מפטרים אותי פעם שנייה

MrTrololo

New member
מפטרים אותי פעם שנייה

אהלן,
אני בוגר אוניברסיטת בן גוריון, סיימתי לפני שנה עם ציונים סבבה, ומזה 4 שנים עובד בתחום. בעבודה הראשונה שלי שבה עבדתי במשרת סטודנט החזקתי מעמד 3 שנים. המנהלת שלי היתה אישה קשה, כל הצוות לא סבל אותה ואיכשהו בלי לשים לב היחסים שלי איתה הידרדרו עד שפוטרתי. הסיבה הישירה לפיטורין היתה שקיבלתי משימה מאוד קשה שלא הצלחתי לבצע. לאחר מכן הגעתי לעבודה הנוכחית שלי, שבה אני עובד מזה כשנה והכל היה טוב עד שלפני חודש שוב קיבלתי משימה שאני מסתבך איתה בטרוף, כל דדליין אפשרי כבר עבר ואני לא רואה את הסוף. יש לי הרגשה או פחד שהולכים לפתר אותי שוב. אני יודע שאני לא המתכנת הכי מוצלח שאפשר למצוא, גם בלימודים לא הצטיינתי אבל רק עכשיו אני מתחיל לחשוב באמת שאולי בחרתי לא נכון והמקצוע לא מתאים לי? אני עובד כרגע בפיתוח וחשבתי אולי למצוא תפקיד אחר בתחום ההיטק, משהו פשוט יותר אוליי קיו איי? המצב שאני נמצא בו פוגע מאוד בהערכה העצמית שלי ובאמונה שלי בעצמי. מה הייתם מייעצים לי לעשות?
&nbsp
 

vinney

Well-known member
ניסית לבקש עזרה?

בחיי כל מתכנת מגיע שלב בו הוא מקבל משימה שלא יוכל לסיים בעצמו בלי עזרה. זה השלב בו אתה הופך מjunior שרק עושה מה שאומרים לו לlead שיכול להוביל משימה.
&nbsp
צריך לדעת לזהות ולצלוח את השלב הזה. זה אומר - לזהות שאתה לא מסוגל לסיים את המשימה בכוחות עצמך, ולהעלות את זה למנהל/צוות, ולבקש עזרה. צריך לזהות איזו עזרה בדיוק אתה צריך ומי יכול לעזור לך בצורה הטובה ביותר, ולפנות עם בקשה מסודרת למנהל: "היי בוס, יש מצב שXYZ תצטרף אליי במשימה הזאת? היא תותחית ב<תחום שאין לך בו שום מושג והמשימה תלויה בו> ומה זה תעזור לי לקדם את זה במקום שאשרוף זמן על ללמוד את זה בעצמי".
 

choo

Active member
אין טעם להתייאש לפני שמנסים את זה

 
אבל לא לבקש אנשים, אלא משימות

כלומר - לא לבקש את שושי כי היא תותחית. תן למנהל להחליט מי תותח ומי פנוי.

אבל כן לבקש משימות ״יש קטע אחד שצריך לכתוב בxyz, וזו שפה שאני לא שולט בה. אם אני אעשה את זה, זה ייקח חודש. אני מעריך שבן אדם ששולט בשפה הזו - זה ייקח לו יומיים״. או ״הדרך הנכונה לפתור את abc זה על ידי כתיבת סקריפט שיעשה ככה וככה. למי יש נסיון בכאלה סקריפטים שהוא יוכל לכתוב עבורנו?״

בנוסף - אתה צודק שאתה צריך להבין במה אתה טוב ובמה אתה לא טוב. מנהלים טועים אם מפטרים אותך כי אתה ״לא טוב״. זו גם העבודה שלהם להבין במה אתה טוב, ולשם לכוון אותך.
 

choo

Active member
לא לומדים מלתת עבודה לאחרים, וזה נשמע כמו התחמקות

&nbsp
אם אדם לא יתמודד כלל עם משימות בתחומים שהוא עוד לא מכיר - הוא יהיה תקוע לנצח בנישה שלו. לעומת זאת, עם הוא יעשה את המשימה ביחד עם הדרכה צמודה של מישהו אחר - הוא יוכל ללמוד ובעתיד להגיע לעצמאות באותם תחומים.
 

