יש פה אנשים שעשו הסבה מתכנות לניהול מוצר?

יש פה אנשים שעשו הסבה מתכנות לניהול מוצר?

אני רוצה להתייעץ ולשמוע מניוסנם איך היה המעבר.

אם אני רוצה להשאר בתפקיד עם נגיעה טכנולוגית אבל יותר לתת דגש על צרכי המשתמש או יותר לדבר עם אנשים על רעיונות

הייתם ממליצים על product mamangment?
 

Lhuna1

New member
כן ולא

(לא עשיתי הסבה כזאת, מדברת על מנהלי מוצר שראיתי סביבי במשך השנים)
&nbsp
מצד אחד זה תפקיד מעניין ובדיוק מה שאתה מחפש (למרות שאין מ-מ-ש נגיעה טכנולוגית בתפקיד הזה לרוב).
מצד שני זה בעיני תפקיד בסיכון גבוה, במיוחד בסטארטאפים. כל ניהול המוצר זה הרבה ניחוש וטעיה, אף אחד לא באמת יודע מה המשתמשים רוצים ומה יעבוד, וכשהמוצר לא עומד בציפיות ולא מתרומם או לא מספיק מוצא חן בעיני ההנהלה, אז מנהל המוצר זה "האשם" הכי קל ומיידי וראיתי כמה וכמה פיטורים כאלה.
&nbsp
 

choo

Active member
בצעתי הסבה לתפקיד ביניים. יש יתרונות ויש חסרונות

&nbsp
התפקיד שלי אינו מנהל מוצר אלא יותר בכיוון של PO של סקראם (או מה שפעם קראו לו requirements engineer)
&nbsp
באופן עקרוני, העבודה הרבה פחות מלחיצה, אבל מצד שני יש הרבה פחות high בתפקיד כזה, עבורי. יש הבדל גדול בין לכתוב למישהו שצריך לבצע XYZ, לבין לממש את XYZ. בסופו של דבר, כשהדברים עובדים היטב, זה קודם כל ההישג של המפתחים (למעט במקרה מהותי אחד - במקרה שבו הצלחת להגדיר ממשק משתמש שמפשט מאוד את השימוש במוצר למשתמשים ו/או מספק למוצר גמישות גדולה מספיק עבור צרכים של לקוחות - ולא דרש מהמפתחים הרבה יותר זמן מאשר הממשק המעפן שהם היו מפתחים בהעדר דרישות טובות).
&nbsp
בחלקים של המוצר שבהם יש הרבה ממשק החוצה - לתפקיד כזה יכולה להיות תרומה גדולה בהאחדה של הממשק וביצירת מוצר ברור יותר ו/או גמיש יותר למשתמשים. בחלקים של המוצר שבהם הממשק החוצה צר ועיקר המימוש הוא בקרביים האטומים למשתמשים - עיקר התרומה יהיה במניעת הליכה לכיוונים שגויים ובהעלאת רמת היציבות של המוצר (עקב הגדרת דרישות ברורה יותר ורחבה יותר בכל מה שקשור ליציבות המוצר).
&nbsp
לגבי תפקיד של מנהל מוצר - למעט ענייני ממשק (שם ראיתי מנהלי מוצר מסויימים מגדירים ממשקי משתמש שלמים - ואחרים שבורחים מזה ומשאירים את הפרטים לאנשים אחרים) - התפקיד הזה הוא לרוב טכני ברמה שטחית יחסית, ומרבית מנהלי המוצר מכירים את הטכנולוגיה של החברה בצורה הרבה יותר שטחית מהמפתחים. מצד שני, מקבלים תמונה רחבה יותר של המוצר, ועוד יותר של השוק (זה מה שאמור לעשות מנהל מוצר מוצלח - ויש מעטים מאוד כאלו, לפחות בחברות קטנות וסטארטאפים) ודרישותיו. הבעיה היא שמנהל מוצר טוב בחברה מוכוונת מכירות יעשה את עבודתו היטב אם כבר עבד בתפקיד דומה בחברות אחרות - כי הוא כבר ראה מה עובד טוב בשוק ומה עובד פחות טוב בשוק. על מה לקוחות באמת מוכנים לשלם ומה הם רוצים אבל לא יקנו את המוצר באמת בגללו, והכי חשוב - יוכל לדעת באיזה סדר רצוי לפתח את הפיצ'רים של המוצר כדי שאפשר יהיה להגיע לשוק - וגם ידע לאן לאלו לקוחות בדיוק צריך ללכת בכל שלב של חיי המוצר (יש לקוחות שמספיק להם רשימת פיצ'רים מאוד מצומצמת כדי שיקנו - כי את השאר הם לא חייבים, או מקבלים ממוצרים אחרים שממילא כבר נמצאים ברשותם - ויש לקוחות שזקוקים לרשימת פיצ'רים מאוד רחבה, ואין שום טעם לפנות אליהם כשהמוצר עוד צעיר).
&nbsp
קח בחשבון שאם תעבור לתפקיד של ניהול מוצר (אם תצליח למצוא בזה עבודה כשאין לך נסיון בפועל בניהול מוצר) - סביר שבהתחלה לא תצליח באמת להשפיע על המוצר, ולא תדע מה באמת השוק צריך, וצריך להשקיע הרבה בכיתות רגליים ובעיקר בלהיצמד לאנשי מוצר שכבר "עשו את זה פעם" כדי שתוכל ללמוד מהם את השוק המסויים שאליו המוצר של החברה שתעבוד בה יפנה. ללמוד את העקרונות של ניהול מוצר תוכל ללמוד מכל מנהל מוצר (וגם מקרוסים, ספרים ובלוגים) - אבל את החלק של הכרת השוק עבור מוצר מסויים - לא תמצא בשום מקום חוץ מאשר בראש של מנהלי מוצר מאותו שוק.
&nbsp
לתפקיד של ניהול מוצר יש חלק מהותי נוסף ,שאליו קל יותר להתברג, והוא הוצאת חומר החוצה אל הלקוחות. זה יכלול ניהול של כתיבת ספרות למשתמשים, כתיבת white papers לסיוע לאנשי ה-pre sail, כתיבת חומר שישמש את אנשי השיווק והמכירות להכין את החומר שלהם החוצה, העברת ידע טכני לגבי גרסאות חדשות של המוצר לאנשי המכירות והשיווק (תוך כדי dumbing down של המושגים הטכנולוגיים של אנשי הפיתוח וההנדסה והעברתם למושגים המוכרים יותר אצל אנשי המכירות וה-pre sail) וכן הלאה. את החלק הזה קל יותר ליישם בצורה טובה והוא פחות דורש "ידע סודי" לגבי השוק.
 

