות שציינת סביר שיעבדו בעבודות מעולות גם ללא תואר ראשון או ישלימו תואר ראשון בשביל הידע\עניין\V. מעטים מאד מהם יגיעו לקורסים כדוגמת אקספריס.
 

luis13

New member
הצבא נותן לאנשים 3 שנות ניסיון נוסף על הכשרת הקורס הצבאי

כאן זה לא מתקיים
 

fellow1

New member
לגבי הקנס

"שמעתי" (החוזה סודי כמובן אז אסור היה להראות לי) שהיום הוא כבר מגיע ל70 אלף ושהוא עולה ככל שהתוכניות ניהיות פופלאריות יותר.

ולגבי העניין שאין לך אופציה להתלונן בזמן הקורס, זו לא הבעיה העיקרית. אחר כך החברות הללו לא תמיד נותנות לך אופציה ללכת לאן שאתה רוצה אלה לחברה שהן הצליחו לסגור איתה את החוזה הכי שמן, נפוץ מאוד שהן משקרות למועמדים שהתקבלו לכמה חברות שהם לא עברו כדי לכוון אותם לאן שהם רוצים ולא לאן שהמועמד רוצה, לא בטוח שהחבר שלך יחשף לזה.זה נכון גם לגבי תפקיד, אם יציעו להן יותר כסף הם ישלחו מישהו שהתמחה בC++ לאוטומציה בג'אווה סקריפט ולהפך.

אחרי שבגלל קיצוצים פיטרו אותי מהעבודה הראשונה עברתי דרכם מלא ראיונות בחברות ממש מגניבות וברובם המראיינים אמרו לי שעברתי ובסוף שלחו אותי לחברה ממש מחורבנת כי הם היו נואשים לעובדים והיו מוכנים לשלם כל סכום ועד עכשיו אני תקוע שם ולא יכול לעזוב בגלל הקנס.

לגבי הרמה, אם החבר שלך סיים תואר במדע מדוייק באוניברסיטה והוא אומר שהקורס עמוס צריך לתת לו סטירה, יחסית ללימודי הפיזיקה שלי זה היה טיול בפארק. הבעיה הקשה יותר היא שהקבוצה מתקדמת בקצב של החוליה החלשה ואז הייתי צריך לעזור לאנשים לא קשורים ממדעי הרוח שהתקדמו בקצב של צב כדי שהקורס לא ימשך יותר מידי זמן ושאני אמצא עבודה מהר, כמובן שהם היו חתיכות חרא ולא הכירו תודה...
 

ipv6

Member
70K זה סכום גבוה בהחלט

אני קראתי על 25K.
השאלה הגדולה אם הם באמת 'רבים' עם תלמידים במטרה לגבות אותו ומה היכולת שלהם לקבל אותו דרך בית משפט.

מה קורה במצב שבו התחלתי את הקורס, עברה התקופה שבה אפשר לפרוש ללא קנס, אבל אני מאוכזב מהאווירה, מאוכזב מהרמה ובגדול רוצה לעזוב וללמוד לבד \ ללכת לbootcamp אחר. הרי אני תמיד יכול להכשל בראיונות ואז אני משוחרר..לא?

אני לא מדבר על מצב על שבו שסיימתי את הקורס ואני מעוניין לחפש עבודה לבד בשכר נורמלי או לסגור אם אותן חברות 'בשחור' (להיות עובד של החברה ישירות בלי חברת גולגולת) - זה כנראה התסריט שהחברה חוששת ממנו ובאה להגן על עצמה עם קנס.

לגבי זה שהם דוחפים אותך למי שמשלם להם הכי הרבה בלי להתייחס למה שמעניין אותך \ איפה תתפתח. זה הגיוני והוגן. הם לא האם תרזה ובאים להרוויח כסף..צריך לשקול את זה לפני שנרשמים אבל לא רואה בזה פאול מוסרי.


