התלבטות לאחר סיום תואר בהנדסת חשמל

eng1234

New member
התלבטות לאחר סיום תואר בהנדסת חשמל

היי כולם,
בקרוב מסיים תואר ראשון בהנדסת חשמל בהצטיינות, אהבתי את הלימודים אבל לא רואה את עצמי ממשיך במסלול אקדמי לשארית חיי.
מבירורים ראשוניים שערכתי לא מצאתי משרות "שוות" (אלגוריתמיקה, מחקר...) שמיועדות לבוגרי תואר ראשון. מה שהוביל אותי לחשוב על תואר שני מחקרי (תחום עיבוד אותות/למידה).
1. האם אכן אין משרות מעניינות גם לבוגרים מצטיינים?
2. האם אכן אלו משרות מעניינות יותר?
3. אני מניח שתהיה פה התנגדות לתואר שני מצד אנשי התעשייה. לכן אשאל ספציפית - האם מישהו מכם עשה מסלול דומה של תואר שני->תעשייה, ומרגיש שהתואר השני היה מיותר? האם יש מקרה הפוך של מישהו שלא עשה תואר שני ומתחרט על זה?
תודה לעוזרים.
 

יבגניי34

New member
לא הייתי לוקח החלטה כזו על סמך ״בירורים ראשוניים״. לשאלותיך

1. לא נכון. יש משרות מעניינות לבוגרי תואר ראשון. חיפשת?
2. כמהנדס אתה יודע שעניין זה דבר סובייקטיבי.
3. לא עשיתי. התואר השני פשוט נופל לרוב בין הכסאות - מיותר לרוב משרות המהנדס מחד, לא מספיק למשרות מחקר/אלגוריתמיקה משמעותיות מאידך.

בהצלחה.
 
יש הרבה משרות מעניינות, רובנו אוהבים מה שאנחנו עושים

רובנו חושבים שזה מעניין לעבוד בפיתוח, בגלל זה למדנו מה שלמדנו.

ככל שתשכנע את המראיינים שאתה מוכשר - תקבל הצעות לתפקיד יותר מאתגר.
אם תצליח לקבל כמה הצעות עבודה, תוכל לבחור את זו שתיראה לך המעניינת ביותר. זו שיש סיכוי שיעשו מוצרים מתקדמים מה שאומר שיהיה יותר מקום למחקר.

ואז, עם הזמן, אתה תתקדם, נעשה יותר עצמאי. ואם תצליח - תגיע לתפקידים שאולי עונים על הרצון שלך לעסוק במחקר.


כמו שנאמר מעליי - תואר שני לא בהכרח יעזור לך למצוא עבודה באלגורתמיקה. יש אנשים שבמקביל ללימודי תואר שני או שלישי, מצליחים למצוא עבודה כ ״יועץ״. וזה נותן דריסת רגל בתעשיה.
 

rj111

New member
תואר מחקרי יכול לעזור לך למצוא משרה בפיתוח אלגוריתמים

ולכן אינו מיותר עבורך.
בד"כ נותנים לפתח אלגוריתמים ב-matlab לבעל תואר שני ומעלה והמימוש בתוכנה/FPGA נעשה יותר ע"י בעל תואר ראשון.
 

S h a r k 1 8

New member
מי אמר לשארית חייך?

אם אהבת את הלימודים ואתה רוצה משרת מחקר/אלגוריתמיקה, אז תמשיך לתואר שני. אני ממליץ לך לשלב תוך כדי משרת סטודנט. יש משרות סטודנט שמיועדות לתפקידי מחקר והן לרוב מיועדות לסטודנטים לתארים מתקדמים.
&nbsp
תוך שנתיים שלוש אתה מסיים תואר שני ותוכל לעשות יופי של קריירה מבלי לראות את האוניברסיטה שוב.
&nbsp
 

