בצהובון של המדינה יש כרגע כותרת

user32

Well-known member
מנהל
הבאתי את זה כדוגמא

יש שם שלל תפקידים שרלוונטיים רק ליצרני שבבים בסקייל מסויים. לא מדבר רק על המתכנן צי'פים ואגב, גם הוא לא נמצא בעמדה הכי טובה מבחינת אפשרויות תעסוקה. אישית אני מכיר לא מעט שם שעובדים בכל דבר חוץ מאשר פיתוח שבבים פרופר.

וועד הוא לא רק לעובדים בינוניים. אתה יכול להיות נהג קטר הכי טוב בארץ ואם ההנהלה החליטה לפטר אותך או לקצץ בתנאיך לא תוכל לעשות כלום. אתה רגיל לחיות בבועה שלך (שגם אני חלק ממנה) שבה אתה מתנייד בכיף מחברה לחברה אחת ל3-4 שנים ומקבל הצעות עבודה כל הזמן. זה נהדר ונפלא אבל לא כולם נמצאים במצב הזה. מורה במשרד החינוך לא ימצא עבודה במשרד מתחרה, ועובד חדר נקי לא מקבל כל שבוע 3 הצעות עבודה מחברות אחרות ומנהל פרוייקטי בילינג תלוי מאוד במקום העבודה שלו. נכון, תמיד יש כאלה שיילכו להסבות או ימצאו עבודה במקום אחר אבל אין סיבה שעובדים לא יתאגדו כדי לשפר את תנאיהם ויכולת המיקוח שלהם.

אני מסכים שלרובינו וברוב מקומות העבודה שאנחנו מכירים (פיתוח תוכנה וכו') אין צורך בוועד ואפילו יכול להזיק ללא מעט עובדים. אגב, וועד לא מבטיח "משכורת בטוחה" אלא אם כן אתה בחברת חשמל או בנמלים. בוועדים בחברות הפרטיות מובטחת שמירה על תנאים מסויימים אבל החברה מפטרת עובד כשצריך ואף אחד לא מרגיש "בטוח" לעשות מה שבא לו.
מקורבים לוועד זה מחיר קטן שצריך לשלם. ראיתי גם מקורבים למנכ"ל שחגגו על כספי החברה. אלה החיים ואיפה שיש שלטון או נציגות יהיו גם מקורבים. תפקיד ההנהלה לדאוג לצמצם את התופעה למינימום או לאפס אם אפשר.
 

choo

Active member
ב-ECI היה בעבר וועד שהם ירשו מתדיראן טלקום

&nbsp
הם קנו את מרבית חברת תדיראן טלקום בשנת 99 בערך, וירשו ממנה וועד עובדים שהכיל בעיקר עובדי ייצור (בתדיראן טלקום בערך רבע מהעובדים היו עובדים ישירים שלה, והשאר היו עובדי קבלן של חברות כמו נס, טכ"ם וכדומה. העובדים שהיו חברים בוועד היו חלק מהעובדים הישירים שלה - לא כולם, וכנראה שבעיקר עובדי ייצור).
&nbsp
החברה הזו עובדת בשוק תחרותי למדי, ומאז שנת 2000 עברה המון זעזועים עסקיים, כשהמוצר הותיק שלה ("כפל דיבור") התחיל לאבד רלוונטיות, והתחומים החדשים שבהם עסקה היו חשופים להמון תחרות (מודמי ADSL, נתבים אופטיים עתירי רוחב פס, מרכזות טלקום שירשה מתדיראן טלקום וכדומה)
 

ipv6

Member
העובד מאמדוקס הגיע לתפקיד מסוים

שככה התפקיד נראה.
אם זה לא מה שהבטיחו לו, זה משהו אחד, אבל הוא תמיד יכול לעזוב.

אם הוא ידע למה הוא נכנס אז זאת בעיה שלו. מתאים לו? שימשיך, לא מתאים לו שיעזוב ויחפש משהו אחר שיותר מתאים לו.
מתאים לו אבל רוצה תגמול נוסף - גם אופציה.
 

Lhuna1

New member
אפשר להגיד את זה תמיד על כל מקום עבודה

אבל לי נשמע לי מהתיאור שלו שחוסר ההתחשבות שם בעובדים הוא ברמה של נורמה ניהולית של החברה, לא משהו שעובד יחיד או מנהל יחיד יכול להשפיע עליו, ואם תקרא את הדוגמה של יוזר כנראה שמדובר באנשים שהתמקצעו בנישה מאוד ספציפית שאין לה הרבה ביקוש מחוץ לאותן 2-3 חברות ולכן יש להם אינטרס חזק להשאר שם.
&nbsp
 

ipv6

Member
וזה נכון לכל מקום עבודה

הצד השני של המשוואה הזאת, זה חברה שנמאס לה להתעסק בשטויות ומעבירה את העסקים שלה למקום אחר.

