שאלות לגבי עובד ראשון בסטרטאפ

MajorMajorMajor

New member
שאלות לגבי עובד ראשון בסטרטאפ

יצא קצת ארוך, מקווה שתהיה סבלנות לקרוא. ה-TL;DR הוא שאני רוצה להבין איך, במקרה הסביר לפחות, עובדים בפועל מנגנונים כמו וסטינג, דילול וכמה משתלם כלכלית להצטרף לסטרטאפ כעובד ראשון.

בקרוב אעזוב את מקום העבודה הנוכחי שלי ואני בוחן אופציות אחרות. בין השאר, חבר שהיה מנהל שלי הציע לי להצטרף לסטרטאפ שהוא מקים בימים אלו, כעובד ראשון. אני חדש בעולם הזה וחסרה לי הרבה הבנה, אשמח לעזרה.
ההצעה שלו היא משכורת + אופציות שמסתכמות ל-1% מהסטרטאפ. המשכורת נמוכה ממה שאני יכול לקבל במקומות אחרים, להערכתי נמוכה בהפרש של 20-30 אלף ש"ח לחודש, ברוטו כמובן. ואני מניח שיש גם בונוסים שאני מפספס ונכנסים לתמונה. מאחר והעיסוק המקצועי של הסטרטאפ לא מרגש אותי באופן משמעותי מהאופציות האחרות (אבל אני כן מניח שזו תהיה הזדמנות ללמוד על איך מתחילים דברים מאפס ומקימים משהו חדש), אני בעיקר מנסה לבחון את זה מבחינה כלכלית.
אני יחסית מאמין בחבר הזה ובמייסדים, והרעיון נשמע סביר בסך הכל, אז אני מנסה להבין מה קורה במידה והסטרטאפ מצליח. למרות שאני לא יודע כמה זה סביר. הסטטוס הנוכחי שלו, לדבריו, הוא שיש כמה משקיעים שהסכימו להשקיע סכומים שיספיקו לשנתיים (מעדיף לא להכנס למספרים המדויקים).
- אני לא מבין מה ה-1% הזה אומר בעצם, בזמן המכירה של הסטרטאפ. קראתי קצת באינטרנט אבל אשמח לדעת מאנשים שמכירים/עברו את זה. הבנתי שזה גם יכול להיות תלוי בחוזה. אבל מה הדילול שאני יכול לצפות אליו? אם החברה נמכרת ב-200 מליון דולר אחרי עוד איזה סבב השקעות או שניים, כמה אחוזים מתוך זה אני יכול לצפות לקבל במקרה סביר?
- אני מנסה להבין את הלוח זמנים פה, כלומר במקרה הטוב שהסטרטאפ נמכר לכמה זמן אני "מחויב" (ברור לי שלא באמת, אבל כדי להנות כלכלית מהמכירה). אני מבין שיש וסטינג סטנדרטי של 4 שנים, בצורה הדרגתית. נגיד שהסטרטאפ נמכר לתאגיד גדול 4 שנים אחרי ההקמה שלו. יש לי משהו שמתמרץ אותי להשאר בתאגיד הזה? למה שהתאגיד הזה יקנה את הסטרטאפ אם כל האנשים הותיקים יכולים לממש את האופציות ומיד לעזוב? או שיהיה עוד משהו שיכול לגרום לי להשאר שם. כלומר, האם אחרי 4 שנים אני באמת חופשי לעשות מה שבא לי מבלי לספוג פגיעה כספית, או שאני בעצם חותם פה על משהו יותר ארוך מזה.
- במידה והסטרטאפ מתקדם ומתישהו מגייס סבב שני, האם סביר שאז מעלים לי את המשכורת? או שבגלל שיש לי אופציות ואני "נעול" שם, ישאירו לי אותה כמו שהיא?
- האם בהנתן שהסטרטאפ כן נמכר, סביר להניח שזו הייתה החלטה כלכלית נכונה להצטרף אליו? מבחינת סדר גודל, באיזה פער מדובר? (עשרות אלפי דולרים/מאות אלפי דולרים/מליונים בודדים?). הבנתי האופציות יעילות יותר, מבחינת מיסים, מאשר משכורת.
 

