שוק התעסוקה בצפון הארץ

hadooper

New member
שוק התעסוקה בצפון הארץ

האם יש כאן מישהו שעובד באזור הצפון ויכול לתאר בקצרה את מצב שוק התעסוקה שם עבור מהנדסי תוכנה?

תחרותיות, היצע וביקוש לעומת גוש-דן?

האם מחירי הדיור הגבוהים במרכז מצדיקים מעבר לצפון למי שמעוניין לרכוש שם דירה?
 

choo

Active member
א. תגדיר צפון. ב. השוק הרבה יותר קטן מחוץ למרכז

&nbsp
יש הבדל גדול בין צפון "חדרה", צפון "חיפה והקריות" וצפון "גליל".
&nbsp
באופן עקרוני, כשאתה יוצא מאזור המרכז (גוש דן והשרון) - מספר חברות ההייטק יורד משמעותית, מספר המשרות יורד משמעותית ומספר העובדים גם הוא יורד משמעותית.
&nbsp
אם אדם עם מספיק נסיון וביקוש באזור המרכז צריך לסנן ראיונות כי יש לו ראיון כל יום, אדם באזור חיפה או הצפון יתראיין במקום עבודה אחד, אולי שניים, בצפון, ואם יש לו התמחות ספציפית, כנראה שלאחר חודש וקצת של ראיונות עבודה הוא ימצה את המשרות הפתוחות, וקצב הראיונות ירד בהתאם לקצב פתיחת משרות חדשות.
&nbsp
לגבי השכר - אם מדובר באזור חיפה, הוא עשוי להיות נמוך במעט מאשר באזור המרכז (למרות שלתחושתי הפערים הללו מצומצמים יותר מאשר לפני 10-15 שנה). לעומת זאת באזור הגליל המשכורות נוטות לרדת משמעותית - ומצד שני גם הוצאות המחיה יורדות משמעותית.
&nbsp
לגבי כדאיות כלכלית מבחינת היחס בין השכר למחיר הדיור - אני מאמין שבאזור חיפה אתה נמצא בנקודה טובה יותר מאשר באזור המרכז, אבל צריך להיות מוכן מנטלית לתקופות לא טובות שבהן תאלץ לחפש עבודה ולעבוד באזור המרכז במקום בצפון - תלוי באורך הנשימה הכלכלי שלך (=כמה זמן אתה יכול להרשות לעצמך להיות ללא עבודה) ועד כמה הנסיון שלך מבוקש בחברות באזור (אני מכיר אנשים שכשאיבדו את מקום עבודתם בגלל שהוא נסגר, נאלצו לעבור לעבוד באזור המרכז. חלקם הצליחו בהמשך (תוך שנה עד 3) למצוא מקום חדש בצפון. חלקם הקטן נשארו לעבוד במרכז ולגור בצפון עד היום, ככל הנראה מסיבות של נוחות ותנאים מוצלחים.
 

יבגניי34

New member
הוצאות המחייה לא ״יורדות משמעותית״. הוצאות הדיור ירדו מעט

הוצאות הדלק יעלו בהתאם. כל השאר נשאר אותו דבר.
 

choo

Active member
הוצאות למגורים עשויות לרדת משמעותית בגליל - ואלו הוצאות מחיה

&nbsp
כמובן שגם בגליל אפשר לבחור לגור בצורה מאוד יקרה ביישובים יקרים ואז אין ירידה בהוצאות (במקמות כמו אלוני אבא, גבעת אלה וכדומה)
&nbsp
מעבר לזה, למי שמצפין מספיק בגליל, יש אפשרות לגור במקומות שמזכים בהנחות משמעותיות במס הכנסה (ולרוב הדיור שם נוטה להיות זול למדי).
&nbsp
כמובן שיש עליה בהוצאות הנסיעה - אבל בתיכנון נכון (של רכבים שזוללים פחות דלק בשביל הנסיעות לעבודה, ובחירת מקום עבודה מתאים) התוצאה עדיין יכולה להיות רווחית.
 

יבגניי34

New member
זיכוי המס אכן משמעותי מאד. לגבי דיור/דלק, כשאני עשיתי

את הניסוי הזה, הוצאות הדלק שלי קפצו ב-1500 ש״ח לחודש (לא הייתי עם רכב היברידי, ונשארתי באותו מקום עבודה בחיפה). את הוצאות הדיור לא הצלחתי להוריד באופן ש״יצדיק כלכלית״ את העניין.

זו כמובן ראייה אנקדוטלית ביותר אבל מי שמצפה לשפר את מצבו הכלכלי ע״י מעבר לצפון - להערכתי עלול להתאכזב.
 

bismark1

New member
זה לא בדיוק אותו הדבר

1. מעבר לגליל, בהנחה שאתה לא איזה עובד רפאל שמתחתן קתולית עם מקום העבודה גוזר עליך נסיעות ארוכות בהסתברות גבוהה (ולא רק לעבודה - קניות, מסגרות לילדים וכו' כולם עלולים להצריך נסיעות ארוכות) . במגורים במטרופולין חיפה ההסתברות הזו יורדת בהרבה.
2. גמישות תעסוקתית - אם אתה גר באזור חיפה לנסוע למרכז עדיין ריאלי (אולי לא אופטימלי אבל אפשרי בהחלט, לפחות לגבי חלק מהמקומות). למי שגר הרבה צפונה/מזרחה זה כבר סיפור הרבה יותר מסובך. לאורך זמן, גם לנתון הזה יש השפעה על ההכנסה שלך.