זה דיון פלוסופי, מי שרוצה ועד שיגן עליו מוזמן.
 

Lhuna1

New member
אני לא בעד ועדים בהיי טק באופן כללי (אם הובן אחרת)

ועד כן טוב בעיני במקומות שבהם, שוב כמו בדוגמה שנתן יוזר למעלה, אין לעובד הבודד יכולת מיקוח או התניידות. ברוב המגזר שלנו זה לשמחתנו לא המצב.
&nbsp
&nbsp
 

a c t i v e X

New member
בוא נעשה סדר

התפקיד שלי הוא אכן כולל הרבה עבודה עם לקוחות, שאני אוהב ואין בעיה עם זה.
יש לי בעיה עם עבודה בסופ"ש וחגים, שנקבעים בגלל אילוצים שלא קשורים אלינו (לא עומס או פרוייקט באיחור), אלא לפי נוחיות של אנשים "לא ישראלים"
הידע שלי הוא אכן התמקצעות, אבל לא במשהו "אמדוקסאי" דווקא, אלא הפוך, בשוק התקשורת, משהו שאמדוקס רוצה להיכנס אליו, יש עוד חברות בארץ, אבל מעט. עדיין נישתי
&nbsp
 

a c t i v e X

New member
באמדוקס אין וועד

יש נסיונות התאגדות של ההסתדרות, וגם וועד פנימי שנלחמות אחת בשניה ואף אחת לא מגיעה לשליש מהעובדים
לשמחתי ד"א. ממש חבל על הכסף של העובדים... גם ככה החברה איטית ומנופחת, אז כשאי אפשר לפטר את הגרועים אז בכלל יהיה שקיעה
&nbsp
 

amir_aikido

New member
האוטומט שלי הוא "ועד זה רע", אבל אז אני נזכר שבחו"ל זה אחרת

האוטומט שלי, כמו רבים פה, מכיר בעיקר ועדים מהסוג הנפוץ בארץ, ועדים של חברות שהן מונופול למעשה. וסיפורים על ועדים שהפכו למוקד כוח חזק לא פחות מההנהלה ומסואב אפילו יותר.

אבל, מקריאה, נראה שיש גם מקומות שבהם הועדים מתפקדים אחרת, שבהם הוועד מהווה מוקד כוח מאזן להנהלה, מעין HR שמוטה יותר לעובדים מלמנהל. גורם שיודע להציע פתרונות מבוססי אחווה ועזרה הדדית, במצבים של קשיים (במקום לפטר 5%, לשלוח אנשים לחופש, להוריד משכורות וכו'), וגם לנסות ולצמצם ניצול של העובדים כקבוצה לעומת ההנהלה (כשיש פערי שכר עצומים ללא הצדקה) או מצבים של התעמרות.

לא מאמין בוועד אוטופי, בדיוק כפי שרוב ההנהלות אינן כאלה. יהיו גם בוועד העדפות, יחסי ציבור, וכו'. אבל עצם העובדה שיש יותר גורמים מעורבים, יכול גם לעזור להגיע לתרומה האמיתית של עובד במקום לרושם שהוא מותיר על מנהלים בודדים.


אמיר
 

user32

Well-known member
מנהל


 

h a j b i

New member
איפה זה אחרת?

באיזה חברות היי טק בעולם יש ועדים וזה "אחרת" שם?
 

amir_aikido

New member
לא בטוח אם היי-טק, זוכר כתבה על חברות גדולות אירופאיות

אני לא בטוח אם דובר שם על תעשיית היי-טק, או חברות גדולות אחרות, אבל זוכר כמה כתבות על חברות אירופאיות גדולות שפתחו סניף בארה"ב ומייד נציג ההנהלה חיפש את ועד העובדים של הסניף, על מנת לעבוד מולם על רווחת בעובדים בתפיסה לפיה הוועד הוא בעצם HR. היו גם כתבות על חברות גדולולו שעברו קיצוצים, והוועד היה שותף לקיצוץ מתוך הבנה שבלי הקיצוץ, החברה תיפול ולעובדים לא תהיה עבודה, כך שמטרת הוועד היתה לייצר סולידריות בין עובדים ולהציע חלופות על מנת לצמצם את הקיצוץ. זוכר סיפור עם דוגמא על חברה שהוחלט בה להוציא את כל העובדים לכחודש חל"ת, במקום לפטר כ- 5% מהם, ואיך זה בעצם עזר לחברה אח"כ.
&nbsp
הרבה מהאנשים חושבים לא רק על כסף, ומוכנים לוותר לטובת אחרים, אם הם מרגישים חלק מקולקטיב שאכפת לו מהם.
&nbsp
אמיר
 

h a j b i

New member
אז אם יש HR טוב ומתפקד לא באמת צריך ועד


אין לי שום בעיה עם ועד כל עוד זה לא נכפה. כלומר עובד יכול לבחור לא להיות חלק מהועד, מעסיק לא מחוייב להכיר בועד, לנהל איתו מו"מ וכו וגם יכול לפטר עובדים שובתים.
 