bismark1

New member
השנקל שלי

1. למה אתה קורא "מעניינות"? כמו שאתה בטח יודע, הרוב המכריע של המשרות לבוגרי חשמל הוא בדיזיין/וריפיקציה/ולידציה בחברות הגדולות. אם אתה מראש פוסל את התפקידים האלה ומכוון למשרות אלגוריתמיקה אתה פונה לשוק מצומצם יותר (שמאוכלס לא רק בבוגרי חשמל אלא גם מדעי המחשב, מתמטיקה ופיסיקה). יש משרות לבוגרי תואר ראשון אבל הן לא רבות, סיכוי להתברג אליהן גדל בהנתן כמה שיותר מהנקודות הבאות מתקיימות:
א. יש לך נסיון קודם (נניח כסטודנט)
ב. מצטיין ממוסד מוביל (בחשמל זה אומר טכניון/את"א/אב"ג)
ג. אתה יכול להראות ידע בכלים מקובלים בתחום (וכבוגר חשמל, אם הקורס תוכנה היחידי שעשית זה מבוא למדעי המחשב וכל מה שאתה יודע זה מטלב וקצת C - זה הזמן להרחיב את הידע בתוכנה ואלגוריתמיקה).
2. תלוי - לא כל אלגוריתמיקה היא מורכבת/מעניינת ובמערכות מורכבות, מבחינת הנדסת תוכנה לפחות, הקוד האלגוריתמי הרבה פעמים הוא אוסף של פרוצדורות סדרתיות כאשר בשאר המערכת יש התעסקות עם דברים כמו חישוב מבוזר, ריבוי נימים/תהליכים, תקשורת מורכבת וכו'. לדעתי בממוצע מדובר במשרות מעניינות יותר (בטח בהשוואה לרוב תחומי החומרה שאני מכיר, בתוכנה התשובה פחות חד משמעית מבחינתי), אבל זה עניין של טעם אישי.
3. אם אתה מכוון למשרות אלגוריתמיקה, תואר גבוה לא מיותר. בנוסף, ככל שהמשרה היא בעלת גוון יותר מחקרי כך הדרישה לתארים גבוהים כדרישת סף קשיחה עולה. באופן אישי, אני בתהליכים לכיוון תואר שני אחרי תקופה לא קצרה בתעשייה - אני לא מתחרט שלא המשכתי ישר אחרי התואר הראשון אבל צריך לקחת בחשבון שהכל יותר קשה ולוקח יותר זמן ככל שאתה מתרחק מהלימודים.
הכי חשוב - תעשה תואר שני רק אם אתה חושב שתהנה מלהמשיך ללמוד ולהתנסות במחקר. אחרת, אתה עלול לסבול מכל רגע.
 

amir_aikido

New member


 

eng1234

New member
תודה על התשובות + שאלת המשך

תודה לכולם על התשובות.
בהחלט הוסיף לי כיווני חשיבה.
שאלה נוספת שמעניינת אותי, האם יש משמעות לתחום הספיציפי שבו נעשתה עבודת המאסטר? נניח התוך התחום המורחב של "עיבוד אותות"?
אני אחדד קצת את השאלה.
האם המעסיקים שרוצים בוגרי תואר שני, רוצים את זה כדי לוודא יכולת מחקרית ואנליטית מספיקה, או כדי להרוויח את הניסיון הספציפי שהחוקר רכש במהלך המחקר?
 

bismark1

New member
מצופה שתהיה התאמה בין המחקר לנושאים שהחברה עוסקת בהם

ספציפית, לתחושתי התחום של עיבוד אות קלאסי (קרי - תכנוני פילטרים למינהם וכו') הוא מאוד נישתי, הרבה ממשרות האלגוריתמיקה בשוק הן יותר "high level" (היום בעיקר כל מה שיש לו איזשהי נגיעה למערכות לומדות במגוון תחומים - ראייה ממוחשבת, זיהוי קול, אבטחה, פרסום ועוד).

באופן כללי, מעסיקים דורשים תואר גבוה מכמה טעמים:
1. כי אפשר - עד לא מזמן לפחות היחס בין המשרות בשוק לכמות המועמדים היה כזה שאפשר לשים את הרף בתואר שני, לא תמיד עם הצדקה.
2. בהעדר נסיון אחר, תואר גבוה רלוונטי אמור להבטיח שלכל הפחות כבר תשחה בז'רגון של התחום, תכיר את הכלים וטכניקות נפוצות לפתרון בעיות וכו'
3. במשרות עם אוריינטציה מחקרית רוצים לוודא שעסקת כבר במחקר רציני בעבר.
4. במקרים מסויימים, מחפשים ספציפית מישהו עם מחקר/נסיון משמעותי בתחום שהחברה עוסקת בו או רוצה להכנס אליו. התופעה בולטת בתחומים שנחקרים באקדמיה ופתאום הופכים חמים בתעשיה (לדוגמא - כל ההייפ של deep learning בשנים האחרונות).
 