S h a r k 1 8

New member
הדרכה צמודה - נושא כאוב בהייטק הישראלי

ביותר מידי מקומות עבודה לא מספיק מודעים לחשיבות של הדרכה צמודה וזורקים את כל האחריות על המפתח המתחיל. שב, שבור ת'ראש, תחפש באינטרנט, הכל רק לא לגזול זמן יקר של מישהו אחר.
&nbsp
לאחרונה שמעתי על "גישה" חדשה - שעדיף לא לענות לשום שאלה כדי שהבחור ילמד להסתדר לבד. נו...
&nbsp
 

choo

Active member
יש יתרונות לכאן ולכאן. קשה לחנך את השוק - אפשר להשפיע מקומית

&nbsp
באופן כללי, גם להדרכה צמודה צריך לשים גבולות - כי זה עלול למנוע מאנשים לפתח עצמאות (ראיתי מקרים כאלו, שאדם מפתח תלותיות, וגם בנושאים שהיית מצפה שהוא יוכל כבר להסתדר לבד - הוא זקוק לעזרה).
&nbsp
אסור שההדרכה תהיה באמת צמודה - צריך להסביר לאדם משהו, אולי פעם אחת לבצע את זה ביחד איתו, ובמשימה הבאה באותו נושא לתת רק הסבר ולשלוח אותו להתמודד לבד במשך מספר שעות לפני שמגיעים לעזור. בפעם השלישית צריך לתת לו להתמודד לבד במשך יום-יומיים לפני שמגיעים לעזור, וכך הלאה. ההתמודדות לבד, לאחר שיש לך את הכלים הבסיסיים, דרושה כדי לפתח עצמאות. בלי פיתוח עצמאות - אי אפשר להרויח מהגדלת צוות הפיתוח.
 

Lhuna1

New member
באמת צריך לעזור לאנשים לפתח עצמאות? בכלל אפשר ללמד את זה?

(לבנאדם מבוגר)?
בעיני מי שאין לו את העצמאות הזאת באופן טבעי, לחפש פתרונות, לא כל כך נועד להיות מתכנת (והכרתי כאלו).
אבל אולי יש מקרים שאפשר ללמד את זה. לא יודעת.
&nbsp
 

choo

Active member
לא מלמדים להיות עצמאי - מונעים מלהפוך לתלותי

&nbsp
ללמד אדם להיות עצמאי זו אולי לא המילה הנכונה, אבל בהחלט אפשר להרוס עצמאות של אדם על ידי זה שכל הזמן עוזרים לו.
 

ipv6

Member
בכמה חברות עבדת שאתה פוסק ככה?

בד"כ זה אינדבידואלי. יש אנשים שיותר עוזרים, יש אנשים שפחות עוזרים. לא נתקלתי אף פעם בהוראה של ההנהלה לא לעזור.

לדעתי האישית, היכולת להסתדר לבד, ללמוד לעומק משהו שאתה צריך נקדותית זאת היכולת (אולי) הכי חשובה למהנדס.

אני כבר לא מהנדס מתחיל אבל אני מאד משתדל לא להיעזר באחרים בנושאים גנריים שלא קשורים למערכת של החברה שלי (שפות התכנות, ספריות, פרוטקולים, system) כי בטוח שהחומר קיים ברשת.
אותו כנ"ל לגבי דיבאגינג\תפעול תקלות של קוד שאני כתבתי את רובו - מצפה מעצמי להסתדר לבד.

אנשים (במיוחד עם ניסיון) שמסתובבים בחברה ומחפשים משהו ש"יודע פיית'ון" כי הם צריכים לעשות פרסור טריוויאלי של מחרוזת - זה נראה רע.. (גם אם לא כתבו שורת פיי'תון אחת בחייהם).

טיפ ממש טוב שאני יכול לתת פה: זה פשוט לקרוא לאט וברוגע את מה שהקומפיילר\אינטרפרטר\בינארי\סקריפט רשם על המסך ולנסות להבין מה זה אומר, לפני שהולכים לבקש עזרה. בהמון מקרים הסיבה לתקלה מופיעה ירוק על גבי שחור ב-shell.
 
