אחוזי העלאת שכר שנתיים

SueEllen

New member
אחוזי העלאת שכר שנתיים

לכמה אחוזים אפשר לצפות? מה מקובל היום בשוק?
אני עובדת כבר 4 שנים במקום העבודה הנוכחי, עם עוד שנתיים של ניסיון קודם.
המנהל שלי טוען שמדובר על אחוזים בודדים בשנה, 2%-3%, ושזה גם מה שהוא מקבל. הוא רק שכח לציין את הבונוסים הנדיבים ומענקי המניות שהוא מקבל ואני לא, אבל ניחא.
אני יכולה להבין את זה כשזה מגיע ממישהו בדרגה שלו, שהיא מאוד בכירה גם ביחס לראשי צוותים אחרים. הגיוני שהמשכורת שלו לא משתנה משמעותית מדי שנה. אבל זה נראה לי קצת מופרך כשמדובר על מהנדסת יחסית צעירה כמוני, שמאוד רחוקה מתקרת השכר, ונוכח העובדה שיש לי ציונים מאוד טובים בהערכות השנתיות.
אולי חשוב גם לציין שמבחינת טבלאות השכר אני פחות או יותר באמצע התחום, כך שאני לא מאוד מקופחת. מצד שני, אני מצפה שכן ידאגו לעדכן לי את השכר מדי שנה, בהתאם לביצועים שלי, שכאמור הם בחלק העליון של מדרג הציונים.

אשמח לשמוע מכם מה מקובל בשוק.
 

selalerer

New member
את יכולה לבדוק טבלאות שכר, לשאול חברים, לבדוק.

השאלה היא מה לעשות אם את מגלה שמגיע לך יותר?
את יכולה לחפש עבודה אחרת.
את יכולה לבקש יותר.
&nbsp
בכל אחד מדרכי הפעולה יש סיכון וסיכוי.
 

SueEllen

New member
הנה אני שואלת חברים


וברצינות: אין בעיה עם אף אחת מדרכי הפעולה והכל נלקח בחשבון.

מה שחשוב לי לדעת כרגע (וגם לעתיד), זה איך בדר"כ נראות העלאות שכר שנתיות למהנדס עם ניסיון של 5-6 שנים.
האם באמת מדובר על 2%-3% אחוזים בשנה? קצת קשה לי להאמין...

ברור לי שאני תמיד יכולה לחפש עבודה אחרת ואולי לקבל משכורת יותר גבוהה, אבל אני מתעניינת דווקא במצב בו נשארים באותה חברה מספר שנים. לאיזו העלאה שנתית אפשר לצפות?
ברור לי שזה תלוי חברה ותלוי במיליון גורמים אחרים, אבל אני מנסה לקבל איזשהו מושג על מה שמקובל בשוק.
 

d70

Well-known member
זה בערך מה שאני מכיר
כמה אחוזים בשנה,כאשר כל כמה שנים מבקשים העלאה מהותית יותר אשר תהלום את מה שמשלמים בשוק.
בשתי חברות שונות העדיפו להקפיץ לי את השכר משמעותית (התפקיד/דרגה נשארו זהים).
 
השנקל שלי

טבלאות שכר פחות רלוונטי פה כי את מדברת על עדכון שכר בתוך מקום עבודה.
לפי מה שידוע לי 2-3 אחוז לשנה בלי שינוי בתפקיד זה סטנדרט.
אבל מכיוון שאני מאמין שבשנים האלה התפקיד שלך השתנה משמעותית זה לא הגיוני שזה יקרה ארבע שנים ברצף. כלומר, לפני ארבע שנים היית מתכנת יחסית זוטרה והיום את מתכנתת יותר בכירה. השוני בתפקיד יכול להתבטא בהרבה דברים, אחריות על פיצ'רים, מוצר, עובדים, סביבות, טכנולוגיות חדשות ועוד. גם אם מבחינת טייטל זה לא השתנה אני לא מאמין שתרומתך לחברה לא גדלה משמעותית. לכן אני חושב, שכאשר התרומה שלך משתנה משמעותית את אמורה לשקף למנהלים שלך שהגיע הזמן לעדכן את השכר. אני עבדתי באינטל וזה היה דרך העלאת דרגה (שהשפיעה אך ורק על השכר).
אם זה לא קורה אז הבעיה היא לא בעדכון השכר אלא בזה שאת לא מתקדמת מקצועית. זה בעיה של החברה אבל בעיקר שלך.
אם זה כן קורה אבל השכר לא מתעכן את טענתך צודקת ואת אמורה לקבל העלאת שכר. חברות שלא מתגמלות עובדים שמתקדמים בתוך החברה גורמות לתחלופת עובדים. זה אומר שהדבר היחיד שיכול להקפיץ לך את השכר הוא מעבר לחברה אחרת. בסוף את תעשי את זה. אם את עובדת טובה ההפסד הוא בעיקר שלהם.
 