the lone gunmen

New member
אתה צודק לגמרי

1. אין כמעט משרות מעניינות לבוגרי תואר ראשון - אפילו למצטיינים.
2. אני מניח שרוב האנשים יגידו שכן. אלגוריתמיקה יותר מעניינת מצ'יפ דיזיין - במיוחד אם אתה אוהב מתמטיקה.
מעבר לזה, ההפרש בשכר בין תואר ראשון לתואר שני הוא די גדול.
3. אני למדתי (גם) הנדסת חשמל בתואר הראשון ואני לא מכיר אף אחד שמצא משרה "מעניינת" עם תואר ראשון בלבד אבל כמעט כל מי שאני מכיר שעשה תואר שני מצא משהו מעניין.
תואר שני הוא בסה"כ שנתיים ושווה את ההשקעה - אבל כדאי לעשות אותו בתחום מבוקש (תקשורת או עיבוד תמונה וכו' ולא במשהו שאין לו ביקוש בשוק).
 

the lone gunmen

New member
ההבדל נובע מכך שתואר שני רלבנטי היא לרוב כרטיס הכניסה

לתחומים שבהם השכר גבוה יותר.
מהנדס אלגוריתמים מרוויח יותר ממהנדס שעוסק ב- chip design (אני מתבסס על מה ששמעתי מחברים ללימודים) וכיוון שעבור רוב משרות האלגוריתמים דורשות תואר שני, זה מוביל לכך שאנשים עם תואר שני מרוויחים יותר, בד"כ.
גם בטווח הארוך.

אני מניח שעבור מישהו שמצא משרת פיתוח אלגוריתמים עם תואר ראשון בלבד, זה באמת לא ישנה הרבה.
 

bismark1

New member
ההבדל המובהק היחיד שאני מכיר הוא במשרות מחקר

אבל שם הרבה פעמים תואר שני הוא תנאי הכרחי אבל לא מספיק. אם תסתכל על כלל האוכלוסיה שיש לה אפשרות להמשיך לתואר שני (קרי, סטונדטים באחוזונים היותר גבוהים של המחזור שלהם) תראה שלרוב גם אלו שלא המשיכו משתכרים לרוב בטווח העליון של המשכורות. נכון שייתכן שבוגר כזה יתחיל את העבודה הראשונה שלו בכמה אלפים פחות במשכורת שלו בהשוואה למי שמתקבל לעבודה אחרי תואר שני אבל זה מתקזז אם השנתיים-שלוש יותר שהחבר בילה מחוץ לשוק העבודה.

בנוסף, ספציפית למשרות דיזיין בחברות חומרה - בהנתן שרובן מתרכז בתאגידי ענק אמריקאיים חבילת התגמול הכוללת והעלייה בשכר עם השנים נוטים להיות די יפים. אם תסתכל בטבלאות שכר אין הרבה הבדלים.
 

the lone gunmen

New member
אני יודע שגם למשרות אלגוריתמים לרוב רוצים תואר שני

יצא לי לראות לא מעט מודעות דרושים בשנתיים האחרונות...

ראיתי מצטייני דיקן ורקטור שהלכו לעבוד אחרי תואר ראשון והם לא הרוויחו כמו אנשים שסיימו תואר שני. עבור כל תחום, יש תקרת שכר ומי שנכנס לתחום שתקרת השכר שלו נמוכה יותר, לא יוכל לעבור אותה.

מבחינת השנים ה"מבוזבזות", אז בכל הנוגע ל"אובדן" משכורות - זה נכון. תואר שני, אפילו עם מלגה "עולה" לסטודנט המון כסף.
זה אחד השיקולים שבגללם לא המשכתי לדוקטורט - כי דוקטורט מסתכם ב"הפסד" של מאות אלפי שקלים מבחינה כלכלית.

ממה שאני מכיר, יש פערים די גדולים בין משרות אלגוריתמים ו-data science למשל לבין משרות וריפיקציה, ולידציה וכו' (שאלו רוב המשרות הפתוחות עבור בוגרי תואר ראשון) - וההפרשים בשכר לא נהיים קטנים יותר עם השנים.
 

S h a r k 1 8

New member
תקשורת? תחום מבוקש?

מעטות המשרות שראיתי לתפקידי מהנדס תקשורת. ממש מקרים ספורים.
&nbsp
 

the lone gunmen

New member
אני דווקא ראיתי לא מעט משרות שדורשות ידע בתקשורת

ועיבוד אותות. לרוב הן גם דורשות תואר שני בתחום.
 
למעלה