עד כמה הסיכוי לאקזיט של החברה הוא שיקול בהישארות בה ?

choo

Active member
זה בדיוק מה שאמרתי - כשיש נאמן, אין פה ארוע מס

 

יבגניי34

New member
השאלה לא אם ״יש נאמן״ אלא אם הוא מחזיק במניות שלך...

במקרה שלי עזיבת החברה גררה שהמניות מועברות מאחזקת נאמן לאחזקתי האישית. הנחתי שזה הסטנדרט. המקרה שאתה מציג מראה שיש אפשרויות אחרות.
 

GuestOfHonor

New member


 

choo

Active member
במצב כזה יש לשים לב לעוד נקודה - דילול עתידי ו/או retention

&nbsp
עובד שעוזב את החברה ומממש את האופציות שלו, עלול לגלות שדילולים בהמשך הדרך הופכים את האופציות שלו להיות שוות הרבה פחות ממה שחשב. אם וכאשר מתרחש דילול כזה, החברה עשויה להחליט לפצות את העובדים שנשארו בה על ידי הענקת עוד אופציות לכל עובד (מהלך לא נדיר) - אבל עובד שעזב לא יקבל אופציות חדשות.
&nbsp
שנית, יש מקרים שבהם הרווח מהאופציות זניח, והרוכשים של החברה (בהנחה ומדובר ברכישה ולא בהנפקה בבורסה) מחליטים לשלם לעובדים הנשארים בונוסים במזומן כדי לפצות אותם על זה (= כדי שלא יברחו מיד לאחר המכירה) - זה כסף שעובד שעזב לא יזכה לקבל, מן הסתם, וזה משהו שמקובל לעיתי גם בחברות שבהן האופציות כן היו שוות הרבה - במידה ומצב ה-vesting שלהן מתקדם, כדי שעובדים לא יברחו מיד לאחר המכירה/ההנפקה ויפילו את החברה.
 
זו הנקודה הכי חשובה, ופרט ל choo אתם מתעלמים ממנה
לרכישה של חברה יכולות להיות פנים רבות. ייתכן שקונים את המניות, אבל ייתכן גם שקונים את הפעילות, ייתכן שמתמזגים עם חברה אחרת, ייתכן שסוגרים וכולם עוברים לחברה אחרת - הכל יכול להיות. בין התאריך של היום לבין מועד המכירה ייתכנו סבבי גיוס, דילול, פיצול, ואלף ואחד דברים אחרים. במועד הרכישה יכולים להחליט על בונוסים, תוכניות שימור, הקצאות נוספות של אופציות או מניות, וכך הלאה - אבל כמובן, רק למי שעדיין עובד בחברה.
&nbsp
מי שמממש את האופציות ועוזב, יהיה בעמדה הרבה פחות טובה מאשר מי שנמצא בחברה, במיוחד בתפקיד חשוב, במועד המכירה.
 

המחבטון

New member
גם זה לא העיקר

השאלה היא כמה בכלל האופציות האלה שוות, גם במקרה בו נשארים בחברה.
כמה כסף רואה מהנדס זוטר וותיק מאקזיט של חצי מיליארד דולר, למשל ?
 

choo

Active member
אין לזה תשובה אחת - תלוי כמה הושקע בחברה, כמה עובדים, ו

&nbsp
תלוי בתנאים שבהם בוצעו ההשקעות הקודמות (תמורת מניות בכורה או מניות רגילות? כמה החזר על הכסף מובטח למשקיעים לפני שמתחילים להתחלק עם שאר בעלי המניות? אגב, גם לא כל המשקיעים מקבלים את אותם תנאים), ותלוי במדיניות התגמול של החברה (למשל לפחות עד לפני שנים מעטות היה מקובל בחלק מהחברות הביו-רפואיות שלא מחלקים בכלל אופציות לעובדים. למה? סטנדרט שהיה תקף בחברות, בין השאר בגלל הזמן המאוד ארוך לאקסיט מהותי). מצד שני - יש חברות שנותנות רמה כלשהי של הגנה מדילול לעובדים, ויש שלא.
&nbsp
באקסיט של מאות אלפי דולרים, בחברה מאוד צעירה שהושקע בה מעט ויש בה כמה עשרות עובדים, איש טכני מנוסה יכול לצאת עם יותר מחצי מיליון דולר ברוטו. באקסיט עם אותו סכום כשיש בחברה כמה מאות עובדים, ובחברה הושקע הרבה כסף (למשל מאה מיליון דולרים עם הבטחה של החזר של לפחות פי שניים למשקיעים) - ייתכן שאיש טכני מנוסה יראה סכומים שיהיו יותר בכיוון של 100-200K$ וגם מתחת לזה. אם מדובר בחברה של כמה אלפי עובדים - זה כמובן מוריד את הסכומים שיראה כל עובד טכני (אולי פרט לותיקים ביותר).
 