choo

Active member
ברמה העקרונית, אתה קונה חתול בשק, במחיר לא הגיוני

&nbsp
20-30 אלף ש"ח בחודש זה הגובה של משכורת חודשית הייטקית שאינה בשמיים, כלומר הם משלמים לך שאריות בוטנים בחודש? זה נשמע לא הגיוני, אם יש להם משקיעים ראשוניים.
אלא אם המשקיעים הראשוניים הללו הם הדוד מאמריקה של היזם והאבא מלונדון של יזם שני.
&nbsp
יכול להיות שטעית בכמה אפסים???
בפערי שכר כאלו, סיכוייך לא לצאת מופסד מכל העסק די נמוכים.
&nbsp
באופן עקרוני, לאמונה שלך ביזמים וברעיון יש מעט מאוד עם סיכויי ההצלחה שלהם. לעומת זאת, לעובדה שאין להם יכולת לשלם לך משכורת סבירה מינימלית - סביר להניח שיש קשר. יהיה להם מאוד קשה לגייס עובדים טובים אחרים במשכורות כאלו (אלא אם חלקם הם אנשים טכניים שעושים את העבודה הטכנית בעצמם ולא בונים רק על שכירים לבצע את עבודות הפיתוח).
&nbsp
מאוד רצוי שתברר מה יקרה עם המשכורת הזו בהמשך, ובאילו תנאים הם יוכלו להתחיל לשלם לך משכורת שמגיעה לגובה סביר.
&nbsp
לגבי ה-1%, זה לא אומר הרבה, משום שבהסכמים עם משקיעים, לעיתים המשקיעים דורשים כל מיני תנאים כמו "אני רוצה לקבל החזר של פי 3 על הכסף, והיתרה תתחלק בין כולם". רק כדי להדגים את הקונספט, תנאי כזה אומר שאם השקיעו בחברה 10 מיליון דולר בתנאים כאלו, ומוכרים אותה ב-30 מיליון - המשקיעים מקבלים את כל הכסף ולעובדים לא נשאר כלום. מן הסתם זה מקרה קיצון - לרוב לעובדים כן ישאר משהו, אבל לעיתים קרובות סכום הרבה יותר נמוך מאשר האחוזים שלהם בחברה.
&nbsp
לגבי דילולים - זה לגמרי לא ניתן לצפיה. אי אפשר לדעת כמה כסף החברה תגייס, ובאילו תנאים. זה גם תלוי אם ה-1% הללו הם לפני הגיוס הראשוני, אחרי גיוס סיד קטן, או אחרי גיוס סיבוב ראשון (לפי מה שאתה מתאר, נשמע שזה לפני או אחרי גיוס סיד - ואם יצליחו לגייס סיבוב ראשון, שהוא לרוב גבוה באופן משמעותי, שם יתחילו הדילולים המשמעותיים).
&nbsp
מעבר לזה, לא אמרת כלום על התחום של החברה, וכלום על מי המשקיעים ומי המייסדים (למייסדים חוזרים שהצליחו משמעותית בעבר, יש סיכוי להגן על העובדים ועל עצמם מפני דילול הרבה יותר מאשר ליזמים חסרי נסיון. ליזמים חוזרים שלא בדיוק היו הצלחה - לא ברור איזה כח יש להם מול משקיעים). מצד שני, מייסדים חוזרים מצליחים לא יעלו על דעתם לשלם משכורות מגוחכות לעובדים הראשונים.
&nbsp
ודבר אחרון לגבי ההנחה שהסטארטאפ נמכר - זו הנחה לא סבירה להניח כששואלים האם זו היתה החלטה כלכלית נכונה להצטרף אליו - זו חוכמת הבדיעבד. סיכוייו של סטארטאפ להצליח (ברמה שהוא נמכר או מנפיק או משלם דיבידנדים בסכום משמעותית גבוה יותר מכמה שהושקע בו) מלכתחילה לא מאוד גבוהים, ולכן להניח את זה בתור הנחה - זה קצת לעוות את התמונה עבור עצמך.
&nbsp
לגבי תמריצי הישארות - בחברה שרוצה להשאיר את העובדים, ידאגו לחלק עוד אופציות במהלך הדרך. בחברה רוכשת יכולים לחלק מענקי אופציות חדשים לעובדים בעת הרכישה כדי שיהיה להם כדאי להישאר, יכולים לשלם מענקי חתימה ו/או מענקי הישארות שמפוזרים על פני תקופה, ויכולים פשוט להיות חברה שממילא כולם רוצים לעבוד בה רק בגלל השם שלה.
&nbsp
ולגבי גובה הכסף שמקבלים אם יש אקסיט (לא משנה אם זה דרך האופציות הקיימות, אופציות/מניות חדשות או תוכנית מענקי הישארות) זה יכול לנוע בין כמה עשרות אלפי דולרים בודדים שפרוסים על פני מספר שנים, לבין כמה מאות אלפים (אלו המקרים הנדירים יותר). גובה הסכום, אגב, לא יושפע רק מזה שגוייסת ראשון - אלא מהשאלה האם לאורך הזמן תמשיך להיות אחד העובדים היותר חשובים לחברה (התגמול לא נועד לפצות אותך על העבר - אלא לשמר אותך לעתיד, והחשיבות של שימורך תלויה בתרומה שמאמינים שתביא לחברה אחרי הרכישה, והרבה פחות בעקבות מה שתרמת בעבר).
&nbsp
מיליונר לא תצא כמעט מאף סטארטאפ ישראלי בתור עובד שכיר. סכום של חצי מיליון דולר ומעלה הוא מאוד מאוד נדיר ואל תבנה עליו אפילו. גם אם תראה מאקסיט סכום של 100,000 דולר - תהיה שייך לתת קבוצה קטנה למדי של עובדי סטארטאפ ישראלים. ולגבי המיסוי - מאחר ואי אפשר לדעת כמה יגיע מהאופציות וכמה ממענקי הישארות - זכור שמענקי הישארות ממוסים כמו כל הכנסה רגילה, בניגוד לאופציות. רק לסבר את האוזן - באקסיט החלש שהייתי מעורב בו, כ-90% מהכסף הגיע מתוך מענק הישארות והשאר מאופציות.
מצד שני, במענקי הישארות יש פחות סיכוי לירידת ערך גדולה עקב נפילה במחיר המניה של החברה הרוכשת (אם מדובר בחברה בורסאית. אם מדובר בחברה לא בורסאית - סביר לא תהיה כלל הנזלה של האופציות אלא רק המתנה לאקסיט של החברה הרוכשת)
 

