האם חברת בואינג עושה QA רציני למטוסיה

הפרבולה

New member
האם חברת בואינג עושה QA רציני למטוסיה

יותר ויותר עולה החשד שבג בתוכנה גרם לנפילת 2 המטוסים באינדונזיה ובאתיופיה.
החברה עצמה הודיע שתעשה עידכון תוכנה למטוסיה !
נראה לי שיש פה עילה לרשלנות פושעת של החברה שהסתירה גילוי בגים כבר אחרי האסון באינדונזיה, דם יכול להיות שהלחץ לספק את הביקוש למטוסי 737 MAX במהירות היה על חשבון בדיקות QA מעמיקות.
 

vinney

Well-known member
לא הייתי יוצא בהצהרות נחרצות כאלה

במקרה הקודם מדובר היה בחוסר הדרכה לטייסים, בעיקר. תקלות תמיד קורות, אבל זה בדיוק התפקיד של הטייסים האנושיים - להתמודד איתן ולהפעיל שיקול דעת שמחשב לא יכול להפעיל. לוחצים על מתג שמכבה את הMCAS וממשיכים בטיסה. האינדונזים לא ידעו בכלל על הMCAS, שזאת פשלה של בואינג, אבל לא קשורה לQA.
&nbsp
עדיין לא ברור מה קרה עם המטוס האתיופי. זה ״נראה״ שזה קשור לאותה המערכת, אבל מה בדיוק ארעה ומה עשו (או לא עשו) הטייסים אנחנו עוד לא יודעים.
 

vinney

Well-known member
קראת את הכתבה שקישרת אליה?

״A preliminary report on the Lion Air Flight 610 accident blamed it in part on a faulty angle of attack sensor״
&nbsp
חיישנים זה חומרה, לא תוכנה.
&nbsp
לא שלא יכולים להיות באגים בתוכנה, אבל ספקולציות כמו שלך לא מוסיפות להרגעת הרוחות.
 

הפרבולה

New member
התוכנה אמורה לזהות חישנים תקולים

צריך לתכנן את המערכת ככה שהתוכנה תזהה חיישנים תקולים ותנקוט בצעדים המתאימים , אצלינו במערכת יש חיווי מהחומרה על חיישן תקול.
אולי לשים כמה חיישנים שיגבו אחד את השני .... אני לא מכיר את המערכת שלהם ואין לי עצות ספציפיות , אבל אני מצפה שמערכת של מטוס תהיה מגובה כמו שצריך עם כפיליות חומרה , ושה QA יבדוק התנהגות המערכת כאשר חיישן מזייף\תקול ...
&nbsp
&nbsp
 

הפרבולה

New member
לא הבנתי ,מי ניסה להתבדח פה ?

האם יש לך מנית בבואינג שאתה דורש "להרגיע את הרוחות"?

יש חשד גדול לבג בתוכנה של המטוס ( ואי זיהוי חיישן שהתקלקל זה בג בתוכנה או בתכנון של המערכת! ) וצריך לעשות בדיוק ההיפך מ"להרגיע את הרוחות", יש לקרקע את כל המטוסים ( וטוב שגם בארה"ב החליטו על כך אם כי באיחור ), עד שיבינו מה קרה שם .
 

הפרבולה

New member
מה אמרתי קודם ומה אמרתי עכשיו ? ומה הבעיה ?

ומי מתבדח ? ולמה אתה מדבר ברמזים סתומים ?
&nbsp
&nbsp
 

vinney

Well-known member
למה רמזים? דיברת שטויות מוחלטות (גם בהודעה האחרונה שלך).

חשבתי שהייתי די מפורש


״תוכנה אמורה לזהות חישנים תקולים״ - חשבתי שזאת הייתה בדיחה, הרי זה לא משהו שמישהו שיודע איך מחשב עובד אמור להגיד ברצינות. אבל פה שוב, כשמדובר בך, הכל אפשרי כנראה.
 

הפרבולה

New member
כן תוכנה אמורה לזהות חישנים תקולים !

אצלינו למשל עושים זאת, אם למשל מדובר בכניסה אנלוגית אז שהוא מתנתק הערך המתקבל הוא מחוץ לטווח שמצפים לו.
אפשרות נוספת היא לשים 2 חיישנים זהים ואם ההפרש בין קריאותיהם הוא מעל סף מסוים אז זה תקלה .
יש רכיבי המרה מאנלוגי לדיגיטלי שמשדרים את הקריאות שלהם בתקשורת טורית למחשב שחלק מהביטים משמשים לחיווי על תקלות שונות בחיישן .
 

vinney

Well-known member
אתה צריך לכתוב מכתב לבואינג! הם לא יודעים את זה!

