דיוני שכר - העלאת שכר או עוד אופציות

choo

Active member
יש לך הנחה שגויה - שהסיכוים להצלחה באופציות ובלוטו דומים

&nbsp
אם תצייר גרף של סיכויי הזכיה בלוטו כפונקציה של סכום הזכיה, וסיכויי ה"זכיה" באופציות כפונקציה של סכום הזכיה, מה שתראה יהיה ככל הנראה כזה:
&nbsp
בלוטו, הסיכוי לזכיה מאוד נמוכה - גבוה יותר מאשר באופציות.
הסיכוי לזכיה בעשרות אלפי דולרים באופציות גבוה *משמעותית* מאשר הסיכוי לזכיה בסכום דומה בלוטו. אחת הסיבות לזה היא מבנה השוק, שמוביל להרבה רכישות של חברות, ובעקבותיו מגיעות גם תוכניות שימור עובדים, כדי שלא יברחו לחברה אחרת מיד לאחר הרכישה (בין אם כי עשו "יותר מדי" כסף מהאופציות והם מחפשים את הדבר הבא, או כי לא עשו כמעט כלום מהאופציות ולכן מחפשים את הדבר הבא)
&nbsp
מעבר לזה, בזמן שבלוטו אין לך אפשרות לבחור לאן על הגרף אתה מכוון - באופציות יש לך אפשרות להשפיע על סיכויי הזכיה - על ידי בחירה בסוג החברה וגיל החברה שאתה הולך אליה (בלוטו, אתה יכול להחליט שאתה הולך במקום זה להגרלות כמו חיש גד, אבל בניגוד לאופציות, שבבסיסן מגיעות בחינם, בלוטו אתה צריך להשקיע כסף מראש כדי להגיע לסיכויי זכייה)
 

h a j b i

New member
לא בהכרח, לאופציות יש יתרון בגלל ההבשלה ההדרגתית

מה שעשוי לעזור להחזיק אותך בחברה מספר שנים טובות.
 

user32

Well-known member
מנהל
זה לא קשור לראש הפרמידה

ובוא אחדש לך: גם לראשי הפרמידה לרוב אין מושג כמה יהיו שווים המניות שלהם, בטח לא בשלבים הראשונים של החברה.

אופציות זה כסף על העץ. לכסף התאורטי הזה יש נוסחאות לתמחור. אופציות זה לא רק כסף לעובדים. יש גם אופציות בבורסה שנסחרות בשוק הפתוח ויש דרך לתמחר אותן כפי שעשתה חברה ישראלית בשם SuperDerivatives אם אתה מכיר.

בשורה התחתונה אני מנסה לטעון שיש דרך לתמחר אירועים שכלל לא בטוח שיתרחשו (מה שאתה מכנה "כסף על העץ"). אני למשל תמחרתי את הסיכוי שהבית שלי יישרף ואני משלם X כסף עבור הסיכון הזה. זה כסף על העץ כי רוב הסיכויים שהבית שלי לא יישרף אף פעם טפו טפו. בכיוון ההפוך אפשר לתמחר סיכוי שמאורע חיובי יתרחש ולהחליט עם שווה להשקיע בו.

אופציה היא נייר ערך בדיוק כמו מניה, איגרת חוב או כל נייר ערך אחר ולהגיד שהיא לא בקטגוריית הערכת סיכונים זה פשוט שגוי.

ושוב, ההערכות של 1:100 שהאופציות יהיו בסוף שוות כסף זה לגמרי תלוש מהמציאות. חברה שכבר הגיעה לשלב שיש תוכנית אופציות (ולא מדבר בכלל על כאלה שגייסו 100 מליון דולר) כבר נכנסת לסטטיסטיקות הרבה יותר מחמיאות. להתעשר זה משהו אחר אבל לא חושב שזה צריך להיות השיקול. צריך לשקול את הרווח המצופה מהאופציות מול ההכנסה של התוספת לשכר שמוצעת כחלופה.
 

חכםפסח

New member
לא רחוק בכלל ממה שאני אומר

בדיוק - לראשי הפרמידה אין מושג כמה יהיו שוות המניות שלהם, בטח לא בשלבים הראשונים של החברה. כמו שאין להם מושג כמה יהיה שווה כרטיס הגרלה מדוכן הלוטו הקרוב.

אם אפשר לשקול את הרווח המצופה מהאופציות (כולל הסיכון) מול ההכנסה של התוספת לשכר שמוצעת כחלופה, ההנהלה תציע (לא משנה אם בגלל שהעובד ביקש, או מיוזמתה) לעובד את מה ששווה פחות.

ההערכות של 1:100 שהאופציות יהיו בסוף שוות כסף זה לגמרי תלוש מהמציאות? לא צריך לספר את זה לי.
 

user32

Well-known member
מנהל
טוב

המחשבה שההנהלה מציעה לעובד את החלופה הפחות משתלמת לא נכונה בעיניי. קודם כל כי יש רצון טוב אמיתי הרבה פעמים, המון אמוציות ופסיכולוגיה במקרים האלה. דבר שני, כי ההנהלה לוקחת בחשבון גם את נאמנות העובד, המוטיבציה שלו, ההזדהות שלו עם החברה (שבסוף מתורגם לעבודה טובה יותר ולכסף), והעובדה שאופציות קושרות אותו במידה מסויימת לחברה ומהוות שיקול נגד התפטרות. זה יכול לגרום להנהלה להציע אופציות שתאורטית מתומחרות יותר מהתוספת שכר.