SueEllen

New member
אכן התפתחתי משמעותית

יש לי הרבה יותר אחריות היום ומאוד מרוצים ממני. גם ההערכות השנתיות שלי מאוד טובות, כך שזו לא איזו הרגשה סובייקטיבית שלי.

עניין הדרגה מוכר וידוע, ואני מצפה להתקדם בדרגה בחודשים הקרובים (ואם לא, אני בהחלט אחפש עבודה אחרת). א-ב-ל, המנהל שלי, אותו אחד שאמר לי שההעלאות הן בסדר גודל של 2%-3% בשנה, אמר לי גם: "אז אל תצפי להעלאה של נגיד 10% עכשיו". כלומר, גם אם אני עולה דרגה.
ואני מבחינתי בהחלט מצפה להעלאה של 10% בכיף, במיוחד אם אני עולה דרגה.

בעיניי, זה לא מקובל שהשכר שלי שוב בקושי יזוז השנה, וכאמור - את ההחלטות שלי אני אצטרך לעשות ומבחינתי כל האופציות פתוחות. באמת שאין לי שום בעיה לחפש עבודה אחרת, ואני די בטוחה שאני יכולה להשיג משכורת שגבוהה משמעותית מהמשכורת הנוכחית שלי.
אני פשוט תוהה (גם לעתיד) אם באמת זה מה שמצופה, 2%-3% בשנה, אלא אם כן יש עליה בדרגה. כי הייתי תחת הרושם שברוב החברות מדובר על 5%-6%, או אפילו למעלה מכך.
 
בהרבה מקומות לא אוהבים להעלות שכר
משום שהם עובדים עם תקציב מסוים ואם יעלו לך ביותר מכמה אחוזים זה ישבור להם את מסגרת התקציב. אבל, זו בעיה שלהם - לא שלך. יש הבדל משמעותי בשכר של מתכנת מתחיל לבין מתכנת בעל כמה שנות נסיון, ואם הם לא מוכנים או יכולים לשלם לך מה שאת יכולה לקבל בחוץ, אין סיבה שתמשיכי שם.
&nbsp
אני חושב שאת צריכה להתראיין קצת בחוץ ולקבל הצעות. גם תוכלי לקבל מושג על מידת האטרקטיביות שלך ועל כמה מוכנים לשלם לך, וגם תוכלי להגיע אל המקום הנוכחי עם הצעה חתומה ביד, ולראות אם יהיו מוכנים להשוות. לאותו מנהל שאמר לך "אל תצפי ל 10%", תוכלי לענות "למה אתה מצפה שאני אישאר אם במקום אחר משלמים הרבה יותר"?
&nbsp
כמובן, לא לשפוט מקומות עבודה אחרים רק לפי השכר. יש הרבה מרכיבים בבחירת מקום עבודה, ובראש ובראשונה האם יהיה לך שם כיף ומעניין, האם העבודה תפתח אותך ותקדם אותך מקצועית, האם התנאים הסביבתיים (מרחק מהבית וכו') טובים, וכך הלאה.
&nbsp
 

SueEllen

New member
מבחינת טבלאות השכר אני בסדר

כך שאני לא יכולה לבוא אליהם ולהגיד להם שהנה, משלמים לי מעט מדי.
כמו כן, המשכורת שלי כן עלתה במהלך 4 השנים האחרונות (הייתה העלאה של 2%, אבל גם של 6% ועוד אחת באמצע, כך שבסה"כ המשכורת שלי כן עלתה ביחס לשכר ההתחלתי שלי בחברה).

