עבודה מרחוק בחברה בין לאומית

BlackAdder1

New member
עבודה מרחוק בחברה בין לאומית

נתקלתי בכמה פרסומים כאלו, ומעניין אותי לדעת אם מישהו מכיר או התנסה בדבר כזה
איך העבודה באופן מנותק? (אני מניח שיש יותר בידוד מסתם עבודה מהבית בארץ - בעבודה מהבית בארץ ברוב המקרים שאני מכיר כן מגיעים מדי פעם לפגישות)
האם יותר קל או יותר קשה מ relocation מבחינת השתלבות בחברה עם תרבות שונה?
איך הצד ״הבירוקרטי״ מתנהל? האם העובד צריך לטפל בעצמו בכל נושאי המס, פנסיה, וכדומה?
 

andthisistheme

New member
תבדיל בין קונטרקטור לשכיר

הרבה מאד עבודה מרחוק נעשית ע״י contractors. במקרה הזה כל הנהלת החשבונות עליך על כל המשתמע. אתה מוציא ל״מעסיק״ חשבונית, הוא משלם.

יש גם חברות שיש להן עובדים (שכירים) ב-remote. במקרה כזה אתה צריך אישור עבודה וכלל הטקס נהיה יותר מורכב. אם יש חבות הפרשה לפנסיה או איזה 410K בחוזה אתה תקבל (עם השלכות לא ברורות לגבי איך ומתי תראה בכלל את הכסף הזה).

נושא המסים כ״כ סבוך שלא ניתן לתת פה איזו תשובה שכוחה יפה לכל מצב. בגדול חבות המס שלך *לרוב* בארץ שאתה גר בה... עד כדי יוצאי דופן.
 

N i X

New member
אני עובד כך

לגבי ה״איך העבודה באופן מנותק״?
מבחניתי, ההעסקה מרחוק מתחלקת ל-2 סוגי חברות:

א. חברה מבוזרת לחלוטין שבה כל העובדים עובדים מרחוק - אין משרד מרכזי.
ב. חברה שמעסיקה עובד מסויים מרחוק

לדעתי לעבוד בחברה מסוג א׳ לא שנה מהותית הרבה מלעבוד בחברה רגילה, חוץ מזה שאתה לא נוסע לשום מקום בבוקר (אם אתה לא רוצה).
בעבודה בחברות מסוג ב׳ לדעתי יהיה מאוד קשה לעבוד לאורך זמן.
אני מניח שיש גם חברות בין לבין.

איך זה עובד? כל חברה יש לה את התרבות הארגונית שלה, אני לא חושב שאפשר להכליל. אצלנו יש 506 עובדים מ-50 מדינות, אז אני לא חושב שלהיות ישראלי זה משהו שונה מהותית, לא הרגשתי איזה בעיה מיוחדת להשתלב. (מצד שני לא יכול להשוות את זה לרילוקיישן כמו ששאלת, אף פעם לא הייתי באחד.)

לגבי החברה שלי אני אתן לאחרים להסביר:
קולגה שלי, יואב מסביר איך אנחנו עובדים בכנס רברסים לפני כמה שנים, כמה דברים השתנו (נגיד, עובדים היום הרבה יותר עם Slack מאשר IRC) אבל המהות זהה גם היום.
סקוט ברקון כתב ספר על החוויה שלו לעבוד אצלנו.

יש עוד ספר על עבודה מרחוק, של בחור מ 37Signals שגם שווה קריאה.
ואנחנו כמובן מגייסים =)

לגבי מיסים, זה נושא סבוך, יש הרבה אפשרויות.
השורה התחתונה היא שמדינת ישראל תרצה שתשלם לה מס הכנסה =)

הדרך הפשוטה יחסית היא פשוט להיות עוסק מורשה ולהוציא חשבונית כל חודש על הכסף שנכנס לבנק.
לגבי איך ״לחשב״ את השכר - לך למחשבון חילן, תזין כמה אתה מרוויח ( או רוצה להרוויח), תראה את העלות מעביד - זה פלוס מינוס מה שאתה צריך לבקש.
אתה יכול לעשות את זה לבד או לשלם למנהל חשבונות \ רואה חשבון, זה לא ביג דיל.

למה פלוס מינוס? יש קצת שוני בין שכירים לעצמאים, למשל עצמאי יכול להפריש לק. השתלמות קצת יותר, יכול לקבל החזרי מע״מ כל כל מיני דברים כמו רכב, חלק מהבית שאתה גר בו ועוד.
בנוסף, כמה כסף שווה לך לא לנסוע לעבודה? יש כאלה שזה יחסוך להם שעתיים ביום (42!!! שעות בחודש), יש כאלה שזה לא חוסך כלום כי הם גרים ברוטשילד והולכים לסטארטאפ שבו הם עובדים 5 דקות ברגל.
עוד דבר שצריך לקצת בחשבון - יש חברות שמציאות הטבות שאין להן מקבילה (שאני מכיר) בארץ,למשל: חופשת לידה לאבות בתשלום, שבתון Y חודשים כל X שנים בתשלום ועוד.