user32

Well-known member
מנהל
יש עוד חברות חוץ מהי-טק

בתעשיית הרכב האירופאית למשל זה נחשב להצלחה. עד כדי כך שבמקרה מוזר VW ביקשה להקים ועד במפעל חדש בארה"ב ופוליטיקאים מקומיים לחצו (ויש שיגידו איימו) על העובדים כך שלבסוף זה לא יצא לפועל כי העובדים הצביעו נגד:
http://www.themarker.com/wallstreet/1.2244869

בהי-טק יש את SAP הגרמנית עם וועד עובדים שלפי התקשורת נחשב "חזק". מניח שיש עוד אבל לא רבים.
 

h a j b i

New member
וודאי שיש אבל נושא השרשור הוא התאגדות בהיי טק

ובמקרה נושא הפורום הוא היי טק. אני לא סתם מדגיש כי יש מקומות שבהם דווקא ועד זה דבר מתבקש: למשל בעבודות פשוטות שקל מאוד להחליף את העובדים כמו ניקיון למשל ובעבודות שאולי לא קל להחליף אבל דורשות הכשרה רבה ואין כמעט או בכלל אפשרויות תעסוקה אחרות (תכל'ס לא יודע אם באמת יש כיום יותר מידי תפקידים כאלה).
&nbsp
אני מודע ל - SAP, אני לא בטוח שזה מהמקומות הטובים לעבוד בהם (אם או בלי קשר לועד). אני התראיינתי שם בעבר למשרת סטודנט (לפני הועד בסניף הישראלי) ולא ממש התרשמתי לטובה, זו הפעם הראשונה והאחרונה שהלכתי ליום מיון כולל דינמיקה קבוצתית וכל השטויות האלה.
&nbsp
אז יש עוד דוגמאות?
 

user32

Well-known member
מנהל
זו חברה גדולה מאוד

חברה של קרוב ל-80,000 עובדים. עבדתי שם במשך יותר מ4 שנים אז אני טיפה מכיר אותם...
זאת חברה גדולה מדי בשביל לקבוע אם זה "מקום טוב". תלוי באיזה תפקיד, באיזו חטיבה, באיזה מוצר, באיזו מדינה, אפילו באיזו תקופה בהסטוריה. זה כמו לשאול האם IBM או מיקרוסופט או אינטל זה מקום טוב לעבוד בו.

עוד דוגמאות? לא מכיר. ההי-טק תחום חדש מדי והשוק תנודתי מדי ב20 ומשהו שנה שהוא קיים במתכונתו הנוכחית מכדי שהעניין יתבסס. אין ספק שכיום זה לא דבר נפוץ אבל לא אתפלא אם זה ישתנה בעתיד.
 

ipv6

Member
התרשמות בתור מועמד לא אומרת הרבה

בטח סטודנט שאין לו למה להשוות.
זה שיש יום מיון לא אומר שהעבודה עצמה לא מעניינת או שהתנאים לא טובים.
 

h a j b i

New member
ודאי שלא, כמו דוגמא אחת של חברת הייטק מחו"ל

שם זה "אחרת".
וגם בדוגמא הזו אף אחד לא יכול לטעון שזו דוגמא לועד שטוב לעובדים.
 

user32

Well-known member
מנהל
זה כן מעיד על משהו

חוקי הלוגיקה: אם יש מקרה אחד אז זה מעיד שזה אפשרי.

אולי עוד מוקדם לקבוע אבל ממה שנראה בנתיים אפשר ללמוד שחברת הי-טק יכולה להיות מובילה עולמית להצליח, לשגשג ולהתחרות בהצלחה עם וועד עובדים. אני גם יכול להעיד משמועות (מקור ראשון) שלא ידוע על שחיתויות ותופעות שליליות מהסוג של חברת חשמל/נמלים/רכבת. חברה נורמלית, אנשים מגוייסים, מקודמים, מפוטרים ומוערכים מקצועית כמו בכל מקום אחר.
 
למעלה