עריכה : אם סיימת פיזיקה באוני' בממוצע טוב, 85+ , אני מאמין שעם קצת קשרים היית מצליח לקבל ראיונות כמעט כמו בוגר מדמ"ח טרי. מקסימום היית צריך להשלים לבד 3-4 קורסים חשובים + להתמחות בשפה פופלארית כלשהיא והיה לך סיכוי סביר ביותר להתברג למשרת פיתוח לגיטימית, נכון למצב השוק הנוכחי.
 

fellow1

New member
הלוואי

בוא נגיד שאני חושד שה"שמועה" שלי היא מאוד אמינה, אתה יודע איך זה ישראלים...

תראה, התייעצתי עם עורך דין שמתמחה בדיני עבודה והחלק של הקנס בחוזה חוקי בניגוד לדברים אחרים. אם אתה נכשל בראיונות ישחררו אותך בסוף אבל! הם גם יכולים לדחוף אותך לעבוד בעבודה חרא בתוך חברת האם שלהם ושם תצטרך להמשיך עם השביתה האיטלקית שלך עד שיפטרו אותך...

זה ממש לא נעים אבל אפשרי ואחר כך אתה עדיין תקוע בלי ניסיון וצריך להגיע איכשהו לראיונות שזה מאוד קשה לאדם בלי ניסיון ובלי תואר רלוונטי שלחוץ מאוד כלכלית כי לא עבד כמה חודשים וצריך לשלם שכ"ד.

ברשותך אני אשמור קצת על הפרטיות שלי אבל סיימתי תואר ראשון בממוצע שהזכרת באחת מהטופ 4 וגם בשני הייתי לא רע בכלל. ניסיתי להעביר את קורות החיים שלי לחברות וקיבלתי בדיוק כלום. מהצד השני זה היה לפני הפיצוץ העכשווי של הדטא סיינס ושל האקדמאים שעשו הסבה אז אין לי מושג מה היה קורה היום.

חבר טוב שלי עובד באמאזון ודאג לדחוף את הקו"ח עכשיו! אחרי שכבר יש לי ניסיון, לאנאפורנה והוא אמר לי שהמנהלים שם לא רצו להסתכל עלי בכלל וזה עוד למשרת מתכנת embedded שיש לי בה נסיון רלוונטי ויש לי בה יתרון על מישהו ממדעי המחשב בגלל שהיא קרובה לחומרה. זה היה נכון גם בחברות אמריקניות גדולות אחרות לא מהטיר הראשון.

כשאסיים את החטיבה בפתוחה ואתחיל שם שני במדעי המחשב אני אנסה שוב ונראה. לסטארטאפים בינתיים אין לי שום בעיה להתראיין ונראה שהם אוהבים אותי, אבל אני ממש לא אוהב את צורת העבודה המבולגנת שמאפיינת אותם. אצלנו למשל המנהלים לא שמעו על המונח אינטגרציה ולא מבינים שזה גם לוקח זמן.
 

ipv6

Member
לא לגמרי הבנתי

התחלת את הbootcamp כבר כשהיה לך תואר שני בפיזיקה ?
האם בתקופה הזאת ניסית לחפש לבד עבודה? ואף אחד לא חזר אליך? גם לא סטאראטפים?
זה נשמע מוזר ולא מייצג, לפחות לא למרכז הארץ..
 

fellow1

New member
פרשתי מהשני

באמצע כי לא מצאתי עבודה והייתי כבר על פת לחם וחיפשתי לעשות משהו שימושי. במהלך התואר השני שלחתי קורות חיים לכולם וחוץ מאינטל לא חזרו אלי.
&nbsp
היום דוחפים סטודנטים מפיזיקה לשני לדאטא סיינס וכדומה אבל זה התחיל יחסית בזמן האחרון. אני לא מצטער, שנתיים שלוש נוציא שני במדעי המחשב מהפתוחה ונסגור עניין.
 
למעלה