ipv6

Member
אני לא יודע למה התכוון הכותב

אבל שכר כולל של עובד חזק, לא נגמר ב30 לחודש.
אני מדבר על total compensation (כלומר כולל בונוסים, RSU וכו') שבחברות גדולות זה כסף שהוא דיי מובטח, אם החברה במצב סביר \ טוב.

כתבתי לך על זה עוד פה:
http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/308/179501202/עסקים_וקריירה/עבודה_בהיי-טק

בהודעה המקורית כתבתי 125, אני יכול להגיד לך שאני מכיר אישית גם מקרים של הרבה יותר מזה, לעובדים טובים.

בהנחה שהשואל המקורי יכול להכנס "חזק" לחברה אמריקאית גדולה ועשירה, אז יכול להיות הפרש גם של 25 אלף מול מה שמציע לו ה-SU, ועדיין ההצעה של ה-SU תהיה מכובדת.
 

יבגניי34

New member
על הכותרת

 

MajorMajorMajor

New member
תודה על המענה!

מדובר במשכורת סבירה מאוד. נגיד שהמצב דומה למה ש-ipv6 כתב, כך שהשכר האלטרנטיבי גבוה מטבלאות השכר.
ספציפית, ממה שהוא סיפר, נראה שהחבר הנ"ל מצליח לדלג על ה-seed ולגייס מראש סכום גדול בסיבוב ראשון. ואני מאמין ביכולת שלו למשוך אנשים חזקים לסטרטאפ. היזמים חסרי נסיון בסטרטאפים, אבל כן יש להם נסיון תעשייה והם אנשים מוכשרים לדעתי. מכאן ועד שזה יצליח, אני מבין שקשה מאוד להגיד. אבל רציתי לדעת, גם במקרה יחסית אופטימי של מכירה, למה אפשר לצפות.
מקצת התייעצות עם חבר אחר, הבנתי שאפשר לצפות לשלושה סבבים בערך, ובכל אחד מהם דילול של 30-40%. כלומר ה-1% שאני מתחיל איתו יהפוך ל-0.3% בערך? אבל ייתכן שאני אקבל עוד בדרך כתמריץ להשאר?
וזו שאלה שנשמעת לי חשובה - אם יש לי אופציות, איך גובה הכסף יכול להיות תלוי בכמה רוצים שאשאר? אני מניח שהכוונה היא שמשלמים כסף מעבר לאופציות כדי להשאיר אותך, ולא שפוגעים במה שכבר יש לך?
נשמע לי שכדי שזה יהיה סכום משנה חיים באמת, הסטרטאפ צריך להמכר בסדר גודל של 200 מליון דולר. ולהבנתי זה מאוד נדיר.
 

יבגניי34

New member
לשווא תנסה לסבך את העולם. הוא פשוט. כדי ״להצדיק כלכלית״ 20K

בחודש, תצטרך אקסיט של וויז. אבל גם זה לא יכסה את ההפסדים שלך.
 

choo

Active member
גם כסף נוסף, וגם תוספת אופציות, מושפעות מרצונם שתמשיך

&nbsp
ובכל רגע נתון זה יושפע ממחשבה על העתיד, לא על העבר.
&nbsp
לגבי כמות סבבי ההשקעה וכמויות הדילול - זה *מאוד* משתנה בין חברות שונות.