יש גם עוד שיקולים של הון ותזרים כמו למשל שעדיף לחברה לסכן יותר כסף עתידי מאשר דלל את קופת המזומנים העכשווית שלה.

בסוף כמו כל הימור זה בעיקר אינטואיציה, מזל והעדפה אישית לסיכונים הן של מחלקי האופציות והן של המקבלים.
 

הפרבולה

New member
זה לא שווה ערך לטוטו

בטוטו ובלוטו.... הסיכוי להתעשר הוא אפסי ( קטן מ 1 חלקי מליון )
בקבלת אופציות הסיכוי הוא גדול הרבה יותר ( אני מעריך שלפחות 1 ל 100 )
אני הייתי ממליץ לו לקחת אופציות אם הוא מאמין בחברה.
&nbsp
 

user32

Well-known member
מנהל
בחברה עם גיוסים של 100 מליון הסיכויים יותר בכיוון של 50%

 

חכםפסח

New member
הסיכוי של העובדים להתעשר בהנפקה של סטארטאפ קטן בהרבה

אולי יש להם סיכוי של 1:100 שהאופציות יהפכו לכסף, הסיכוי להתעשר הרבה יותר קטן.
 

חכםפסח

New member
זאת שאלה טובה

יש בזה גוונים של אפור, ואני לא יודע איפה בדיוק להעביר את הקו.

נתחיל בסיכוי של 1:100. כמי שמהמר בערך פעם-פעמיים בחודש בלוטו, אני זוכה בתדירות יותר טובה מ 1:1000, בסכומים שמאפשרים לי לקנות מנה פלאפל או שתיים. זה לא הופך אותי לעשיר.

בצד השני יש את ההגדרה של אבא שלי - אדם עשיר הוא מי שלא צריך לעבוד יותר למחייתו, ומהכרות - לא התכוון ל"שים סטיפה בבנק, ותחיה מריבית בגובה שכר מינימום לשארית חייך הטבעיים".

יש מהנדסים שמממשים את האופציות שלהם ויוצאים לגמלאות. אני מכיר אחד כזה באופן אישי - הוא מימש את כל האופציות שלו באינטל כשהוא התפוטר בעשור החמישי לחייו, ולא עבד יותר יום בחייו. הוא עוסק בספורט ומשקיע את הכסף שלו. הוא לא אחד ממאה עובדים שקיבלו אופציות בהייטק.

[הערת שוליים: המשכורת שלו הייתה מספיק גבוהה שנים לפני זה כדי שאישתו 'תצא לגמלאות' קודם לכן.]

אז איפה עובר הקו בין מנה פלאפל ל 200+ משכורות? לצורך הדיון אני מוכן להעביר את הקו באיזור ה 60-75 משכורות.
 

choo

Active member
הסיכוי לקבל מאופציות 60+ משכורות הוא קלוש ביותר:

&nbsp
מדובר בסכום שמהווה משכורות של 5 שנים. לעובד ששכרו 100K דולר בשנה - מדובר בלקבל 500K דולר מאופציות. זה דבר *מאוד* נדיר בסטארטאפים בארץ (קיים - שמעתי על מקרה כזה - אבל מאוד נדיר)
 

choo

Active member
ועדיין - זה לא משהו שניתן לבנות עליו מראש

&nbsp
גם בחברה שהשקיעו בה כבר הרבה כסף ונמצאת במצב בשל למדי - אי אפשר לדעת מה יצא מזה.
 
ברור, כמובן
שלושת הסטארט אפים הראשונים שעבדתי בהם, כולם גייסו סכומים של עשרות מליוני דולרים בסבבים רבים של הקרנות הכי נחשבות בעולם. כולם קיבלו תמיכת מדען ראשי. כולם הופיעו בכל הכתבות של הסטארט אפים הנחשבים והמבטיחים ביותר. הסיכויים היו נראים ודאיים לכולם, ובסוף כל שלושת החברות פשטו רגל ומהאופציות אפשר היה לעשות נייר טואלט.
 

h a j b i

New member
נראה שאתה מודע לשיקולים

והם נכונים בעיני.
&nbsp
אז מה שנשאר זה לראות את המספרים ולהחליט.
אם צדקת או לא תדע בדיעבד.
&nbsp
מסכים עם מה שאמרו שבמידה ואתה לא רואה עצמך ממשיך בחברה לטווח ארוך ייתכן ויהיה כדאי יורת לקחת את ההעלאה (אבל שוב תלוי במספרים, אם מדובר על מחירי מימוש של סנטים ועלות הקניה של האופציות בעזיבה היא מינורית אז זה פחות מהווה שיקול).
 

rontech

New member
כמעט תמיד עדיף כסף עכשיו במזומן מאשר אולי כסף בעתיד

אלא אם מדובר על כסף שיגיע בוודאות בעתיד עם ריבית דריבית

אז מזומן היום עדיף על אופציות (ציפור על העץ) מחר
 
למעלה