העניין הוא שהחברה הייתה קצת בקשיים לאחרונה ובעצם המשכורות לא זזו כבר הרבה זמן (וגם לא היו בונוסים ומניות), ויש ציפיה שבפעם הבאה נקבל לכל הפחות העלאות מכובדות.
ואז המנהל שלי בא ומדבר על זה שאין לי מה לצפות ל-10%, וזה עוד כשאני צפויה לקבל העלאה בדרגה.
אז זה בהחלט קצת מעצבן כל העסק...
 

Lhuna1

New member
for what it's worth

אני לא יודעת אם אני מייצגת. ההעלאות שאני קיבלתי עד היום תמיד היו של 1000 או 2000 ש"ח ברוטו בדיוק.
לפי מה שכתבת שאת באמצע הטווח בטבלאות עם 6 שנות ניסיון (ובהנחה שאת מהנדסת תוכנה), את כיום איפשהו בטווח הדי רחב של 20K-30K. אז נניח 25K.
אז ממה שאני מכירה למצבך הייתי כן "מצפה" להעלאה של בין 4 ל-8 אחוזים.
אבל שוב, יש לי אך ורק את הדוגמה של עצמי שזה בן אדם אחד ולא סטטיסטיקה.
לא הייתי מקבלת לפי זה החלטות.
(אבל אולי עוד כמה אנשים יכתבו איזה אחוזים הם קיבלו בטווחים האלו).
&nbsp
 

SueEllen

New member
אכן מהנדסת תוכנה וקלעת די בול

כמו שאמרתי, מבחינתי כל האופציות פתוחות, ואני לא חוששת לחפש עבודה אחרת.
נראה לי שאני יכולה לקבל משכורת משמעותית יותר גבוהה במקום אחר (כמובן שזו השערה על סמך מספרים ששמעתי פה ושם מקולגות, כי לא באמת חיפשתי ולא באמת קיבלתי הצעה הרי).

אז נכון שזה לא הפרמטר היחיד, וסה"כ די מעניין לי בעבודה ואני חושבת שאני לומדת הרבה (לפחות רוב הזמן, כי זה תלוי תקופה), אבל האמת שזה די מתסכל לשמוע כל הזמן כמה מרוצים ממני ואיזו עבודה טובה וחשובה אני עושה, אבל לא לקבל העלאה נורמלית (אני כבר לא מדברת על בונוסים או מניות, שזה בכלל נעלם בתקופה האחרונה), ובסופו של יום (או חודש) להישאר ביד עם משכורת שאני מרגישה שלא משקפת את היכולות שלי או התרומה שלי לחברה.

אז החברים בעבודה אמרו לי שעם העליה בדרגה יש גם שיפור משמעותי בשכר, ואז המנהל אמר את מה שאמר והוציא לי את הרוח מהמפרשים.
 

choo

Active member
הכלל הוא שאין כללים. את צריכה לבחור מדיניות ולהיות אסרטיבית:

&nbsp
יש חברות שממתאימות את השכר לעובדים מעצמן בצורה שמתאימה לשוק. יש כאלו שמתגמלות מצויינות ביוזמתן. יש חברות שלא, ושיש צורך לדחוף אותן קדימה.
&nbsp
גם באותה חברה עצמה עשויים להחליט שאדם א הוא עילוי ולהעלות לא שכר מיוזמתם - ואילו באדם ב יראו "בסדר" או "טוב" וייתנו לו העלאות סמליות יותר. ואדם ג שיראו בו מישהו מצויין יחליטו שאין צורך באמת להעלות את שכרו כי הוא לא יעזוב - ואדם ד שכל כמה זמן מאיים בעזיבה, כן יקבל העלאות שכר.
&nbsp
עכשיו נשאלת השאלה - כיצד את נתפסת בחברה (על ידי המנהל/ת שלך, המנהל/ת שלו וכן הלאה), וכיצד את משפיעה על הדימוי הזה.
&nbsp
בשורה התחתונה, ראיתי אנשים שמצליחים לקבל העלאות שכר משמעותיות בגלל שהם היו אסרטיבים והבהירו שהנושא הזה חשוב להם עד כדי עזיבה, ואנשים אחרים לא עשו את זה ונשארו עם אותו השכר (או עליות קטנות) לאורך זמן.
&nbsp
אם הנושא מאוד חשוב לך ומאוד מפריע לך - אל תשבי ותחכי שמדיניות החברה כלפייך תשנה (אם היא כזו כבר 4 שנים - היא לא תשנה מבלי גורם חיצוני או ארוע חיצוני שישנו אותה). עשי את מה שצריך כדי לשנות את זה.
&nbsp
חשוב לזכור: לא מגיע לך שום דבר מעבר למה שאומר החוק. לאף אחד לא "מגיע" שכר כזה או אחר. זה עניין של משא ומתן בתוך השוק, ומה שאת יכולה להשיג אם תפעילי את הלחצים הנכונים (אסרטיביות, לא סחטנות. בניה לוגית של טיעוני העלאת שכר כולל בחינת מצבך בשוק, ולא "מגיע לי" או "זה לא פייר"). הכירי בכך שהרבה אנשים מייחצנים את עצמם ודואגים להעלות השכר שלהם ולא מחכים שהחברה תעשה את זה לבד - ואם הנושא הזה חשוב לך, אין סיבה שתנהגי אחרת. לפעמים יהיה מספיק שתביעי את חוסר שביעות רצונך, ולפעמים צריך לבצע צעדים דרסטיים יותר. לפעמים החברה לא קולטת את הבעיה עד שמישהו עוזב על הרקע הזה - ואדם שמגיע לבקש העלאת שכר לאחר עזיבת הראשון, פתאום כן מקבל בקלות רבה יותר את מה שהוא ביקש.
 

SueEllen

New member
אין ספק שאתה צודק, ויש לי עוד הרבה ללמוד בנושא

כבר יצא לי לראות הרבה מאוד (הרבה מדי) אנשים שיודעים ליחצ"ן את עצמם בצורה מדהימה ממש. הרבה פעמים אלה דווקא אנשים שלא עושים יותר מדי, אבל בהחלט עושים הרבה רוח ודואגים שכולם ידעו מזה, כולל מנהלים בכירים (שממש לא מעניין אותם הבאג הזה או ההוא, והם בקושי מבינים מה המשמעות שלו בכלל).
גם נתקלתי באנשים שנורא עסוקים בלפאר את העבודה שלהם על חשבון הקטנת אנשים אחרים.

האמת, שלי באופן אישי הרבה פעמים מאוד קשה עם התנהלות כזו, ואני לא הייתי מסוגלת לנהוג ככה. קשה לי לראות התנהלות כזו מהצד, בעיקר כשבדר"כ לא עומד מאחוריה איזה תותח אלא סתם איזה מישהו שאוהב ליחצ"ן את עצמו ולהראות כמה הוא יודע גם כשהוא ממש לא (וזה רק מה שאני רואה, אני לא רואה מה קורה בשיחות 1X1, שאז אני מניחה שזה אפילו יותר גרוע).
וברור לי לגמרי שזה בעוכריי, אבל בסופו של דבר אני גם צריכה לחיות עם עצמי...

אז אני כן מנסה למצוא את שביל הזהב, כך שגם אדע לדרוש מה שמגיע לי, וגם זה לא ידרוש ממני ללכלך על אחרים בצוות או להתחנף בלי סוף למנהל שלי (ולאלה שמעליו). אבל אין ספק שיש לי עוד הרבה ללמוד. פוליטיקאית טובה כנראה לא הייתי...
היו לי הרבה שיחות השנה עם המנהל שלי לגבי השכר, ומבחינתי הבהרתי (אני מקווה) שאם לא אקבל את ההעלאה בדרגה, ואם לא אקבל העלאה בשכר, אני פשוט אעזוב.
אז המנהל הסכים איתי, אמר שהוא מבחינתו ידחף לכיוון, שהוא חושב שזה מגיע לי, אבל שהוא לא יכול להבטיח כלום, שזה לא תלוי רק בו, וכו' (שום דבר חדש... בכל מקום אותם טיעונים...)