לגבי כל תוספת שתקבל - היא לא תמנע את הדילול, רק תצמצם אותו. בכמה בדיוק? בכמה שתמשיך להיות חשוב לחברה, ללא קשר לכך שהיית השכיר הראשון.
&nbsp
עוד נתון שלא הזכרתי הוא דמי המימוש של האופציות וכמות האופציות. באופן עקרוני, ככל שיש לחברה יותר מניות - עלות המימוש עולה גם אם מחיר המימוש לאופציה הוא נמוך. מחיר המימוש נשמע לאנשם לפעמים חסר משמעות - אבל אם וכאשר תגלה ששווי המניה של החברה ביציאה הוא 30 סנט או 50 סנט - פתאום מחיר מימוש של 5 סנט ישמע משמעותי. מעבר לזה, מחיר המימוש עולה עם ההתקדמות בסבבי הגיוס של החברה (בהנחה שהגיוסים מתבצעים לפי שווי עולה), כך שיכול להיות מצב שהאופציות הראשונות שלך שוות משמעותית יותר מהאופציות האחרונות שלך - בגלל מחיר המימוש.
&nbsp
לגבי בכמה הסטארטאפ צריך להימכר - זה תלוי בשלב בחייו ובכמות העובדים הכללית בחברה.
&nbsp
ושוב - אתה עוסק בחלומות שאין לך שום דבר סבירה למדוד אותן מבחינה כלכלית.
&nbsp
סיבה ללכת לסטארטאפ כזה צריכה להיות בראש ובראשונה עניין טכנולוגי, הזדמנות ללמוד דברים שלא הכרת עד היום, או הזדמנות לפתח מוצר שאתה אישית מאוד מאמין בו ברמה של "למה אני לא חשבתי על זה?".
&nbsp
ולגבי עזיבה לפני אירוע יציאה - האירגון יחייב אותך לממש את האופציות (או חלקן) או לוותר עליהן תוך 1-3 חודשים ממועד עזיבת החברה (זה סעיף סטנדרטי בהסכמי אופציות) מה שאומר שתצטרך לשלם עוד כסף אם תרצה לעזוב ולא לוותר על האופציות (הסכום יהיה מוגבל למחיר המימוש כפול כמות האופציות שתממש, בהנחה שהמניות תשארנה אצל הנאמן לאחר המימוש שלהן [אחרת גם מס הכנסה ירצה ממך תשלום על זה]).
&nbsp
את צריך להפנים - הליכה לסטארטאפ ישראלי היא לרוב לא אירוע משנה חיים ולרוב לא משהו מומלץ כלכלית, בוודאי לא בפערי שכר כמו שהצגת. הסיכויים שלך לראות בחזרה את הסכום שהפסדת במשכורות במשך מספר שנים, אם המספרים שלך נכונים (דומני שגם אתה לא יודע - אלא אם יש לך הצעות ביד שמדגימות את הפער הזה ולא רק "חבר סיפר לי ש.." או "מישהו בפורום אמר" - צריך שיציעו לך אישית את התנאים הללו) מדובר בפער של כמיליון שקל בארבע שנים. כדי שתקבל סכום כזה מאופציות - תצטרך לקבל סכום של כ-750,000 שקל (או 200,000$) - שזה סכום די גבוה - וזה רק כדי "לצאת ללא הפסד".
&nbsp
אתה באמת מטפס פה, מבחינה כלכלית-ניחושית, על סולם גבוה למדי.
 