אבל מה עם הזמן?

נכון, בכמה שעות או ימים כל אחד יכול ללמוד פייתון בסיסי או קצת יותר לעומק, השאלה היא אם עדיף את הכמה שעות שלו, או כמה דקות של מישהו שכבר יודע מה לעשות.
 

littlerunaway

New member
אבל אם תשקיעי את הכמה שעות האלה פעם אחת

אחרי זה לא תצטרכי לחפש מישהו שיודע פייתון לכמה דקות כל פעם.
את יודעת, תתני לאדם דג ויהיה לו אוכל ליום אחד וכו'...
 

littlerunaway

New member
אם הבוס מתעקש על הדרך הקלה והקצרה,

אז אולי אין הרבה מה לעשות אבל בתור ברירת מחדל הייתי מציעה את הדרך השנייה. אם הוא מחליט שלא, אולי פעם הבאה שתחפשי שוב מישהו לכמה דק' ייפול לו האסימון.
 

S h a r k 1 8

New member
ללמוד שפת תכנות זאת ממש לא בעיה.

הבעיה היא להיכנס לקוד קיים, מורכב ומסועף שמשתמשים בו במקום העבודה ולהצליח ולמצוא את הידיים ואת הרגליים. על אחת כמה וכמה אם זה בשפה שאתה חדש בה. גם פה, הרבה מקומות עבודה בקטע של תשבור את הראש...
&nbsp
 

ipv6

Member
נכון! זה בדיוק ה-skill

לדעת להכנס לתוך מערכת מורכבת, שלא תמיד כתובה טוב ולהוסיף לה פיצ'ר כשאתה חושב על כל ההשלכות ובודק אותו מכל הכיוונים הרלוונטיים, בצורה כמה שיותר עצמאית.

על זה בדיוק משלמים הרבה כסף..אבל לא על זה דיברתי.

דיברתי על לבקש עזרה, במשהו גנרי ופשוט שבטוח שיש לו דוגמאות שאפשר לרפרנס מהם באינטרנט.
 

zaske

New member
דעתי

רוב הקריירה שלי היתה בסטרטאפים, ואם היה מדובר בלהכנס לקוד קיים, בסיס הקוד לא היה גדול (והיו מקרים של קוד חדש). היו מקרים של להתממשק למערכת קיימת, ועדיין - ה"צד שלי" היה צד חדש.
בצבא אמנם במשך שנה הייתי מפתח במערכת קיימת, אבל אני מחשיב את אותה תקופה כ"תקופת ילדות" ותקופה הייתי מפתח פעם ראשונה בגוף מקצועי, ולא באתי עם אוסף כלים של מפתח מנוסה ובוגר תואר במדעי המחשב.
ולכן הפעם הראשונה שבאמת יצא לי לעבוד על קוד קיים בצורה רצינית, היתה רק ב2010, אחרי 7 שנות נסיון בתעשיה, אחרי הצבא (שכחתי לציין - כל השירות שלי אחרי אותה שנה - זה היה על מערכת חדשה).
מדובר במערכת שהקוד שלה היה קיים משהו כמו 3 - 4 שנים.
היום אני עובד במוצר שיש חלקים שלו שהם בני 15.
אין ספק שלהכנס למערכת קיימת זה חתיכת כישור.

לגבי עניין לימוד שפות תכנות -
יש ללמוד את שפת התכנות ואת מה שמסביב. אני שנים עשיתי רק סרבר סייד ובשנה האחרונה גם UI
פה ושם ולא היה לי כזה פשוט להכנס ל UI - שמתי לב למשל שמשמעותית יותר קל לי לעשות את כל החלק של ה M ו ה C ב MVC
לעומת החלק של ה V
 

hadooper

New member
יש דברים שמהנדס צריך לעשות שפשוט אי אפשר להדריך בהם, כמו

ארכיטקטורה, דיזיין, ניתוח של גרפים ונתונים כדי להבין היכן נוצרת תקלה במערכת וכד'.
יש גם הרבה soft skills שנדרשים ממהנדס שלא נלמדים באקדמיות למיניהם או ברשת.
 
למעלה