איזה ליצן אתה, בחיי
 

הפרבולה

New member
רגע , אז זה לא שטות לומר ש"תוכנה אמורה לגלות חיישן תקול" ?

אז אתה מסכים שזה אפשרי ומתחייב ( בעיקר במערכות קריטיות כמו מטוב מכונית ...) שהתוכנה תזהה חיישנים תקולים ?
אז על מה בעצם אמרתה "שטויות", על זה שאני מציע לחברה גדולה כמו בואינג לעשות את הדבר הטרוויאלי הזה במערכות שלה ?
 

vinney

Well-known member
וודאי שזאת שטות, תוכנה לא "אמורה" לעשות כלום

תוכנה עושה את מה שמתכנתים אותה לעשות. היא דטרמיניסטית לחלוטין. וזאת בדיוק הבעיה - כשיש לך מצבים בלתי צפויים, אתה צריך גורם אנושי שיקח שליטה ויקבל החלטות. זאת הסיבה שהטייסים בכלל עדיין קיימים.
&nbsp
תוכנה לא "אמורה" להנחית את המטוס על הנהר, תוכנה לא "אמורה" לעצור המראה כשיש זבל על המסלול, ותוכנה גם לא "אמורה" להחליט מי משני החיישנים (ורמז - יש שניים) נותן סיגנל שגוי. הטייס אמור. התוכנה רק יכולה לתת חיווי שמשהו לא בסדר.
&nbsp
אתה לא יודע אם התוכנה אכן נתנה את החיווי או לא, אתה לא יודע אם הטייס יודע לזהות את החיווי או לא, ואתה בטח ובטח שלא יודע את התסריט הזה נבדק (כנראה שכן) ואם הטייסים עברו אימון מתאים (כנראה שלא).
&nbsp
מה שאתה כן יודע זה לזרוק שטויות בפורום.
 

הפרבולה

New member
מה זאת אומרת "תוכנה לא אמורה לעשות כלום" ?

אז מה עושה הטייס האוטומטי ? מה עושים מערכת הבטיחות במכוניות מתקדמות ? באוטו שלי אני יודע שאם אני במצב שמירת מרחק המערכת "לוחצת" בעצמה על דוושת הברקס שהיא מזהה התקרבות גדול מידי לאוטו שמלפני.
ברור שהתוכנה אמורה גם לתת חיוויים וברור שצריכה להיות אפשרות לעקוף אותה ידנית על ידי גורם אנושי ( במטוסים בעיקר ). אגב למשל במכונות לחיתוך פחים התוכנה עוצרת את המכונה כאשר החישן מזהה כניסת עצם זר ( אולי יד של פועל ) לשטח העבודה, ולא מאמין שיש אפשרות לעקוף את זה.
 

הפרבולה

New member
יש לי הרגשה שאתה מתווכח איתי על סמנטיקה וניסוחים

האם זה התוכנה או המחשב או התכנת שכתב את הקוד עושים את מה שהם עושים....
&nbsp
אגב לדעתי תוכנה כן "אמורה" לעצור המראה כשיש זבל על המסלול ( או לפחות לתת חיווי לטייס ), לא יודע אם יישמו דבר כזה במטוסים, אבל במכוניות אוטונומיות יש דבר דומה שהמחשב עוצר את הרכב כשהוא מזהה עצם בנתיב הנסיעה שהרכב עלול להתנגש בו.
 

vinney

Well-known member


אם אתה לא מצליח לנסח את המחשבות שלך כמו שצריך, איך אפשר לסמוך עלייך שתנסח קוד כמו שצריך? תגיד למחשב ״אתה מתווכח על סמנטיקה, אז מה שאמרתי לך 1 עד N, אתה הרי יודע לבד שמתחילים לספור מ0״?
&nbsp
מה שעבורך זה ״סמנטיקה״, בשבילי זה הבדל בין שטות לרצינות. אני לא ״אמור״ לנחש למה אתה מתכוון. אני קורא את מה שכתבת, לא מה שהתכוונת לכתוב.
 
למעלה