ipv6

Member
לדעתי רב האנשים שהולכים לסטארטאפ

כן משקללים את הסיכוי לאקזיט בצורה כשלהיא בהחלטה שלהם.
ולא מניחים שהאופציות שוות 0.

בכל ראיון שלי לסטארטפ שהוקמו אנשים עם עבר, תמיד הדגישו בפניי את האקזיטים מהעבר של היזמים מתוך רצון להדגיש שהסיכוי לאקזיט גבוה או לפחות גבוה מסטארטפ ממוצע, אני חושב שזה מראה שאנשים כן משקללים את השווי של האופציות בהחלטה.

"סיבה ללכת לסטארטאפ כזה צריכה להיות בראש ובראשונה עניין טכנולוגי, הזדמנות ללמוד דברים שלא הכרת עד היום, או הזדמנות לפתח מוצר שאתה אישית מאוד מאמין בו ברמה של "למה אני לא חשבתי על זה?". - כל זה אפשר לעשות בחברה גדולה ומבוססת ולהנות ממצב שהשם של החברה יגרום לזה שמיליון ישתמשו במוצר החדש הזה שפיתחת.

לגבי המיליון שקלים ברוטו, אם רב האקזיט הוא ממימוש האופציות (זה המצב הנפוץ לדעתי) אז המיסוי הוא לפי רווחי הון. לעומת מיסוי על שכר שהוא מס שולי.
זה עוזר לקזז קצת את הפער בנטו בין הסטאטפ לחברה השניה. כלומר מספיק אקזיט קטן יותר.

אם השיקול הוא כלכלי, בפערי שכר כאלה, גם אני לא ממליץ ללכת לסטארטפ.
 