לסיכום, לדעתי עבודה מרחוק זה אחד הפרמטרים בבחירת מקום עבודה, הוא לא העיקרי והחשוב בהם, זה רק פותח לך עוד חברות שאתה יכול לעבוד בהן =)
 
תגובה יפה

 

andthisistheme

New member
אנשים ממעיטים בערך הכלכלי של remote

זה לא רק זמן ודלק (כשלעצמו *המון*) - זה גם אפשרות לנהל משפחה עם רכב אחד, אפשרות להיות בבית כשילדים חוזרים במקום ביביסיטר, ועוד ועוד.

גם חברות כמו שלך מתפקסות על פרודקטיביות ולא על ״המצאות בעבודה״.
 

N i X

New member


חסכון של רכב אפשר לכמת בכסף.
״אפשרות להיות בבית כשילדים חוזרים במקום ביביסיטר״ - זה משהו שהערך הלא כספי שלו הרבה יותר משמעותי לדעתי.
 

ipv6

Member
יש פה כמה נקודות בעייתיות

1. "ימי חופש בלתי מוגבלים" - זה חסרון מבחנתי בכל מקום שמתנהל בצורה הזאת, מסיבות מובנות.

2. "Availability outside of traditional business hours. Our customers are global, and rely on us to provide expedient support, at any time of day."

לא עובד שם ולא יודע איך זה נראה בפועל, אבל העובדה שאין באמת גבול בין ה"עבודה" ל"בית" מעלה חשש כבד של הטרדות בשעות לא שגרתיות \ עבודה בפועל של יותר שעות.

3. שיתוף ידע. אני בטוח שאתם מדברים בטלפון \ סקייפ \ כל וידאו צ'אט אחר אבל לעובדים חדשים הרבה יותר קשה להקלט ככה, ממצב שבו אתה יושב בחדר עם אנשים מנוסים. מניח שזה יתרון לאנשים מנוסים שלא רוצים שיציקו להם.

4. לגבי הלהיות עם הילדים, אז אם הילדים שלך בגיל שהם לא יכולים להיות לבד בלי בייביסיטר אני לא רואה איך תוכל לעבוד בזמן. מקסימום תתחבר ותעבוד כשילכו לישון, אין פה קסמים. אתה הרי תעשה גם את העבודה של הבייביסיטר וגם את העבודה שלך המקצועית. אולי בעבודה רגילה אין לך אפשרות פיזית לסידור כזה, אבל לדעתי הסיכוי שיציקו לך "אחרי שעות פעילות", יורד.
 

andthisistheme

New member
לא ברור לי איך טכנית ניתן ״להטריד״ אדם שסגר את הלפטופ

ולגבי ״לעשות את העבודה של הביביסיטר״ - כן, אני בהחלט ״עושה את העבודה״ הזו. קוראים לזה לגדל את הילדים שלך.
 

a c t i v e X

New member
על ווטסאפ שמעת? ועל להתקשר?

שולחים לך ווטסאפים שצריך עזרה ולחץ ומה לא, מתקשרים ומתקשרים
אפשר להטריד מחוץ לשעות העבודה חופשי...
 

N i X

New member
מצטער על התשובה הקצרה

אני בחו״ל.
&nbsp
1. זה תלוי בחברה, יש כאלה שזה רק תרוץ להעביד אותך עד צאת הנשמה ויש כאלה שמתכוונות לזה. אצלנו בכל מקרה מחכריחים אותך לקחת X ימים בשנה, לא זוכר בדיוק כמה.
&nbsp
2. זה היתרון בחברה גלובלית, יש אנשים שעובדים בשישי, בשבת, בלילה, בראשון - וזה לא חייב להיות אתה. (וגם ככה זה יותר בעייתי לתמיכה מאשר לתכנות)
&nbsp
לגבי המשרד, החברה שוכרת בשבילי שולחן ב wework עשר דקות מהבית, אני עובד משם לפעמים יום שלם, לפעמים חצי יום, לפעמים בכלל לא.
אני חושב שלעבוד רק מהבית זה לא טוב בשבילי, זה לא אומר שלמשהו אחר זה לא מתאים.
&nbsp
3. הפוך גוטה, הפוך. בגלל הביזור יש תיעוד ל-ה-כ-ל, אין חברה ישראלית שראיתי דבר כזה.
יש onboarding, יש pair programming.
תראה את ההרצאה של יואב שקישרתי למעלה, יש שם יותר פירוט.
מה שכן אתה צודק לדעתי, זה לא מתאים לכל אחד, נגיד משהו שרק נכנס לתחום.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