מבחינתי, אני לגמרי מוכנה לקיים את מה שאמרתי, ואם לא אקבל את מה שאני רוצה פשוט אחפש לי מקום עבודה אחר.
אני לא רואה את עצמי מגיעה עם הצעה ומבקשת שישוו לי אותה. קודם כל, כי זה מעצבן אותי שצריך להגיע לרמה כזו של "איום" אחרי כל השיחות וכל הדיונים בנושא, ודבר שני, כי אם כבר הגעתי למצב שאני מחפשת עבודה, אז מנטלית אני כבר עם רגל אחת בחוץ בכל מקרה....

אבל כן, כמו שאמרתי - אין ספק שיש לי עוד מה ללמוד בענייני אסרטיביות ואיך ליחצ"ן את עצמי טוב יותר. אני מנסה לעבוד על זה, וממש להכריח את עצמי לנער מעצמי את ה"לא נעים לי". זה לא קל, אבל אני חושבת שהתקדמתי מאוד בנושא בשנה האחרונה.
תודה!
 

choo

Active member
לא חייבים להקטין אחרים כדי ליחצן את עצמך:

&nbsp
דוגמאות ליחצנות כזו - כשמסיימים משימה משמעותית, בעיקר אם יש לה תוצאות שאחרים עשויים להבין, אפשר ליידע במייל את הצוות והמנהל שלך, ואפשר מדי פעם לכתב גם אנשים אחרים בחברה שהדיווח הזה עשוי לעניין אותם.
&nbsp
ביצעת שיפור ביצועים משמעותי במוצר? מוציאים דו"ח עם תוצאות לפני ואחרי, ומכתבים את כל בעלי העניין הרלונטיים.
&nbsp
מצאת כלי מאוד שימושי בעבודה והטמעת אותו? שולחים מייל בתפוצת נטו שמתאר את הכלי, השימוש בו, ומפנה לדף wiki בנושא שכתבת ב-wiki של החברה.
איך לכם ויקי? מתקינים ויקי כזה, מתחילים להכניס לתוכו תוכן, ומפיצים לכולם ומבקשים מאנשים להוסיף עוד תוכן לשם.
&nbsp
עוזרים לאנשים אחרים בעבודה. אין יחצנות יותר יעילה מזה שאת מגיעה למצב שבו אנשים נעזרים בך. זה משהו שמחלחל לאורך זמן, ואנשים ילמדו להפנות אלייך אנשים. לטעמי זה הג'וב סקיוריטי היעיל ביותר (בהחלט יותר יעיל מהמיתוס של "לשמור מידע לעצמך" בחשיבה לטווח ארוך)
 

SueEllen

New member
כן, אין ספק שזה מסוג הדברים שאני צריכה ללמוד...

ברור לי שיש הבדל בין מישהו שעושה את העבודה שלו בשקט, לבין מי שעושה את העבודה שלו ועושה רעש לגבי זה... ועם כמה שזה מעצבן אותי שצריך לעשות הרבה רעש, כנראה שזה מה שצריך לעשות...

פעם חשבתי שאני עושה את העבודה שלי, מדווחת למנהל שלי, וזו האחריות שלו לשקף את זה למעלה ולהעלות את זה בדיונים של שכר, דרגה וכו'.
אני כמובן מבינה עכשיו שזו לא הדרך הנכונה, ועובדת על עצמי כדי להתנהל אחרת בעתיד.

שוב תודה רבה!
 