choo

Active member
הבעיה שמרבית האנשים לא יודעים לחשב את התוחלת

&nbsp
בפרט אנשים עם הלך מחשב כמו שאני קורא (בצדק או שלא) מהכותב המקורי, מאמינים שהם יודעים לבחור סטארטאפ מנצח, חושבים שבסטארטאפ "יושבים כמה שנים ויש אקסיט כי הרעיון טוב האנשים טובים והמייסדים חזקים", אין להם מושג על כל התרגילים שבהם גורמים לאופציות של העובדים לא להיות שוות באמת את האחוזים שלהם בחברה, לא באמת יודעים להעריך דילולים עתידיים.....
&nbsp
לא אמרתי להעריך את האופציות ב-0 (סטטיסטית, הן לא שוות 0). כל מה שאמרתי הוא שצריך להתחשב בתוחלת הרווח, ולא ב-"מקרה האופטימי החיובי".
&nbsp
ולגבי למה יזמים מוכרים את זה למרואיינים - משום שהם מנסים להתחרות עליהם מול חברות שמשלמות יותר כסף או שיש להן שם חזק בתעשיה. כשקרוב לחצי מתפקידי המו"פ בארץ הם במרכזים של חברות בינלאומיות - הם צריכים כל קלף כדי "למכור" למועמדים את העבודה בסטארטאפ שלהם.
&nbsp
לגבי מה שאמרת על שאת אותם הדברים שציינתי (עניול, לימוד, אתגרים) אפשר למצוא בחברות גדלות - ממעט הניסיון שלי, יכולת ההשפעה של כל עובד על המוצר בחברה גדולה נוטה להיות נמוך יותר מאשר בחברה קטנה. מעבר לזה, בסטארטאפ קטן שמרים מוצר חדש מאפס, לפחות בהתחלה יש פיתוח ראשוני משמעותי שנדיר בהרבה למצוא בחברות גדולות. כמובן שיש לזה גם חסרונות, ויש אנשים שבשלב מסויים אין להם סבלנות שוב להרים מאפס את אותן התשתיות שהם כבר פיתחו בעבר - אבל מי שמעולם לא עשה את זה, ימצא את זה בסבירות מאוד גבוהה בסטארטאפ חדש - וימצא את זה בסבירות נמוכה בהרבה בחברה גדולה.
&nbsp
לגבי סטארטאפ שהקימו יזמים שהצליחו משמעותית בעבר - הסטטיסטיקה בארצות הברית מראה שאכן סיכויי ההצלחה שלו גדולים משמעותית. בארץ אין סטטיסטיקה מספיק טובה בנושא, ככל הידוע לי. בכל אופן במקרה הנוכחי, מדובר ביזמים שזו הפעם הראשונה שלהם להקים סטארטאפ, ולכן אין מידע נוסף (אני לא מכיר מידע שמדבר על סיכויי ההצלחה כפונקציה של הנסיון בתעשיה של היזמים)
 

user32

Well-known member
מנהל
יש עוד דברים שמגלומים להצלחה כלכלית

הרבה פעמים עובד מספר אחד הופך לבעל תפקיד מפתח שמקפיץ את הקריירה שלו למקומות שלא היה מגיע. רוב הVP R&D והCTO שאני מכיר התחילו כעובד 1-2 בסטארטאפ וכשהוא גדל הם מצאו את עצמם מנהלים 30-50-200 עובדים. אחד עבר משם להיות VP בנייס, אחר בEMC וכו' וכו'.

נדיר מאוד שהחלופה של עבודה בחברה רגילה תביא עובד מן המניין לתפקידים כאלה בתוך שנים ספורות. כשאתה חתום כמנהל הטכנולוגי של אקזיט מוצלח זה פותח לך דלתות גם אם לא גרפת אגורה מהאופציות.
 

choo

Active member
אכן, זה גם משהו שיכול להתרחש - אבל אסור שזה יהיה קשור לאקסיט

&nbsp
שוב - אי אפשר לבנות בארץ על אקסיט בתיכנון כלכלי. אני מסכים שסיכויים של עובד ראשון להתקדפ בתפקידים מהר עולים - בתנאי שיש לו את הכישורים המתאימים והמוטיבציה לכך מלכתחילה, ובתנאי שהסטארטאפ לא מצליח לגייס אנשים מתאימים בעלי נסיון רלוונטי מבחוץ לתפקידים הללו.
&nbsp
העובדה שרוב ה-vp R&D וה-CTO שאתה מכיר התחילו ככאלו לא עונה על שאלה שתעניין את השואל המקורי - כמה אחוז מהעובדים ה1-2 של סטארטאפ חדש הגיעו לתפקידים כאלו בסופו של דבר כתוצאה מאותו גידול בחברה שהם עבדו בה.
&nbsp
(רק לסבר את האוזן - מעט מאוד סטארטאפים מגיעים לגודל של 200 עובדים - ואני מרשה לעצמי להתעלם מתקופת הבועה של שנת 2000 - היתה אז אנומלית שוק לא נורמלית, שלא חזרה מאז וספק אם תחזור בעתיד הנראה לעיין)
 

יבגני34

New member
תן לו ללכת לסטארטאפ למה אתה מרפה את ידיו?