ipv6

Member
תשובה לשניכם

איך מטרידים בן אדם שסגר את הלפ טופ? מרגילים אותו שאת הלפ טופ סוגרים מאד מאוחר, כדי להיות זמין לתקלות \ "עניינים חשובים" ומרגילים אותו שאפשר תמיד לפתוח את הלפ טופ בערב להתעדכן. הדברים האלה אפורים ויותר תלויים בכמה "לחיץ" העובד. זה בדיוק כמו ימי החופש הבלתי מוגבלים : בפועל בחברות כאלה אנשים לוקחים פחות ימים מבחברות שיש בהם הגבלה סבירה. למרות שעל הנייר רשום ללא הגבלה.

לגבי שיתוף ידע, אני לא מקבל את מה שאתה (NIX) אומר. אין תחליף ללשבת עם בן אדם מנוסה וחזק (בין אם באופן כללי או בין אם במערכת הספציפית) ולספוג ממנו. לא כל דבר אפשר לתעד. אני למדתי המון מלהקשיב לשיחות מקצועיות בלתי פורמליות שהתרחשו בחדר שישבתי בו, מלהסתכל על שני אנשים חזקים מאד מדבגים משהו שלחלוטין לא רלוונטי אליי אבל "זכיתי" לשבת עם אחד מהם בחדר ואני ממש לא מהנדס מתחיל.. יש דברים שאפשר לשמוע \ לשאול בקלות ויותר יקר לשלוח עליהם מייל.

לגבי הלגדל ילדים, נכון, כשאתה עובד מהבית יותר קל לך להיות איתם בשעות האור כשהם ערים ולהעתיק את העבודה לשעות הערב המאוחרות והלילה. אבל אין פה קסמים, זה שקול ללפגוע בעבודה שלך במידה מסוימת ולו רק כי אתה משנה את החפיפה עם אנשים אחרים.

אני לא אומר שלעבוד בשיטה הזאת זה בהכרח רע. זה שונה ויש בזה גם חסרונות.
 

izackv

New member
מזמן לא נהנתי ככה מהודעה ומ״חומר העזר״ שהיה מצורף אליה

יש לי נסיון בעבודה מרחוק. גם בסטרטאפים קטנים וגם בתאגידים אמריקאים.
&nbsp
ב 3 השנים האחרונות שגרנו בארה״ב (2001-2004) עבדתי רוב הזמן מהבית (או מה״משרד של החברה בלונג-אילנד״, כמו שהגדירו בחברה את הבית שלי
)
ב 3 שנים האחרונות רוב שבוע העבודה שלי הוא בעבודה מרחוק.
בין לבין, כל מני שלבי ״גראז׳״ בחברות שהייתי שותף בהקמה שלהן כללו הרבה עבודה מהבית.
&nbsp
אהבתי את כל מה שמעתי בהרצאה של יואב.
נראה שיש אצלכם בתרבות הארגונית הרבה דברים ששוה לשכפל.
אגב, אחת מהטענות שלי היא שהיה עדיף אם כל מנהל פיתוח או אפילו מנהל צוות בפיתוח היה מעביר תקופה בתמיכה.
זה היה משפר את איכות המוצרים הרבה יותר מאשר טכנולוגיית אג׳ייל כזאת או אחרת.
מדהים לראות שאתם לקחתם את זה למקום הרבה יותר קיצוני ונכון.
&nbsp
בתחושה שלי, צורה מבוזרת מלאה כזאת מתאימה יותר לחברה שכבר יש לה שם מוכר מאוד (או במקרה שלכם, חברה שהיה לה מוצר עם מליוני התקנות עוד לפני שהיא קמה)
ולסטרטאפ קטן יהיה קצת יותר מורכב לעבוד (ולגייס תוכניתנים) בשלב הסיד בצורת עבודה כזאת.
אבל יכול היות שהתחושה נובעת מזה שאני שבוי בתפיסה מסויימת.
ואולי הגיע הזמן לאתגר את התפיסה הזאת.
&nbsp
--
ושוב, תודה על ההצצה למקום שעושה דברים קצת אחרת. אפילו אם במציאות לא הכל בהכרח נוצץ כמו במצגות.
 