ipv6

Member
שאלה של בתול אקזיטים

נניח שמשהו עובד בחברה X שעשתה אקזיט בסכום מסוים.
יש לו כמות מסוימת של אופציות.

האם יש לו דרך לחשב במדויק כמה מגיע לו (כפונקציה של כמות האופציות שלו וסכום הרכישה) ולדעת שהוא קיבל בדיוק מה שהיה אמור לקבל?
או שיש נתונים שאין לעובד (סכום הרכישה המדויק, איזה סכום בדיוק מתחלק בין העובדים וכו') והוא נאלץ לסמוך על המעסיק?
 
לא במדויק
משום שהעובד לא חשוף להסכמים שנעשו בין היזמים לבין המשקיעים, ולהסכמים בין המשקיעים בסבבים הראשונים למשקיעים בסבבים שבאו אחריהם, וכו'. זה גם תלוי מה סוג האקזיט, אם זה מכירת החברה, הנפקה שלה, או מיזוג עם חברה אחרת.
&nbsp
בחברות רבות יש כל מיני הסכמים בסגנון של "המשקיעים האחרונים מקבלים קודם כל את השקעתם חזרה כפול איזשהו מקדם, אחר כך המשקיעים שבאו לפניהם, ורק בסוף מה שנשאר הולך ליזמים ולעובדים". מבחינת העובד זה יותר כרטיס הגרלה מאשר איזשהו חישוב מתמטי. ובכל זאת, עדיין לפעמים זה מצליח לא רע.
 

choo

Active member
אין לעובד אפשרות לחשב אפילו בערך, למעט מקרים יוצאי דופן

 

Lhuna1

New member
מהיכרות קרובה - ממש לא

מהאקזיט הבודד שהכרתי "מקרוב" (מקרה של סטארטאפ שנרכש) - העובדים לא ידעו לא את סכום הרכישה (אפילו לא בקירוב) ולא את פרטי העסקה המדוייקים, לא כמה הלך למשקיעים ולמייסדים ולא כמה חולק לשאר בעלי האופציות (= העובדים).
&nbsp
&nbsp
 

choo

Active member
במצב כזה, שווה לשקול לעבור תפקיד בתוך החברה, כדי לא להיתקע

&nbsp
בהנחה שהחברה לא תרצה לאבד אותך, בחן אלו תפקידים אחרים קיימים בחברה (בין אם תפקיד דומה בצוות אחר שעובד בטכנולוגיות אחרות ו/או תת-דומיין אחר, ןבין אם תפקיד מקצועי אחר לגמרי ממה שעשית עד עכשיו). לקפוא על השמרים מקצועית זה משהו שאפשר לעשות חצי שנה, אולי שנה. מעבר לזה, אתה מתחיל להתנוון, וזה לא טוב.
&nbsp
עוד אפשרות - להתחיל לבחון כיצד אתם עובדים בחברה, ללמוד על שיטות חדשות שנעשות מקובלות בשוק, ולאמץ אותן. זה יעזור לך לעלות מדרגה מבחינה מקצועית - ויעזור גם לחברה. כמובן שזה פחות רלוונטי אם מדובר בחברה צעירה יחסית שבפועל מתנהלת בצורה מודרנית ואין מה לשפר בה בצורה משמעותית.
&nbsp
 
למעלה