כי אתה מת להיות באחד כזה? ואין לך אפשרות?
סטארטאפ זה דבר נהדר שיש לך יזמים שאתה מאמין בהם וצוות חזק טכנית ללא פוליטיקות ונטו התעסקות בטכנולוגיה, לא עדיף קורפורט משעמם שיגמור אותך טכנולוגית ...
 

יבגניי34

New member
זה יותר פשוט ממה שאתה חושב - בקירוב ראשון הנח שאופציות == 0$

זו הנחה סבירה שיש לה בסיס עובדתי. זה חוסך את הצורך לחשוב על vesting, cliffs, dilution, liquidation preferences, כיוון שכל דבר כפול אפס נותר אפס.

במלים אחרות אתה שם 500K על השולחן.
למה - לך פתרונים.
תצליח.
 

vinney

Well-known member
אתה מוותר על לפחות 20 אלף לחודש

ז״א אתה משקיע מכספך 20 אלף בחודש בסטארטאפ הזה. 240 אלף בשנה. כמעט חצי מליון בשנתיים.
&nbsp
האם היית משקיע סכום כזה בתור כסף מזומן תמורת 1% של אופציות שלא ברור מה ערכן?
&nbsp
אם התשובה היא כן - לך על זה. אם התשובה היא לא - אל תלך על זה.
&nbsp
זה הכל.
 

הפרבולה

New member
אני הייתי דורש מניות ולא אופציות

להיות שותף אמיתי בחברה כבר עכשיו ולא שותף פוטנציאלי בעתיד .

חוץ מזה יש הבדל גדול בין " משקיעים שהסכימו להשקיע סכומים שיספיקו לשנתיים" לבין "משקיעים שכבר השקיע בפועל".
לדבר ולזרוק הבטחות זה קל אבל להכניס ממש את היד לכיס זה קשה מאד.
 

user32

Well-known member
מנהל
שני פרמטרים שאולי יעזור לקבל החלטה

1. לא עשיתי ממוצע אבל ממעקב ארוך שנים אחרי פרסומי אקזיטים בעיתונות וגם מהכרות אישית, ליזמים נשאר בדרך כלל 10-20% כשמגיעים לאקזיט. כלומר, זה מצב שכיח יחסית. גם אם תתעלם מכל מנגנוני ההגנה ומניות הבכורה וכו' אתה לא אמור להיות מופתע אם תצא עם 0.1%. כמובן שגם אין לך דרך לנבא אם יהיה אקזיט של 50M או 200M או כלום אבל זה מחזק את הטענה שאחרים כתבו שלא תראה מאות אלפים. באקזיט של 100M למשל, תשאר עם 100,000 דולר וכאמור כל זה מבוסס על הנחות וניחושים.

2. הממוצע השני שאני מכיר הוא שאנשים יסכימו לרדת בשכר בהיקף של 10-20% תמורת ההרפתקה בסטארטאפ וזה כולל את כותב תגובה זו...

למשל במצב השכיח בו מתכנת מנוסה יכול להרוויח 32-34 ומצטרף לסטארטאפ תמורת 30.
לא מכיר אנשים שמרוויחים סכומים שיכולים לוותר על ירידה "קטנה" של 20-30 אלף בחודש. אתה כנראה בעל ידע או כישורים ייחודיים וככזה אולי שווה לך להתמקח ולדרוש יותר לכיוון ה3-5% אופציות ואז כל התמונה תראה קצת אחרת.

בהצלחה
 
למעלה