user32

Well-known member
מנהל
שניהם תחומים רחבים (פיתוח וניהול מוצר)

תנאים ושכר משתנים בין תפקידים, חברות, וותק וכו'. בגדול, אין הבדל משמעותי ובשני התפקידים אפשר להרוויח יפה מאוד.

ההבדל העיקרי מבחינת קריירה הוא שבפיתוח יש היצע גדול מאוד של משרות כמעט בכל רגע נתון ואיש פיתוח מנוסה יכול לעבור לחברה אחרת פחות או יותר מתי שהוא רוצה. בניהול מוצר זה לא המצב ודי נפוץ למצוא אנשים 5-10 שנים באותו מקום. מכיר מישהו שרצה לעזוב אחרי 9 שנים בחברה גדולה ולקח לו בערך שנה וחצי עד שמצא משהו.
 

choo

Active member
עבדתי בפיתוח הרבה מאוד שנים. הלחץ בפיתוח גבוה יותר לטעמי

&nbsp
מאחר ועשיתי את המעבר במקום העבודה שעבדתי בו - התנאים נשארו אותם תנאים. סביר להניח שאם הייתי רוצה לבצע את המעבר הזה בכניסה למקום עבודה חדש, התנאים היו יורדים והיה עומד בפני קושי כפול (גם להכיר את המוצר של החברה, וגם ללמוד מקצוע חדש), והיה לי הרבה יותר קשה להתקבל. מה יהיה במידה ובעתיד ארצה לעבור לתפקיד דומה בחברה אחרת? אין לי מושג, וזה גם לא עומד על הפרק, מבחינתי. ברור לי שמבחינת גמישות תעסוקתית ובטחון תעסוקתי, החלפת תפקיד/מקצוע כזה פוגעת בשניהם, ולקחתי את זה בחשבון מראש כשביצעתי את המעבר.
&nbsp
אגב, זו לא תהיה בעיה לחזור בחזרה לפיתוח, כל זמן ששומרים על כושר. מן הסתם ככל שיש לך יותר נסיון קודם בפיתוח, וככל שעושים את זה מהר יותר - המעבר בחזרה יהיה קל יותר ומהיר יותר. באופן אישי הגדרתי את זה בתור נסיון לשנתיים, ואז נראה (להמשיך בזה, לחזור לפיתוח, לנסות לעבור לתפקיד PM טהור...)
&nbsp
 

choo

Active member
נוצרו נסיבות בעבודה שהובילו אותי לחפש שינוי כיוון

&nbsp
זה משהו מאוד ספציפי לי, ואני לא חושב שהמעבר שלי היה דומה למה שמרבית האנשים עוברים כשהם מחליטים ללכת לתפקידים כאלו, מבחינת הנסיבות ומבחינת המוטיבציה לזה.
&nbsp
לגבי המרגש - כתבתי קודם. הרבה פחות ups and downs ופחות לחץ מנטלי מאשר בפיתוח, ומצד שני הרבה פחות רגעי wow (אם בכלל). זה לא שאין לחץ מנטלי - יש לו אופי הרבה יותר מתון והרבה יותר "לאורך זמן" - למרות שזה קשור גם לאופי של המנהל הישיר שלי
 
למעלה