choo

Active member
עבודה מרחוק יכולה לעבוד גם בחברה קטנה, עם חלק מהאנשים

&nbsp
יצא לי להיתקל בזה בחברת סטארטאפ שגייסה מומחה טכני אחד מאירופה, שעבד עבורה מהבית. במבט מהצד זה עבד בעיקר כי אנשים קיבלו אותו בתור אוטוריטה בתחום ושיתפו איתו פעולה.
&nbsp
בעבר לפחות, עבודה יעילה מרחוק היתה אפקטיבית בעיקר בעבודה אסינכרונית (התקשורת היתה מתבצעת בעיקר באמצעות מיילים, ובשלב מאוחר יותר באמצעות תוכנות צ'אט), והיה צורך שגם מי שנמצא רחוק, וגם מי שעובד מולו מ"המשרד המרכזי" יעבוד בצורה כזו.
&nbsp
כיום, כששיחות טלפוניות דרך האינטרנט עובדות די חלק, ואפשר גם לקיים שיחות וידיאו במידה כזו או אחרת של "חלקות" - אפשר לקיים עבודה סינכרונית יותר (בהנחה שיש חפיפה חלקית לפחות בשעות העבודה - כמו בין ישראל ואירופה, או ישראל והודו, ואפילו בין מערב אירופה ומזרח ארצות הברית).
&nbsp
צריך לזכור שחלק משמעותי מתוכנות הקוד הפתוח מפותחות בצורה כזו (אנשים ממקומות שונים בעולם שמתקשרים בצורה אסינכרונית, ופעם בכמה חודשים נפגשים במסגרת כנסים בין-לאומיים), למרות שלהם יש הרבה פחות אילוצי זמן ותקציב, ולכן יכולים לספוג יותר חוסר יעילות מאשר חברות מסחריות.
 

user32

Well-known member
מנהל
אני מוצא את הקושי דווקא בעבודה מהבית

בגלל עניינים של סביבת עבודה. הדירות בישראל לא גדולות ואלא אם כן אתה גר בוילה עם יחידה נפרדת או מרתף וכו' אז כל הערבוב של העבודה-משפחה-ילדים גורם לבלאגן. כבר ניהלתי שיחות סקייפ עם לקוחות מחו"ל כשבחדר מתנגן "פרוזן".
הפתרון המתבקש הוא לשכור מקום באחד ממליון חללי העבודה המשותפים שנפתחו ברחבי הארץ. החוויה היא כמו בחברות הכי יוקרתיות שיש והמחיר שווה לכל נפש.
 

hadooper

New member
אפשר גם להשכיר חדר עבודה קטן ליחיד?

או שמדובר רק באופן-ספייסים?
 

user32

Well-known member
מנהל
אפשר אבל יקר

בת"א כל פיסת נדל"ן יקרה להחריד. חדרון קטן שמתאים לשולחן מחשב וזהו בערך עולה כמה אלפים לחודש. אפשר גם להשכיר משרד בשותפות עם כל מיני עו"ד, רו"ח או עסקים קטנים. מחוץ לת"א אפשר למצוא דברים סבירים בסביבות ה2000 ש"ח כשהכל כלול בפנים. ככל שמתקרבים לאזורים המבוקשים המחירים נוסקים מטבע הדברים. לאחרונה ביררתי לגבי חדר שיכיל 3-4 אנשים והציעו לי ב8000 ש"ח (!)

אגב, במשך כמה שנים שכרתי משרד בשותפות. היה לי חדר משלי לי ולמתכנתים שלי וחלקתי את החללים המשותפים עם עוד חברה (חדר ישיבות, מטבח וכו'). בתקופות שהיה לי צוות זה באמת היה נחמד אבל בחודשים שהייתי לבד (העובדים ישבו אצל לקוחות) והיו הרבה כאלה מצאתי את עצמי מדבר עם הקירות. זה הכניס אותי לדכאון ולכן עברתי להמולת האופן ספייס וההפרעות אבל עם חברה אנושית ואנשים נחמדים שהכרתי. אני נמצא כרגע בחלל מאוד מרווח ועם מעט אנשים. מספר שנע בין 4-10 בחדר שיכול להכיל 20 בערך. זה סביר בהחלט.
 
אני יושב בירושלים בהאב

וגם מאוד נהנה מהמיני המולה. פעם ישבתי במשרד עם עוד מישהו שרוב הזמן לא היה וזה היה ממש מדכא.
כשלא עובדים בחברה גדולה צריך לדאוג לחלק החברתי.
אני לא מדבר על חברה קרובה שכמו שלעתים רבות קורה בחברות אלא יותר לדבר עם מישהו על זה שהמזגן חזק מידי ולצעוק על מישהו שהוא מדבר מידי בקול. לא לראות ארבע קירות כל הזמן.
 
למעלה