(אגב, אני כן מסכים עם השורה התחתונה שלך - אי אפשר ממש "לנצח את המערכת". לא בצורה מהותית בכל מקרה.)
 

choo

Active member
בשכירת דירה - כנראה שהפער לא מצדיק את הירידה בשכר/הנסיעות

&nbsp
לעומת זאת, אם מדובר ברכישת דירה - אני מעריך שהמצב הוא אחר לגמרי.
&nbsp
מה שכן, הרבה אנשים שבפועל עוברים לגליל, עושים את זה כדי להעלות רמת חיים (=בית פרטי עם גינה) - וזה כבר באמת הרבה פחות משתלם *כיום* לעומת דירה בחיפה (למרות שאם משוים דירת 5 חדרים באלמוגי לבית פרטי של 5 חדרים וגינה בהרחבות ביישובים הזולים בגליל - ניתן למצוא פער של 0.5-1 מיליון ש"ח - לפחות לפי המחירים ביד 2)
 

הפרבולה

New member
בחיפה ובקריות לא כדאי לגור בגלל זיהום האוויר החמור שם.

עדיף לגור באיזור יוקנעם- מגדל העמק. מחירי הדיור זולים ויש אפשרות לדיור צמוד קרקע במחיר שפוי הרבה יותר מהמרכז ( 1.5 - 2.5 מליון שקל לדו משפחתי 5 חדרים 140 מ"ר ) , קירבה לכביש 6 שעכשיו מאריכים אותו עוד צפונה, ויש חברות היטק רבים בסביבה ( ביוקנעם ובמגדל העמק וגם במת"ם שבחיפה )
 

ipv6

Member
חיפשתי את 2 הישובים "היקרים" שציינת במדל"ן

בוא נגיד שאתה צריך להגיע למרכז כדי לראות מה זה באמת "ישובים יקרים".
12-14 אלף שקלים למ"ר זה לא יקר במונחים של מרכז הארץ..
 

bismark1

New member
בנוסף על מה שנכתב

בגדול יש שני מרכזי תעסוקה גדולים להייטק בצפון - חיפה (בעיקר במת"ם/טירת כרמל וקצת מפוזרים בעיר) ויקנעם. יש עוד קצת במגדל העמק ומפוזרות ברחבי הצפון. מהתרשמותי, ההבל הגדול מהמרכז הוא תמהיל החברות - רוב החברות הגדולות הן חברות חומרה: אינטל, קוואלקום, אפל, מארוול, מלאנוקס וכו' או ביטחוניות: רפאל ואלביט. הרבה חברות יחסית "מולטידיספלינאריות" - מכשור אופטי, מכשור רפואי וכו'. בתחום התוכנה תמצא הרבה פחות התעסקות בווב/אפליקציות מאשר במרכז ויותר דברים שנחשבים תשתיתיים/low level - תקשורת, איחסון וכו'.

מבחינת שכר - בממוצע קצת יותר נמוך, מההתרשמות שלי בתחומים מבוקשים לא בהרבה. היתרון הגדול של המרכז הוא לא השכר אלא הגמישות התעסוקתית בגלל ההיצע הגדול יותר. הכדאיות של מעבר מהפרספקטיבה של עבודה תלוי בעיקר במוכנות שלך לנסוע, לדעתי למי שלא מוכן לבלות שעות על הכביש וגם רוצה לשמור על גמישות תעסוקתית אין מה לחפש צפונה מקו חיפה-יקנעם. ייתכן שאופציה יותר אטרקטיבית היא איזור חדרה - מרחק נסיעה סביר לצפון עם אופציה לעבודה בשרון במידת הצורך.
 

ai21

New member
אם מדובר על חיפה או יוקנעם - המעבר כדאי

כשניסיתי לחפש עבודה שקלתי מעבר דרומה,
עד שהגעתי לשלב ההצעות והבנתי שמעבר כזה אינו כדאי.
עבור עוד 5 אלף ברוטו (בדוחק) אתה הופך לעבד נדל"ן.

המחיר שאתה משלם הוא בהיצע עבודה מופחת, ולכן יקח יותר זמן למצוא עבודה.
במיוחד בזמני משבר או קיצוצים בחברה גדולה (כשהרבה אנשים מחפשים בו זמנית).

אם אתה מתרחק מחיפה/יוקנעם, גם היצע העבודה וגם השכר יורדים משמעותית,
ובנוסף - ההתנתקות מהאוטוסטרדות למרכז - משאירה אותך בלי חלופה למצבי משבר (ואז המחיר הוא זמן נסיעה).
לכן - לא הייתי שוקל מגורים רחוקים יותר.
מה שאומר - שהאזור האידאלי לדעתי הוא:
מפרדס-חנה עד הקריות, בשכונות שצמודות לכבישים המובילים לחיפה/יקנעם.
 
למעלה