על העזרה לאחרים

לטעמי זה נותן את האפקט הכי טוב. עוד מישהו שמדבר עליך, עוד מישהו שמספר למנהל על הידע שלך. עוד ישיבה בעבודה שמציגים איזה כלי/מוצר/פיצ'ר ואומרים לך תודה וכולם יודעים שאתה מבין במשהו.
בנוסף, עובד שנעזר בך הרבה לא יפגע מזה שקידמו אותך ולא אותו. הוא מבין שאתה רמה אחת מעליו.
 

ipv6

Member
סוגיה שבין האדם למקום

מזה שיש לכם מענקי RSU אני מבין שמדובר כנראה בחברה גדולה.
קצת מפתיע שאת 4 שנים במקום מסוים ולא יודעת מה הם נוהלי השכר.

אם זאת באמת חברה אמריקאית גדולה, גם הקמצניות שבהן, בד"כ הערכה טובה אבסולוטית (כלומר ציון כמותי גבוהה ולא סתם מילים טובות עם ציון כמותי ממוצע) אמור להתרגם לכסף.

אי אפשר לדעת כמה מגיע לך ומה סביר. חלק מהמקומות נותנים תוספת לבסיס, חלק נותנים עוד RSU הכל תלוי בכמה.

אם אני צריך להזכר במספרים שאני מכיר אז זה טווח דיי רחב : בין תוספת של 2.5 ל12 אחוז (אלה שמעלה 10 קיבלו דרגה גבוהה יותר), כאמור חלק גם קיבלו מניות.
 

SueEllen

New member
תגדיר "נהלי שכר"

אני יודעת שיש הערכות כל X זמן.
מה בדיוק מקבלים בממוצע אני כמובן לא באמת יודעת, כי יש לי רק את עצמי כדוגמא. אז שאלתי כאן כדי לקבל סדרי גודל.

אז לא כל כך ברור לי מה כל כך מפתיע כאן. את הנהלים אני יודעת היטב, את המספרים הממוצעים - ממש לא וגם אין לי דרך לדעת. שמתי לב שאנשים באותו מקום עבודה פחות אוהבים לדבר על מספרים (גם ברמת האחוזים). אנשים יסכימו לדבר על מספרים עם חברים מחברה אחרת הרבה יותר מאשר עם קולגות באותו מקום עבודה.

וכמובן שכשדיברתי על ציונים טובים דיברתי על ציון גבוה אבסולוטית ולא רק על מילים יפות.
 

ipv6

Member
בסוף כולכם אנשים

ולכולכם יש את אותו האינטרס - לדעת כמה המעסיק שלך מוכן לשלם ותמורת אילו ביצועים. האינטרס של המעסיק, כמובן, שלא תדעו את זה.
מפתיע שאחרי 4 שנים אין לך אנשים שאת מספיק קרובה אליהם כדי שיחלקו איתך מידע באזורים האלה.
לאו דווקא השכר של החברים שלך.


מעבר לזה יש מידע גלוי כמו מה צריך לקרות כדי להתקדם בדרגה (מבחינת ביצועים), איזה בונוסים יש ובמה הם תלויים וכו׳
 

Lhuna1

New member
בעיני אין בזה שום דבר מפתיע

אתה מציג אותה כמו איזה מנודה נטולת חברים, בגלל שקולגות לא מדברים איתה על המשכורות שלהם.
גם אני, אחרי כ-11 שנה בהיי טק ו-4 מקומות עבודה, מעולם לא ניהלתי שיחה עם אף אדם שעובד איתי על המשכורות שלנו ומעולם לא ידעתי כמה מרוויחים סביבי. לא שמעתי אף שיחה או לחשוש על הדברים האלו. ממה שאני מכירה זה לא מקובל לשאול. את החברים שלך שעובדים בחברות אחרות כן. לא בתוך החברה שאתה עובד בה.
גם כשהיחסים מאוד טובים.
&nbsp
אני מבינה ממך שיש כאלו שכן מדברים על זה. אבל המקרה שלה אינו כזה חריג, לדעתי.
&nbsp
(אגב, האינטרס לדעת הוא רק של מי שסבור שהוא משתכר פחות מהאחרים. מי שחושב שהוא משתכר את הרמות הגבוהות, האינטרס שלו הוא דווקא לשמור בשקט).
&nbsp
 
למעלה